Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-02-09, 15:35   #1
tonemor
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 29
tonemor er på en erverdig vei

Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Jeg har lest at mange kommer seg ut av depresjon ved hjelp av ketolysekuren/lavkarbo, men har noen (som meg) opplevd det motsatte? Altså å bli deprimert pga.lavkarbodiett? Er dette "logisk"?

__________________


tonemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 19.09.08, restart 08.12.2010 Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 15:59   #2
NinaOp
Medlem
 
NinaOp sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Brumunddal
Innlegg: 137
NinaOp er ny på veien

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Personlig har jeg veldig sur hele uka, startet på ketolyse forrige mandag, ketose siden onsdag. Jeg er bråsint, tverr og moody Stakkars gubben min sier bare jeg.. Føler meg sliten og energiløs, men håper det går over når jeg kommer litt mer inn i det. Kjiipt å føle seg som verdens mest grinete kvinnemenneske..

__________________


NinaOp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse. Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 20:49   #3
Mjauritz
Medlem
 
Mjauritz sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 51
Innlegg: 209
Mjauritz er ny på veien

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Jeg tror nok man kan føle seg deprimert den første tiden. Kroppen må venne seg til ett lavere karboinntak og man er ofte veldig dårlig i denne tiden. Man orker lite, kvalm, vondt i hodet. Det meste er ille!! Men hold ut, tenk positivt, gjør ting du liker og orker du ikke det så gjør det alikevel!! Les på forumet hvor vi alle har vårt å stri med! Lykke til!

__________________



Mjauritz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:07   #4
vilnedfort
Juniormedlem
 
vilnedfort sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 27
vilnedfort er ny på veien

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

For meg var uke en super, uke 2 og 3 HEEEEL grusomme. Deprimert, null energi, vondt i hodet, manglet matlyst, kjempesur og alt var ille. Nå er jeg slutten av uke 4, og det begynner å bli bedre, men fortsatt føler jeg at jeg mangler litt "piff"... Jeg har tidligere gått på Lindberg, gikk like fort ned og hadde masse energi...problemet der var at kroppen min er veldig tilpasningsdyktig, og vil ha det sånn den er vant til, så jeg ble ubegripelig sulten nøyaktig 3 timer etter hvert måltid, og fikk kjempelav blodsukker og holdt ¨på å svime av hvis jeg ikke fikk mat. greit å holde styr på hjemme, men ikke når man er ute og farter, på jobb og slik... Nå er jeg iallefall aldri sulten...kun om morgenen, og hvis jeg glemmer å spise lunsj begynner jeg å føle meg sulten i 4 tida...veldig praktisk å ikke være så avhengig av mat tilgjengelig...

__________________







vilnedfort er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 09:52   #5
tonemor
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 29
tonemor er på en erverdig vei

jeg hadde gått på den i 10 uker

jeg hadde gått på den i 10 uker da "personlighetsforandlingen" begynte, jeg ble likegyldig + ei skikkelig kjeftsmelle..Har fått konstatert lettt til moderat depresjon og har kuttet lavkabo i snart en måned nå. Er blitt litt bedre, men ikke mye

Takk for gode svar!

__________________


tonemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 19.09.08, restart 08.12.2010 Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 11:49   #6
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Opprinnelig lagt inn av celly, her.

Jeg studerer ernæringsfysiologi, og har lest litt om akkurat dette.
Lavkarbodiett går først og fremst ut på at man går ned raskt i vekt fordi glykogenlagrene tømmes og kroppens vannmengde reduseres, men dersom man forsetter lavkarbodietten over lang tid vil energiinntaket reduseres slik at det går utover kroppens reserve av fett. Forskning viser at mangel på fett over lengre tid kan føre til depresjoner.

Nettopp begynt studiene eller?

  Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 11:58   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Opprinnelig lagt inn av celly, her.

Jeg studerer ernæringsfysiologi, og har lest litt om akkurat dette.
Lavkarbodiett går først og fremst ut på at man går ned raskt i vekt fordi glykogenlagrene tømmes og kroppens vannmengde reduseres, men dersom man forsetter lavkarbodietten over lang tid vil energiinntaket reduseres slik at det går utover kroppens reserve av fett. Forskning viser at mangel på fett over lengre tid kan føre til depresjoner.

Jeg vet ikke hvor lenge du har gått på lavkarbodiett, men jeg tror at dette absolutt kan være en årsak til depresjon.

Denne påstanden trenger nok du å dokumentere Slike alvorlige påstander er det ikke nok å bare tro....

Jeg har sendt link til Torkil om dette. Dette tror jeg en utdannet lege har svar på

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 12:00   #8
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: jeg hadde gått på den i 10 uker

Opprinnelig lagt inn av tonemor, her.

jeg hadde gått på den i 10 uker da "personlighetsforandlingen" begynte, jeg ble likegyldig + ei skikkelig kjeftsmelle..Har fått konstatert lettt til moderat depresjon og har kuttet lavkabo i snart en måned nå. Er blitt litt bedre, men ikke mye

Takk for gode svar!

Mange blir irritable, slitne, og slikt de første ukene etter kostholdsomleggingen. Det er fordi man tar bort et næringsemne som gir en slags rus når det inntas. De som har erfaring med trøstespising og slikt kan sikkert utdype her.

Med mindre du manglet noe viktig i kostholdet ditt (og om du fulgte ketolyse så er det lite trolig), så kan jeg ikke forstå at kostholdet kan være årsaken her. Etter ti uker med lite karbohydrat i kosten så er kroppen "ferdig" med å tilpasse seg, og hormoner og slikt har stabilisert seg. Du sier også at etter en mnd med mer karbo har du blitt "litt bedre, men ikke mye". Hadde karbohydratnivået vært årsaken så ville du antageligvis sett bedring etter bare et par dager, kanskje umiddelbart.

Jeg tror du må lete etter andre årsaker til tungsinnet ditt. Legen bør kunne hjelpe deg å finne ut om det er noe fysisk galt, og/eller henvise til psykiater.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 12:10   #9
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Opprinnelig lagt inn av celly, her.

Går andre året.

Og du ser ingen problemer med denne påstanden?

Sitat:

Lavkarbodiett går først og fremst ut på at man går ned raskt i vekt fordi glykogenlagrene tømmes og kroppens vannmengde reduseres, men dersom man forsetter lavkarbodietten over lang tid vil energiinntaket reduseres slik at det går utover kroppens reserve av fett. Forskning viser at mangel på fett over lengre tid kan føre til depresjoner.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 12:48   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Opprinnelig lagt inn av celly, her.

Nei, hvilket problem?

Jeg legger merke til at du påstår at :

Sitat:

Lavkarbodiett går først og fremst ut på at man går ned raskt i vekt fordi glykogenlagrene tømmes og kroppens vannmengde reduseres, men dersom man forsetter lavkarbodietten over lang tid vil energiinntaket reduseres slik at det går utover kroppens reserve av fett. Forskning viser at mangel på fett over lengre tid kan føre til depresjoner.

Lavkarbo er en fellesbetegnelse på flere dietter. Noen ketose, noen ikke i ketose. Hvilke er det du legger til grunnlag her?

Og den forskningen du viser til kan du dokumentere den?

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 13:22   #11
Madamim
Medlem
 
Madamim sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 45
Innlegg: 124
Madamim er ny på veien

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Opprinnelig lagt inn av celly, her.

Forskning viser at mangel på fett over lengre tid kan føre til depresjoner.

Hvilket fett da? Kroppsfett eller i kostholdet?

Madamim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 13:25   #12
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Ja jeg reagerer akkurat som vår Pål skriver når jeg inntar karbo. Energinivået går ila 2-3 timer ned og jeg yter bare "80-90%" mentalt og fysisk. Men holder jeg blodsukker jevnt og fettforbrenning jevnt og høyt så har jeg 100% til rådighet hele døgnet.
Ernæringseksperter sier mye forskjellig i dagens samfunn som også direkte bryter med både forskning og det man erfarer med ketose og lavkarbodietter, så det er uansett viktig profesjon eller ikke å vise til litt fakta :-)

Det er helt klart hormonelle svingninger relatert til varierende forbrenning som skjer ved mye karbo i kosten (raske svingninger) og som skjer ved overganger i dietter. Kroppen bruker tid på å omstille seg. Jeg iallefall funker topp på fettforbrenning, livet får mye mer innhold. Og jeg har ikke veldig stor fettprosent, som mann med en BMI på ca 20

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 13:29   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Opprinnelig lagt inn av celly, her.

De fleste lavkarbodiettene går ut på omtrent det samme prinspippet, minimale mengder karbohydrater og høyere mengder fett og proteiner for at kroppens ATP- produksjon skal baseres på oksidasjon av ketoner og fettsyrer. Jeg mener dermed generelt lavkarbodietter når jeg uttaler meg.

Den forskningen jeg refererte til er noe jeg kun har tilgang til på skolen, så jeg har dessverre ikke artiklene her, eller så hadde jeg lagt dem ut som en kilde til det jeg skriver.

Du virker svært skeptisk til det jeg skriver og det er helt i orden. Jeg vil bare si at dette faktisk er noe jeg studerer og jeg hadde selvfølgelig ikke skrevet hva som helst på denne siden.

Det er stor forskjell på å leve i ketose (fettforbrenning) og å leve f.eks. ala Fedon.(lavkarbo). Så det blir feil å "ta alle under en kam"
For det er vidt forskjellig forbrenning i ketose eller ikke i ketose.

Ja, jeg blir skeptiskt når du uttaler deg så generelt om noe som er så forskjellig.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 13:34   #14
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Opprinnelig lagt inn av celly, her.

De fleste lavkarbodiettene går ut på omtrent det samme prinspippet, minimale mengder karbohydrater og høyere mengder fett og proteiner for at kroppens ATP- produksjon skal baseres på oksidasjon av ketoner og fettsyrer. Jeg mener dermed generelt lavkarbodietter når jeg uttaler meg.

Hvordan kan fettoksidasjon på lavkarbo føre til depresjoner? Hva er det med lavkarbo som utløser dette?

Sitat:

Den forskningen jeg refererte til er noe jeg kun har tilgang til på skolen, så jeg har dessverre ikke artiklene her, eller så hadde jeg lagt dem ut som en kilde til det jeg skriver.

Men du kan sikkert forklare hva forskningen går ut på, og hvordan den kommer fram til og forsvarer et slikt utsagn?


Sist redigert av Bacon : 08-02-09 kl 15:30.
Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 13:35   #15
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?


Celly: Jeg forstår ikke helt den der med at man blir deprimert av for lite fett?? Gjelder det ALLE "dietter"?

På Grete Roede får man jo knapt i seg fett i kosten, til gjengjeld er det flust av karbohydrater. Da får man vel mangel på fett både ved at man spiser lite fett og at kroppen tærer på fettlageret sitt?

På lavkarbodietter får man i alle fall nok fett gjennom kosten.

Så hvis det er spesielt for lavkarbodietter at man kan bli deprimert kan ikke mangel på fett være årsaken eller? Da må det jo være mangel på karbohydrater? Kroppens celler gjør jo om glukose til ATP i cellene via glukolyse. Hvis den mangler karbodydrater/glukose må den bruke av fettet og proteiner eller?

Forstod bare ikke helt hva du mente

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 13:57   #16
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: jeg hadde gått på den i 10 uker

Opprinnelig lagt inn av tonemor, her.

jeg hadde gått på den i 10 uker da "personlighetsforandlingen" begynte, jeg ble likegyldig + ei skikkelig kjeftsmelle..

Er det en mulighet for at du, uten å legge merke til det, hadde fått i deg mindre fett den siste tiden før "personlighetsforvandlingen" skjedde?
Jeg har inntrykk av at noen av de som ikke har det bra på ketolyse, får det bedre når de øker fettinntaket.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 15:06   #17
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Opprinnelig lagt inn av celly, her.

Jeg vil bare si at dette faktisk er noe jeg studerer og jeg hadde selvfølgelig ikke skrevet hva som helst på denne siden.

Du blir nok litt ufrivillig morsom når du refererer til utdannelsen din samtidig som du serverer svada.



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 15:16   #18
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Du blir nok litt ufrivillig morsom når du refererer til utdannelsen din samtidig som du serverer svada.



-

Vi behøver kanskje ikke behandle hverandre sånn?

Det var sikkert godt ment fra hennes side...

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 15:23   #19
Nitja
Medlem
 
Nitja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 203
Nitja er på en erverdig vei

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Jeg har ikke følt meg deprimert men jeg har følt meg mye mer sliten helt i begynnelsen, følt jeg ikke har hatt overskudd vært veldig trøtt o.l..
Men når jeg har har kommet inn i dietten og blitt mere vandt til den så har ting "stabilisert" seg og noen dager føler jeg at jeg har overksudd til alt mulig mens andre dager er jeg mer sliten, men merker fort at de dagene jeg kommer meg ut på tur (ikke alltid like lett når man skal ha med seg barnevogn og fortau +++ ikke er brøyta eller er som sørpe og gå i) så har jeg mye mer overskudd resten av dagen en de dagene jeg bare er hjemme..

__________________
Nitja
Start 04.01.09



Nitja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 15:56   #20
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Uansett er det en kjent sak at underernæring kan føre til depresjon OG at depresjon kan føre til underernæring!

Ofte er det vanskelig å vite hva som er hva og dette kan føre til mye rare tanker og oppførsel og behandling både i det offentlige helsevesen og det alternative miljøet!

Har vært med på å behandle pasienter med alle slags spise- forstyrrelser/sykdommer og har opplevd flere ganger at når depresjonen blir riktig behandlet, forsvinner spiseforstyrrelser/sykdommer som dugg for solen! Diverse allergier, syndromer, forstoppelser, kvalme, magesmerter og candidae blir borte når pasienten ikke lengre er deprimert. Mange av dem ville aldri ha beskrevet seg selv som psykisk syke i det hele tatt, noen var faktisk tvangsinnlagt, men spiseproblemene ble uansett borte med vellykket depresjonsbehandling!

__________________

Sist redigert av Kitt : 08-02-09 kl 16:46.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 16:06   #21
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Hei
Dette er jo feil. lavkarbo er jo ikke lavfett. Riktig, at det store vekttap i starten på ketolysekuren især skyldes at glykogenlagrene tømmes og da fjernes også det vann som er bundet til glykogen. Men når det gjelder fett, så er jo ketolysekuren og andre kurer basert på kostindusert ketose basert på et høyt fettinntak.
Den forskning du viser til, kjenner jeg ikke til, men både jeg, Fedon,med mange flere, anbefaler mer sunt fett i kostholdet og mer protein samt mindre karbohydrat, spesiellt raske karbohydrater.
Forklaringen på humørsvingninger er ikke klar, de fleste får det bedre, noen blir nesten euforiske og energiske, men depresjon kan forekomme.
Det kan ha psykiske årsaker, det kan skyldes markant endring i hormonalansen, spesiellt når man går fra insulinresistens og androgen hormonbalanse til normalisering av hormonbalanese.
En nevnte at sukkerkicket blir borte, det er sant, sukker gir en kortvarig økning i hjernens seretoninnivå (lykkehormon) slik at det finnes et rasjonellt grunnlag for effekten av trøstespisning. Når man ikke lenger spiser sukker vil denne stimulering bli borte, det kan tenkes å ha betydning.
Fett herunder essensielle fettsyrer og ikke mindst kolesterol er utgangspunkt for mange av hjernens nevrotransmittere (signalstoffer)
det er derfor ikke usansynlig at lavfettkurer (GR) kan påvirke humør negativt.
Når det er sagt, er hjernens funksjon, spesielt når det gjelder humør, personlighet, tankeverden etc. særdeles komplisert og det er neppe en enkelt faktor som bestemmer om man er deprimert eller lykkelig.
Vennlig Hilsen
Torkil

Opprinnelig lagt inn av celly, her.

Jeg studerer ernæringsfysiologi, og har lest litt om akkurat dette.
Lavkarbodiett går først og fremst ut på at man går ned raskt i vekt fordi glykogenlagrene tømmes og kroppens vannmengde reduseres, men dersom man forsetter lavkarbodietten over lang tid vil energiinntaket reduseres slik at det går utover kroppens reserve av fett. Forskning viser at mangel på fett over lengre tid kan føre til depresjoner.

Jeg vet ikke hvor lenge du har gått på lavkarbodiett, men jeg tror at dette absolutt kan være en årsak til depresjon.

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 16:36   #22
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Opprinnelig lagt inn av celly, her.

Jeg studerer ernæringsfysiologi, og har lest litt om akkurat dette.
Lavkarbodiett går først og fremst ut på at man går ned raskt i vekt fordi glykogenlagrene tømmes og kroppens vannmengde reduseres, men dersom man forsetter lavkarbodietten over lang tid vil energiinntaket reduseres slik at det går utover kroppens reserve av fett. Forskning viser at mangel på fett over lengre tid kan føre til depresjoner.

Jeg vet ikke hvor lenge du har gått på lavkarbodiett, men jeg tror at dette absolutt kan være en årsak til depresjon.

Det du sier her om at kroppens vannmengde reduseres skjer jo bare de første dagene. "Over lang tid" er hvor lenge? Og lavkarbodiett går først og fremst ut på dette, at kroppens vannmengde reduseres?? Nei dette blir for useriøst! Igjen så kommer en som studerer ernæring med feilaktige påstander om lavkarbo. Kanskje du kunne satt deg litt bedre inn i hva lavkarbo egentlig er for noe?

Å spise sunt går utover kroppens lagre av fett ja?! Ja, det er jo det som er poenget. Man kvitter seg med overflødig fett så man blir slankere. Vil heller si at hvis man mister overflødig fett så blir man lykkeligere jeg da men.

"Forskning viser at mangel på fett over lengre tid kan føre til depresjoner."
Ja men den beskrivelsen passer vel bedre på studiet ditt. For er det noe lavkarbo ikke mangler så er det fett. Og du sier mangel på fett! 0 fett! Hvem er det som spiser 0 fett i dag?

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 16:42   #23
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Mye interessant her (må abbonere... )


Jeg lurer litt på:

Opprinnelig lagt inn av tonemor, her.

..har noen (som meg) opplevd det motsatte? Altså å bli deprimert pga.lavkarbodiett?

Deprimert, som i diagnosen? Eller nedstemt?

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 16:47   #24
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Vi behøver kanskje ikke behandle hverandre sånn?

Det var sikkert godt ment fra hennes side...

Er helt enig med Impulsiw! Jeg er sikker på at det var sagt i beste mening. Selv om noen kanskje blander kortene litt, så må det være såpass takhøyde at vi kan diskutere saklig uten at alle kaster seg over vedkommende. Dette er første gangen jeg opplever noe sånt her på forumet, og jeg likte det i hvert fall ikke.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 16:52   #25
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone?

Opprinnelig lagt inn av Chunky101, her.

Er helt enig! Jeg er sikker på at det var sagt i beste mening. Selv om noen kanskje blander kortene litt, så må det være såpass takhøyde at vi kan diskutere saklig uten at alle kaster seg over vedkommende. Dette er første gangen jeg opplever noe sånt her på forumet, og jeg likte det i hvert fall ikke.

Ingen kaster seg over noen her, men det kan faktisk være farlig når noen har misforstått veldig og /eller feilinformerer grovt!

Det er viktig å ikke bare slenge ut påstander, man skal passe seg for å være skråsikker uten å kunne henvise til pålitelige kilder! Eller poengtere at dette er noe man selv tror eller har opplevd!

Vi skal kunne diskutere det meste her, men da må man kunne stole på at de faktaene som presentere er akkurat det, fakta, og ikke synsing!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og depresjon? cathrine Fysisk og mental helse 42 23-02-09 08:37
Magnesium mot søvnløshet og depresjon indi Kosttilskudd 1 01-04-08 23:37
Johannesurt mot depresjon mofe Nyheter / media 12 24-03-05 12:46
Om depresjon - Nå kr 69,- i bokklubbene Marianne Bøker om ernæring og helse 0 10-01-05 08:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no