Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Fullkornbrød/rugbrød

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-04, 11:28   #1
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien
Question

Fullkornbrød/rugbrød

Husker ikke helt om det er det det heter, men det er sånn type "dansk mørkt rugbrød" av den groveste typen. (Får kjøpt det på Rema 1000 og sikkert alle de andre matbutikkene)

Er det noen som kjenner GI`en på den og om det er greit for oss å spise i forhold til vanlig brød??

(skal kjøpe en pakke når jeg er i butikken neste gang, så kan jeg notere hva den inneholder)

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 29-01-04, 13:56   #2
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 57
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Pumpernikkel har en GI på 50 står det i naturlig slank, Grovt rugbrød er listet med 46.

Generelt så er det greit å lese innholdsfortengelsen og se på kornsortene. Noen av de helt mørke brødene inneholder en god del hvetemel. Generelt så er det jo slik at dess mindre hvetemel og dess mindre sukker dess lavere GI.

På Centra/ultra har de noe som het møllerens rugbrød dette var helt uten hvetemel. Jeg kom i svangerskapet frem til at det fungerte bra for meg. Men uansett så gjelder jo regelen om brød til mat ikke som mat. Relativt så er det milevis bedre enn kneip uansett.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 29-01-04, 15:10   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

møllerens rugbrød, er det ferdig brød eller pakke med melmiks?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 29-01-04, 18:46   #4
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 57
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Det er et år siden så det er mulig jeg husker navnet feil. Det jeg tenker på er en liten pakke svart brød som ligger sammen pumpernikkelbrødet.

Melblandingene inneholder stort sett masse hvetemel alle som en. (untatt Fedon sitt da) så slikt må en passe på.

Det Lullen spurte om var jo slikt pumpernikkel lignende brød. Svaret på det og alt er jo les innholdsfortegnelsen.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 11-02-04, 02:01   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

hvordan er det med Ingers Rugbrød da? det inneholder ikke hvitt mel, og mye linfrø, solsikkefrø etc. jeg har pleid å bake det selv.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-02-04, 08:50   #6
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 57
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Kjenner jo ikke dette brødet. Men uansett så gjelder brød til mat og ikke som mat.

Selv om grovt brød er veldig mye bedre enn fint brød så er det jo et spørsmål om de andre ingrediensene også.

Grovt Rugbrød har i GI listen til Lindberg en GI på 46 og altså middels. Vanskelig å være nøyaktig her da et fåtall av matvarer er testet. Det kan det kan altså spises litt av det men uansett så ville jeg styrt unna brødskiva som byggesteinen i kostholdet. Om du spiser brød så skal det være som C delen i et måltid og det går da på bekostning av noe annet.

Belastningen i et helt måltid er jo det interessante og da spørs det jo hva du spiser sammen med det. Selv om du ikke vet GI nøyaktig kan du jo tilnærmesvis regne ut belastningen i et måltid.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no