Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-09-08, 20:13   #1
Adaware
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 91
Adaware er på en erverdig vei

Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Jeg lurer rett og slett på hvordan det funker når man trener f.eks gerilja kardio og er i ketolyse. Vil kroppen forbrenne like mange kcal som man ville ha gjort på et "vanlig" kosthold eller er det mot formodning noen andre systemer som slår inn siden man er i ketolyse?

Innlegget som fikk meg til og undre

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Så fint med en motiverende pangstart.
Mange har overdreven tro på mosjon som et middel til vektreduksjon. Skal man gå ned 20 kilo, vil normalt 2 kilo kunne tilskrives økt mosjon, mens de resterende 18 kilo kommer av det man spiser.
Vennlig Hilsen
Torkil

Det kommer vel litt ann på hvordan man trener vel?

__________________
Gutt 21

Adaware: Noen av de få hanene i kurven?
Adaware er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 21:27   #2
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Hm..skal jeg driste meg til et svar? Hehe..

Jeg er for så vidt enig med Torkil jeg altså. Mange overvurderer treningens evne til vektnedgang alene. Trening (nesten uansett type) vil kroppen etter en stund vende seg til, og kroppen vil gå inn i et vedlikeholdsmodus. Faktisk er 3 ganger i uken med treningsøkter å anse som kun vedlikehold av den formen du har. Så klart ikke i oppstartsfasen, går du fra 0 til 3 økter i uken vil du jo merke en relativt stor forskjell både på fysisk form, vekt og fasong. Men det stagnerer ganske fort. Du har blitt i bedre form enn da du startet, men noen formidabel formstigning videre vil du ikke ha. Hvis man da ikke er toppidrettsutøver.

Hvor mange kcal du forbrenner på lavkarbo i forhold til annet kosthold aner jeg ikke.

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 21:44   #3
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Sitat:

Men det stagnerer ganske fort

Lurer på hva du legger i ganske fort?
Jeg har ei venninne som la om kostholdet og begynte å trene og har på to år gått ned over 60 kg, tror neppe ho hadde gjort det uten trening, men selvsagt hadde kostholdet endel å si. Men ho spiste snop og sånt i helgene. Og uten trening tror eg neppe at vektnedgangen hadde vært så stor.

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 22:05   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Vet ikke om det har noe å si, muligens, men en ting jeg har oppdaget er at jeg spiser proposjonalt mer når jeg trener, sikkert fordi jeg forbrenner fortere og dermed blir fortere sulten. Om jeg sitter stille hele dagen så spiser jeg kanskje ett eller to mellomstore måltider.
(Det heter forresten ketose Ordet ketolyse er en blanding av ordet 'ketose' som er den forbrenningen som setter i gang når du går under et visst antall kh om dagen og kroppen går over til ren fettforbrenning, og ordet 'lipolyse' som rett og slett betyr forbrenning Catchy!)

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 22:38   #5
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

[quote=Fungirl;528935]Lurer på hva du legger i ganske fort?


Alt er relativt er det noe som heter, og det passer nok bra her. Det vil være individuelt. Alt etter hvor flink man er til å variere treningen, passe på kosthold og anpasse diett til aktivitetsnivå. Altfor mange slurver, og stagnerer "ganske fort"..hehe

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 23:05   #6
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Lurer på hva du legger i ganske fort?
Jeg har ei venninne som la om kostholdet og begynte å trene og har på to år gått ned over 60 kg, tror neppe ho hadde gjort det uten trening, men selvsagt hadde kostholdet endel å si. Men ho spiste snop og sånt i helgene. Og uten trening tror eg neppe at vektnedgangen hadde vært så stor.

Har samme erfaring som deg (eller venninna di)

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 23:27   #7
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Igjen: Trening alene har kanskje ikke såååå gode vektnedgangsegenskaper som mange tror.

Er vel det som blir essensen i denne debatten. Man bør kombinere kostholdsomlegging og trening for å få de beste resultatene over tid. Flott at venninnen har klart å gå ned så mye! Men av 60 kg har hun nok ikke gått ned halvparten bare pga treningen. Det har vært en bidragende faktor, men om hun kun hadde begynt å trene, og ikke gjort noe som helst med kostholdet tror jeg nok ikke hun hadde vært så mye som f.eks. 30 kg lettere i dag. Det er for de fleste mer sammensatt enn som så. Skjønner tankegangen?

Selvfølgelig er det individuelle forskjeller, samt at noen har et fysisk/genetisk bedre utgangspunkt for å svare godt på fysisk aktivitet, og noen er flinkere enn andre til å planlegge, gjennomføre og nesten viktigst variere treningen.

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 10:46   #8
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Ja enig med deg at det er en kombinasjon mellom trening og kosthold. Men hun har for så vidt ikke gjort så veldig store endringer i kosten sin, bytta til lettprodukter og grove varianter av maten. Var først når hun begynte å trene at vekta gikk nedover, så uten trening tror eg neppe at ho hadde gått ned like mye og ikke minst like fort. Snakte faktisk med ho om dette for kort tid tilbake og da sa ho at uten trening så hadde det aldri gått.
Eg har nå trent 15 uker omtrent hver dag og går fortere ned nå enn i begynnelsen når eg satt i ro og ventet på at kg skulle forsvinne.
Men som Torkil skrev så virker det nesten som det var lite vits i å trene selv om han i boka oppfordrer til å trene minst 30 min moderat hver dag. Så enig med deg om at det må en kombinasjon til for at man skal oppnå gode resultatet
Eg kommer iallefall til å fortsette som før så lenge det virker...hehe

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 14:49   #9
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Men som Torkil skrev så virker det nesten som det var lite vits i å trene selv om han i boka oppfordrer til å trene minst 30 min moderat hver dag.

Da tolker du utsagnet hans litt spesielt syns jeg. Vitsen med trening er å holde kroppen bevegelig, frisk og i form, ikke vektnedgang.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 15:03   #10
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Synes det å si at man ved hjelp av 20 kg som er borte så er det kanskje bare 2 av de som skyldes trening og resten fra mat er å si det samme som at det ikke er så stor hjelp i.
Vi diskuterer jo her sammenhengen mellom vektnedgang og trening, ikke alle de andre positive tingene med trening som er rimelig krystallklare. Synes også vitsen med trening er å gå ned i vekt ja. Det er motivasjonen for meg når eg svetter som en gris

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 16:25   #11
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Synes det å si at man ved hjelp av 20 kg som er borte så er det kanskje bare 2 av de som skyldes trening og resten fra mat er å si det samme som at det ikke er så stor hjelp i.
Vi diskuterer jo her sammenhengen mellom vektnedgang og trening, ikke alle de andre positive tingene med trening som er rimelig krystallklare. Synes også vitsen med trening er å gå ned i vekt ja. Det er motivasjonen for meg når eg svetter som en gris

Dr. Andersen har nok rett når det gjelder de fleste av oss når vi snakker om normale treningsmengder. Unntak finnes sikkert, men på generelt grunnlag kan man nok si at vekten regulerer man med kosthold og formen med trening.

I ungdommelig dumskap klarte jeg for mange år siden å slanke meg 25 kilo på 12 uker. Jeg sluttet praktisk talt å spise samtidig som jeg løp så langt jeg orket hver eneste dag. Etter noen uker orket jeg å løpe ganske langt, så det ble vel 2-3 timer intensiv løping daglig. Jeg tipper at halvparten av vekttapet mitt den gangen kan tilskrives trening. Resten var kaloriunderskudd. Anbefales absolutt ikke!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 17:31   #12
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Bare blander meg litt inn her (dette har kanskje ikke noe med spm å gjøre, men i vert fall med vekt og trenig)

Og trene tror jeg hører sammen med mat. Før jeg begynte på ketolyse, trente jeg ganske mye, og gikk da heller ikke opp i vekt, men heller ikke ned. Poenget er at jeg tror jeg hadde vært mye større om jeg hadde droppet trening og spist som jeg pleide.... Og hvis man da bruker kroppen mye, er mye aktiv og spiser sundt (dvs IKKE sånn som før ) høres det jo ganske logisk ut at man skal gå ned i vekt!!! Ketolyse funker i vert fall myyye bedre på meg når jeg beveger litt på meg enn om jeg ikke gjør det!!!

Tren folkens!! Er ikke bare bra for vektnedgangen

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 17:42   #13
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Sitat:

ungdommelig dumskap klarte jeg for mange år siden å slanke meg 25 kilo på 12 uker. Jeg sluttet praktisk talt å spise samtidig som jeg løp så langt jeg orket hver eneste dag. Etter noen uker orket jeg å løpe ganske langt, så det ble vel 2-3 timer intensiv løping daglig. Jeg tipper at halvparten av vekttapet mitt den gangen kan tilskrives trening. Resten var kaloriunderskudd. Anbefales absolutt ikke!

Nei det er jo ikke å anbefale og er jo farlig for deg, men heldigvis så var det i din ungdom og du vet bedre nå

Men egentlig er vi alle enige, trening og kosthold er det beste veien til ett sunnere og tynnere liv Sammen er de dynamitt, men hver for seg ikke like kraftfulle

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 17:43   #14
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Sitat:

Ketolyse funker i vert fall myyye bedre på meg når jeg beveger litt på meg enn om jeg ikke gjør det!!!

Me too Linda

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 19:29   #15
Adaware
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 91
Adaware er på en erverdig vei

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Helt riktig det at jeg tenkte på vektnedgang og ikke alle fordelene man har ellers av og trene når jeg starta tråden.
Jeg bare lurte litt siden tung kardio trening virkelig skal sette forbrenningen igang. Vist man da er i ketose og tar av fettlagrene fra før så vil vel den energien du bruker når du trener komme rett fra fettlagrene, eller?

__________________
Gutt 21

Adaware: Noen av de få hanene i kurven?
Adaware er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 19:39   #16
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Vil tro at man bruker av fettlagrene da, men er langt ifra noen ekspert. Men vi har jo ikke karbs å forbrenne, utenom de få som vi inntar og de blir jo forbrent først og så er det vel fettet som ryker etterpå

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 20:09   #17
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Keitete spørsmål om ketolyse og forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Da tolker du utsagnet hans litt spesielt syns jeg. Vitsen med trening er å holde kroppen bevegelig, frisk og i form, ikke vektnedgang.
-

På ketolysekuren bør man mosjonere 30 min daglig, mest for å redusere insulinresistensen, slik at den største del av vektreduksjonen kommer fra fett.
Mosjon er ikke veldig effektiv for vektreduksjon, men veldig viktig når vekten senere skal stabiliseres. Men da spiser man jo generell lavkarbo og da er situasjonen en annen.

Det finnes mange eksempler på folk som mener de har slanket seg alene med mosjon, men ofte har de endret mye på kosten i tillegg. Samtidig finnes det eksempler på folk som har fulgt en diett og ikke beveget på seg som også har gått ned.

Når jeg opplyser om at mosjon er overvurdert som slankemetode, er det på et generellt grunnlag, untakene finnes selvfølgelig.
God kveld
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nybegynner på ketolyse og har noen spørsmål... Sense Ketolysekuren 6 10-06-08 20:33
Diverse spørsmål (ketolyse) Tvillingmamma:) Ketolysekuren 6 05-04-08 11:21
Hej hej haaallååå (diverse spørsmål om ketolyse) upsidaysi Ketolysekuren 16 01-02-08 16:45
Vurderer ketolyse, og har et par spørsmål Mamseboms Ketolysekuren 14 09-05-07 16:39
Et par spørsmål, mens jeg venter på Ketolyse boken nita58 Ketolysekuren 6 12-09-06 11:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no