Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er det helt nødvendig å lese masse bøker hvis jeg vil begynne med lavkarbodiett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-09-05, 01:55   #1
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Er det helt nødvendig å lese masse bøker hvis jeg vil begynne med lavkarbodiett?

Nille, jeg tror du har lyst til å svare på denne.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 17:37   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Kortversjonen av svaret er


ja !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 17:38   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 17:44   #4
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Litt mer nyansert kan vi si at det ihvertfall er nødvendig å lese en bok grundig, nemlig den boken der den metoden du har tenkt å følge står beskrevet. Denne boken må du lese, forstå og kunne. Om du er usikker på hvilken metode som passer for deg, så bør du lese flere bøker. Når du først skal gjøre noe så viktig som å legge om kosthold og livsstil så bør du vite hva du gjør slik at insatsen din har sjanse til å bære frukter. En livsstilsendringe koster tid, litt penger, masse insats, og likevel endel prøving og feiling. Men det er verdt det!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 17:55   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Gjentar svaret jeg: JA !!

Skal man gjøre en så stor kostomlegging det er å legge om fra høykarbo kosthold til lavkarbo er det absolutt en nødvendighet å lese boka ! Å ikke lese boka før en begynner sidestiller jeg med å sette seg inn i en bil og kjøre - uten å ha lappen - bare fordi en har sett andre har gjort det, - eller lest et blad eller en avis om kjøreskoleopplæring !

Om man ikke har bestemt seg og ikke ønsker å betale for en masse bøker en ikke trenger, er det flere muligheter. Låne på biblioteket eller lese seg til info i andre kanaler. F.eks. på internettsiden til den enkelte filosofi - og her på vår side.

Som en god begynnelse kan man lese på: Lavkarbo Ressurser

Les først tips for nybegynnere, så om de forskjellige filosofiene. Det er nok info til å finne ut hvilken retning som passer best for akkurat DEG. Når du har funnet ut det, da er det på tide å lese boka - FØR en begynner.

Da lærer en hvordan og hvorfor akkurat den dietten funker slik den den gjør, og unngår en misforståelser/elementære feil som kan ødelegge fremgangen. Man unngår å blande filosofier - å ta litt fra en og litt fra en annen funker svært dårlig. Husk at hver diett funker nettopp fordi den er sammensatt akkurat slik den er !

Å lese i forumet og i journaler er også lærerikt, men det er ditt eget ansvar å følge reglene for din diett. Ikke gjør andres feil til dine egne - LES BOKA !!

Albertine skrev under Tips til nybegynnere:

Opprinnelig lagt inn av Albertine

  • les varedeklarasjonen!
  • står det 0 karbo, så regn 1 bare for sikkerhets skyld
  • unngå koffein helt de to første ukene
  • unngå søtstoff helt de to første ukene
  • drikk MINST to liter vann eller mineralvann daglig
  • ikke vei deg mer enn en gang i uka
  • ta mål av deg selv før du starter, noen ganger mister du cm selv om vekta står stille
  • ikke sammenlign deg med noen andre. Folk går ned så forskjellig
  • vekta kan stå stille rundt den tredje uka, det er normalt. Ikke få panikk
  • hvis du følger planen til punkt og prikke og fremdeles ikke går ned, sjekk om du kan ha Candida og unngå eddik, ost, sopp og annen gjæret mat
  • ta en tur til legen før du starter, og ta blodprøver. Det er greit å ha noe å sammenligne med når du har nådd målet ditt. Kolesterolet kan gå noe opp de første ukene til kroppen har fått tilpasset seg. Pass på at legen vet at du er på en lavkarbodiett og hvor lenge du har gått på den
  • ikke skyld på dietten hvis du ikke har lest boka
  • ikke skyld på dietten hvis du ikke leser varedeklarasjonen
  • ikke skyld på dietten hvis du ikke følger dietten



__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no