Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Vitaminer og fett når man er gravid

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-08-09, 23:12   #1
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.127
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Vitaminer og fett når man er gravid

.....

__________________

Sist redigert av Cho : 24-03-19 kl 19:41.
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 23:31   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer og fett når man er gravid

Ja jeg ville absolutt tatt noe ekstra. På Aleris sykehus sa de til meg at det er en gammel myte at fosteret uansett tar det det trenger fra moren, kroppen prioriterer moren først siden det er mest farlig om mor blir syk enn om fosteret blir det, eller noe sånt. Jeg husker ikke detaljene men jeg synes det høres logisk ut. Jeg tok Spektro multivitaminer og Pikasol i begge mine svangerskap.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 00:02   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer og fett når man er gravid

Og fettsyrer. Det kommer an på kostholdet, ellers. Man skal være ærlig med seg selv og tenke over hvordan kostholdet eegentlig er, og ta det derfra. Jeg levde på cola de tre første månedene fordi det var det eneste som tok vekk den invalidiserende kvalmen, cola holdt meg ute fra sykehuset, for å si det sånn. Det hadde vært fullstendig galskap å ikke ta noe i denne perioden. Jeg tar jo mer enn mange andre siden jeg er vektoperert da. Jeg tar 2 stk Spektro (dobbel dose), 2 stk. Pikasol, 1 stk sterk (meget sterk, selges ikke i Norge) B-vitaminkomplex (B75), og 2 stk kalsium. Jern i perioder, men helst bare når jeg er gravid.

Hadde jeg ikke vært operert hadde jeg tatt 2 stk Spektro og 2 stk Pikasol og ellers levd så sunt jeg kunne.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 00:21   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer og fett når man er gravid

Opprinnelig lagt inn av Rufus, her.


Noe helt annet Iset: Trodde ikke folk som er vektopereret tålte så masse fett jeg har ment at jeg har hørt dette. Eller er det rett og slett feil?
Stemmer det at du ikke kan kaste opp siden du er vektoperert? (det har jeg også hørt.)
Men ellers må du har stor takk for hjelpen med mine spørsmål om vitaminer.

Mange vektopererte tåler lite fett, men jeg mistenker faktisk at det helst er sammen med raske karber de ikke tåler det, og at fettet alene får skylda. Du vet, når folk flest tenker på fett tenker de jo på pommes frites, loff med smør, pizza, potetgull osv. Jeg blir litt dårlig av sånne ting, men ikke av lavkarbo med mye fett. I begynnelsen tålte jeg ikke rømme, men nå tåler jeg det. Tåler i grunnen alt.
Og ja, det stemmer at man ikke kan kaste opp etter en gastric bypass, kun om det skjer innen noen minutter etter at man har spist. Jeg har ikke kastet opp siden operasjonen for 2,5 år siden, det er rett og slett fysisk umulig.
Man kan heller ikke få halsbrann siden man ikke har magesyre i den aktive magen, kun i den avkoblede delen som ikke går opp i spiserøret. Så jeg hadde et svangerskap fullstendig fritt for halsbrann denne gangen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 00:58   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer og fett når man er gravid

Opprinnelig lagt inn av Rufus, her.

Det vil si hvis en person som er vektioperert lever f.eks på LCHF så vil de rett og slett tåle fett fordi de spiser de riktige fett da?
Også bra at du slapp halsbrann når du var gravid, lenge siden du var det?

Leste i et annet innlegg her inne (husker ikke hvilken) du følte at du hadde "jukset" med å gå ned i vekt. Jeg syns ikke det. Kjenner deg ikke i IRL, men ut ifra gamle innlegg som du har skrevet og svart på har du jobbet og jobbet med å finne den rette nøkkelen til ditt nye liv den riktige nøkkelen for deg var å bli vektoperert - vær stolt over det!

Jeg er sikker på at mange vektopererte tåler naturlig fett om de spiser lavkarbo ellers ja, at grunnen til at de tror de ikke tåler fett ofte er fordi de spiser det sammen med raske karber, som jo er vanlig.
Jeg fikk en sønn for litt over 16 mndr siden, og så har jeg ei datter på snart 6 år. Jeg var overvektig i det første svangerskapet og slet med halsbrann, bekkenproblemer og svangerskapsforgiftning og fødte igangssatt 6 uker før tiden etter å ha vært innlagt i 2 uker osv.
Denne gangen, som normalvektig, var jeg frisk hele tiden, alt var tilnærmet perfekt, fødselen startet av seg selv 15 dager før tiden og alt var helt strålende.

Takk for fine ord. Jeg føler egentlig ikke selv at jeg har "jukset", men jeg har lest hva noen mener om vektoperasjoner og forstår at folk ikke alltid har de mest positive holdningene til de menneskene som går gjennom en slik operasjon. For "det er jo bare å spise mindre og trene mer, svake mennesker". Jeg får heldigvis ikke høre det i RL, men jeg vet jo at noen tenker sånn. Men det får de bare gjøre, jeg velsigner den dagen jeg la meg under kniven og fikk dette fantastiske nye livet.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 09:37   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer og fett når man er gravid

Jeg er overbevist om at kostholdet har mye å si for svangerskapssykdommer (og selvsagt vanlig sykdom) ja. Ikke nødvendigvis vekt i seg selv, men kostholdet ja. Ingen regler uten unntak selvsagt, men det kommer mer og mer frem at kostholdet spiller en betydelig rolle når det kommer til feks. svangerskapsforgiftning nå, står masse på google om at bla. sukker mangedobler risikoen. Og som VI vet (men desverre ikke mange andre) gjelder jo dette også andre raske karber.

Hehe jeg er like følsom jeg, gråter for en eller annen ting hver dag, enten det er vesla mi som leker ute med vennene og jeg overhører en koselig samtale mellom dem, eller noe trist i nyhetene.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vitaminer i fett ingers Spørsmål og svar 2 07-07-09 23:59
Kosthold når man prøver å bli gravid/er gravid nellie Spørsmål og svar 36 14-08-08 21:16
Gravid tess81 Generell diskusjon 32 12-02-08 00:08
Gravid Dimmine Spørsmål og svar 2 09-10-07 15:10
Vitaminer når man er gravid Tidligere bruker Kosttilskudd 2 22-01-06 16:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no