Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Ernæringsfysiologer i staten

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-05-12, 17:16   #1
cmarie91
Gjest
 
Innlegg: n/a

Ernæringsfysiologer i staten

Jeg lurte på om dere hadde noen mening om noe jeg har lurt på en stund. Er det slik at ernæringsfysiologer som er under staten får betalt for å si at fett er skadelig og tetter igjen blodårene?

  Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 17:46   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: ernæringsfysiologer i staten

Opprinnelig lagt inn av cmarie91, her.

Jeg lurte på om dere hadde noen mening om noe jeg har lurt på en stund. Er det slik at ernæringsfysiologer som er under staten får betalt for å si at fett er skadelig og tetter igjen blodårene?

De får ikke betalt for å si akkurat DET, men de har nok sine retningslinjer de må følge.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 17:56   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Merker til og med det nå som jeg går på sykepleien. Mener jo selv at det vi lærer på skolen ang kosthold er ganske på trynet, men tviler på at jeg skal gå ut i arbeidslivet og vike fra det jeg har "lært" på skolen, på en måte.. Kanskje i visse situasjoner, men.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 17:59   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Og når man tenker på all den peppern Fedon fikk da han i full offentlighet tok avstand fra det staten anbefalte så tror jeg nok det er mange som anbefaler kost ala staten mens de sitter på gjerdet og venter på at nyere forskning og mer forskning skal avdekke andre sannheter... LANG setning!

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 20-05-12 kl 19:53.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 18:45   #5
akas
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Ålesund
Alder: 70
Innlegg: 1.097
akas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt likt

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Og når man tenker på all den peppern Fedon fikk da han i full offentlighet tok avstand fra det staten anbefalte så tror jeg nok det er mange anbefaler kost ala staten mens de sitter på gjerdet og venter på at nyere forskning og mer forskning skal avdekke andre sannheter... LANG setning!

Men du fikk sagt mye fornuftig!

akas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 19:19   #6
cmarie91
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Ja jeg vet om noen som studerer medesin som fikk vite hos læreren at halvparten de kom til å lære om kosthold var feil, men han visste ikke hvilken del som var feil. Jeg tror kanskje mennesker med makt som har peiling må begynne å åpne kjeften slik fedon gjor.

  Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 19:27   #7
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Nesten så man burde sendt en gjeng lavkarbere til å ta "den rette utdannelsen", så må de få seg jobb i staten, innta maktenes tinder og såååå - tadaaaa - ut av skapet....

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 19:28   #8
annex
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 816
annex har en fantastisk aura rundt segannex har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Opprinnelig lagt inn av cmarie91, her.

Ja jeg vet om noen som studerer medesin som fikk vite hos læreren at halvparten de kom til å lære om kosthold var feil, men han visste ikke hvilken del som var feil. Jeg tror kanskje mennesker med makt som har peiling må begynne å åpne kjeften slik fedon gjor.

Skulle ønske "ekspertene" kunne være mer åpne på at de ikke vet så skråsikkert...
De skulle bli holdt ansvarlig for de feil kostholdsråda de gir
Istedet får de lønn for det

Jeg vet jo hva som funker for meg, og jeg har som mange andre prøvd mye annet av slankekurer gjennom årene

__________________

Høyde: 163 cm - Startvekt: 77 kg - Sluttmål: 58 - 60 kg
annex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 50 karber, kutte alkohol og røyk Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 05:17   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Det er jo fortsatt fullt lovlig, og har vært det en stund nå, å anbefale karbohydratredusert kosthold for diabetikere og prediabetikere. Men som jeg har forstått det, så er det på ingen måte noe medisin-pensum, og i tilfelle opp til den enkelte lege, hvilket jo betyr at man må plukke opp ei bok e.l. for å tilegne seg kunnskapen først. Det virker ikke til at alle leger er villige til å medgi at det skjer nye ting ute i verden etter at utdannelsen deres er over ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 09:54   #10
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er jo fortsatt fullt lovlig, og har vært det en stund nå, å anbefale karbohydratredusert kosthold for diabetikere og prediabetikere. Men som jeg har forstått det, så er det på ingen måte noe medisin-pensum, og i tilfelle opp til den enkelte lege, hvilket jo betyr at man må plukke opp ei bok e.l. for å tilegne seg kunnskapen først. Det virker ikke til at alle leger er villige til å medgi at det skjer nye ting ute i verden etter at utdannelsen deres er over ...

Som diabetiker må jeg innrømme at det var spennende å dra til en ernæringsfysiolog som mente at jeg måtte spise karbohydrater for å unngå å få lavt blodsukker. Da jeg argumenterte med at jeg da kunne droppe karbohydratene og heller redusere insulinmengden med samme resultat, fikk jeg beskjed om at det kunne jeg ikke gjøre, for det måtte legen min bestemme. Som om jeg ringer legen hver gang jeg skal ta insulin

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 10:03   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Det store problemet er nok at når man er statsansatt så må man faktisk fronte "statens syn" fordi man ellers vil kunne havne i en situasjon hvor man blir ansett å være illoljal til sin arbeidsgiver.
Fremmer ikke akkurat selvstendig tenking, dette systemet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 10:03   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Som diabetiker må jeg innrømme at det var spennende å dra til en ernæringsfysiolog som mente at jeg måtte spise karbohydrater for å unngå å få lavt blodsukker. Da jeg argumenterte med at jeg da kunne droppe karbohydratene og heller redusere insulinmengden med samme resultat, fikk jeg beskjed om at det kunne jeg ikke gjøre, for det måtte legen min bestemme. Som om jeg ringer legen hver gang jeg skal ta insulin

Seriøst? Haha, har valget av måten du regulerer blodsukkeret ditt blitt kriminalisert, liksom? Det er så fint med folk som ikke klarer å ha to tanker i hodet på samme gang.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 13:03   #13
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Seriøst? Haha, har valget av måten du regulerer blodsukkeret ditt blitt kriminalisert, liksom? Det er så fint med folk som ikke klarer å ha to tanker i hodet på samme gang.

Og litt skremmende at hun ikke skjønte at de to tingene -insulin og karbohydrater faktisk henger sammen begge veier. Å spise flere karbohydrater for at det skal passe med tilført insulin... da er det vel enklere å redusere tilført mengde? Men nei, her var det minst tre skiver brød til frokost for å unngå lavt blodsukker. Skjønner jeg er døden nær, jeg som aldri har vært sulten til frokost og dermed heller ikke har spist noe

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 13:15   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Og litt skremmende at hun ikke skjønte at de to tingene -insulin og karbohydrater faktisk henger sammen begge veier. Å spise flere karbohydrater for at det skal passe med tilført insulin... da er det vel enklere å redusere tilført mengde? Men nei, her var det minst tre skiver brød til frokost for å unngå lavt blodsukker. Skjønner jeg er døden nær, jeg som aldri har vært sulten til frokost og dermed heller ikke har spist noe

Skremmende når man liksom skal ha spesialisering innenfor ernæring, ja ...!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 14:17   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Før man fikk lett tilgang på insulin så var det sånn at man måtte spise bortimot karbohydratfritt. Så fikk man insulin. Den viste seg å være rett vanskelig å kontrollere og mange fikk føling.
... Man ble rett for ikke å spise nok karbohydrater (til å unngå føling) i stedet for rett å slett å fjerne problemet. Men... medisinprodusentene skal jo leve de også.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 14:25   #16
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Opprinnelig lagt inn av cmarie91, her.

Jeg lurte på om dere hadde noen mening om noe jeg har lurt på en stund. Er det slik at ernæringsfysiologer som er under staten får betalt for å si at fett er skadelig og tetter igjen blodårene?

Mhm. Hvordan ser du for deg dette i praksis? Hver ernæringsfysiolog noterer ned hver gang han uttaler dette, og leverer regning siste dag i hver måned?

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 16:26   #17
Kroneis
Nytt Medlem
 
Kroneis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Nordland
Innlegg: 9
Kroneis er på en erverdig vei

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Betalt får de nok ikke, men jobben deres blir jo å anbefale det som anbefales av helsedirektoratet.
Har en bekjent som studerer ernæring, og der har de lært mye om hvorfor lavkarbo ikke er bra. Dette måtte de også skrive om på en stor dagsprøve en gang.

Kroneis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 21:27   #18
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Opprinnelig lagt inn av Kroneis, her.

Betalt får de nok ikke, men jobben deres blir jo å anbefale det som anbefales av helsedirektoratet.
Har en bekjent som studerer ernæring, og der har de lært mye om hvorfor lavkarbo ikke er bra. Dette måtte de også skrive om på en stor dagsprøve en gang.

Hvor studerer denne bekjente?

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 22:01   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ernæringsfysiologer i staten

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det store problemet er nok at når man er statsansatt så må man faktisk fronte "statens syn" fordi man ellers vil kunne havne i en situasjon hvor man blir ansett å være illoljal til sin arbeidsgiver.
Fremmer ikke akkurat selvstendig tenking, dette systemet.

Men slik er det jo forsåvidt med alle jobber. Jeg kan ikke jobbe i f.eks Freia for så å få offentlig utog fortelle hvor skadelig sjokolade er. Når det er sagt er det jo frivillig hvor man vil jobbe.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ernæringsfysiologer på Østlandet Maryrose Lavkarbo generelt 2 29-03-11 06:59
Lavkarbo, kolestrol og ernæringsfysiologer! Impulsiw Spørsmål og svar 15 25-01-10 02:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no