Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Økt forbrenning

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-12-11, 22:35   #26
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kostdoktoren påstår at man får økt forbrenning av lavkarbo. Hva vet vi om dette? Jeg lurer på om noen har erfaringer og/eller info. Hvor stor er forskjellen? Spiser dere mange flere kalorier nå og likevel går ned? Jeg gjør ikke det og det har ført til svært lav vekt. Føler at det har gått litt over styr, men det er vanskelig for meg å spise mer.

http://ramblingsofacarnivore.blogspo...1_archive.html

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 00:35   #27
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Lavkarbo gjør ET eller annet med forbrenningen ihvertfall. Jeg har økt normaltemperatur til endelig og ligge på minst 37 grader, hvor den før var 36.4.

Jeg har samme temp, 36,4. Her det noe å gjøre med forbrenning?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 05:55   #28
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Jeg har samme temp, 36,4. Her det noe å gjøre med forbrenning?

Lav kroppstemp er typisk når hjernen vil spare energi, men du må måle over flere dager og ta et snitt siden temp. svinger endel med døgnrytmen.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 07:43   #29
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Økt forbrenning

Når man diskuterer kroppstemperatur bør det være obligatorisk å fortelle når man måler og hvor man måler. Da det kan skille en hel grad mellom en morgenmåling i armhulen og en kveldsmåling i bakenden.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 07:49   #30
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

BMI er kun egnet for å diagnostisere befolkningsmasser, ikke enkeltindivider. Dette fordi "hesjestaur" og "muskelbunter" jevner hverandre ut når man tar gjennomsnittet av mange nok.

Men det er IKKE egnet som et mål på hva som passer den enkelte. Husk at for en kvinne er BMI-spennet som ikke regnes som helseskadelig fra 18,5 til 25. For meg på 1,70 vil det si en vekt mellom 53,5 og 72,5. Jeg kan med stor sikkerhet si at idealvekten ligger i et smalere område enn dette og er sterkt avhengig av muskelmasse utenpå beinbygningen.

Ja, derfor jeg skrev "pekepinn"

Klart det kommer an på benbygning, muskelmasse og fettfordeling. Men har man vanskelig for selv å se når nok er nok, står jeg fortsatt fast på at BMI ikke er så alt for gæli å forholde seg litt til. Er ikke verdt å miste fokuset på det som er viktigst, for å treffe idealvekta på kiloen. Er man godt innenfor det som regnes som normalvekt ifølge BMI, eller tilogmed undervektig, HAR man ikke det samme helsemessige behovet for å slanke seg som de som veier mer oftere har.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 08:49   #31
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Økt forbrenning

BMI kan godt være 24-25 og man vil da ikke ha behov for å slanke seg etter din definisjon, men samtidig kan man ved en sped kroppsbyggning godt være perifert slank og ha helseskadelig magefett.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 09:01   #32
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Kremtoppen, her.

[/i]En liten digresjon, men .... Det er ikke uvanlig at infeksjoner og betennelser gir økt kroppstemperatur. Mulig du "bare" er subfebril pga langvarige infeksjoner og betennelser, og at dette egentlig ikke har noe med lavkarbo å gjøre?

det er velkjent at ketose gir økt kroppstemperatur.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 09:19   #33
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Økt forbrenning

Jeg har ikke kommet så langt som å sette meg sånn veldig inn i det, men søk på "metabolic advantage" og "futile cykling". Lurer på om noe av svaret for trådtema kan ligge her.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 09:47   #34
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har ikke kommet så langt som å sette meg sånn veldig inn i det, men søk på "metabolic advantage" og "futile cykling". Lurer på om noe av svaret for trådtema kan ligge her.

Takk, skal prøve det.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 09:48   #35
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

BMI kan godt være 24-25 og man vil da ikke ha behov for å slanke seg etter din definisjon, men samtidig kan man ved en sped kroppsbyggning godt være perifert slank og ha helseskadelig magefett.

Nå skrev jeg godt innenfor normal BMI. Ligger man i grenseland blir det jo naturlig nok en større vurderingssak. Helseskadelig abdominalt fett kan man også ha uansett hvor tynn man er på utsiden, det blir også en annen vurdering som hverken BMI eller øyet kan gjøre.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 09:56   #36
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Økt forbrenning

Super artikkel. Takk. Slår ihjel alle myter om fedme.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 11:03   #37
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Nå skrev jeg godt innenfor normal BMI. Ligger man i grenseland blir det jo naturlig nok en større vurderingssak. Helseskadelig abdominalt fett kan man også ha uansett hvor tynn man er på utsiden, det blir også en annen vurdering som hverken BMI eller øyet kan gjøre.

Joda, men nå var vel hele poenget ditt at BMI skulle kunne være en god pekepinn om man "hadde behov" for å slanke seg eller ikke?

Jeg mener at den ikke er det på individbasis og framlegger dermed argumentasjon for det. Helsemyndighetene opererer med begrepet lett overvekt over 25. Jeg synes det blir unaturlig å skulle gjøre skalaen enda mer granulær istedet for å rett å slett anerkjenne at det er en svak skala.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 12:35   #38
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Joda, men nå var vel hele poenget ditt at BMI skulle kunne være en god pekepinn om man "hadde behov" for å slanke seg eller ikke?

Jeg mener at den ikke er det på individbasis og framlegger dermed argumentasjon for det. Helsemyndighetene opererer med begrepet lett overvekt over 25. Jeg synes det blir unaturlig å skulle gjøre skalaen enda mer granulær istedet for å rett å slett anerkjenne at det er en svak skala.

Del av poenget mitt var at BMI vil kunne gi en viss pekepinn i mange tilfeller, ja. Men nå var da ikke argumentasjonen min så svart-hvitt heller, jeg forsøkte iallefall å få fram et mer helhetlig syn enn det.

Med fare for å gjenta meg selv:

Har man et så forskrudd kroppsbilde at man ikke selv klarer å avgjøre om man har så mye overflødig fett på kroppen at man trenger å opprettholde et fokus på mat og kropp som er så stort at det er (eller grenser til) usunt, vil gjerne BMI gi en grei antydning hvorvidt man trenger å opprettholde dette fokuset, med fare for å utvikle en fullblods spiseforstyrrelse. Har man en BMI på godt under det som regnes som overvekt, vil uansett ikke disse eventuelle få malplasserte kiloene som BMI ser bort ifra være helseskadelige nok til at det er forsvarlig å ofre et sunt forhold til kropp og mat for å bli kvitt de. Det er mer usunt og skadelig å utvikle en spiseforstyrrelse for å bli kvitt disse få ekstra kiloene som ofte sitter hardt også. Det er ikke særlig konstruktivt å si til noen med normal eller undervektig BMI som selv innrømmer at de er i faresonen til å utvikle spiseforstyrrelser, som flere i denne tråden, "drit i BMI'en, kan godt hende du er for feit allikevel".

Uansett om man kan måle og regne seg fram til den eksakte idealvekta for alle og enhver på en mer nøyaktig måte enn BMI, betyr det ikke nødvendigvis at det er ideelt for alle å prøve å oppnå den eksakte vekta heller, hvis man ser mer helhetlig på det. Men for all del, klarer man å opprettholde et sunt og realistisk forhold til mat og vekt mens man slanker seg, go for it.

Dette er jo ganske off topic uansett, så tror jeg gir meg der.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 12:45   #39
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Økt forbrenning

Veldig enig, Shailene!

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 16:35   #40
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Økt forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har ikke kommet så langt som å sette meg sånn veldig inn i det, men søk på "metabolic advantage" og "futile cykling". Lurer på om noe av svaret for trådtema kan ligge her.

Tror det var dette kroppen min tok i bruk da jeg gikk ned i vekt som verst...lå i senga mesteparten av døgnet, trente ikke og spiste over 4000kcal per dag.....

Har tatt noen sånne økter senere óg, og fått høyere forbrenning som følge av det....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening og forbrenning Usikker nybegynner Vedvarende vekttap 14 21-03-13 08:28
Om det med forbrenning TrygveT Ketolysekuren 23 25-02-11 09:59
Forbrenning - når? Paris Lavkarbo generelt 3 01-09-09 22:08
Forbrenning? Helinor Spørsmål og svar 3 01-03-07 15:27
Forbrenning amo Generell ernæringsdebatt 2 18-06-06 23:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no