Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Venninne som ikke tåler fiber!

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-11, 13:44   #1
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Venninne som ikke tåler fiber!

Ei venninne av meg har vært på sykehuset til en undersøkelse. Hun har har hatt problemer med mage/tarm i alle år, men det har vært verre de siste månedene. Ved konsultasjon for 1 måned siden fikk hun beskjed om at deler av tarmen ikke fungerte som den skulle, og at hun skulle spise magert, sunt, grovt og spesielt mye fiber. Dette ble hun ikke noe bedre av.

Ved oppfølgingstimen nå nylig fikk hun nå beskjed om at hun ikke TÅLER fiber. Er lavkarbo et alternativ jeg kan foreslå? Hun vet jo ikke hva hun nå kan spise stakkars, og spør meg om hjelp. Jeg skal bli med henne å handle i dag.

Er det noen her inne som har erfaringer med mage/tarm problemer og lavkarbo?

Takker for alle tips og råd!

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 13:53   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Venninne som ikke tåler fiber!

Plages hun med diare/forstoppelse? Har hun fått noen diagnose? Jeg "tålte" ikke fiberrik mat før jeg spiste lavkarbo, fiberen trigget bare MER diare... men nå kan jeg faktisk spise en hel del fiber, og har ofte også i litt ekstra fibermix i maten uten at jeg reagerer.

Jeg har chrons da... og trodde også at jeg ikke tålte fett pre-lavkarbo...

Jeg vil anbefale at venninnen din forsøker generell lavkarbo i starten - men vær klar over at mange med mage/tarmsykdommer KAN bli verre de første 2-4 ukene, så det handler om å holde ut lenge nok før man kan trekke noen konklusjoner vedrørende kostholdet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 14:02   #3
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Venninne som ikke tåler fiber!

Takk for svar Nerthus

Vel, det jeg vet er at grunnen til at hun for til sykehuset for en måned siden, var at hun hadde fått hemoroider på grunn av kraftig press ved tarmtømming, forstoppelse/diare etter som jeg har forstått. Hun har alltid hatt problemer med tarmen, men har ikke gjordt noe med det. Hun har heller ikke fått noen diagnose, men fikk beskjed om at deler av tarmen ikke fungerte som den skulle. Ble satt på en slags "strikk" eller hva det nå var. Husker ikke heeelt hva hun sa om den, men om den skulle være med på å trene opp et eller annet, eller noe.

Jeg har foreslått det for henne før, og hun har gått på lavkarbo tideligere. Det var faktisk hun som presanterte meg for "fettkuren", som hun så fint kalte det. Haha ^^ Men så har hun alltid gitt opp ganske tidelig, og gått tilbake til gamle synder. Men jeg skal foreslå det for henne, og hjelpe henne så godt jeg kan.

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 14:41   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Venninne som ikke tåler fiber!

Så heldig hun er som har deg til å støtte seg!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 17:25   #5
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Venninne som ikke tåler fiber!

Vi er heldige som har hverandre skal jeg si deg.

Nå har vi hvertfall vært og handlet litt. Men så dårlig som hun er etter å ha satt på to nye "strikker", måtte det bli noe lett spiselig og lett fordøyelig. Men hun har nå bestemt seg for å holde seg unna pasta, poteter, brød, ris og ellers raske karbohydrater og varer som inneholder mye fiber. Oppi alt dette vil hun fortsette med slankingen, men anbefalte henne å tenke på tarmen først og fremst. Jammen ikke lett dette her! Jaja, får gjøre litt research.

Alt legene sier til henne, gjør henne bare mer forvirret. "Spis magert, grønnt, grovt og masse fiber!", "Ikke spis fett, da magen må jobbe mye for å fordøye dette", "ikke spis fiber alikevel, du tåler det visst ikke". Men hva er det igjen da liksom...?

Vi snakket nå endel om ulike alternativer, og kom frem til at "normalt, sunt" kosthold ikke kommer til å fungere. Og jeg har troen på lavkarbo, men vet liksom ikke heller. Virker som om hun vil prøve igjen selv, men venter til formen er bedre.

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tåler ikke Stevia, alternativ? Timona Spørsmål og svar 17 18-04-10 21:56
Tåler ikke mandler plutselig?? marithja Generell diskusjon 1 10-09-09 19:13
Man tåler faktisk ikke så mye alkohol AltforStor Ketolysekuren 10 21-08-07 08:40
Hva hvis man ikke tåler lav karb? lillekine Ketolysekuren 6 17-07-07 22:12
... tåler jeg ikke øl mer? janmesi Lavkarbo generelt 5 22-04-06 15:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no