Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-11-10, 11:10   #1
moreheavygravy
Medlem
 
moreheavygravy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 80
moreheavygravy er på en erverdig vei

Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Spørsmålet står vel ganske greit i tittel, hvorfor er det tilsynelatende sånn at lavkarbodiett er favorittkostholdet til personer med alternative tilbøyeligheter? Dette er en ganske uvitenskaplig observasjon, men både i bladene mat og helse og VOF (Vitenskap og fornuft) er jo lavkarbofilosofi og alternativt vås uten rot i forskning blandet sammen i en skjønn forening. Lavkarbo har messestands på alternativmesser, og listen fortsetter.

Jeg har to hypoteser til hvorfor det kanskje vil være sånn
1) Folk som tyr til LCHF (eller liknende) har langvarige negative erfaringer med helsevesenet. Dette gjør at de er mer interessert i alternativ medisin, og kanskje andre alternative ting også. (dette er vel dette jeg tror er mest sannsynlig)
2) Lavkarbere er mer ukritiske, godtar dårligere vitenskaplige begrunnelser og er derfor mer tilbøyelige til å være alternative.

Men jeg aner ikke. Derfor vil jeg ha innspill! Masse!

For å få kredibilitet og å bli respektert for sine valg skulle man jo tro at LCHF (spesielt disse, de annonserer også på alternativ.no) og andre lavkarbofilosofier hadde hatt godt av å skygge unna ionisert vann, helbredelse med krystaller og himalayasalt, så hvorfor er koblingen der? Burde ikke lavkarbobevegelsen være mer opptatt av å strekke ut en hånd mot den allerede etablerte vitenskapen?

__________________



Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:15   #2
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Må nok si meg litt uenig med deg her....men jeg kan jo bare snakke for meg selv. Jeg har absolutt ingen tilbøyelighet til det alternative... Jeg jobber selv i helsevestenet, og har stor tro på at det funker som det skal der.. Samtidig er jeg tilhenger av lavkarbo...

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:18   #3
moreheavygravy
Medlem
 
moreheavygravy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 80
moreheavygravy er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Jeg sier ikke at ALLE lavkarbotilhengere er det (meg selv inkl) men jeg har sett en ganske klar sammenblanding av alternative ting og lavkarbo uten at jeg helt har skjønt hvor det kommer fra. Derfor spør jeg

__________________



Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:20   #4
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Hmm, den tanken har faktisk aldri slått meg... Kanskje jeg må prøve å legge mer merke til det fra nå av

__________________
Fofa

Jillian Michaels 30 day Shred 30/30
Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:22   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Fofa, her.

Hmm, den tanken har faktisk aldri slått meg... Kanskje jeg må prøve å legge mer merke til det fra nå av

Den tanken har aldri slått meg heller.


moreheavygravy: Har du eksempel på slike sammenblandinger?

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:25   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Tja... Jeg er vel av den noe alternative sorten, men holder meg laaaangt unna himalayasalt, krystall-helbreding og slike ting altså! Jeg er vel mer alternativ når det kommer til troen på et liv etter døden, kontakt med ånder, hjelpere og sånt.

Men jeg ser ikke helt sammenhengen med lavkarbo, det er jo det naturligste som finnes. Eller kanskje nettopp derfor - man er mer i pakt med naturen når det gjelder ånder og sånt kanskje? Nei, jeg aner ikke, jeg bare babler.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:26   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Er det favorittkostholdet til mennesker med "alternative tilbøyeligheter"? Jeg trodde det måtte være ph-dietter eller raw food eller noen av de andre måtene man kan finne på å sette sammen mat på.

At det er en del alternativ-engasjerte mennesker også blant lavkarbo-forkjempere er nok ikke symptomatisk på noe annet enn at det går en alternativ-bølge i samfunnet generelt, jmf. Snåsamann på bestselgerlister i ukevis og politikere som ringer til spådamer. (Og jeg har selv opplevd at min fastlege oppfordret meg til å lese the secret, som jeg planter i samme alternativ-kategori.)

Jeg tror med andre ord ikke på noen påstand om at lavkarbo mer enn noen annen kostholdsfilosofi er knyttet til alternativmiljøet.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:28   #8
moreheavygravy
Medlem
 
moreheavygravy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 80
moreheavygravy er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Ja.
LCHF-annonser på alternativ.no (Hva gjør de der? Er lavkarbo alternativt?)
Det faktum at både "mat og helse" og "VOF" skrev om to ting: lavkarbo og alternative ideer. I det siste nummeret av "vitenskap" og fornuft sto det blant annet om helsebringende ionisert vann (dette er typisk alternativ-tull) men også annonser for "VOF"-turer der man lærer om lavkarbofilososfi og matoppskrifter. Samme måten var det i Mat og Helse, da det ble trykket for en god tid tilbake.

Jeg skjønner ikke helt hva linken er, bare

__________________



Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:29   #9
moreheavygravy
Medlem
 
moreheavygravy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 80
moreheavygravy er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Og bare så det er klart, det er ikke sikkert at dette er noen andre enn meg som ser dette, ikke sikkert det er sånn heller, jeg satt bare og grublet litt en kjedelig formiddag og bestemte meg for å spørre kilden ^^,

__________________



Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:36   #10
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Jeg tror kanskje det kan være sånn at en del folk som er opptatt av det alternative også er veldig opptatt på å ha et kosthold som er riktig for kroppen sin. Som tidlig nevnt tror mange nok at det er raw-food, vegant kosthold eller andre varianter, men noen også lavkarbo. Når man prøver å selge inn et kosthold som man mener er naturlig og bra for kroppen (lavkarbo) så er det kanskje ikke unaturlig å rette markedsføring mot noen som man vet er opptatt av helsen sin fra før. Det må jo være enklere og mer innbringende enn å prøve å verve folk som ikke fra før er opptatt av helsen sin.

Jeg er etter egen mening veldig lite alternativ, tror ikke på så mye annet enn det som kan bevises.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:37   #11
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Hva angår VOF så har jeg samme reaksjon som deg angående innhold i forhold til tittel. Men nå er det engang sånn at redaktøren av ett magasin ikke representerer alle som velger å spise LCHF.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:38   #12
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Personlig kjenner jeg mange "alternative" mennesker. Faktisk er det mange av dem jeg ikke ville likt å diskutere kostholdet mitt med, fordi en god del av dem er vegetarianere, og så godt som alle driver vel med "kjøttfri mandag" (eller hva det nå heter). Enig med den over som snakket om raw food, det kan jeg kjenne igjen. Nå er det faktisk slik at "det alternative" har fått større og større innpass i samfunnet generelt, kjent blant de i min bransje som refortrylling. Tipper det er en hel haug av engle-fans på vektklubb hvis du bare sjekker.

På den andre siden er jo de fleste "alternative" opptatt av det hele mennesket, og da er jo også kosthold en viktig del, men som sagt etter min mening er det grønnsakspisere som dominerer.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 14:34   #13
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Jeg er også av den oppfatningen at alternativt interesserte, er mer tilbøyelige til å velge å være vegetarianere og spise makrobiotisk og rå mat.
Jeg tror heller at noe av denne sammenblandingen skyldes at særlig D. V. Poleszynski ønsker å demme opp for denne trenden. Han ønsker å vise at det er mulig å ta hensyn til vår arts evolusjonære historie og spise kjøtt, selv om man er alternativ. Jeg er vel ikke helt overbevist om effekten, men han prøver i hvert fall.
Selv har jeg blitt mye mer alternativ etter at jeg begynte med lavkarbo, men det er slett ikke alt jeg "kjøper".
At et blad som har kalt seg "VOF" ut fra ordene vitenskap og fornuft, skriver om slike ting som ionisert vann, er kanskje med på å undergrave budskapet til bladet. (Jeg har ikke lest det selv.)
Forlaget Lille måne som ga ut bøkene "Bedre uten brød", "Det store kolesterolbedraget" og "LCHF..." har også mange alternative bøker av ymse slag. Før jeg selv ble åpen for alternative livssyn, var det med på å diskreditere lavkarbo for mitt vedkommende.
Så jeg ser noen uheldige virkninger av dette, men jeg kan også forstå at et blad som tar for seg en type alternativt budskap, som kosthold med få karbohydrater, kan være interessert i å spre åpenhet om andre helserelaterte oppfatninger. Og at et forlag ønsker å satse på mer enn én type bøker.
Dessuten... det kan være at mange får hjelp nettopp av noe som noen andre er overbevist om er humbug. For mange kommer nettopp lavkarbokosthold i den kategorien.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 16:55   #14
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av moreheavygravy, her.

2) Lavkarbere er mer ukritiske, godtar dårligere vitenskaplige begrunnelser og er derfor mer tilbøyelige til å være alternative.

Kjente jeg ble litt sur over å lese den der. Dårligere vitenskapelige begrunnelser? Du mener altså dårligere begrunnelser enn at vi bare må spise karber for å prestere for sånn er det bare? Sånne begrunnelser som jeg ofte får slengt i trynet ja...ja de er jo vitenskapelig begrunnet.

Nå har det seg sånn da, at jeg har lest en del forskningsartikler på kostholdsområdet, og jeg velger å alltid forholde meg til nyere forskning, fra sikrere kilder enn det oppkavet de klarer å spy opp på trening.no vridd til sin egen fordel. Jeg kan vel si at mitt kosthold er såvel basert på GOD vitenskapelig forskning som den er basert på min tro på hva som er sunt.

Når det er sagt så leser jeg alltid med åpne øyne uansett hvor mye anti-lavkarbo artikkelen er eller ikke. Men jeg sjekker alltid hvem som har skrevet og betalt for artikkelen.

Tilhenger av alternative metoder har jeg vært siden jeg var barn, siden jeg tror på at det er flere en en vei til Rom.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 17:08   #15
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

nå er jo ikke vof bare et lavkarboblad...? vitenskap og fornuft heter det.. Grunnen til at de er på alternativmesser er vel at det ikke finnes noen særlige andre messer å delta i? Hvilke andre messer finnes det da? De kan ikke delta på boligmesser akkurat..

Og lavkarbo er jo en alternativ måte å spise på

jeg ble kjent med lavkarbo / eatclub på en alternativmesse.. Og jeg tror ikke på alternative greier... Men der var flere kursholdere som ikke nødvendigvis var alternative..

Der var noen om lavkarbo og noen med "levende mat"..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 08:59   #16
beths
Medlem
 
beths sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 46
Innlegg: 189
beths er en juvelbeths er en juvelbeths er en juvel

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Hehe, dette var jo bare vås? Mulig at noen få som roper høyt er alternative men det er rikelig med oss som er stikk motsatt også.. høyt utdannede og kjedelige A4 mennesker i særdeles lite alternative jobber og uten noe forhold til helsevesenet i noen retning.. Vi har bare satt oss godt inn i ulike kostholdsfilosofier og velger å teste noe vi har tro på (og som vi ser fungerer) Tror det er flere lavKALORIspisende alternative mennesker enn alternative som spiser lavkarbo..

beths er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 09:26   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av moreheavygravy, her.

Burde ikke lavkarbobevegelsen være mer opptatt av å strekke ut en hånd mot den allerede etablerte vitenskapen?

Hehe, det er vel akkurat dette argumentet som oftest brukes mot lavkarbo.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 14:13   #18
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Jeg har gitt opp det vanlige helsevesenet.

Og dem har gitt opp meg.

Derfor går jeg egne veier

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 14:26   #19
Vippa
Medlem
 
Vippa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 51
Innlegg: 73
Vippa har en fantastisk aura rundt segVippa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Tja, for å spise lavkarbo MÅ man være alternativ i praktisk forstand. I billigkjedebutikken er utvalget rettet mot den jevne forbruker som vil ha mat raskt og som smaker "noe". Alternativet for de som ike ønsker dette er å bli mer fokusert, engasjert og lete frem det enn trenger for kostholdet sitt. Dette krever dedikasjon og målbevissthet; og ikke minst så krever det beviste valg som man må ta daglig for å få det kroppen trenger - og ikek dytte i den blandingsprodukter som inneholder mye sukker/mel og tilsteningsstoffer.

Når man så har denne bevisstheten rundt mat er det bare naturlig at man blir mer kritisk og bevisst når det gjelder andre aspekter i livet. Man vet at den gjengse oppfatning ikke nødvendigvis er den ene sanne vei, og man utforsker andre muligheter. Man skiller seg da ut i fra gjennomsnittet og gjennomsnittspersonen vil da kalle en "alternativ" fordi man benytter seg av alternativer til det han selv bruker.

__________________
Blondes have more fun
Vippa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 14:30   #20
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Hva er å være alternativ. Det kan være så mangt det

Jeg blir kalt for alternativ fordi jeg vleger å bære ungene mine i bæresjal og meitai fremfor å ha vondt i ryggen og bære i tradisjonelle bæreseler. Folk ser på meg som rar som velger tøybleier til ungene fremfor å pakke inn rompa i plast og får bakoversvies når jeg sier at jeg bruker tøybind( fordi jeg ikke tåler libresse mm)... Lavkarbo rister de på hodet av og konkluderer med at Imse vil gå egne veier. Og de har rett, jeg VIL gå egne veier som passer meg og vår livsstil.

Vi er visst rare fordi vi velger kano og lavvo og stormkjøkken og ikke å ligge på sydenstranda og brenne oss rød som hummer. Selv om vi hadde hatt råd, hadde vi ikke reist til syden, det passer ikke oss.

Vi har egne høns fordi vi ikke liker burhøns og de såkalte frittgående( som ikke har det særlig bedre enn burhøna) hønsa, slik at vi godt og vel er selvforsynt med egg..

Ellers er vi kristne og ser på oss selv som ganske vanlige mennesker.

Og skrekk og gru, ungene flyr rundt i hjemmestrikkede ullklær halve året, gjerne med ull som ikke er superwashbehandlet..

Vi er visst så alternative at vi ikke liker luft til luft varmepumpe fordi den ikke er så ekstremt effektiv( når du fyrer med ved vil du gjerne ha noe like miljøvennlig, ved er og blir co2 nøytral), mest bare billig å investere( og du sparer jo penger om du vangligvis fyrer med strøm).. Vi er rare som ikke vil ha en slik klump på huset? Folk himler med øynene og forteller hvor MYE strøm de sparer, uten å tenke på at vi faktisk vanligvis fyrer med ved fra EGEN skog.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 14:38   #21
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Jeg er ikke "alternativ" og synes heller ikke at lavkarbo og "alternativitet" burde blandes sammen.
De som har satt seg inn i hva lavkarbo/ketolyse er, har i aller høyeste grad lest seg opp på vitenskapelige fakta og pløyd gjennom studier av ymse slag for å kunne forsvare kostholdet sitt. Særlig pga at det går i mot den etablerte "sannheten" om at fett er fetende, skadelig og sykdomsfremkallende.

Jeg tror heller ikke at det er flere her inne enn på andre forum, men antageligvis engasjerer enkelte innlegg (som f.eks engleinnlegget vi hadde for en tid tilbake) og da blir de veldig "synlige".

VOF har jeg ikke lest, og kan ikke uttale meg om det. Jeg tror ikke på ionisert vann og slikt, så da tror jeg ikke at jeg kommer til å kjøpe det.

Anbefaler alle å ta seg en tur innom http://skepsis.no/ i ny og ne

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 21:07   #22
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Helt enig i observasjonen til trådstarter. Lavkarbo er 100% basert på vitenskap, mens alternativ medisin er 100% basert på antivitenskap og overtro. Problemet er at de som er overtroiske ikke ser ut til å skjønne forskjellen mellom ekte vitenskap, overtro og anekdoter, og derfor ser vi dette sammensuriumet her på forumet, som jo er basert mye på egne erfaringer, eller anekdoter om du vil. Mirakler finnes som kjent ikke, men for mange oppleves lavkarbo sikkert som en mirakelkur. Da er det fort gjort å blande kortene.

Og det er også en del av grunnen til at jeg har takket for meg. Et forum som i utgangspunktet var tuftet på ny og anerkjent vitenskap, er i ferd med å bli overtatt av alternativbevegelsen. Det er ufattelig trist, siden det skremmer bort de som muligens kunne bidratt med nyttige fakta i ny og ne.

  Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 21:11   #23
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

hva er det som er så alternativt her inne da mener du chunky? ER ny her så vet ikke helt hvordan ting var før kontra nå.. og hva du ser på som alternativ lavkarbo?

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 21:17   #24
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Lavkarbo er på ingen måte alternativt! Men det blir stadig mer prat om homeopati, akupunktur, kiropraktikk, engler, tankefeltterapi og gud vet hva her inne.

Jeg skrev et innlegg for lenge siden om at jeg var bekymret for at dette skulle ødelegge seriøsiteten til forumet, men jeg ble sablet ned, og siden har det bare tiltatt. Senest i dag var jeg inne og slettet innleggene mine i en relativt seriøs tråd jeg startet om karbohydrater, salt og HKS fordi den endte opp i en diskusjon om hokus pokus.

Anbefaler for øvrig alle som mener at alternativt="naturlig" å se denne fantastiske videoen (spesielt slutten): Storm

Måtte bare få sagt det. Og så smyger jeg meg stille ut igjen


Sist redigert av Chunky : 30-11-10 kl 21:34.
  Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 21:20   #25
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

nei men man snakker jo om håndarbeid her også liksom.. Det er jo et åpent forum med flere "generelle" tråder... Det er vel ingen som mener at akupunktur har noe med lavkarbo å gjøre...

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
"Nutella" og andre sjokoladepålegg Biggie Small Frokost og kveldsmat 19 06-10-11 17:27
Hvorfor "abstinenser" etter 2,5 uker? Cec1973 Lavkarbo generelt 12 28-06-10 22:11
hvorfor er ost en "partystopper"? SunnhetMedSirrup Spørsmål og svar 0 25-08-09 07:45
Hvorfor snakker "ekspertene" om hardt fett? Iset Lavkarbo generelt 8 11-01-09 16:46
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no