Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Jeg har klart å lage geletrøffel!

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-12-07, 16:22   #1
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Jeg har klart å lage geletrøffel!

Jeg satt her for noen uker siden og så på mannen som gaflet i seg en troika, og begynte å tenke på om det ikke skulle la seg gjøre å lage en lavkarbo-utgave av noe lignende. Så jeg grublet litt, og så prøvde jeg. Og det ble kjempeflott resultat!

Sånn gjorde jeg det:

Kledde en liten formkakeform med plastfolie.

Marsipanlaget: Klemte ut ca 50-60 g sukkerfri marsipan til et tynt lag i bunnen. (Jeg brukte Anton Bergh)

Trøffel-laget: Lagde trøffel etter en oppskrift i en bok, men var ikke fornøyd, så jeg måtte endre litt. . .

1/2 dl fløte - kokes opp
Smelt ca 65-70 g 70% kokesjokolade i fløten
Ta av varmen, tilsett litt Splenda (1 ts?) og litt kakao (ca like mye?)
Og så min egen tilsetning: ca 40 g usaltet smør.
Rør til smøret er smeltet, avkjøles deretter i vannbad til den "samler seg" og tykner litt. (Det smøret så veldig lenge ut som en dårlig idé. . . det fløt og fløt!)
Så smurte jeg et lag over marsipanen.

(Hadde mye trøffelmasse igjen, så jeg satte den med teskje på en tallerken med plastfolie og hev dem i fryseren en stund, ble gode sjokoladebiter.)

Gelelaget: En pk Heistad bringebærgele, rørt ut i ca 3/4-1 dl kokende vann. Her måtte jeg røre godt og lenge! Ventet til den var kald og helte den over resten. Satte i kjøleskap til dagen etter.

Så tok jeg den ut og skar den i biter - og den hang faktisk sammen, det var det jeg hadde lurt mest på! Lagde overtrekkssjokolade av 70% kokesjokolade og litt cocosa (ca 50 g og 1/2 ts) og smeltet i vannbad. Snudde geletrøflene i sjokoladen med to gafler, satte på matpapir og så i kjøleskap.

Og de smakte faktisk bra riktig - ikke så søt som originalen, men det ønsket jeg heller ikke egentlig. Man kan jo alltids søte mer om man vil. Geleen var litt vel seig, men den smakte utmerket.

Nå har jeg geletrøffel til jul!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 16:42   #2
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

For en super oppskrift! Tuusen takk!

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 18:48   #3
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Dette så godt ut!
Jeg elsker troika-sjokolade, men prøver å holde meg unna. Denne oppskriften må jeg prøve.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 09:53   #4
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Høres kjempegodt ut, Karin - tusen takk for oppskrift!!!

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 14:01   #5
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Oops, I did it again. Fjorårets geletrøfler var så vellykket at de var selvskrevne på listen over det jeg skulle lage i år. Men nå har jeg oppdaget at man ikke skal endre på noe som funker.

I år fikk jeg ikke tak i Anton Berg marsipan, så jeg brukte Cavalier. Den smakte litt annerledes, ble ikke helt rett, synes jeg.

Så skulle jeg lage en kjappversjon av trøffelen, med bare smeltet sjokolade og smør. Den ble for så vidt ikke så ille, men den ble annerledes, da. Jeg brukte heller ikke 70% kokesjokolade, men Cavalier mørk.

Geleen i år var ikke Heistad, men en jeg hadde kjøpt i England. God, men den hang ikke så godt fast i trøffelen, så jeg vet ikke hva som ble galt.

Til slutt lagde jeg overtrekkssjokoladen av en blanding av Cavalier mørk og 70%, men så hadde jeg nok i litt vel mye cocosa, for jeg ville gjerne ha den blankere. Den ble veldig tynn da. . . Dekket ikke så godt.

Men pytt, det smaker garantert bedre enn ingen geletrøffel. Og neste år gjør jeg det slik jeg gjorde det i fjor!

Resten av overtrekkssjokoladen hev jeg et par gode never blandede nøtter oppi og rørte rundt. Julegodter det og!

Riktig god jul til alle!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 14:40   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Dytter opp denne tråden jeg, for nå er det på tide å begynne å tenke på julesnacks Jeg skal i allefall lage troikabiter!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 16:05   #7
bondetuppa
Medlem
 
bondetuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Haugalandet
Alder: 48
Innlegg: 226
bondetuppa er ny på veien

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

__________________
Sterkest er den person som heller vinner over seg selv enn andre (lao-tze)
bondetuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - uten gluten og melkeproteiner. Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 17:59   #8
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Eg e imponeeeeeerte over oppfinnsomheten.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 18:01   #9
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Dytter opp denne tråden jeg, for nå er det på tide å begynne å tenke på julesnacks Jeg skal i allefall lage troikabiter!

Takk for det Imse Jeg har vann i munnen allerede

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 19:20   #10
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Denne skal sannelig jeg lage til jul også ja

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 19:51   #11
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Ja, det tror jeg jammen jeg skal gjøre selv også. . . Men jeg finner ikke Anton Berg marsipan noe sted. Noen som vet om en butikk i Bergen som har?

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 20:15   #12
The Cat
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 53
Innlegg: 84
The Cat er på en erverdig vei

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Opprinnelig lagt inn av Karin, her.

Ja, det tror jeg jammen jeg skal gjøre selv også. . . Men jeg finner ikke Anton Berg marsipan noe sted. Noen som vet om en butikk i Bergen som har?

Eller i Oslo?

__________________
På'n igjen



The Cat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarb Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 23:31   #13
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Mmm, dette hørtes godt ut! Troika er en av favorittsjokoladene mine!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 00:39   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Opprinnelig lagt inn av Karin, her.

Ja, det tror jeg jammen jeg skal gjøre selv også. . . Men jeg finner ikke Anton Berg marsipan noe sted. Noen som vet om en butikk i Bergen som har?

Lag marsipan sjøl, det er kjempeenkelt. Kan du steke speilegg, kan du lage marsipan Og den blir 10ganger bedre enn Anton Berg, som er god i utgangspunktet

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 00:40   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Opprinnelig lagt inn av The Cat, her.

Eller i Oslo?

De fleste Meny og Ultrabutikker pleier å ha det

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 08:51   #16
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Lag marsipan sjøl, det er kjempeenkelt. Kan du steke speilegg, kan du lage marsipan Og den blir 10ganger bedre enn Anton Berg, som er god i utgangspunktet

Bruker du splenda i stedet for sukker i marsipanen?

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 22:24   #17
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Opprinnelig lagt inn av LiMe, her.

Bruker du splenda i stedet for sukker i marsipanen?

Splenda eller sukrin. Søk på marsipan her på forumet så finner du oppskrift.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 13:13   #18
The Cat
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 53
Innlegg: 84
The Cat er på en erverdig vei

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Bruker dere bare sukkerfri sjokolade, eller vanlig 70%?

__________________
På'n igjen



The Cat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarb Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 00:29   #19
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Laget disse nå i kveld - WOW
Brukte cavalier marsipan og mørk sjokolade fra sukkerfritt. Brukte ikke kakao, men litt splenda. Fyttekatta det var godt Smakte som ekte troikasjokolade. Nam, nam...........

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 13:18   #20
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har klart å lage geletrøffel!

Opprinnelig lagt inn av The Cat, her.

Bruker dere bare sukkerfri sjokolade, eller vanlig 70%?

Det er jul, så jeg brukte 70%, men mente å bruke 86% s0m jeg ikke fant.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 18:28   #21
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Nesten Troikasjokolade!

Dytter litt på denne!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no