Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Lunsj

Tomatsuppe

Lunsj Har du gode tips til lunsjretter på lavkarbokosthold? Gode erstatninger til den tradisjonelle matpakken? Vi er mange som svært gjerne tar i mot tips.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-11-09, 11:44   #1
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Tomatsuppe

Fant denne oppskriften i et ukeblad, og den må jo være perfekt for oss lavkarboere

1/2-1 hakket løk
1-2 finhakket hvitløk (står det i oppskriften, men regner med at de mener båter)
2 ss olivenolje
1 boks hakkede tomater
2 ss tomatpure
4 dl vann
1 hønsebuljongterning
1/2 ts søtningsmiddel
1/2 potte hakket basilikum
ca 1/2 dl fløte
salt og grovhakket pepper etter smak

Fres løk og hvitløk blank i oljen. Tilsett tomater, tomatpure, vann, buljong, søtningsmiddel. Kok opp i 10 min og tilsett basilikumen. Mos suppen med stavmikser eller i en hurtigmikser til ønsket konsistens.
Andre urter som oregano, kjørvel og persille passer og så fint til tomat.

Tenkte jeg skulle prøve denne med masse egg, og et 2-min microbrød til. Nam, man

Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 15:20   #2
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Tomatsuppe


Denne skal prøves! Har tenkt på tomatsuppe et par uker nå..hvordan lage det liksom...SUPERT!

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 18:38   #3
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Tomatsuppe

Har ikke noe å mose med, men den blir sikkert god uansett! Namnam.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 20:06   #4
belte
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 10
belte er på en erverdig vei

Sv: Tomatsuppe

Denne suppa var veldig god
Anbefales...

belte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 20:31   #5
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av belte, her.

Denne suppa var veldig god
Anbefales...

Flott at den falt i smak Har blitt en "sleger" her i huset

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 22:13   #6
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Tomatsuppe

Senest i dag funderte jeg på om jeg skulle finne ut hvordan man lager tomatsuppe selv. Hvor mange porsjoner ble dette sånn ca? Fire?

Grovt regnet kom jeg til 23 karber totalt, forutsatt bruk av 400 gram tomater (=10 karber) i stedet for hermetikk, 50 gram løk og 12 gram hvitløk. Med hermetikk varierer det jo enormt ut fra vanninnhold og tomattype antar jeg, fant en nå med 6 karber, som ville gitt total på 37 karber.

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 22:39   #7
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av frkprym, her.

Senest i dag funderte jeg på om jeg skulle finne ut hvordan man lager tomatsuppe selv. Hvor mange porsjoner ble dette sånn ca? Fire?

Grovt regnet kom jeg til 23 karber totalt, forutsatt bruk av 400 gram tomater (=10 karber) i stedet for hermetikk, 50 gram løk og 12 gram hvitløk. Med hermetikk varierer det jo enormt ut fra vanninnhold og tomattype antar jeg, fant en nå med 6 karber, som ville gitt total på 37 karber.

Vi er 2 som spiser suppe - og da er det tomt Jeg bruker den hakkede tomatboksen fra Landlord (Rema), den har bare 1,5 g kh pr 100 gram. Da kommer du godt ned på karbene

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 08:56   #8
Belle__
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 3
Belle__ er på en erverdig vei

Sv: Tomatsuppe

Hei, familien ønsker seg tomatsuppe idag og jeg fant denne oppskriften, MEN ingen i familien tåler kunstig søtning, blir denne suppen like god uten søtningsmiddel?
:-)

Belle__ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 09:00   #9
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av Belle__, her.

Hei, familien ønsker seg tomatsuppe idag og jeg fant denne oppskriften, MEN ingen i familien tåler kunstig søtning, blir denne suppen like god uten søtningsmiddel?
:-)

Det gjør den Ofte bruker man jo litt søtt sammen med tomatpure, men bare la suppen trekke godt så er det ikke noe problem. Jeg bruker ikke søtt

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 09:42   #10
Belle__
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 3
Belle__ er på en erverdig vei

Sv: Tomatsuppe

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Det gjør den Ofte bruker man jo litt søtt sammen med tomatpure, men bare la suppen trekke godt så er det ikke noe problem. Jeg bruker ikke søtt

Tusen takk :-) da blir familien glad

Belle__ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 10:16   #11
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Tomatsuppe

Tomatpureen skal alltid freses en stund med smør/olje/stekes lett sammen med løken...ellers kommer ikke søtsmaken frem selv om du koker aldri så lenge...så fres løk og tomatpuree, tilsett hakkede tomater og fres lit til før du har i mer veske...da får du en god rund smak på suppa.

En liten skvett Worchestersauce gjør foresten underverker for smaken i alle tomatbaserte sauser og supper Er nok pyttelitt sukker i den, men det er ikke store skvetten som skal til da!

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 08:11   #12
Kvamsen
Juniormedlem
 
Kvamsen sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogn
Alder: 47
Innlegg: 23
Kvamsen er på en erverdig vei

Sv: Tomatsuppe

Kan også anbefale å ha i litt bacon sammen med løk og tomatpuré. Gir en god smak, og står faktisk i oppskriften på min "vanlige" tomatsuppe

__________________
Kvamsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 09:32   #13
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Tomatsuppe

Jeg pleier å bruke Ziggys tomatsuppe som utgangspunkt, men endrer den litt etter hva jeg har i huset og har lyst på.

Bruker bl.a. 3 bokser hakkede tomater - en naturell, en med hvitløk og en med basilikum + 1 hel boks seterrømme. Mmmm.... Litt chilipasta må til også! På grunn av løken (en stor kepaløk + litt purre) som jeg kjører i stavmikserbollen så blir suppa ganske tykk, kan jo spe den med mer vann om man vil, men jeg liker den tykk.

Lag en diiiiger kjele og frys ned i porsjonsbokser - kjempekjekt å ta med til lunsj om man har micro på jobben!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tomatsuppe Hyper Spørsmål og svar 6 24-07-11 20:40
Tomatsuppe kh? Camz Spørsmål og svar 4 19-02-09 09:15
Tomatsuppe milla Middag 1 08-09-08 11:38
Tomatsuppe Romle Lunsj 0 12-08-08 23:48
Tomatsuppe LilleVille Middag 0 03-02-08 20:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no