Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Fotballfruens lavkarboboller

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-11-11, 11:47   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Fotballfruens lavkarboboller

http://fotballfrue.no/?p=10091
Ville bare dele denne. Hun påstår hun har fått det til, så...da så
Etter klage kommer hele oppskriften her:
Du trenger:

  • 80 gram mandelmel
  • 1 egg
  • 2 ss kremfløte
  • 3 ss kesam
  • 4-5 ss sukrin
  • en klype salt
  • 50 gram smør
  • en toppet teskje bakepulver
  • 2-3 ss fiberhusk
  • 2 ss kardemomme
Slik gjør du:

Pisk sammen egg og sukrin.
Etter hvert kan du tilsette kesam og fløte til egget og sukrinen.
I mellomtiden smelter du smøret. Bland alt det tørre sammen
og tilsett dette til deigen.
Ha i smøret tilslutt (du kan helt sikkert tilsette smøret til det våte først, men jeg gjorde det i denne rekkefølgen, så da kan det være lurt å skrive det sånn).
Husk MASSE kardemomme! Gjerne mer enn 2 ss.
Nå har du forhåpentligvis en fantastisk bolledeig i bakebollen foran den Du kan med fordel la den hvile 10-15 minutter. Deretter triller du kuler på et brett med bakepapir, og setter alle sammen inn i midten av stekeovnen. 180 grader, 20-25 minutter.
Smaker best 30 sekunder etter at de har kommet ut av ovnen. Mmmmmmmm ♥


The whole shebang inneholder 12,1 gram karbohydrater, så i en bolle er det altså rundt 2 gram. Good, right?
Grunnen til at bollene er så mørke, er på grunn av mandelmelet. Det er så MØRKT. Vet noen hvor det finnes lyst mandelmel for tiden? Hadde vært kjekt å vite Mye lettere å farge marsipandeig også. .
Ha en fantastisk fredagskveld!


Sist redigert av Yrla : 12-11-11 kl 19:00.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 12:26   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Jeg har prøvd disse - eller nesten,da
Jeg hadde ikke kesam, så jeg brukte en blanding av rømme og philadelpiaost.
Dessuten blingset jeg første gangen og brukte kokosmel i stedet for mandelmel.

De er kjempegode!!!!


Mine hevdes ikke og ble litt "tunge", men de er veldig gode. deler de i to og bruker philadelpiaost,mmmmmm!

Caroline har masse kjempegode oppskrifter, gleder meg til hun kommer ut med boka si

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Sist redigert av Gracella : 22-11-11 kl 18:43.
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 12:47   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Legg ut hele oppskfriften her, ikke bare link.
Forumregler: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45196

Og skriv hvor du har hentet den fra ( vanlig høflighet )

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 14:11   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Legg ut hele oppskfriften her, ikke bare link.
Forumregler: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45196

Og skriv hvor du har hentet den fra ( vanlig høflighet )

Hva har denne regelen å gjøre med at Yrla har funnet en oppskrift på bloggen til en annen? Som hun også oppgir navn på og link til der hun har funnet den?

Regelen du henviser til omhandler til linken på egen blogg. Dette er jo ikke Yrla sin blogg.

Veldig greit å kopiere inn oppskriften altså, men da burde det kanskje stått i forumreglene at dette gjaldt uansett om det er ens egen blogg eller andre sin, og ikke kun egen blogg?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 14:13   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Hva har denne regelen å gjøre med at Yrla har funnet en oppskrift på bloggen til en annen? Som hun også oppgir navn på og link til der hun har funnet den?

Regelen du henviser til omhandler til linken på egen blogg. Dette er jo ikke Yrla sin blogg.

Veldig greit å kopiere inn oppskriften altså, men da burde det kanskje stått i forumreglene at dette gjaldt uansett om det er ens egen blogg eller andre sin, og ikke kun egen blogg?

Fordi vi vil ha en god oppskriftsdatabase her inne. Det står i den linken jeg la ut.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 14:37   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Fordi vi vil ha en god oppskriftsdatabase her inne. Det står i den linken jeg la ut.

Fullstendig enig. Men regelen omfatter fortsatt kun linking til EGEN blogg, så da burde den kanskje endres litt?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 14:44   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Fullstendig enig. Men regelen omfatter fortsatt kun linking til EGEN blogg, så da burde den kanskje endres litt?

Jada, har gitt beskjed til adm. at overskrifta bør endres.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 01:23   #8
avokado
Medlem
 
avokado sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Århus
Alder: 35
Innlegg: 60
avokado er på en erverdig vei

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Noen som vet om hun snakker om fettredusert mandelmel eller malte mandler-mel? Leste kommentarene på bloggen hennes, og der var det noen som hadde spurt om det, og jeg synes hun sa at hun brukte "vanlig" mandelmel, som i malte mandler. Tenker å kjøpe det mandelmelet som brukes på iherb, og vil gjerne kjøpe den riktige typen.. :-)

__________________
avokado er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 14:22   #9
Yasi
Juniormedlem
 
Yasi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 36
Yasi er ny på veien

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Opprinnelig lagt inn av avokado, her.

Noen som vet om hun snakker om fettredusert mandelmel eller malte mandler-mel? Leste kommentarene på bloggen hennes, og der var det noen som hadde spurt om det, og jeg synes hun sa at hun brukte "vanlig" mandelmel, som i malte mandler. Tenker å kjøpe det mandelmelet som brukes på iherb, og vil gjerne kjøpe den riktige typen.. :-)

Jeg har testet ut denne oppskriften både med malte mandler og mandelmel. Må meddele at den ikke ble noe som helst god med malte mandler. Ble altfor klissete i konsistensen, og ikke bolleaktig i det hele tatt Bollene gikk også veldig fort i stykker etter første bitSå her bør du nok bruke mandelmel

Ellers så er denne oppskriften veldig god. Jeg kommer nok til å erstatte sukrin med noe annet neste gang jeg skal lage disse bollene, for jeg synes den kjølende effekten sukrinen har ble ubehagelig i denne oppskriften :/

__________________
Min blogg: Yasi
Yasi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Supermat/generell LCHF Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 15:34   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Jeg tror den kjølende følelsen forsvinner om man blander sukrin med det våte skikkelig. Det var ihvertfall noe man kunne gjøre for å unngå det, eller bruke sukrinmelis,da.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 17:50   #11
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Har lyst å prøve disse i kveld, men har ikke kesam. kan jeg bruke rømme eller CF?Noen som vet?

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 18:43   #12
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Har lyst å prøve disse i kveld, men har ikke kesam. kan jeg bruke rømme eller CF?Noen som vet?

Jada, se mitt innlegg lengere opp

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:00   #13
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Supert. Har ph.ost og jeg.... men tok du det for smakens skyld, eller av nød(at du ikke hadde nok rømme asså) for hvis det var av nød, kan jeg vel bare bruke rømme?

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 19:26   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

CC erstatter kesam også

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 10:16   #15
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Supert. Har ph.ost og jeg.... men tok du det for smakens skyld, eller av nød(at du ikke hadde nok rømme asså) for hvis det var av nød, kan jeg vel bare bruke rømme?

Tja, kesam er en ost og da burde den erstattes av en ost... tror jeg bare hadde lite Ph.ost den gangen og at det var derfor jeg blandet med rømme

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 19:59   #16
linams
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 15
linams er på en erverdig vei

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Har prøvd å lage disse nå, hadde ikke kesam i hus - så da ble det med rømme istedet! På smak var bollene gode, men synes de var litt svampete i konsistensen samt at det knaste litt.. Mine ble ganske flate,ser ikke like gode ut som fotballfrues, så tror jeg må prøve flere ganger. Kanskje det blir annerledes med kesam og.

linams er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 18:29   #17
Bonus
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 70
Bonus er på en erverdig vei

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Jeg brukte tyrkisk yoghurt, og det funket.. Jeg syntes smaken ble god, og bollene ble akkurat som på bildet til Caroline

Bonus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon :) Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 18:41   #18
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Var de gode med tyrkisk yogurt?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 18:55   #19
linams
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 15
linams er på en erverdig vei

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller

Hvilket mandelmel bruker dere? Eller maler dere mandlene selv?

linams er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 22:17   #20
tess81
Seniormedlem
 
tess81 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Arendal
Alder: 43
Innlegg: 1.720
tess81 er en juveltess81 er en juveltess81 er en juvel

Sv: Fotballfruens lavkarboboller

Jeg har laget disse med mandelmel fra funksjonell mat også brukte jeg tagatesse istedet for sukrin og de blei kjempe gode

__________________
Carpe Diem




tess81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 15:54   #21
Bonus
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 70
Bonus er på en erverdig vei

Sv: Fotballfruens lavkarboboller

Ja, jeg syntes de smakte bra med tyrkisk yoghurt.. Har ikke prøvd med kesam enda.. Jeg har de i fryseren, og er spent på om de smaker bra oppvarma..

Bonus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon :) Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 18:06   #22
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fotballfruens lavkarboboller

Opprinnelig lagt inn av Bonus, her.

Ja, jeg syntes de smakte bra med tyrkisk yoghurt.. Har ikke prøvd med kesam enda.. Jeg har de i fryseren, og er spent på om de smaker bra oppvarma..

Takk

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-14, 11:29   #23
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fotballfruens lavkarboboller

Noen skrev de erstattet både kesamen og fløten med kokosmelk og fikk et bra resultat. Hun skriver et annet sted i bloggen sin at hun kjøper avfettet mandelmel. Størrelse på egg, at de er like som hun bruker, kan ha noe å si for resultatet med tanke på tørrhet. Jeg skal prøve å lage disse denne uka. Må fetes opp.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-14, 11:47   #24
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruens lavkarboboller

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Noen skrev de erstattet både kesamen og fløten med kokosmelk og fikk et bra resultat. Hun skriver et annet sted i bloggen sin at hun kjøper avfettet mandelmel. Størrelse på egg, at de er like som hun bruker, kan ha noe å si for resultatet med tanke på tørrhet. Jeg skal prøve å lage disse denne uka. Må fetes opp.

Lykke til med "oppfetinga"

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fotballfruens bounty manebane Kake/dessert og snacks 25 24-11-11 20:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no