Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-10-11, 10:57   #26
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av sirimor, her.

Dette er et veldig flott forslag. Man kan ikke favne alle selvsagt - noen vil skippe introen og trykke "godkjenn" uten å lese, men da har de i allefall blitt gitt muligheten til å tilegne seg en lettfattelig intro. Hva de nå velger å gjøre, det kan vi ikke styre... Men som sagt, så tror jeg forumet vil fange opp mange nybegynnere på den måten, og gi de en god start. Jeg synes det er en fin og omtenksom velkomst

Jeg er enig. Det samme "problemet" finnes på mange forum. Som regel løses det gjennom en "intro" eller en godt synlig FAQ-avdeling.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 10:58   #27
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Stemmer mer for en synlig FAQ-avdeling.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:41   #28
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Selv har jeg ikke vært medlem så lenge - og jeg driver på "egenkomponert lavkarbo", har ikke lest noen bøker og har ikke engang lest nybegynnerguiden. Så jeg er vel dermed i kategorien "Bad Guy"...


Men - jeg har ikke vært så dum at jeg har spurt de teite nybegynnerspørsmålene. Ikke fordi noen spørsmål er dumme - men fordi en bør vite at det finnes svar på dem som en kan søke opp å finne uten å måtte lage nye tråder, eller gå off topic i eksisterende tråder.

Min mening er vel at det kanskje er best om åpenbare nybegynnerspørsmål besvares med en link til nybegynnertråden, uten å hekte på noen strenge eller sure kommentarer. Folk er forskjellig og det er mange veier som fører til Rom. Noen trenger mer hjelp og veiledning enn andre, men en må først og fremst anstrenge seg selv om en vil finne ny kunnskap. Om noen ønsker å gi svar - selv om svarene allerede er gitt en million ganger før - så velbekomme. Aktivitet på et forum, spesielt blant nyankomne medlemmer, er gull verdt. Bare slik kan en rekruttere og utvikle nye fremtidige ildsjeler og eksperter.


Forøvrig så går det bra med min egenkomponerte lavkarbo - krontrollerer blodsukkeret og har gått ned 20 kg på drøyt tre måneder. Ned 5 kg til nå, så må jeg nok begynne å lese meg opp - for da skal jeg ikke lenger ned!

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:48   #29
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Linjemannen, her.

Min mening er vel at det kanskje er best om åpenbare nybegynnerspørsmål besvares med en link til nybegynnertråden, uten å hekte på noen strenge eller sure kommentarer.

Er det ikke akkurat det folk her gjør da? Men noen tåler ikke dette, for de vil ha personlige svar på sine personlige spørsmål. Linker man til en tråd som omhandler samme emne får man jo rene skyllebøtta innimellom.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 11:54   #30
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Er det ikke akkurat det folk her gjør da?.

Jo, på den måten synes jeg faktisk at forumet er forbilledlig!


Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Men noen tåler ikke dette, for de vil ha personlige svar på sine personlige spørsmål. Linker man til en tråd som omhandler samme emne får man jo rene skyllebøtta innimellom.

Og det er en uting - men jeg tviler på om man får bukt med slike uforskammede tilsvar ved å gjøre nybegynnertråden mandatory.

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 12:09   #31
Smakfull
Medlem
 
Smakfull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 196
Smakfull er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Jeg synes også det er et godt tiltak. Hvor mange tråder er det ikke i uken om "spiser jeg greit" og "jeg går ikke ned", og da kan man jo enkelt svare at dette kan man finne svar på i nybegynnertråden, og denne skulle du ha lest gjennom da du registrerte deg.

jeg har også vært her i et par år (kanskje ikke den mest aktive), og jeg har ikke anelse på hvor mange slike tråder jeg har sett og lest. All honnør til de samme som leser og svarer på disse trådene!

Jeg vil også anbefale folk som sliter med søkefunksjonen på forumet om å google spørsmålet og lavkarbo.no og da får man som regel opp en tråd eller ti om samme emnet.

__________________
Det er i motbakke det går oppover.
Smakfull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 12:52   #32
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Hei!
Da jeg begynte på lavkarbo, så var det først å lese seg opp litt. Skaldemanns første bok ga meg en skikkelig vekker, selv om jeg aldri har fulgt ham egentlig. Kjøpte flere bøker og leste, før jeg startet med selve kostholdet.
Lavkarbo.no var et sted jeg fant fram til etterhvert og som jeg har hatt masse glede av!
Jeg syns kanskje det er litt rart at folk begynner på lavkarbo uten å lese noe? tror kanskje det er så enkelt?
Jeg syns det var krevende å gå over på lavkarbo, brukte mye tid før jeg følte at jeg mestret det og kunne anbefale det til andre.
Men nå er det LCHF for resten av livet!!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 13:48   #33
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Jeg "dumpet" også ned her en dag jeg satt og googlet for å finne en ny veg her i livet...
Nå var ikke jeg helt fersk med tanke på å tenke på GI osv, men å droppe ut KH helt hadde jeg aldri vært inne på tanken på før.
Jeg la sikkert også inn dumme spørsmål her, og jeg hadde ikke lest en eneste bok. jeg hadde heller ikke hørt om disse bøkene før jeg kom inn hit.
Jeg kjøpte ketolyseboka og GI-0 brukt av en annen bruker her inne ganske tidlig og leste dem begge ganske fort (burde sikkert ha lest dem omigjen), og la om til noe som vel er selvkomponert lavkarbo, men svært likt LCHF og har vært i ketolyse siden juni.
Jeg hadde aldri hørt om fiberhusk eller sukrin før, nå inngår det som en naturlig ting i kjøkkenskapet. Hvetemel har jeg faktisk ikke lenger, men må kjøpe det spesiellt når det er en annledning.
Jeg begynnte på LCHF med masse fett og proteiner i noen uker og gikk gradivs over til å spise masse grønnsaker, en del proteiner og naturlig fett. Det er stort sett der jeg ligger nå.
Jeg spiser vel omtrent slik en lege ville anbefalt en som både har cøliaki og diabetes å spise, med unntak av frukten da?

Jeg synes det hadde vært flott med en synlig FAQ avd her.
"Eksamen" for å bli medlem synes jeg er for drøyt, men hva med en quiz med poengscore? da kan man jo lære litt på en morsom måte

Nå har jeg vært innom en del ulike forum i min tid, og det med nybegynnerspørsmål er vel ting som går igjen i alle forum jeg er og har vært medlem av, være seg det handler om kosthold, graviditet, planter, akvariefisk osv... Men som sagt over; En del forum har GODE FAQ sider. Da kommer det ikke så mange "dumme" spørsmål heller fordi folk finner det de lurer på det, vanligvis.

Det er også stor forskjell på hvor lett det er å søke i et forum. Dette er ikke det verste jeg har prøvd å søke i, men absolutt ikke det letteste heller.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 16:06   #34
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Om den ikke er obligatorisk, så burde den i hvert fall ligge slik at enhver kan finne den straks de kommer inn. En link etter registrering kan være vel så effektiv som et krav før! Og gjerne slik at den er lett å finne igjen.Jeg er ingen reser påå forum generelt og bruker mye tid til å rote rundt før jeg finner fram og før jeg tør å skrive noe særlig. (Men så leser jeg desto mer da...)

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 17:50   #35
Lunaluna
Medlem
 
Lunaluna sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 56
Lunaluna er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Hva med å legge inn en anbefaling og en link til nybegynnertråden i det grønne feltet på forsiden, rett over "PS: Forumet er kun brukerstyrt..."?

I litt sånn fete typer som skiller seg ut litt. Tror det kan gjøre at en del får det med seg.

__________________


Lunaluna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 18:51   #36
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Lunaluna, her.

Hva med å legge inn en anbefaling og en link til nybegynnertråden i det grønne feltet på forsiden, rett over "PS: Forumet er kun brukerstyrt..."?

I litt sånn fete typer som skiller seg ut litt. Tror det kan gjøre at en del får det med seg.

Ja, noe sånt, vet ikke hva en faq avdeling er, men det viktigste er at selv for oss"dummies / newbeeis" på forum så skal det være iøynefallende å se. Ikke bare første gangen man logger på, men også litt utover. Om jeg finner en tråd, så kan jeg (særlig i begynnelsen) bruke lang tid på å finne den igjen...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 18:55   #37
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Hva om man ved registrering og første innlogging sendes rett til denne tråden? Jeg vet ikke om det er mulig å få til teknisk, men da får man i allfefall et valg om man vil lese lure tips eller ikke før man spør spørsmål som hadde vært helt unødvendig om man leste tråden.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 19:09   #38
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Hva om man ved registrering og første innlogging sendes rett til denne tråden? Jeg vet ikke om det er mulig å få til teknisk, men da får man i allfefall et valg om man vil lese lure tips eller ikke før man spør spørsmål som hadde vært helt unødvendig om man leste tråden.

Det synes jeg høres lurt ut. Da får man også et greit sted å starte når man registrerer seg her. I tillegg kan det nok være lurt å legge tråden et sted der den enkelt finnes tilbake.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 19:39   #39
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Ja, noe sånt, vet ikke hva en faq avdeling er, men det viktigste er at selv for oss"dummies / newbeeis" på forum så skal det være iøynefallende å se. Ikke bare første gangen man logger på, men også litt utover. Om jeg finner en tråd, så kan jeg (særlig i begynnelsen) bruke lang tid på å finne den igjen...

En FAQ avd. er et vanligvis et eget underforum der det kun samles faktainformasjon i godt oversiktlige tråder som vanligvis ikke er åpne for videre kommentarer. Om noe skal legges til i tråden er det vanlig at flinke ildsjeler på forumet er skribenter men at en moderator må godkjenne dette før det legges inn.
Som et lite "leksikon" innenfor lavkarbo
Jeg tror det hadde vært veldig nyttig hjelpemiddel både for oss som er ganske ferske og som påminnelse og bekreftelse for veteranene

Typiske trådemner kunne fx vært:
Prinsippene ved LCHF
Prinsipper ved Atkins
Hva er insulinresistens
Hvordan søke med google
Hva er transfett
... osv

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:03   #40
Sweetie73
Medlem
 
Sweetie73 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Aust-Agder
Innlegg: 120
Sweetie73 er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

God ide, Nerthus! Jeg las nybegynnertråden til arnakristin før jeg meldte meg inn i forumet og hadde god nytte av det. Nå las jeg den på nytt i dag og ser at det er masse jeg forstår mye bedre nå. Det tar tid å bli vant med en ny verden. (Selv om jeg også hadde lest 3 lavkarbobøker og googla masse på nett i forkant.)

Dessverre vil jeg nok stille dumme spørsmål innimellom likevel. Beklager dette... Prøver også å hjelpe andre og bidra med det jeg har å bidra med.

Håper forøvrig ikke det er bokstavelig ment at vi nye skal holde kjeft i 6 mnd.....

__________________


Sweetie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:11   #41
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Vet du, bakgrunnen for tråden var ikke at alle nybegynner skal "holde kjeft"
Tanken bak var at nybegynnere enklere SELV kan sette seg inn i basis-kunnskapen, slik at vi kan bruke tid og energi på spesielle spørsmål og ikke gjenta at feks "ja, utslag er utslag på ketostixen"

Det sier seg selv at en del her inne gjentatte ganger - ofte i løpet av samme dag - må svare på de samme basis-spørsmålene som det også finnes sikkert 100 av akkurat samme type fra før av.

Noen mener at vi da bør heller "la være" og svare, men hva slags forum får vi da om ikke vi som har vært her lenge også kan prøve og hjelpe til med å finne løsninger til at så mange som mulig på en enkel måte også kan "hjelpe seg selv"?

Som nybegynner mener jeg at man må være LITT mindre hårsår når man ikke får personlige svar på alle spørsmål, men blir henvist til kilde for kunnskap. Litt ydmykhet også overfor de som bruker tid og energi her inne til å hjelpe hadde vært svært hyggelig. Før en del nybegynnere nå tar dette også personlig, la meg få si at de ALLER fleste ER ydmyke og bevisst på sin manglende kunnskap i starten - og alle her inne klarer jo å sette seg inn i en nybegynners situasjon

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:14   #42
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Vet du, bakgrunnen for tråden var ikke at alle nybegynner skal "holde kjeft"
Tanken bak var at nybegynnere enklere SELV kan sette seg inn i basis-kunnskapen, slik at vi kan bruke tid og energi på spesielle spørsmål og ikke gjenta at feks "ja, utslag er utslag på ketostixen"

Det sier seg selv at en del her inne gjentatte ganger - ofte i løpet av samme dag - må svare på de samme basis-spørsmålene som det også finnes sikkert 100 av akkurat samme type fra før av.

Noen mener at vi da bør heller "la være" og svare, men hva slags forum får vi da om ikke vi som har vært her lenge også kan prøve og hjelpe til med å finne løsninger til at så mange som mulig på en enkel måte også kan "hjelpe seg selv"?

Som nybegynner mener jeg at man må være LITT mindre hårsår når man ikke får personlige svar på alle spørsmål, men blir henvist til kilde for kunnskap. Litt ydmykhet også overfor de som bruker tid og energi her inne til å hjelpe hadde vært svært hyggelig. Før en del nybegynnere nå tar dette også personlig, la meg få si at de ALLER fleste ER ydmyke og bevisst på sin manglende kunnskap i starten - og alle her inne klarer jo å sette seg inn i en nybegynners situasjon

Veldig godt poeng!

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:40   #43
lizliz
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 240
lizliz er ny på veien

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Jeg har også tro på en godt synlig FAQ, hadde vært fint om det hadde vært en egen nybegynneremne.. på samme måte som det er en overskrift som heter " generell lavkarbo" "oppskrifter" "spørsmål og svar" kanskje en " ofte stilte spørsmål"

En annen ting, er at søkefunksjonen er ganske lite synlig, og tror mange glemmer å se etter den når de holder på her inne.
Jeg har dog også startet noen tråder der " dumme" spm blir stilt, men dette kun fordi jeg ikke har funnet det når jeg har søkt, Ofte får man svaret : om du ser lenger ned finnes det flere tråder med samme tema.. Dette er jo flott, men finnes det en måte å få se disse trådene før man oppretter en egen tråd? noe som er lett synlig og lett og bruke? så slipper man å starte en helt ny tråd ( jeg har da søkt meg ihjel for å finne svar )

Jeg er kanskje ikke verdens mest erfarne forumbruker, men ser at mange glemmer å søke i det heletatt..

OG det vil alltid være noen som ikke gidder ta seg bryet med å søke, og dermed bare lager tråder i hytt og pine for å få svarene sine.. Det er dumt, men sånn vil det nok alltid være fordi folk er late

Sist men ikke minst kunne det vært en ide og hatt en egen tråd eller et tema hvor folk fikk hjelp med menyene sine? Så kan de som har lyst gå inn der og se og alle andre tråder som blir opprettet kan bli flyttet til dette temaet? For forumet nå ser mest ut som " hjeeelp jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg går ikke ned i vekt, kan du se på menyen min ? " ..

Også er det sykt mange oppstarter tråder også.. Jeg er en typisk neat freak, så jeg synes fort det blir rotete.. Men ettersom det startes nye tråder hver mnd for de som vil gå ned sammen, så kunne det kanskje vært en ide og samlet disse og? For et ryddigere og koseligere forum

Lang post, jeg hadde visst litt og si

__________________
Min Journal


lizliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 22:02   #44
Nnem
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 456
Nnem er ny på veien

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Jeg er medlem i andre forum og når det er spørsmål om lavkarbo så pleier jeg faktisk å linke til nybegynnertråden. Synes den er genial og alle burde faktisk lese den før de begynner.

__________________




Motto: This is my year to shine
Nnem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - mellom 20-30 karbs Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 22:02   #45
Sweetie73
Medlem
 
Sweetie73 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Aust-Agder
Innlegg: 120
Sweetie73 er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

En ting har jeg lært meg her inne, og det er at jeg holdt kjeft de første 6 månedene her inne og bare leste.

Derav mitt spørsmål.... (Som i utgangspunktet var humoristisk ment)

__________________


Sweetie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 22:20   #46
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Vet du, bakgrunnen for tråden var ikke at alle nybegynner skal "holde kjeft"
Tanken bak var at nybegynnere enklere SELV kan sette seg inn i basis-kunnskapen, slik at vi kan bruke tid og energi på spesielle spørsmål og ikke gjenta at feks "ja, utslag er utslag på ketostixen"

Det sier seg selv at en del her inne gjentatte ganger - ofte i løpet av samme dag - må svare på de samme basis-spørsmålene som det også finnes sikkert 100 av akkurat samme type fra før av.

Noen mener at vi da bør heller "la være" og svare, men hva slags forum får vi da om ikke vi som har vært her lenge også kan prøve og hjelpe til med å finne løsninger til at så mange som mulig på en enkel måte også kan "hjelpe seg selv"?

Som nybegynner mener jeg at man må være LITT mindre hårsår når man ikke får personlige svar på alle spørsmål, men blir henvist til kilde for kunnskap. Litt ydmykhet også overfor de som bruker tid og energi her inne til å hjelpe hadde vært svært hyggelig. Før en del nybegynnere nå tar dette også personlig, la meg få si at de ALLER fleste ER ydmyke og bevisst på sin manglende kunnskap i starten - og alle her inne klarer jo å sette seg inn i en nybegynners situasjon

Bra skrevet!

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 22:44   #47
Lunaluna
Medlem
 
Lunaluna sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 56
Lunaluna er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Synes ikke nybegynnertråden bør komme opp først når man har meldt seg inn. Jeg snoket lenge rundt på forumet her før jeg ble medlem, rett og slett for å få kunnskap. Melde meg inn gjorde jeg vel når jeg lurte på noe jeg ikke fant svar på.

__________________


Lunaluna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 22:58   #48
Sorella
Medlem
 
Sorella sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 261
Sorella er ny på veien

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Veldig god tråd!

Opprinnelig lagt inn av Lunaluna, her.

Hva med å legge inn en anbefaling og en link til nybegynnertråden i det grønne feltet på forsiden, rett over "PS: Forumet er kun brukerstyrt..."?

I litt sånn fete typer som skiller seg ut litt. Tror det kan gjøre at en del får det med seg.

Enig!

__________________
Sorella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 23:33   #49
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Vet du, bakgrunnen for tråden var ikke at alle nybegynner skal "holde kjeft"
Tanken bak var at nybegynnere enklere SELV kan sette seg inn i basis-kunnskapen, slik at vi kan bruke tid og energi på spesielle spørsmål og ikke gjenta at feks "ja, utslag er utslag på ketostixen"

Det sier seg selv at en del her inne gjentatte ganger - ofte i løpet av samme dag - må svare på de samme basis-spørsmålene som det også finnes sikkert 100 av akkurat samme type fra før av.

Noen mener at vi da bør heller "la være" og svare, men hva slags forum får vi da om ikke vi som har vært her lenge også kan prøve og hjelpe til med å finne løsninger til at så mange som mulig på en enkel måte også kan "hjelpe seg selv"?

Som nybegynner mener jeg at man må være LITT mindre hårsår når man ikke får personlige svar på alle spørsmål, men blir henvist til kilde for kunnskap. Litt ydmykhet også overfor de som bruker tid og energi her inne til å hjelpe hadde vært svært hyggelig. Før en del nybegynnere nå tar dette også personlig, la meg få si at de ALLER fleste ER ydmyke og bevisst på sin manglende kunnskap i starten - og alle her inne klarer jo å sette seg inn i en nybegynners situasjon

Denne er det bare å signere, kunne ikke sakt det medre selv…

Jeg svarer for tiden minimalt på tråder, for det meste skummer jeg bare fort igjennom dagens uleste og hopper glatt over’hjep jeg går ikke ned noe’, ketostix spørsmål, ’er i ketose men går ikke ned’, ’kan jeg spise…’ og lignende spørsmål.
…og som nevt tidligere lagde jeg nybegynnertråden for at vi skulle slippe alle disse gjentagende nykommer spørsmålene.
Jeg har ikke vært innom andre fora så jeg vet ikke hvordan ting fungerer der ute, men jeg synes ikke det er vanskelig å finne fra når jeg gikk inn her og så så hvordan forumet er inndelt, http://forum.lavkarbo.no/index.php
I tillegg så er jo alle de viktige trådene klistret innen hvert underforum… nybegynner tråden ligger klistret i kategorien ’Lavkarbo generellt’
…men jeg er enig i at søkerfunksjonen ikke er helt perfekt, men vi har jo også i tillegg fått google søk funksjon som ligger øverst i venstre hjørne.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 00:19   #50
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Nybegynnertråden ol burde vært lettere å finne, kanskje man kan gjør at man må ha x antall innlegg for å komme videre, og at det man får tilgang på i starten er de viktigste oppstartstrådene? Slik er det jo på andre fora.

Jeg tror også at noen av trådene kanskje blir startet av ett ønske om å bli sett. Dette er ett stort forum med mange mennesker, og hvor mange kan virke som "gamle kjente" for de nye medlemmene. De føler behov for at noen ser dem og de vil høre til, de også

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mine råd til nye brukere - om kuren og "skikk og bruk" på forumet LilleM0r Ketolysekuren 131 27-08-12 15:36
Kan det være kroppen min ikke "tåler" ketolysekuren lengre? Nupsida Ketolysekuren 16 31-03-11 09:25
Alle, ikke bare de med høy forbrenning, kan være "naturlig slanke" vil jeg påstå ada-emilie Generell diskusjon 62 23-03-10 21:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no