Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Høykarbo

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-11-11, 00:08   #26
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Høykarbo

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kroppen elsker vaner.

Hmm.. Hvorfor mener du det?

Hørt om flere eksempler hvor folk har hatt stort utbytte av f.eks. en høykarbodag i uka, og varierende inntak av både kalorier og karbohydrater fra dag til dag. Nettopp så kroppen ikke skal bli så trygg på vanene dine at ikke den heller ser noe grunn til å endre seg mer. At for strenge vaner kan føre til "platåer" når det gjelder både vekt- og treningsframgang. Vet ikke om det finnes noe skikkelig grunnlag til å holde på sånn da, eller om det bare er en "lur idé" noen har fått for seg.. Bare lurte på om du kunne utdype det litt, eller om det bare er personlig erfaring.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 00:59   #27
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Høykarbo

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Hmm.. Hvorfor mener du det?

Hørt om flere eksempler hvor folk har hatt stort utbytte av f.eks. en høykarbodag i uka, og varierende inntak av både kalorier og karbohydrater fra dag til dag. Nettopp så kroppen ikke skal bli så trygg på vanene dine at ikke den heller ser noe grunn til å endre seg mer. At for strenge vaner kan føre til "platåer" når det gjelder både vekt- og treningsframgang. Vet ikke om det finnes noe skikkelig grunnlag til å holde på sånn da, eller om det bare er en "lur idé" noen har fått for seg.. Bare lurte på om du kunne utdype det litt, eller om det bare er personlig erfaring.

Har man gode vaner er ingenting bedre enn det. Om man ikke klarer å gjennomføre faste måltider og å beholde jevnt blodsukker, så kanskje man finner på noe slikt du sier. Jeg mener at kroppen liker moderasjon og rutiner på søvn, mat, aktivitet og hvile for å unngå stress. Både sult og overmetthet er stressende, det samme er høyt blodsukker, for lite søvn... trodde dette var innlysende.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 01:47   #28
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Høykarbo

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Har man gode vaner er ingenting bedre enn det. Om man ikke klarer å gjennomføre faste måltider og å beholde jevnt blodsukker, så kanskje man finner på noe slikt du sier. Jeg mener at kroppen liker moderasjon og rutiner på søvn, mat, aktivitet og hvile for å unngå stress. Både sult og overmetthet er stressende, det samme er høyt blodsukker, for lite søvn... trodde dette var innlysende.

Såklart er lite søvn, sult, overspising, høyt blodsukker osv. usunt hvis det forekommer oftere enn hva man kan kalle unntaksmessig.. En frisk kropp vil nok takle disse unntakene helt fint da!

Jeg snakket vel mer om varierte vaner enn nødvendigvis DÅRLIGE vaner. At noen mener det ikke nødvendigvis er hensiktsmessig å ete og trene etter faste rutiner og faste mengder. Er uansett balansen av innkommende og utgående energi over tid som er viktigere enn å ete 2000 kalorier og 20 gram karbo hver dag, trene etter samme plan hver mandag, onsdag og fredag, osv. etter punkt og prikke måned etter måned.. Om du spiser 1500 kalorier en dag, og 2500 kalorier dagen etter, og trener ekstra hardt på mandag og slapper av på onsdag istedet, "skeier ut" med karbo en dag nå og da, osv. så har det neppe store konsekvenser for hverken vekt eller helse, akkurat. En frisk kropp er faktisk laget for å takle slike variasjoner, og noen mener det kanskje kan være en fordel å "utfordre" kroppen på den måten hvis man er ute etter framgang..

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 12:14   #29
Simba1
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 66
Simba1 er ny på veien

Sv: Høykarbo

Med fare for å bli halshugget her inne, så tror jeg kroppen har godt av variasjon. Det er noen kostholdsfilosofier jeg synes er spennende......deriblandt 80-10-10(det er her halshuggingen kommer inn i bildet). Betyr ikke at jeg har noe negativt å si om lavkarbo, det er jo det jeg sverger til nå. Men teorier rundt ulik kost til ulike årstider er interessant. Vi hadde jo ikke tilgang til de samme matvarene året rundt før. Hvis vi snakker steinalderkost, så spiste jo ikke de heller det samme om sommeren som om viteren? Filosofier rundt dette med å ikke spise fett og , mens karbohydrater og proteiner går greit, er jo også logisk hvis man tenker på hvordan tilgangen var en gang i tiden. Men jeg snakker selvfølgelig fremdeles om reine matvarer, som frukt, bær, grønnsaker og røtter. Hvis jeg hadde noen sauer, så ville jeg latt de beite sommerhalvåret, og gjøre seg feit og god, mens jeg jeg ville tatt for meg av de "matvarene" naturen bydde på. Når sauene var god og feit, og lammene var kommet.....og naturen ikke bydde på så mye av de karbohydratrike sakene lenger, så måtte sauene til pers.......man ville jo ikke slaktet sauene på våren

Så jeg er åpen for andre teorier, og lurer på om 80-10-10 er noe jeg kommer til å forsøke en periode til sommeren. Vil ikke avfeie det før jeg har forsøkt. Men enn så lenge tar jeg vekttapet med lavkarbo. Det er jo tross alt vinter, så det ville ikke vært særlig med frukt og bær å oppdrive på denne tiden ANYWAY

Legger hodet på stabben, klar til hugging

Simba1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED fase1 Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 12:16   #30
Simba1
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 66
Simba1 er ny på veien

Sv: Høykarbo

......ikke spise fett og karbohydrater.....var det som skulle stå

Simba1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED fase1 Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 13:03   #31
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Høykarbo

Opprinnelig lagt inn av Simba1, her.

Med fare for å bli halshugget her inne, så tror jeg kroppen har godt av variasjon. Det er noen kostholdsfilosofier jeg synes er spennende......deriblandt 80-10-10(det er her halshuggingen kommer inn i bildet). Betyr ikke at jeg har noe negativt å si om lavkarbo, det er jo det jeg sverger til nå. Men teorier rundt ulik kost til ulike årstider er interessant. Vi hadde jo ikke tilgang til de samme matvarene året rundt før. Hvis vi snakker steinalderkost, så spiste jo ikke de heller det samme om sommeren som om viteren? Filosofier rundt dette med å ikke spise fett og , mens karbohydrater og proteiner går greit, er jo også logisk hvis man tenker på hvordan tilgangen var en gang i tiden. Men jeg snakker selvfølgelig fremdeles om reine matvarer, som frukt, bær, grønnsaker og røtter. Hvis jeg hadde noen sauer, så ville jeg latt de beite sommerhalvåret, og gjøre seg feit og god, mens jeg jeg ville tatt for meg av de "matvarene" naturen bydde på. Når sauene var god og feit, og lammene var kommet.....og naturen ikke bydde på så mye av de karbohydratrike sakene lenger, så måtte sauene til pers.......man ville jo ikke slaktet sauene på våren

Så jeg er åpen for andre teorier, og lurer på om 80-10-10 er noe jeg kommer til å forsøke en periode til sommeren. Vil ikke avfeie det før jeg har forsøkt. Men enn så lenge tar jeg vekttapet med lavkarbo. Det er jo tross alt vinter, så det ville ikke vært særlig med frukt og bær å oppdrive på denne tiden ANYWAY

Legger hodet på stabben, klar til hugging

Oi, dette var litt interessant må jeg si.. I den teorien kan man jo kanskje også dra inn periodisk faste, som noen sverger til (at det ikke nødvendigvis er "naturlig" å gå rundt og spise hele dagen, 365 dager i året). Men det jeg begynte å tenke mest på, er at jeg definitivt har mer sug etter karbo om sommeren enn nå om vinteren. Det kan jo ha noe med kosen og det sosiale med å ta seg en is på parkbenken, en pils på en varm sommerdag, osv.. Men kan jo også ligge noe mer til grunne. Blir utrolig lett nedfor og tappet for energi på vinteren, og dette opplever jeg i MYE mindre grad med lavkarbo. Om sommeren kan kostholdet mitt lett gli ut uten andre konsekvenser enn vekta.

Etter å ha snust litt på dette tror jeg ikke lavkarbo nødvendigvis er bedre for alle enn høykarbo, så lenge disse karbohydratene kommer fra naturlig, ubehandlet mat som er satt sammen på en gunstig måte (lav GI, og ikke mettet fett og masse karbo sammen, f.eks.). Hvilket av disse to kostholdene som er best, er vel mer en individuell avgjørelse.. Helt sikkert noen kropper som er "laget" for å takle det ene bedre enn det andre også, uavhengig av personlige preferanser.

Kanskje de individuelle forskjellene i hvordan kroppen funker er så store, at rett og slett det er grunnen til at man ikke finner noe ordentlig "fasitsvar" på hvilket kosthold som er best gjennom å forske på større grupper mennesker. Det finnes jo bevis på at ALT er både sunt og usunt.. Ikke rart folk blir forvirra. Jeg tror rett og slett fokuset burde være mer på hvilke rent fysiske og genetiske forskjeller i mennesker som eventuelt kan ha noe å si i forhold til dette, enn å finne fasitsvar på hva som er sunnest for "alle", for det har jo ikke ført særlig langt hittil.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 14:21   #32
Simba1
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 66
Simba1 er ny på veien

Sv: Høykarbo

Det jeg tenker mye på er at det ene ikke utelukker det andre. Altså....at lavkarbo/høyfett er bra, betyr ikke at høykarbo IKKE er bra(feks 80-10-10.....jeg snakker ikke om snop, potetgull, iskrem og ferske brødskiver). Men at man ikke kan kombinere disse to uten at det går utover vekt, blodtrykk, blodsukker osv. Man kan jo tenke at det er en fornuftig logikk i det også, at man på sensommer/høst faktisk spiste en kombinasjon av disse før,.....noe som gjerne førte til fettlagring. Men den gang var det jo en fordel å lagre litt fett med tanke på vinteren som kom. Da hadde man lagret energi til dårlige tider.

Jeg tror variasjoner som proteinbesparende modifisert faste er en variasjon kroppen bare kan ha godt av (hvis man ikke har nyresykdom bla.)IKKE som et kosthold, men innimellom over kortere perioder. Jeg tror IKKE at kroppen er et "vanedyr". Hvis man trekker logiske slutninger på grunnlag av gener og steinaldertid osv, så ser ikke jeg noen logisk forklaring på at kroppen har tilpasset seg å spise det samme året rundt. Det finnes jo folkegrupper som lever lavkarbo året rundt, for all del.....men kan det muligens finnes noe logikk i tankene mine rundt dette?

Jeg har ikke selv forsøkt den type høykarbo det er snakk om her. Men når folk forteller om så gode resultater både fysisk og psykisk, så har jeg ikke noen grunn til å avfeie deres erfaring. Det KAN jeg rett og slett ikke gjøre. Når det blir kommentert her inne (andre tråder) fartstiden til vegetarianere osv, så er jeg enig i det....men det blir jo da ensidig andre veien igjen. Det er variasjonen mellom de to jeg synes er interessang.

Det er viktig å IKKE samenligne dette høykarbokostholdet med det som man tenker som høykarbo vanligvis!!

Simba1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED fase1 Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 14:39   #33
Simba1
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 66
Simba1 er ny på veien

Sv: Høykarbo

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Har man gode vaner er ingenting bedre enn det. Om man ikke klarer å gjennomføre faste måltider og å beholde jevnt blodsukker, så kanskje man finner på noe slikt du sier. Jeg mener at kroppen liker moderasjon og rutiner på søvn, mat, aktivitet og hvile for å unngå stress. Både sult og overmetthet er stressende, det samme er høyt blodsukker, for lite søvn... trodde dette var innlysende.

Jeg TROR dette er sanheter med modifikasjoner. Noen ganger trenger kroppen mer hvilen enn andre ganger. Å få nok hvile er viktig, men hvor mye det er kan variere veldig. Rutiner på mat har jeg jo skrevet nok om her. Og det er jo ikke å stikke under en stol at folk opplever stagnasjon i vekt, at de rett og slett blir "lei", eller utvikler intoleranser/allergier over tid, og at mange finner at de må forandre kosthold i forhold til trening osv. Og når det gjelder trening, så er min lærdom at kroppen trenger variasjon....hvis ikke uteblir progresjonen. Dette er gjerne en sanhet for DEG, men at det nødvendigvis er så "innlysende" er jeg ikke helt enig i. For MIN del blir jeg stresset hvis jeg skal gjøre ting etter rutine....og mye mindre stresset hvis jeg til enhver tid lytter til kroppens behov

Simba1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED fase1 Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 15:35   #34
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Høykarbo

Med vaner mener jeg ikke at man ikke skal kunne gjøre endringer og variere litt, men at drastiske endringer og høykarbomat blir belastende. Jeg har ikke tro på at det å holde seg til en vane man mentalt setter opp er bra uten hensyn til kroppens behov. Jeg mener at man bør lytte til kroppen. Den kan kanskje behøve bær, mer grønnsaker, mindre ost,kjøtt, mer fisk etc, eller mer mat, mindre fett osv. Og da er det selvsagt det beste å følge dette.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høykarbo og ketose Anos Generell diskusjon 2 25-05-11 10:51
Når høykarbo er det eneste som frister ... kthnk Spørsmål og svar 6 11-05-11 23:20
Andpusten av høykarbo? JenJen Fysisk og mental helse 5 06-11-09 03:56
Freaka ut i går, på høykarbo LenaBeatrice Generell diskusjon 10 27-09-09 18:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no