Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Afrikansk lammegryte

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-12-08, 10:59   #1
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Afrikansk lammegryte

Denne lammegryta er noe av det beste jeg vet! Den har en kraftig kryddersmak uten å være spesielt sterk. Gleden var stor da jeg bladde gjennom oppskriftsboka mi og oppdaget at denne oppskriften allerede var lavkarbo, og til og med ketosevennlig med et enkelt grep. Den tar litt tid å lage (mest koketid), men jeg lover at det er verdt det!!

Pga karbene kutter jeg ut kikertene. Men dere som er på Lindberg eller senere faser av Atkins (el.l.) må jo bare beholde dem.

Til 2 gode porsjoner

Ca 600 g grytekjøtt av lam*
200 g ferdig kokte kikerter
1 aubergine
Evt. 8 store ferske champignoner
0.5-1 ts salt
0.5 ts pepper
400 g tomater på boks (ca. 1 boks)
0,5 ss korianderfrø
1 ts spisskumminfrø
Evt. ekstra spisskummin
1 ts paprikapulver
1 ts muskat
Smør
Olje
1 rød chilli (ta ut frøene, eller behold dem hvis du vil ha gryta sterk)
1 ss fersk revet ingefær¨
1 stor hvitløksbåt
1 liten ts eddik eller en bitteliten klunk tørr hvitvin
Litt frisk hakket bladpersille og koriander

* Du kan bruke hva slags lammekjøtt du vil, så lenge det er godt med fett på kjøttet. Antall gram forutsetter at kjøttet er med bein. Selv foretrekker jeg å bruke skiver av lammelår, og gjerne skiver som er delt i to. Det er lettere å steke og spise skiver enn f.eks. fårikålkjøtt. Jeg pleier å handle lammekjøttet hos en halalslakter (”vanlige” slaktere er både dyrere og sjeldnere å finne) i byen, og han skjærer kjøttet i passe skiver og biter for meg.

1.Knus korianderfrø og spisskumminfrø i en morter.
2.Brun kjøttet på sterk varme i smør og olje (oljen gjør at smøret tåler høyere temperatur).
3.Ta kjøttet ut av gryta og stek terninger av aubergin og sopp i stekefettet.
4.Tilsett spisskumminfrø, korianderfrø, paprikapulver og muskat.
5.Tilsett revet ingefær, hakket chilli og hvitløk og stek litt til.
6.Tilsett edikk/hvitvin og tomater og legg kjøttet tilbake i gryta.
7.Senk varmen og la trekke i en times tid.
8.Tilsett kikerter, smak til med salt og pepper og evt. mer spisskummin. La trekke i 5. min til.
9.Server med hakket persille og koriander drysset over.

Litt jobb ja, men åh såå verdt det!!


Karbinnhold? Tja... det eneste å bry seg nevneverdig om, bortsett fra kikertene, er vel:
hermetiske tomater 3 g per 100 g
aubergin 2,20 per 100 g
Ingefær ca 16 per 100 g. (En ss er ca 0,4 karber)

Gidder ikke regne på småtteriet (chilli, hvitløk, urter)

trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 21:24   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Afrikansk lammegryte

Den hørtes kjempegod ut og skal definitivt utprøves!!
Jeg prøvde Afghansk lammegryte med spinat som jeg fant her inne, og det er noe av det beste jeg har smakt!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 21:59   #3
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Afrikansk lammegryte

Ja, jeg så den jeg også. Den står absolutt på lista over mat som skal prøves ut!

Ellers glemte jeg å si at det er veldig godt med en liten rømmeklatt på toppen av denne gryta.

trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 19:52   #4
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: Afrikansk lammegryte

NÅ ble jeg sulten nå!

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 26-12-08, 12:48   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Afrikansk lammegryte

Spennende med annerledes oppskrifter!

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no