Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

"Bør vi spise mer mettet fett?"

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-08-12, 15:15   #1
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

"Bør vi spise mer mettet fett?"

Denne fikk jeg på fb fra sykepleien.no i dag!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 15:16   #2
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

La ut den samme jeg

ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 15:22   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Da bør vel de fleste få den med seg!
Eller så få rnoen slette min, for din var først!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 15:43   #4
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Har blogget og lenket til artikkelen, måtte jo det :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 12:30   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

– Mettet fett er ikke friskmeldt

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 13:04   #6
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Så vi skal spise mindre animalsk, naturlig fett, og mer "fabrikkfett" av typen margarin og raffinerte oljer. Det høres jo umiddelbart veldig rart ut...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 13:34   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Såvidt meg bekjent så er det ikke:
Bevist at reduksjon av kolesterol (les: totalkolesterol) reduserer dødlighet for annet enn et subsett av befolkningen (triglyserider er en annen sak)

Med denne distinksjonen får vi problemer med resten av logikken i den siste artikkelen. Den bygger nemlig på at kolesterolhypostesen stemmer, nemlig at
1) Mettet fett fører til økt kolesterol
(Såvidt jeg har funnet stemmer dette for HDL, men sjelden for LDL og enda sjeldnere mhp triglyserider)
2) Totalkolesterol er en pålitelig markør for livstruende sykdom
(Såvidt jeg har funnet så stemmer dette mer for triglyserider og til dels for LDL når man tar partikkelstørrelsen i betraktning, men ikke for verken HDL eller totalkolesterol)

Såvidt jeg har funnet stemmer det at å redusere mettet fett og øke umettet fett ofte fører til en reduksjon i totalkolesterolet ... Men etter min mening er det å snakke om totalkolesterolet som å snakke om været "i Norge"... når det er tilstanden på Østlandet jeg er interessert i. Det forteller ikke noe om det som er viktig - triglyserider og partikkelstørrelse. (Og vi er ikke engang sikker på om det å redusere triglyserider er det som gjør folk friskere... det er mulig at de også bare er et symptom på en ubalansert kropp utsatt for fare.)

(Og så snakker man gjerne om å øke det gode kolesterolet.... Hva er så langt funnet å være mest effektivt? Jo:
1) Senke forbruket av lyse (Høy-GI) karbohydrater
2) Øke mettet fett (+ omega 3 i begrensede mengder... ))

Dessverre er det sånn at når et miljø har bygget sin primær og sekundærforskning (og prestisje) på feilaktig grunnlag vil det trenge mye tid og kraftige bevis for å dreie.

Anbefaler sterkt boka "Good calories, bad calories" som belyser dette på en lett forståelig måte. Finnes som lydbok også.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 23:53   #8
Eirik N R
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 53
Eirik N R er på en erverdig vei

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

"På 70-tallet var 20 prosent av nordmenns fettinntak mettet fett. Nå er andelen mettet fett sunket til 12 prosent.
– Det har ført til lavere hjerte- og kardødelighet."

Lavere DØDELIGHET! Dette er ikke første gang jeg har hørt/lest den setningen. Man sier aldri noe om forekomst. Om dødeligheten har gått ned, men ikke forekomsten, så spiller jo ikke det noen som helst rolle. Dødeligheten har gått ned pga bedre behandlingsmetoder... Håpløst utsagn!

Eirik N R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, rundt 50 gr KH per dag Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 08:09   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Opprinnelig lagt inn av Eirik N R, her.

"På 70-tallet var 20 prosent av nordmenns fettinntak mettet fett. Nå er andelen mettet fett sunket til 12 prosent.
– Det har ført til lavere hjerte- og kardødelighet."

Lavere DØDELIGHET! Dette er ikke første gang jeg har hørt/lest den setningen. Man sier aldri noe om forekomst. Om dødeligheten har gått ned, men ikke forekomsten, så spiller jo ikke det noen som helst rolle. Dødeligheten har gått ned pga bedre behandlingsmetoder... Håpløst utsagn!

Det er akkurat det som er så artig, de tør ikke å si noe om forekomsten, de lekser opp om dødeligheten. Selvsagt har dødeligheten sunket, de behandler jo folk tidligere og har bedre behandlingsmetoder.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 11:20   #10
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Opprinnelig lagt inn av Eirik N R, her.

"På 70-tallet var 20 prosent av nordmenns fettinntak mettet fett. Nå er andelen mettet fett sunket til 12 prosent.
– Det har ført til lavere hjerte- og kardødelighet."

Lavere DØDELIGHET! Dette er ikke første gang jeg har hørt/lest den setningen. Man sier aldri noe om forekomst. Om dødeligheten har gått ned, men ikke forekomsten, så spiller jo ikke det noen som helst rolle. Dødeligheten har gått ned pga bedre behandlingsmetoder... Håpløst utsagn!

Nemlig. Hvis forekomsten er den samme, kan ikke endringen i inntak av mettet fett ha hatt noe å si.

Det har skjedd litt i behandlingen av infarkt siden 70-tallet...

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 11:23   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Det er sikkert psykisk, men jeg føler meg mye bedre når jeg begrenser det mettede fettet.. Kjøtt, smør, kremfløte osv får meg liksom ikke i like god form som laks, olivenolje og magre meieriprodukter.

Men ja, sikkert psykisk.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-12, 11:26   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Og så kan vi se litt på hva svenskene sier
http://www.vetenskaphalsa.se/socker-...t-karlsjukdom/
Det store spørsmålet mitt her er mener de (bord-)sukker, eller karbohydrater?

Les også kommentarene under artikkelen - det er en forsker der som sier at man opplever samme fordelaktige triglyseridendring dersom man senker fett til under 20%... som får så hatten passer.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 10:48   #13
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er sikkert psykisk, men jeg føler meg mye bedre når jeg begrenser det mettede fettet.. Kjøtt, smør, kremfløte osv får meg liksom ikke i like god form som laks, olivenolje og magre meieriprodukter.

Men ja, sikkert psykisk.

Kanskje det, men jeg vil nå si både og. Jeg merker at jeg blir veldig tung i kroppen dersom jeg inntar for mye av fettet bare fra meieriprodukter og fett kjøtt (spesielt svin). Jeg trenger en god blanding og bruker heller noe mager kjøtt med kvalitets olivenolje på enn å pøse på med smør og fløte, selv om jeg eeeeeeeeeeeelsker meieriprodukter.

Dette er nok individuelt og beviser jo ingenting, og min oppfatning er at vi trenger minst mulig bearbeidet, ren mat, med balanse i det meste (og det vil være helt individuelt) og ikke minst måtehold. Prosessert, ødelagt mat (og veldig mange planteoljer er jo dessverre det) i for store mengder er etter min mening fiende nr. 1.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 23:16   #14
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

1) Mettet fett fører til økt kolesterol
(Såvidt jeg har funnet stemmer dette for HDL, men sjelden for LDL og enda sjeldnere mhp triglyserider)

Mettet fett har en kolesteroløkende effekt, og øker både LDL og HDL, men påvirker i liten grad forholdet mellom dem. Triglyseridene reduseres vanligvis når man bytter ut karbohydrater mot mettet fett.

Alt dette er et tegn på at mettet fett gir en forbedring i blodlipidprofilen.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 08:27   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Mettet fett har en kolesteroløkende effekt, og øker både LDL og HDL, men påvirker i liten grad forholdet mellom dem. Triglyseridene reduseres vanligvis når man bytter ut karbohydrater mot mettet fett.

Alt dette er et tegn på at mettet fett gir en forbedring i blodlipidprofilen.

Har du kilder? Jeg har ikke vært i stand til å finne kilder for den sammenhengen annet enn for HDL.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 09:19   #16
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Har fulgt temaet nøye siden 90-tallet, og er ikke i tvil; Kolesterol-tesen er oppspinn. Mettet fett er den sunneste energikilden.

I det siste har jeg sett intressante påstander som; mettet fett gjør at hjernen fungerer mer optimalt, og mettet fett motvirker depresjon og adferdsvansker/ADHD.

Men skjønner at ikke alle digger tingene som skjer med fordøyelsen når du øker fettandelen drastisk.. ta det litt mer gradvis. La kroppen venne seg til det og ikke overdriv.

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 09:29   #17
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

I det siste har jeg sett intressante påstander som; mettet fett gjør at hjernen fungerer mer optimalt, og mettet fett motvirker depresjon og adferdsvansker/ADHD.

Motvirker ADHD(ADD)?? Mulig det hjelper til, men det kurerer IKKE disse vanskene. Hilsen mamma til et barn med en bokstavdiagnose som IKKE får plantefett, kun mettet fett.
Jeg har mere tro på at å kutt gluten eller melk eller begge deler kan hjelpe. Men det er et litt større prosjekt å teste ut(les=jeg har ikke orket å sette i gang kostomvenning på et barn med store spiseproblemer).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 22:10   #18
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Har du kilder? Jeg har ikke vært i stand til å finne kilder for den sammenhengen annet enn for HDL.

Selvfølgelig

Du kan begynne med disse to:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16256003
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12716665

Så står det også noe om det i denne:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20089734

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 05-09-12, 23:26   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Selvfølgelig

Du kan begynne med disse to:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16256003
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12716665

Så står det også noe om det i denne:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20089734

Takk! Orker ikke i kveld - tror ikke jeg klarer å konsentrere meg, men de skal studeres. Den første så veldig informativ ut, synes jeg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 07:58   #20
Amles
Medlem
 
Amles sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 61
Amles er ny på veien

Sv: "Bør vi spise mer mettet fett?"

Mettet fett på meg!
Det er jo ikke nødvendigvis sånn at mettet fett må komme fra meieriprodukter.. Kokosolje, nøtter, kjøtt osv.

__________________
AMLES
Journal
Amles er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ketogent Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bør vi spise mer mettet fett? ThereseA Artikler 3 27-08-12 22:30
Står overfor et "umulig" dilemma ... Å spise hos svigemor FrkMarge Generell diskusjon 30 07-09-11 01:26
Mulig å spise ketogent OG "vanlig" med noen timers mellomrom..? glitre Andre dietter 7 10-10-09 12:42
"Måtte" spise stasjon-pølse elian Ketolysekuren 8 22-01-09 00:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no