Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

D-vitamimmangel

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-05-12, 15:53   #1
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

D-vitamimmangel

Ja, det har jeg fått påvist!
What to do? Altså jeg må jo ta d-vitamintilskudd, men hvilket?
Er det tran som er best...?
Eller er det noe annet som er bedre å ta?
Er visst lurt å ta det sammen med kalsium - noen som anbefales fremfor andre?

Jeg som er ute på tur hver dag, er vel ikke nok sol i Bergen

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 17:08   #2
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: D-vitamimmangel

Har du fått påvist ved blodprøve?
Usikker på om d-vitamin i tran er kunstig fremstilt, sikkert bedre enn ingenting. Har du fått påvist kun D-vitamin-mangel?

Jeg fant selv ut ved å ta hårmineralanalyse at jeg ikke skal ta kalsium, men trenger magnesium. Ikke bare å begynne å ta et mineral og så kunne stole på at det gir en bedre likevekt for kroppen...
Du får mange treff om du søker på håranalyse eller hårmineralanalyse.. om du vil gå grundigere til verks vel å merke.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 18:48   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamimmangel

Dersom du har påvist d-vitaminmangel så trenger du nok sterkere lut enn tran tilsatt D. Du bør anskaffe deg d3 i styrke 2000-5000IU og du kan godt ta 10 000 IU i en uke, så gå ned til 5000 3 uker og så be om å få tatt en blodprøve på nytt. Hvor fort kroppen reagerer er individuelt, for meg hadde det der bare såvidt fått meg opp litt. Ta d-vitamin sam men med fett for å bedre opptaket.

Du kan også bruke solarium. Nyere solarium har både uva og uvb. Begge trengs for å danne d-vitamin. Men aldri sol deg brent... For å danne d-vitamin selv trengs det fett i kosten, men det regner jeg med er i orden siden du er her.

D-vitamin er viktig for immunforsvaret og spesielt for å normalisere det. Dermed beskytter det mot utvikling av autoimmune sykdommer som lavt stoffskifte eller diabetes... Lave nivåer gir mange diffuse symptomer - og sykdom.

(Kalsium + d-vitamin er mest for benskjørhet... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 19:09   #4
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: D-vitamimmangel

Jeg fikk brev fra legen i dag om at blodprøvene viste vitamin D mangel.
Nå har jeg vært på apoteket og kjøpt D-pearls, de var de sterkeste de hadde. Står bare 20 (merkelig tegn)g, ikke noe IU...

Stemmer ganske bra med symptomene, denne d-mangelen.
Har bl.a. ikke skjønt hvorfor det er like j..lig å gå opp bakkene jeg går flere ganger i uken. Formen blir jo aldri bedre, selv etter 2 år (Og det siste året har jeg trillet på søskenvognen med en nå 2-åring og en på snart 1 år - burde merke litt bedring på, men beina er nesten umulig å bevege til tider)

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 19:16   #5
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamimmangel

1 IU (international unit) tilsvarer 0,025 µg (mikrogram) D-vit. Det vil si at du har kjøpt den en D-vit på 20 mirkogram eller 800 IU. For å få i deg 5000 IU bør du altså ta 6-7 slike til dagen eller kjøpe deg sterke lut fra utlandet, f.eks bigvits.co.uk. Ikke problem å kjøpe seg bokser med D3-vit med 5000 IU derifra og da slipper du unna med to doser til dagen dersom du vil gå ekstra høyt i dosering en periode.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 19:27   #6
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: D-vitamimmangel

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

1 IU (international unit) tilsvarer 0,025 µg (mikrogram) D-vit. Det vil si at du har kjøpt den en D-vit på 20 mirkogram eller 800 IU. For å få i deg 5000 IU bør du altså ta 6-7 slike til dagen eller kjøpe deg sterke lut fra utlandet, f.eks bigvits.co.uk. Ikke problem å kjøpe seg bokser med D3-vit med 5000 IU derifra og da slipper du unna med to doser til dagen dersom du vil gå ekstra høyt i dosering en periode.

Aha, takk
Er det ok å ta så mye, altså? Sto ingenting om dose i brevet. (Fikk et brev om at jeg hadde mangel + et skriv om vitamin D mangel) Hun på apoteket sa heller ikke noe....

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 19:44   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamimmangel

Ja... Gir de deg d-vitamin på legekontoret så er det d2 som kroppen selv må omdanne og gjerne i doser på 20000-50000IU. Denne kan man få bivirkninger av. Man har funnet d-vitamin -overdoser kun i tilfeller med et inntak på mer enn 40 000 IU daglig i lengre perioder enn en måned...

En god soldag i Norge kan gi deg 10000 IU i høydagstimene, så å ta denne dosen for en ukes tid er absolutt ingen fare. Følgene av langvarig mangel er mye større.

Optimalnivået på d-vitamin regnes å være 120nmol... For å ha mangel må man vanligvis under ca 30 i Norge...

Jeg har erfaring med disse to produktene
http://www.bigvits.co.uk/product.asp...d=239&tid=&bid= (for de mørke vintermånedene)
http://www.bigvits.co.uk/product.asp...id=68&tid=&bid= (for vedlikehold)

Liker begge. Den øverste har jeg følelsen av var mer effektiv for å heve nivået mitt, mens den andre har k2 som også er viktig for beintettheten... så jeg bruker den for å holde passe nivå og den første når jeg trenger å få det opp. Lettere å finjustere mengden med den minste, selvsagt.

Legger med linken til wiki på d-vitamin. Den gir en fin innføring.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 19:52   #8
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: D-vitamimmangel

Tusen takk, smgj
Da får jeg prøve meg på høyere doser en ukes tid! Og så trappe litt ned.

Tenker jeg skal innom leekontoret for å få utskrift av prøvene i morgen. Tok en del andre prøver også, greit å se om jeg ligger høyt/lavt på noe

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 20:07   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamimmangel

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ja... Gir de deg d-vitamin på legekontoret så er det d2 som kroppen selv må omdanne og gjerne i doser på 20000-50000IU. Denne kan man få bivirkninger av. Man har funnet d-vitamin -overdoser kun i tilfeller med et inntak på mer enn 40 000 IU daglig i lengre perioder enn en måned...

En god soldag i Norge kan gi deg 10000 IU i høydagstimene, så å ta denne dosen for en ukes tid er absolutt ingen fare. Følgene av langvarig mangel er mye større.

Optimalnivået på d-vitamin regnes å være 120nmol... For å ha mangel må man vanligvis under ca 30 i Norge...

Jeg har erfaring med disse to produktene
http://www.bigvits.co.uk/product.asp...d=239&tid=&bid= (for de mørke vintermånedene)
http://www.bigvits.co.uk/product.asp...id=68&tid=&bid= (for vedlikehold)

Liker begge. Den øverste har jeg følelsen av var mer effektiv for å heve nivået mitt, mens den andre har k2 som også er viktig for beintettheten... så jeg bruker den for å holde passe nivå og den første når jeg trenger å få det opp. Lettere å finjustere mengden med den minste, selvsagt.

Legger med linken til wiki på d-vitamin. Den gir en fin innføring.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D

Minstepoden min hadde 17. Det eneste han fikk beskjed om hos legen var å ta tran samt spise laks. Jeg dro da på helsekosten og kjøpte dvit i dråpeform. Han får 20 dråper om dag, hver dråpe inneholder 10 mcg vitamin D-3 (kolekalsiferol), og han er blitt en helt annen gutt!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 20:19   #10
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: D-vitamimmangel

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Minstepoden min hadde 17. Det eneste han fikk beskjed om hos legen var å ta tran samt spise laks. Jeg dro da på helsekosten og kjøpte dvit i dråpeform. Han får 20 dråper om dag, hver dråpe inneholder 10 mcg vitamin D-3 (kolekalsiferol), og han er blitt en helt annen gutt!

Så bra at han er blitt "ny"
Hvordan var han før han begynte på dråpene? Altså symptomer og sånt - ble det funnet ut tilfeldig?

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 20:23   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamimmangel

Opprinnelig lagt inn av Momse, her.

Så bra at han er blitt "ny"
Hvordan var han før han begynte på dråpene? Altså symptomer og sånt - ble det funnet ut tilfeldig?

Han ble sjekket fordi han alltid var trøtt, slapp og kvalm. Gadd knapt gå over gulvet hjemme.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 20:26   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamimmangel

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Minstepoden min hadde 17. Det eneste han fikk beskjed om hos legen var å ta tran samt spise laks. Jeg dro da på helsekosten og kjøpte dvit i dråpeform. Han får 20 dråper om dag, hver dråpe inneholder 10 mcg vitamin D-3 (kolekalsiferol), og han er blitt en helt annen gutt!

Denne bruker vi også, alle sammen. Mye drøyere enn den fra apoteket. Jeg tar 10-15 dråper om dagen i tillegg til tran( bruker tran nå pga økonomi, ellers hadde jeg nok brukt bedre omega 3).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 20:33   #13
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: D-vitamimmangel

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Han ble sjekket fordi han alltid var trøtt, slapp og kvalm. Gadd knapt gå over gulvet hjemme.

I know that feeling...
*Håper D-vit er løsningen for meg også*
Jeg har egentlig bare trodd jeg har elendig kondis med omtrent konstant melkesyre eller noe uten håp om forbedring + er veldig lat - kanskje det ikke er sånn det er likavel

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 08:36   #14
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: D-vitamimmangel

Fremdeles manko på D-vit. "her i kroppen"

Har vel ikke vært sååå flink med perlene, så har begynt en hestekur igjen nå!
Jaja....

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 08:44   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamimmangel

Det tar tid å få den opp. Jeg brukte vel over et år med daglige doser mellom 5000IU og 2000IU (på sommeren) + solarium for å få det godt opp. Hvor godt du tar opp d-vitamin fra kosten avhenger også av hvor effektiv tarmen din er.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 08:45   #16
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: D-vitamimmangel

Jeg tar fiskeleverolje fra Green Pasture. Finnes f.eks. her: http://www.tidsporten.no/categories/...fiskeleverolje

Denne har et naturlig høyt innhold av blant annet D-vitaminer.

Håper du finner noe som funker for deg.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 09:09   #17
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamimmangel

Jeg brukte godt og vel 2 år på å få opp D-vitaminnivået på akseptabelt nivå. Tok lenge 50 ug om dagen uten at det hjalp, men kjøpte d3 på ebay med 125ug doser og da ble det fart på sakene Men nå er jo våren i anmarsj, så da er det jo håp om å få litt mer sol på skrotten.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 14:53   #18
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: D-vitamimmangel

Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet, ja

Nå tar jeg fem d-pearls pr dag, noen som vet om det er ok?
Dagsdosen er på en, står det...

Ellers er jeg anleggsgartner = timevis ut hver dag
Det burde jo være bra, iallefall nå når vi går mot sommer

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 14:56   #19
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: D-vitamimmangel

Ser at jeg bør kjøpe sterkere "lut", ellers blir det mange perler pr dag = tomt før jeg aner det

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 15:15   #20
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: D-vitamimmangel

Anbefaller også d-vitamin dropper. Mye lettere å ta den i flytende form også drøyere. Lettere å tilpasse dosen. Jeg kjøper enten den på helsekosten eller på iHerb.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 07:55   #21
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamimmangel

Bruker denne: http://bigvits.co.uk/product.asp?pid...=239&tid=&bid=
eller denne: http://bigvits.co.uk/product.asp?pid...=239&tid=&bid=

Tar 4-5 ganger i uka i "mørketiden" og 2-4 ganger om sommeren alt etter hvor mye sol jeg får på skrotten. Veldig greit og bestille fra BigVits så slipper man og tenke på om doseringen er for høy og om det kan bli stoppet i tollen.

Jeg har ihvertfall klart å få opp D-vit til et akseptabelt nivå ved bruk av de kapslene

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 14:33   #22
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: D-vitamimmangel

Vitamin D-mangel kan øke risikoen for å få myomer (muskelknuter) i livmoren, i følge en ny studie (1). Studien undersøkte 1036 kvinner med ultralyd. Hele tre av fire kvinner har myomer i løpet av livet.

Muskelknuter i livmoren er godartede svulster som kan gi betydelige helseplager. Rundt halvparten av kvinner med myomer har ikke symptomer på det, men cirka en av tre har kraftige menstruasjonsblødninger. Menstruasjonssmerter er også et vanlig symptom. Andre mulige helseplager inkluderer magesmerter, ryggsmerter og hyppig urinering. Myomer kan være en medvirkende årsak til vanskeligheter med å bli gravid.

Det trengs mer forskning for å kunne si sikkert at det er en sammenheng mellom lav vitamin D-status og utvikling myomer. Imidlertid kan dette være ennå en grunn til å forsikre seg om at man har en fornuftig vitamin D-status hele året.

Referanser:

1. http://www.vitamindcouncil.org/vitam...rine-fibroids/

2. http://nhi.no/sykdommer/kvinne/svuls...73.html?page=1

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no