Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Eurodiett

Hva gjør disse måltidene så magiske?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-09-10, 21:40   #1
Ulvemor
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 67
Ulvemor er ny på veien

Hva gjør disse måltidene så magiske?

Jeg skal begynne på Eurodiet neste uke, og jeg merker jeg irriterer meg litt over å skulle bare spise disse produktene. Jeg er glad i å lage mat, jeg er god på å lese ernæringstabeller og sette sammen ting riktig, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke skal være mulig å bytte ut et par ferdigmåltider med noe man har laget selv. Jeg skjønner jo at siden ingen gjør det så skal man ikke gjøre det, men jeg skjønner ikke helt hvorfor! Om det kommer med et par ekstra kalorier så plager det meg veldig lite, jeg har god tid og veldig raske vekttap har ikke alltid fungert godt for meg.

Ulvemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen LCMF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:41   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Hva er grunnen til at du begynner på ED da?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 22:00   #3
Ulvemor
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 67
Ulvemor er ny på veien

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Jeg går hos ernæringsfysiolog på Lindbergklinikken, og hun anbefalte det veldig for meg. Så jeg skal gjøre et forsøk, jeg bare liker å ha mest mulig informasjon om alt...

Ulvemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen LCMF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 22:12   #4
Troll-I-Ord
Juniormedlem
 
Troll-I-Ord sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 44
Innlegg: 42
Troll-I-Ord er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Velkommen etter!

Ganske ny her jeg også, fullført 11 dager på Eurodietten i dag!

Til info kan jeg fortelle at de 3 første dagene var GRUSOMME! Sulten, hodepine, skikkelig svimmel og stooor søthunger!! Var VIRKELIG rett før jeg kasta inn håndkleet og gikk å kjøpte meg noe søtt! Men jeg ga meg ikke, og når jeg bare kom gjennom de 3 dagene, så ble alt mye bedre! Så nå er jeg på gli! SÅ IKKE GI OPP!

Noe av maten er grusom, noe er helt ok, og noe blir faktisk på grensen til godt etterhvert. Bare det kan hjelpe så er jeg fornøyd.

Lykke til i alle fall.

__________________



Troll-I-Ord er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo fra 01.01.12! Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 22:17   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Opprinnelig lagt inn av Ulvemor, her.

Jeg går hos ernæringsfysiolog på Lindbergklinikken, og hun anbefalte det veldig for meg.

Sannsynligvis fordi det er mer penger i kassa deres enn om du følger eget kosthold meg egen mat

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 22:20   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Eurodiett er jo en enorm omveltning og ikke akkurat en walk in the park.. Jeg hadde enten holdt meg 100% til dietten, eller ikke begynt med den i det hele tatt. Helst det siste om jeg ikke var motivert..
Men det er bare meg da

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 22:40   #7
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

grunnen til at du ikke skal kombinere de første 10--30 dager som er fase en er at du da ikke får en kikkstart,,pluss at du mest sannsynlig vil få i deg for mye karbohydrater,, da ED har en del karbo i sine produkter
sså vitsen er at du skal tilvenne kroppen ettervert til mer tilnærmet lik Lindeberg kost
derfor alle de forskjellig fasene
så hadde jeg vært deg ville jeg fulgt legens anvisning om ED
eller rett og slett brukt kun mat ,å blande tror jeg ikke er lurt

men i fase en gikk jeg ned 9kilo på fire uker,og i fase to gikk jeg javnt og trutt ned ,så i løpet av 6 mnd var jeg kvitt 22kilo

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 22:53   #8
solihjerte
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 82
solihjerte er ny på veien

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Jeg var også på Lindbergklinikken og fikk veldig sterkt anbefalt ED. Jeg gjorde som legen sa - og bestilte mat for en måned. Det er søren meg det verste skitet jeg noen gang har puttet i meg i den forstand at det smakte helt grusomt. Jeg holdt ut i noen dager, og så stod resten av kartongen i skapet noen måneder til skam å kjenne, før den ble kastet. Nok en kur rett i dass...

Skulle ønske jeg hadde kjennskap til lavkarbo den gangen der, for slankekurer som består av å pine seg selv er jeg ferdig med en gang for alle!
Men vi er selvsagt alle forskjellige, og det er sikkert mange som har god erfaring med ED også, men etter å ha slanket meg i 20 år har jeg funnet ut at det eneste som funker er en livsstilsendring som innebærer at man har bådet hodet og hjertet med i det man gjør.

solihjerte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 23:07   #9
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Opprinnelig lagt inn av Ulvemor, her.

Jeg skal begynne på Eurodiet neste uke, og jeg merker jeg irriterer meg litt over å skulle bare spise disse produktene. Jeg er glad i å lage mat, jeg er god på å lese ernæringstabeller og sette sammen ting riktig, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke skal være mulig å bytte ut et par ferdigmåltider med noe man har laget selv. Jeg skjønner jo at siden ingen gjør det så skal man ikke gjøre det, men jeg skjønner ikke helt hvorfor! Om det kommer med et par ekstra kalorier så plager det meg veldig lite, jeg har god tid og veldig raske vekttap har ikke alltid fungert godt for meg.

Hvis du er usikker på Eurodietten som din løsning, så vil jeg faktisk anbefale at du først forsøker en variant lavkarbo eller noe i retning av "vanlig" Fedon-kost.
ED er en lavkarbo/lav-/medium-fett og høy-protein diett, og i min erfaring fungerer den kjempebra når den følges slik den foreskrives - men har liten effekt når en blander den sammen med andre opplegg (har gjort begge deler...).
Måltidene er balanserte med tanke på energiinntaket man får gjennom det antall produkter legen foreskriver i de ulike fasene, og dette er grunnen til at de anbefaler å holde seg strengt til dietten slik den settes opp for deg.
Du kan sammenligne det med å bare spise litt loff innimellom når en følger ketolyse, det ødelegger progresjonen i flere dager - ja kanskje uker.

Noen har 4 ED-måltider i fase 1, andre kan ha 5 eller 6.
Dette vurderes av legen i forhold til bl.a. grad av overvekt og blodprøver.
Tanken bak ED er å få personer med ekstrem overvekt/insulinresistens, raskt igang med vekttap.
Selv har jeg også prøvd meg på Fedon-kost og ketolyse uten særlig effekt, mens ED har gitt meg en vektreduksjon på 30kg så langt.

De fleste vil nok være enige i at produktene nok ikke akkurat står til 100 hverken i stil eller smak, så 100% innsatsvilje må til.
Noen (som meg) finner seg tilrette på denne dietten, andre greier ikke produktene og kaster inn håndleet - fair enought.

Så; ikke start på ED med mindre du føler dette er noe du orker/vil gjennomføre

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"



Sist redigert av grotingeling : 07-09-10 kl 06:38.
grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 23:33   #10
solihjerte
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 82
solihjerte er ny på veien

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.


De fleste vil nok være enige i at produktene nok ikke akkurat står til 100 hverken i stil eller smak, så 100% innsatsvilje må til.
Noen (som meg) finner seg tilrette på denne dietten, andre greier ikke produktene og kaster inn håndleet - fair enought.

Så; ikke start på ED med mindre du føler dette er noe du orker/vil gjennomføre

Synes dette høres lurt ut - jeg har nok ikke selv vært 100 prosent innstilt de gangene jeg har prøvd tidligere.

solihjerte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 23:40   #11
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Jeg ville heller ikke begynt på Eurodiet hvis jeg hadde så mye motvilje. Når det er sagt har jeg selv kjempegod erfaring med eurodiet og er bare sååååå glad for at jeg begynte med den.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 06:42   #12
Ulvemor
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 67
Ulvemor er ny på veien

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

grotingeling, jeg har sju års erfaring med lavkarbo på fedonnivå, og har spist ganske konsekvent "kost i balanse" det siste trekvart året, men med litt høyere fett- (og dermed kalori)nivå, ettersom poenget var å stabilisere vekta etter et litt for raskt og tøft vekttap i fjor høst, og ikke å gå ned videre. Nå er jeg klar for en videre vektnedgang, og da foreslo ernæringsfysiologen eurodiet. Det er første gangen jeg skal i ketose.

Jeg pleier å reagere negativt på aspartam, og ernæringsfysiologen sa det bare var et par produkter som inneholdt det. Men, når jeg leser innholdsfortegnelsene nærmere, så ser jeg at det blir ganske mange, og med mindre jeg har sluttet å reagere (for jeg skal gjøre et forsøk) så begrenser det antallet måltider jeg kan spise ganske mye.

Ulvemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen LCMF Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 06:43   #13
Ulvemor
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 67
Ulvemor er ny på veien

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Jeg ville heller ikke begynt på Eurodiet hvis jeg hadde så mye motvilje. Når det er sagt har jeg selv kjempegod erfaring med eurodiet og er bare sååååå glad for at jeg begynte med den.

Jeg sier ikke at jeg har veldig mye motvilje, jeg spør dere kloke mennesker her inne hvorfor man ikke kan sette sammen noen av disse måltidene selv, og prøver å skjønne hvordan de er bygget opp for å forstå hva de skal gjøre med kroppen min, og prøve å se om det er en måte jeg kan tilpasse litt sjøl ut fra hva jeg er komfortabel med.

Ulvemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen LCMF Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 06:49   #14
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Opprinnelig lagt inn av Ulvemor, her.

Jeg sier ikke at jeg har veldig mye motvilje, jeg spør dere kloke mennesker her inne hvorfor man ikke kan sette sammen noen av disse måltidene selv, og prøver å skjønne hvordan de er bygget opp for å forstå hva de skal gjøre med kroppen min, og prøve å se om det er en måte jeg kan tilpasse litt sjøl ut fra hva jeg er komfortabel med.

Etter fase 1 får du mulighet til å påvirke 1-3 måltider selv, og det finnes de som starter i fase 2 eller 3.
Dermed har disse allerede fra starten minst ett måltid som ikke er produktene.
Hvilken fase du eventuelt skal begynne i avtales med legen/sykepleieren.

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 13:39   #15
Ulvemor
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 67
Ulvemor er ny på veien

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

grotingeling, jeg har et par spørsmål til, jeg, siden du virker som du er veldig godt inne i dette!

Jeg har fått beskjed om å spise fem produkter per dag. Hvis jeg spiser en hver av suppe, omelett, middag, cappucino og én muslibar, så er jeg oppe i 33 g karbohydrater, og da har jeg ikke engang begynt på grønnsakene. Hvordan kommer man i ketose på dette? Er det ikke meningen at man skal spise noen muslibarer på fase 1? Jeg mener det bare sto at det ikke kunne være mer enn én? Også med enkelte andre av produktene blir karbohydrattallet ganske høyt.

Jeg var med på et forskningsprosjekt i fjor høst og gikk på en lavkaloridiett (med forholdsvis lite karber og litt for lite proteiner) i fjor høst, og ble veldig dårlig - mistet masse hår etterpå, sleit med konsentrasjon og hukommelse, var svimmel osv. Jeg ser kaloriinnholdet her er like lavt, er det noen som har hatt denne typen bivirkninger? Er det litt høyere proteininnholdet nok til å hindre kroppen i å reagere negativt på så lite næring?


Sist redigert av Ulvemor : 07-09-10 kl 13:47.
Ulvemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen LCMF Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:34   #16
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Hei Ulvemor.
Ser det er en endring i dette med barer fra forrige gang jeg var inne, for da var ingen av muslibarene "lov" før i fase 3.
Jeg er ikke så glad i barene, og velger heller sjokolade- eller bringebærkjeks

Håravfall hadde jeg en kort periode, men det er for lengst tilbake til det normale.
Høyere proteinnivå vil nok begrense håravfallet noe, men jeg tar b-vitaminer i tillegg.

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 15:24   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

ketose kommer man vel i på grunn av et generellt lavt inntak

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 16:49   #18
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Med ditt utgangspunkt ville jeg definitivt ha prøvd ketogen diett av skikkelig mat, først... med kalorikontroll om nødvendig for å etterligne eurodiett-modellen, selv om det slett ikke burde være noe tema.

Jeg gikk på Eurodiet selv i 2-3 mnd for et par år siden. Motivasjonen manglet ikke, og jeg likte oppfølgingen jeg fikk ved Lindbergklinikken, og attpåtil er jeg kronisk syk og har vanskelig for å lage skikkelig mat hver dag - så det virket som en perfekt løsning for meg, men dengang ei. Jeg ble så uvel og utilpass av Eurodiet-maten at stakkars kroppen min ikke skjønte noenting, jeg fikk bare i meg 1-2 måltider om dagen, ikke snakk om at jeg klarte å presse i meg mer, selv om det var helt åpenbart at jeg ikke fikk i meg nok energi på noen måte. Resultatene uteble også - på de månedene gikk jeg ikke ned mer enn 3 kilo.

Forteller ikke dette for å spre noen form for frykt eller skepsis rundt Eurodiet, jeg vet at det fungerer supert for mange! Men, altså, om man er både god til å lage mat og følsom for aspartam, da synes jeg det virker som et pussig valg... for Eurodiet-maten er ikke nødvendigvis mer magisk enn mat du lager selv.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 00:25   #19
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Hva gjør disse måltidene så magiske?

Hvorfor spise falsk mat med aspatam når man kan spise ren, god og ekte mat med godt med fett? Dersom man gjør god nok research skal man kunne klare å sette sammen måltider som er bra for kroppen. Dette høres bare ut som en annen sånn "jeg-trenger-viljestyrke-fo-å-gjennomføre-dette-kur". Ekte mat med lite karbo og mye fett gjør at man trenger minimalt med viljestyrke etter man er over de første dagers "sukkerdetox". Det er god mat. Man kan spise seg mett og etter noen uker føles det helt naturlig. Det er min erfaring. Har prøvd pulver, barer, shaker og mye sånne ting før. Ingenting slår å spise ekte mat! Men det er min mening.

Men lykke til uansett hva du bestemmer deg for.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
hvor store er måltidene? milja Lavkarbo generelt 5 21-04-10 18:19
Magiske kropper, og magiske tall Pål Lavkarbo generelt 21 06-09-09 10:08
Hva drikker dere til måltidene? Kun vann? Superslimithink Spørsmål og svar 8 16-09-08 20:04
Dette med tid mellom måltidene. Lollypop! Dr Lindbergs 3 06-11-07 18:48
Magiske ord... HP Livets lyse side 4 07-09-04 18:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no