Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hjemmelaget peanøttsmør?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-11-10, 08:40   #1
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Hjemmelaget peanøttsmør?

Det ser ut som om det er så enkelt å lage selv. Jeg googlet og fant ut at det bare var å kjøre 1 kopp usaltede peanøtter i blenderen, med 1-2 ss olje.
Kan en gjøre det så enkelt som å kjøpe billigste salte peanøtter i buttikken, og skylle de i et dørslag?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 10:12   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

Jeg prøvde akkurat det. Ble ikke så aller verst, men jeg har ikke gjort det igjen, for å si det sånn!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 10:23   #3
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

Ble det for godt?
Jeg trenger noe sukkerfritt pålegg til ungene.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 11:10   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

Jeg har prøvd å lage med smør. Synes det ble kjemperart og ikke særlig godt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 16:32   #5
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

Jeg lager mandelsmør nesten den måten, jeg bare rister dem i ovnen først slik at dem blir varme.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 21:07   #6
lommerusk
Juniormedlem
 
lommerusk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Akershus
Alder: 31
Innlegg: 32
lommerusk er på en erverdig vei

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

Hvordan olje bruker man da?

lommerusk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 07:18   #7
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

http://www.plener.no/SCDpizza.htm

Har forklart det der.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 08:19   #8
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

Jeg mener jeg lagde det til ungene da de var små. Jeg mener jeg kjøpte vanlige salte peanøtter og kjørte dem i food-prosessor sammen med litt olje. Og så hakket jeg noen peanøtter og hadde oppi til slutt for å få litt biter å tygge på hvis de liker det. Og det er da salt i vanlig peanøttsmør også(?)

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 09:04   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Jeg mener jeg lagde det til ungene da de var små. Jeg mener jeg kjøpte vanlige salte peanøtter og kjørte dem i food-prosessor sammen med litt olje. Og så hakket jeg noen peanøtter og hadde oppi til slutt for å få litt biter å tygge på hvis de liker det. Og det er da salt i vanlig peanøttsmør også(?)

Salt og masse annet gøff, ihvertfall i de billige typene . De aller fleste nøttesmørene (mandel, peanøtt, valnøtt osv) som jeg har funnet består av ristede nøtter, salt og olje, og i en del tilfeller andre skumle ting

Sikkert bedre å lage det selv for da vet man jo hva som er oppi. Har tenkt å lage mandelsmør selv for det elsker jeg. Kjøper pt på den lokale økologiske butikken og det er bare mandler, salt og olje og det er så godt. Tar en klatt på en ts og går og sutter på når jeg fyser på noe - NAM

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 11:00   #10
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Salt og masse annet gøff, ihvertfall i de billige typene .

Var derfor jeg lagde selv av peanøtter, men kjøpte vanlige saltede

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 12:18   #11
lommerusk
Juniormedlem
 
lommerusk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Akershus
Alder: 31
Innlegg: 32
lommerusk er på en erverdig vei

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

Dette høres godt ut! Men kan noen fortelle meg HVORDAN olje dere bruker?

lommerusk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 13:24   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

Opprinnelig lagt inn av lommerusk, her.

Dette høres godt ut! Men kan noen fortelle meg HVORDAN olje dere bruker?

Best å velge en som ikke smaker så mye, som rapsolje, tenker jeg!
Jeg brukte avocadoolje. Smakte litt av den, men den er jo god, da! Koster en formue, men jeg hadde igjen fra et annet prosjekt, så......
Kan bruke Udo's eller linfrø feks for å få oppsunnhetsfaktoren enda mer!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 14:28   #13
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

Opprinnelig lagt inn av lommerusk, her.

Dette høres godt ut! Men kan noen fortelle meg HVORDAN olje dere bruker?

Kokosolje kanskje?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 16:35   #14
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Var derfor jeg lagde selv av peanøtter, men kjøpte vanlige saltede

Vanlige (f.eks Polly) salte peanøtter er jo ristet så vidt jeg vet så da stemmer jo det med fremgangsmåten som er beskrevet lengre oppe en plass. Skylte du av noe salt eller brukte du de bare sånn som de var?

Vurderer å bruke den dyre valnøttoljen jeg har stående til dette prosjektet, ellers vil jeg tro at en nøytral olje er best men kan tenke meg at kokosolje kan gi en spennende smak dersom man liker smaken da

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 09:34   #15
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjemmelaget peanøttsmør?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Vanlige (f.eks Polly) salte peanøtter er jo ristet så vidt jeg vet så da stemmer jo det med fremgangsmåten som er beskrevet lengre oppe en plass. Skylte du av noe salt eller brukte du de bare sånn som de var?

Vurderer å bruke den dyre valnøttoljen jeg har stående til dette prosjektet, ellers vil jeg tro at en nøytral olje er best men kan tenke meg at kokosolje kan gi en spennende smak dersom man liker smaken da

Jeg husker ikke så godt, dette er mange år siden, men jeg brukte de som de var, bare kjørte de i food-prosessor til de ble finmalt, og måtte ha i noe olje fordi den ble for tørr ellers. Jeg husker ikke hvilken olje jeg brukte, sannsynligvis den jeg hadde for hånden Solsikkeolje kanskje?

Jeg vil nok anta at det beste er å bruke peanøtter som ikke er behandlet og evt. salte dem selv, mulig bruke peanøttolje hvis det trengs.

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Peanøttsmør Princez Ketolysekuren 5 12-05-14 13:58
Bra peanøttsmør? Og skikkelig kakaopulver Jabba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 19 09-12-08 22:21
Peanøttsmør supha Lavkarbo generelt 4 18-04-08 19:06
Usøtet peanøttsmør Hyper Spørsmål og svar 1 25-09-06 16:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no