Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Sover du for lite?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-12-04, 01:29   #1
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs
Exclamation

Sover du for lite?


Kom over dette oppslaget hos Eat international.

Du blir fet og syk av å sove for lite. De fleste sover ikke nok, og dette er mer alvorlig enn hva du tror.


Les mer her: http://www.eat-web.com/home/main.asp...p=&cat=&id=274

God natt,- nå vil jeg sove!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 08:22   #2
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Dette var veldig interessant, Komkari! Anbefaler alle å lese denne artikkelen...


Marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 09:31   #3
Ingo
Medlem
 
Ingo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 46
Innlegg: 145
Ingo er virkelig snillIngo er virkelig snillIngo er virkelig snillIngo er virkelig snill

Oj!

Auda, jeg som har sikkert gjennomsnitt maks 6 timerper natt, det medregnet ekstreme syvsoverdager også. Ikke helt bra nei...

Kanskje se litt på døgnrytmen da, og ta det så seriøst som det faktisk MÅ!

Har sett flere her inne som virker like flinke som meg med døgnrytme ( ), så anbefaler å lese denne jeg også!

Veldig bra Komkari!

__________________
Ingo
"The difference between the impossible and the possible lies in a person's determination."
Ingo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 09:35   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hadde allerede lest om dette på Klikk.no, men her sto det jo mye mer grundig forklart, takk Komkari!

Det er nok viktig å få nok søvn, men ikke alltid like lett...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 09:37   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Flott og nyttig innlegg. Virkelig til ettertankeTakk...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 09:42   #6
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sover nok 8 - 9 timer i døgnet. Av og til tar jeg meg en liten lur bare for å få økning i veksthormomene.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 10:30   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Begod

Sover nok 8 - 9 timer i døgnet. Av og til tar jeg meg en liten lur bare for å få økning i veksthormomene.

kan du forklare mer?

Komkari: Flott artikkel!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 11:18   #8
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Oi , trodde det var en av de gammle artikklene om veksthormon ,så jeg leste den ikke . Kort sagt så er veksthormon vårt mest fettforbrennende hormon som vi har mest av like før og etter vi har sovnet for så gradvis avta og være på bånn om morgenen.

En liten styrkeøkt om morgenen vil få veksthormonet opp igjen.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 14:09   #9
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Jeg tror jeg sover for lite. Ihvertfall sover jeg ikke mer enn ca 6-6 1/2 time hver natt, og det tror jeg blir i minste laget. Jeg gjør stadige forsøk på å få ihvertfall 7 timer. Helst vil jeg ha 8, men det klarer jeg aldri

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 14:15   #10
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

hmm... nå har Lise sovet i 3 timer...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 14:18   #11
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

hmm... nå har Lise sovet i 3 timer...

Oii...Lise var trøtt i dag, stakkars. Send en til henne fra meg da...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 14:29   #12
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

så man bør altså få seg 9 timer søvn hver natt..

så bra nyhet!

jeg elsker nemlig å sove.. noe av det beste jeg gjør, det

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 14:38   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Flott og oppklarende artikkel. Jeg har funnet ut at jeg trenger minst 9 timers søvn pr døgn. Har et vannvittig søvnbehov og har aldri problemer med å fall i søvn heller. Problemet for et B-menneske er at arbeidstiden ikke alltid er tilpasset mitt søvnbehov. Dvs. jeg sitter gjerne lenge oppe, men det er knallhardt når jeg skal gå dagvaktene som begynner mellom 06.45 og 08.00. Har jeg kveldsvakt står jeg opp i 9-9.30 tiden og er uthvilt - hvis jeg har lagt meg rundt 2400.

Det vil si at alle de nettene jeg sover under 9 timer, har jeg underskudd på søvn..... og det er de fleste dagene i uka det (har i gj. snitt 2 kveldsvakter i uka). I seng 23 - 23.30 (snitt) og opp 6.30 (snitt) (trenger minst 1 1/2 time fra jeg står opp til jeg er på jobb..... pga treg giktisk kropp og matlaging !!)
gir meg 7 timers søvn.... - 2 timer !! HVER DAG !!

Legg inn variabler for forbrenning, stoffskifte, for lita aktitivet i forhold til ønske
det ser jammen ikke bra ut for vekttap !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 14:41   #14
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Jeg sover ca. 8 timer hver dag i helgene. Noen ganger litt mindre og noen ganger litt mer. Men resten av uke må jeg jo opp så tidlig så da blir det som regel ca. 6 timers søvn og mindre. Jeg tror at kroppen tar igjen dette i helgene så man får hvilt nok i løpet av uka.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 14:59   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

En lege sa til meg at det ikke går an å "ta igjen" tapt søvn. Er den tapt så er den tapt. Men jeg aner jo ikke om det er sant eller ikke.... stoler ikke helt på leger lenger jeg... Men det var en søvnekspert, mener hun het Randi Ursin, på Schrødingers Katt for et par år siden. Mener hun sa det samme.

Opprinnelig lagt inn av Nettpsykologene.no


Råd for bedre søvnhygiene

  • Unngå å ta en høneblund om dagen hvis du har vansker med å sovne om kvelden
  • Ikke sov lenge i helgene for å ta igjen for tapt søvn i uka. Søvnbehovet samles opp til leggetid om kvelden og gjør det lettere å sovne
  • Legg deg og stå opp til samme tid hver dag, også i helgene
  • Tren ikke i timene før du legger deg
  • Følg samme rutiner hver kveld i timene frem til leggetid - trapp gradvis ned aktivitetsnivået ut over kvelden
  • Ikke spis store måltider i timene før du legger deg
  • Kutt ned på kaffe, te og røyk
  • Bruk sengen kun til søvn og sex, ikke til å spise eller se TV i
  • La hele soverommet kun dreie seg om søvn, ikke andre ting som arbeid
  • Ikke se på klokka hvis du våkner om natten og ikke får sove igjen
  • Ikke ligg i sengen uten å få sove, stå heller opp og gå til et annet rom
  • Forsøk å slappe av: massasje, varme bad eller kassetter med avslapningsteknikker kan være nyttige hjelpemidler

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 15:05   #16
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Høres fornuftig ut dette Nille.

Jeg er stuptrøtt hver morgen, men kommer meg utover dagen.

Før jeg la om til Lavkarbokosthold, så var jeg alltid trøtt etter lunsj og etter middag. Kunne sovne stående hvorsomhelst og nårsomhelst, men nå trenger jeg ikke sove etter lunsj og middag lenger. Derimot så er jeg fortsatt trøtt om kvelden og om morgenen. Kanskje naturlig det med 6 timers søvn bare Sover kanskje en time mer lørdag og søndag......

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 15:09   #17
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Har også hørt dette med at man ikke kan ta igjen tapt søvn..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 23:10   #18
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Siden jeg ikke får tatt igjen tapt søvn, så får jeg prøve å få nok søvn i natt da...


Så nå skal jeg gå å legge meg, kanskje leser jeg litt i boka mi før jeg sovner.Er jeg heldig så blir det 7 timer søvn hvis jeg sovner 2300...

Sov godt

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 14-12-04, 23:51   #19
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sover jeg for lite?

JA!

Og det er på grunn av 2 ting:

1. Forumet
2. Adventskalenderen som prinsessen syns er så spennende at hun står opp før fanden har fått på seg tøfler

JEG har ingen skyld i at jeg sover for lite med andre ord.....

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 00:16   #20
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Ikke se på klokka hvis du våkner om natten og ikke får sove igjen

Rekk opp hånden den som ikke kikker på klokka når de våkner


Jeg vet jeg har for dårlig kvalitet på søvnen på grunn av skiftarbeid. Liker best kveldsskift for da får jeg sove så lenge jeg vil dagen etter, bare jeg blir ferdig før midnatt, Nattarbeid er pyton for kvaliteten på søvnen er så som så når en sover om dagen. Ofte blir det ikke sovet mer enn fire timer i døgnet når jeg har nattuke.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 00:24   #21
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

*rekke opp hånden*

- men det er bare om jeg vet det er midt på natta.. om jeg merker at det er morran, ser jeg på klokka - for å se om jeg allikevel kan stå opp.. jeg elsker nemlig morgener for meg selv.. stille... ååh, så deilig - MEN, bare om jeg ikke er trøtt, så jeg stiller aldri klokka for å ha stille morgener for meg selv, for så si det sånn

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 00:43   #22
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

ble litt trøtt av å lese dette, jeg zzzzzzzzz....

natta!!!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 01:01   #23
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

I artikkelen stod det mye om lys, men ofte så er det TV som holder folk oppe. Da jeg var liten så la foreldrene mine seg kl 22 hver kveld, vel de hadde TV men bare en kanal, dessuten var de slitne etter hardt fysisk arbeid. Så de fikk nok mye bedre søvn enn det vi får idag.

En gang så bodde jeg i et hus uten TV og vekkeklokke, men jeg kom aldri forsent på jobb for det uansett hvor tidlig jeg skulle starte.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 01:50   #24
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Har alltid trodd at eldre mennesker(er ikke utgammel enda) ikke trengte så mye søvn jeg! Før kunne jeg gjerne sove både 8 og 10 timer sammenhengende,- men det var før det!!!
Nå sover jeg 5- 7 timer. Hva årsaken til det er,- jo det er PCen!! Ikke minst dette forum men litt av hvert annet også. I disse sene kvelds/nattetimene kan jeg kose meg og "arbeide" uforstyrret. Er ofte svært trett så jeg burde nok ha sovet istedet. Den eneste hindringen min er at jeg ikke finner sengen tidsnok.


Minnes forresten at min mor hadde ett dietthefte som het noe sånn som "Bli slank etter slumber slim metoden," - så det med søvn har nok vært kjent tidligere også. Det var før TV og PCen's tid, så det var enklere da!!!!!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 15:33   #25
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Jeg lurte litt på det som sto om at lys hemmer kroppens produksjon av melatonin. Nord for polarsirkelen er det jo jæskla lyst hele sommeren, jo! Og det har det vært i mer enn 10.000 år altså, selv om det sikkert ikke bodde så mange der oppe under istidene...

Kan det være sånn at nordlige folkeslag (samer? eskimoer?) har utviklet større toleranse for lyse netter og produserer melatonin selv om det ikke er bekmørkt? Hvis ikke, så ligger slekta nordpå dårlig an!

Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no