Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Sylwesters søte lefser

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-15, 00:18   #1
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill
Smile

Sylwesters søte lefser



2 egg, hviten piskes stiv. Plommene blandes med
125g Cottage Cheese
125g Kremfløte
1ts fiberhusk (2g) (kan sikkert erstattes av populver el.l.)
1ss glutenmel (16g) (viktig for konistensen)
Søtning tilsvarende 30g sukker (f.eks. flytende natreen 2,2ml i lokket, smak til)

Røren vendes i den stivpiskede egehvitten. (vet igrunn ikke hvorfor, men oppskriften baserer seg jo på lapper eller lignende) og smøres ut over et bakepapir (nesten en hel langpanne siden dette skal være tynt) og stekes i 175 grader i 15 minutter.

Når jeg tar den ut så legger jeg en rist over og kjappt snur hele greia slik at den kjøler seg ned på rist uten bakepapir. Jeg deler den med sak i 6 deler og bruker bakepapiret som mellomlegg og har det i en pose i kjøleskap.

En slik med 20g smør, sukrin og kanel har 278kcal, 7,6g protein, 26,8g fett og 1,6g karbo. Spiser du 2 så orker du neppe middag.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 09:11   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.



2 egg, hviten piskes stiv. Plommene blandes med
125g Cottage Cheese
125g Kremfløte
1ts fiberhusk (2g) (kan sikkert erstattes av populver el.l.)
1ss glutenmel (16g) (viktig for konistensen)
Søtning tilsvarende 30g sukker (f.eks. flytende natreen 2,2ml i lokket, smak til)

Røren vendes i den stivpiskede egehvitten. (vet igrunn ikke hvorfor, men oppskriften baserer seg jo på lapper eller lignende) og smøres ut over et bakepapir (nesten en hel langpanne siden dette skal være tynt) og stekes i 175 grader i 15 minutter.

Når jeg tar den ut så legger jeg en rist over og kjappt snur hele greia slik at den kjøler seg ned på rist uten bakepapir. Jeg deler den med sak i 6 deler og bruker bakepapiret som mellomlegg og har det i en pose i kjøleskap.

En slik med 20g smør, sukrin og kanel har 278kcal, 7,6g protein, 26,8g fett og 1,6g karbo. Spiser du 2 så orker du neppe middag.

Soft flora margarin

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 12:01   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Soft flora margarin

Tenkte på det samme og tok en titt på innholdslista på nettet og det er ikke så ille - det er laget av raps- og kokosolje, ingen skumle oljer der altså. Margarin er ikke så ille nå som det var for bare noen få år siden. Jeg bruker bare bremykt, smør og olivenolje, men det er mitt valg da.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 15:54   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Tenkte på det samme og tok en titt på innholdslista på nettet og det er ikke så ille - det er laget av raps- og kokosolje, ingen skumle oljer der altså. Margarin er ikke så ille nå som det var for bare noen få år siden. Jeg bruker bare bremykt, smør og olivenolje, men det er mitt valg da.

Holder meg til rørossmør

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 15:56   #5
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

Dette så rett og slett veldig godt ut.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 18:57   #6
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Tenkte på det samme og tok en titt på innholdslista på nettet og det er ikke så ille - det er laget av raps- og kokosolje, ingen skumle oljer der altså. Margarin er ikke så ille nå som det var for bare noen få år siden. Jeg bruker bare bremykt, smør og olivenolje, men det er mitt valg da.

Margarin forteller vel mer om hvordan det er laget uavhengig av innholdet?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 19:00   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Margarin forteller vel mer om hvordan det er laget uavhengig av innholdet?

Hm? Det skjønte jeg ikke. Margarin er jo en smør-erstatning / etterligning og før ble det laget på mye dårligere ingredienser enn det i alle fall Soft Flora blir i dag.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 19:00   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Margarin forteller vel mer om hvordan det er laget uavhengig av innholdet?

Står at den inneholder fullherdete oljer...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 19:01   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hm? Det skjønte jeg ikke. Margarin er jo en smør-erstatning / etterligning og før ble det laget på mye dårligere ingredienser enn det i alle fall Soft Flora blir i dag.

Google på margarin vs smør.
.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 19:42   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Margarin forteller vel mer om hvordan det er laget uavhengig av innholdet?

Ja, det stemmer. Den varmebehandles bl.a og det er da den tetter årene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 23:31   #11
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Står at den inneholder fullherdete oljer...

Fullherdede oljer er ikke farlige, det er de delvis herdede som er skumle.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 23:48   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

What TrillTrall said. Delvis herdet fett = transfett. Fullherdet er ikke usunt på den måten. Delvis herdet fett brukes ikke lenger i produksjon av margarin.

Problemet vi sitter igjen med da er forholdet mellom omega 6 og omega 3. Som vel kan være like så viktig som dette med om det tetter blodårene eller ei.

__________________

Sist redigert av nellie : 27-01-15 kl 23:54.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-01-15, 00:09   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

Såååå da kan vi si at herdet fett er ok... Det er mye herdet fett i kaker som varer i mange år.

Og med et lite knips skal vi altså avfeie det lavkarbo har stått for? At herdet fett ikke er ok?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-01-15, 00:14   #14
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

Hva har dette med oppskriften å gjøre?

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 28-01-15, 00:15   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Sylwesters søte lefser

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Hva har dette med oppskriften å gjøre?

Jeg sklei ut.... Oppskrifta ser nydelig ut bortsett fra at jeg ville ha fyllt på med ost istedet for kanel ++!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 00:17   #16
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Sylwesters søte lefser

Soft flora er litt guilty pleasure siden jeg forbinner det med barndommen min. Jeg bruker for det meste bremykt og smør ellers, men dere kan bruke hva dere vil

Dette er derimot grunnen til at jeg har Sukrin i huset

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar

Emneord
kos, lefse, søtt


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sylwesters Spaghetti Bolognese (med bilde) sylwester Middag 4 26-01-15 15:03
Sylwesters indiskinspirerte gryterett sylwester Middag 1 14-01-13 11:17
Lefser? Bik Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 26-11-11 00:45
Tacolomper/lefser-oppskrift? Tutta87 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 12 19-02-11 22:56
Lefser stinasol Spørsmål og svar 3 10-09-06 17:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no