Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Lavkarboreaksjoner

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-03-11, 22:29   #1
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Lavkarboreaksjoner

Hva slags reaksjoner får dere på lavkarbo fra venner og bekjente?
Hvordan fremlegger dere kostholdet deres?
Når begynte venner og bekjente å se at du har gått ned i vekt?

  Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 22:37   #2
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarboreaksjoner

Jeg starter alltid med å si at "jeg spiser ikke ..." somregel blir det godtatt om ikke så spør de hvorfor. Da svarer jeg at jeg spiser lavkarbo som betyr at jeg ikke spiser brød, ris, pasta, sukker og andre matvarer med mye karbohydrater. Det blir ofte godtatt og forstått som forunftig.

Andre spørr videre "hva spiser du da". Mitt svar er en god del proteiner som kjøtt, fisk og egg samt en del grønnsaker, også må jeg få i meg fett for å ikke få i meg for lite kalorier.

Dette har blitt kjempegodt mottatt! Jeg har nesten bare fått gode tilbakemeldinger og de rundt meg synes jeg er flink som klarer å holde meg til det. Noen "forveksler" det med dietter, men da forklarer jeg at jeg KAN spise karbohydrater, men jeg velger det somregel bort eller spiser minimalt.

Det siste oppfølgingsspørsmålet er derimot IKKE så morsomt å få nemlig:
Går du ned i vekt med kostholdet?
Litt kjedelig å få det spørsmålet hver eneste gang. Skulle ønske de så det :P Heldigvis ser mamma og kjæresten min det, så jeg får litt selvtillittsboost fra dem

  Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 22:43   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarboreaksjoner

Pleier også å si det som det er, "Beklager, men jeg spiser lavkarbo" og selv om jeg har opplevd noen som himmler litt med øynene, blir det stort sett svært greit mottatt og det er stadig flere som er nysgjerrige og vil vite mer, ha oppskrifter osv

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 16:14   #4
biggy
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Vadsø
Innlegg: 57
biggy er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboreaksjoner

Jeg syns det går bra, uten at jeg har holdt veldig høy sigarføring med det. Det verste er vel at man ikke vil være til bry og i tillegg så er maten selvsagt fristende - og da blir man jo ekstra høfflig

Fordelen er jo at siden alle forstår at jeg er for stor og at det ikke er sunt så er de veldig støttende til at jeg skal gå ned i vekt. Jeg gleder meg til det blir lettere å se på meg at jeg har gått ned i vekt, forhåpentligvis etter påske en gang.

__________________


biggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egennkomponert Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 21:59   #5
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarboreaksjoner

Jeg får mange heva øyenbryn på at jeg lever så strengt og at jeg nesten ikke spiser grønnsaker. Men nå som vekttapet begynner å vises har det faktisk en liten smitte effekt! -Og det er er jo en stor seier til meg!! :-D

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 22:24   #6
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarboreaksjoner

Jeg har nesten utelukkende fått positive reaksjoner, forteller at jeg spiser minimalt med karbohydrater, fordi det hjelper meg å holde blodsukkeret stabilt.
Tar som regel med meg min egen dessert i selskap og hvis de spør sier jeg at de må gjerne koke litt ekstra grønnsaker
Gjør dette mest for å holde verdiene mine ok og for å unngå senskader av diabetes, så vekt er ikke et sstort tema.

TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 23:51   #7
Mithila
Medlem
 
Mithila sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 39
Innlegg: 368
Mithila er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboreaksjoner

Eg får alltid spørsmål om fettet. at det ikkje er bra osv... blir litt lei, ja

__________________




Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39309
Mithila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:57   #8
Roardo
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 91
Roardo er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboreaksjoner

Opprinnelig lagt inn av Kreative, her.

Hva slags reaksjoner får dere på lavkarbo fra venner og bekjente?
Hvordan fremlegger dere kostholdet deres?
Når begynte venner og bekjente å se at du har gått ned i vekt?

Jeg har kun positive erfaringer. Folk som spør, er jo de som ser at jeg har gått ned i vekt. Og da ser de jo at lavkarbo fungerer

Sier at jeg har kuttet ut det meste av karbohydrater. Spiser mye rent kjøtt og litt grønnsaker. Det folk er veldig skeptisk til er at jeg spiser mye egg.

Fikk første spørsmål om jeg har gått ned i vekt da jeg hadde passert ca 15 kg. Var en periode da jeg virkelig begynte å lure. Ingen som så det? Men det var jo vinter og jeg hadde mye og store klær på meg. Nå får jeg flere kommentarer - senest idag

__________________



Delmål: -20,2kg til påske
Roardo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 22:34   #9
Adeleide
Medlem
 
Adeleide sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 72
Adeleide er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboreaksjoner

Jeg sier bare at jeg "ikke spiser karbohydrater". Ingen har spurt "hvorfor det?", men jeg følger gjerne opp med å si at jeg har prøvd å unngå karbohydrater som mel og sukker siden jul og at jeg føler meg mye bedre, både fysisk og i humøret. Jeg får mageproblemer med en gang hvis jeg spiser noe med karbo. Venner og familie gjør noen sjarmerende forsøk på å lage mat som passer for meg, men de manger nok en del innsikt i næringsinnhold i matvarer, de er ikke vant til å tenke sånn. Flere av mine venner har også lagt om til lavkarbo, det har blitt en slags trend, så da er der enkelt å dele tips og spise sammen.

Det at ingen stiller kritiske spørsmål har nok noe med min innstilling å gjøre. Først og fremst er jeg ikke enkel å diskutere med, så det er liksom ikke noe vitsi å kritisere eller være uenig med meg Og når jeg snakker om det så er jeg veldig overbevisende og kort, jeg åpner liksom ikke for en diskusjon, jeg bare informerer. For å unngå å havne i en diskusjon man helst vil slippe, så gjelder det å fremstå som allvitende selvsikker, det funker som fy.

Mange har begynt å kommentere at det synes, at jeg ser bra ut. De gjør det på en hyggelig måte, så da er det bare kos. Ikke noe sånn "så bra at du slanker deg, det trengte du", sånne venner har jeg ikke heldigvis.

__________________



Adeleide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 23:27   #10
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarboreaksjoner

Blir av og til litt oppgitt av min og samboers felles venner! Det er nesten som om de venter på at vi skal bli syke av det kostholdet vi har

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 01:23   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarboreaksjoner

Jeg har fått lite reaksjoner fra folk som kjenner meg, men så er jeg nok litt som Adeleide beskriver, og ikke den enkleste å diskutere med. Og de vet at jeg er nørd, og går dypt inn i materien, og som regel vet hva jeg driver med. Og nå har jeg holdt på i snart fem år, så de fleste har vel skjønt at det ikke bare er et "påfunn" fra min side, i tillegg har jeg gått ned nesten tjuefem kilo, og det går ikke upåaktet hen, ettersom jeg har vært overvektig hele livet, og for første gang ever er mer eller mindre normalt slank! Dét er det kanskje verre å venne seg til, men jeg høster mye komplimenter, så det er win win i grunn!
Men når folk jeg knapt kjenner absolutt skal ta en diskusjon med meg, så får de som regel så hatten passer, det er så mange idiotiske inngrodde sannheter der ute, og folk flest fikser knapt et par velbegrunnede argumenter før de må bøye seg, og hute seg vekk med klikk.no-kunnskapene sine i fritt forfall. Men det er stadig sjeldnere at jeg gidder en sånn diskusjon, og det er i grunn lettere å få folk til å føle seg frekke, ved å presisere at kosthold virkelig er en privatsak.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 06:28   #12
Anos
Medlem
 
Anos sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 238
Anos er ny på veien

Sv: Lavkarboreaksjoner

Jeg har fått full forståelse fra de fleste i familien i alle fall, da min mamma har gått på lavkarbo i mange år, ikke for å ta av vekt da, men fordi det er bra for psoriasis.

Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:20   #13
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarboreaksjoner

Kostholdet er vitterlig en privatsak, ja. Godt sagt. Den skal adopteres !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:25   #14
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarboreaksjoner

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

...og hute seg vekk med klikk.no-kunnskapene sine i fritt forfall...

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 15:03   #15
Kokken Tor
Juniormedlem
 
Kokken Tor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Passe langt nord for Polarsirkelen
Innlegg: 31
Kokken Tor er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboreaksjoner

Får ein kritiske tilbakemeldingar til kosthaldet, kan ein spørje retorisk tilbake: "Så de har ingen tillitt til nyare forskning? Vel, vel, det er sikkert andre som fortsatt vil halde fast ved at jorda er flat, eller at røyking er sunt også...!"

...i grenseland til hersketeknikk, men litt moro skal no ein ha!

__________________



Start: 158 Mål: 100 Delmål: 135, 128, 120 & 110
Gulrot: Småviltjakt til hausten
Kokken Tor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Normal LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 16:44   #16
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Lavkarboreaksjoner

Heldigvis blir jeg møtt med nysgjerrighet av de fleste jeg snakker med om kostholdet mitt. Det samme gjelder samboeren min. Flere har begynt å lese og snoke på dette kostholdet etter å ha snakket med oss, og hørt hva vi faktisk spiser, i stedet for bare å vite hva men ikke kan spise. Litt lettere å "forsvare" maten vår nå som jeg kan vise til at det fungerer for meg.

Fikk noen kommentarer nokså tidlig, av spesielt observante personer. Nå begynner jeg å få kommentarer fra "menigman", tilogmed folk jeg knapt nok kjenner. Deeeeilig. Svigermor bare ler når hun ser meg. Men så er jo hun litt rar og da...

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 11:08   #17
kthxbye
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 39
Innlegg: 37
kthxbye er på en erverdig vei

Sv: Lavkarboreaksjoner

Jeg synes først og fremst at kostholdet er en privatsak jeg også, men jeg har fortalt det ved anledninger allikevel. Det er litt forskjellige reaksjoner, og mye uvitenhet. Jeg fortalte det blant annet til ei venninne, og svaret hennes var: "Åja... Har du lyst på sjokolade?", altså hun tilbydde. Jeg synes det er kjedelig at det skal være sånn, men jeg kan jo ikke forandre henne, og hu får tro det hu vil. Mormoren min er hakket verre, og blir fornærma fordi jeg ikke vil spise maten hennes. Selvom jeg forklarer at årsaken er karboinnholdet og ikke smaken.

Ellers synes jeg det er veldig vanskelig å bli invitert på middag. Jeg er fobisk mot å virke vanskelig, og vurderer å ljuge på meg noen allergier. Men det er kanskje for feigt? Ikke veit jeg.

kthxbye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 12:01   #18
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Lavkarboreaksjoner

Tror det er viktig å jobbe med egen mental innstillig og trygghet i forhold til egne valg. Ikke ti ville hester, venner, familie, kongen eller knekten kan få meg til å spise sukkerholdig eller høykarbo igjen.
Den saken er så definitivt avgjort!

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 13:17   #19
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarboreaksjoner

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Ikke ti ville hester, venner, familie, kongen eller knekten kan få meg til å spise sukkerholdig eller høykarbo igjen.

Ikke meg heller.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 16:50   #20
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarboreaksjoner

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Ikke ti ville hester, venner, familie, kongen eller knekten kan få meg til å spise sukkerholdig eller høykarbo igjen.

Haha, nei ikke meg heller!

Når det gjelder hvilke reaksjoner jeg får fra folk når de får vite at jeg spiser lavkarbo, har vært ganske forskjellige. I begynnelsen syntes jeg at det var forferdelig! Det var så få rundt meg som hadde hørt om det, og alle i familien var sånn skikkelig i mot det. Men etterhvert som jeg leste meg opp og så hvordan alt henger sammen, har det blitt andre saker. Jeg er nemlig ikke så lett å diskutere med, jeg heller, når jeg vet hva jeg snakker om. Og hva har det ført til? Joda, halve slekta lever på lavkarbo! Haha

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 18:50   #21
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: Lavkarboreaksjoner

Jeg har ikke blitt møtt med noen krasse reaksjoner iallefall, da de fleste som kjenner meg vet at jeg er såpass opplyst at jeg ikke kaster meg over noe uten å vite hva det innebærer.

Jeg har riktignok fått en del spørsmål, særlig rundt mettet fett, men jeg har kunnet svare dem på dem. Det er også noen som ikke skjønner helt hvordan jeg klarer meg uten brød, men jeg har aldri vært noe glad i brød, så det er ikke noe problem. Mine medstudenter er vel stort sett av oppfatning at lavkarbo virker veldig bra, men at de selv ikke kunne gjennomført det pga. vaner som er vonde å vende. Men de sikler på nista mi hver dag

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no