Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Hvorfor går jeg OPP i vekt? Hjelp!

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-10-12, 09:26   #1
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Hvorfor går jeg OPP i vekt? Hjelp!

Har gått ned siden jeg startet i begynnelsen av mnd. Nå siste uka har jeg stått mer eller mindre i ro, før vekta nå går oppover! Spiser som jeg har spist hele tida, og drikker masse vann. Spiser minimalt med karbo (alt fra 5-15 pr dag), og "pøser" på med fett der jeg kan. Ikke spiser/drikker jeg noe med kunstig søtning, og ikke bruker jeg salt i maten (det eneste salte jeg spiser er vel de få skivene med bacon til frokost).

Noen ideer til hva jeg kan gjøre?

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 09:34   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt?? hjelp!

1) Du trenger salt. Ikke for mye, men heller ikke for lite. Men definitivt dersom du pøser på med vann. Velg helst et uraffinert salt siden det inneholder et bredere spektrum av sporstoffer.

2) Du skal spise noe karbohydrater. Og det skal være i form av grønnsaker. (Iallfall om du ikke har noen kjente intoleranser å ta hensyn til.)

3) Å "pøse på med fett" er for fettskremte. Er du ikke det skal du spise "naturlig fett der hvor det passer". DVS å velge smør (og ikke margarin) og å velge vanlig ost (og ikke den tørre greia de kaller lavfettost) osv. Vel så viktig er å velge riktig fett. Ligg unna oljer (med unntak av kaldpresset olivenolje, kokosolje, fiskefett og høykvalitetsoljer - hvilke det er finner du ut av etter hvert.)

4) Du skal kun spise når du er sulten og du skal stoppe når du er mett.

5) Begynn å ta ketolysevitaminene om du ikke allerede gjør det. Kroppen trenger ekstra vitaminer i den perioden den skal "bygge om" fra å håndtere karbohydrater til å håndtere fett.

Om du har dette på plass og det fremdeles ikke "virker" så kom tilbake og fortell mer.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 09:37   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt?? hjelp!

Det beste du kan gjøre er å slappe av og evt hive ut vekta. Innimellom samler kroppen vann. har mere i tarmene osv. Men det er ikke fett. Man går ikke opp fett så sabla fort. Og det er er vel fett du vil gå ned, og ikke bare vann?
Jeg vet ikke helt hva du mener med pøse på med fett, du skal spise passe mengde fett, slik at du blir behagelig mett. Du skal ikke drikke fløte og smelta smør i mengder og trykke inn fett. Poenget er at nå er fett energikilde nr 1, det er lett tilgjengelig. Men å trykke inn med alt for mye fett er vel ingen vits i.

1.Slapp av
2. Spis deg passe mett
3. Spis passe med fett til at maten får en energiprosent på 70-80% fett.
4. Nok en gang, slapp av og drit i vekta.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 10:13   #4
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien
Red face

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt?? hjelp!

Takk for svar, begge to!

Har lagt inn på diett.no det jeg har spist på dagene siste uka, og ender opp med rundt 75% energi fra fett, rundt 20% fra proteiner (som oftest litt mer(, og rundt 5% (som oftest litt mindre) fra karbo. Kalorimessig (selv om det skal vi ikke bry oss med?) ligger jeg på ca 1500-2000 pr dag.

Spiser grønnsaker til alle måltid. Ang det å pøse på med fett; Jeg steiker ting i meierismør, har dressing i salaten, saus til middagen..Har bestillt meg kokosolje nå fra iherb som jeg skal prøve å inkludere i maten. Men trodde det var sånn at man i teorien ikke kunne få for mye fett? Har lest ketolyseboka men det var for fire år siden da jeg hadde tenkt å begynne første gang, men ble ikke noe av. Kanskje jeg må få lånt den og lest den på

Og denne vekta ja.. Har et litt sånn elsk/hat forhold der. Blir jo veldig motivert når det går nedover.. Men måler meg på kroppen med målebånd også. Dessverre ingen nedgang der heller i det siste..

Prøver å ikke stresse, men nå STRESSER jeg, det går jo oppover jo,hehe! Er jo ikke det som er planen Skal jo ned enda rundt 35 kilo.

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 10:31   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt?? hjelp!

Virker ikke så galt det du skriver. Synes fettbruken din også høres fornuftig ut sånn som du skriver nå. (Og man kan få for mye mat totalt, selv på lavkarbo... - men for de aller fleste så trigger fett en raskere metthet enn karbohydrater og protein, sånn at det ikke er nødvendig å telle så rigid som på andre dietter.)

Prøv litt til - og sørg for å redusere stress og sove ut så langt det lar seg gjøre. Dette er veldig viktig for at kroppen skal slippe væske og vekt. Tenk også på hvor du er i syklusen (jeg antar at du er kvinne? ) fordi vekta kan godt svinge 1-3 kg gjennom syklusen.

Om du fremdeles ikke merker framgang da så ville jeg ha sett etter intoleranser/finjustering av maten. Noen har problemer med melvarer, andre med melkeprodukter. Men prøv litt til først.

Lykke til.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 10:35   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt?? hjelp!

Høres jo ut som om du spiser riktig. Så da må du bare godta at kroppen kan samle vann og vekten svinge med noen kg i menssyklusen feks. Slik er det bare. Det er helt normalt. Hvorfor stresse når det er 99.9% sjans for at det er vann du har lagt på deg? Da må du bare lære deg å ikke stresse av slike helt normale variasjoner. Jeg vet godt at det kan være frusterende, men man må bare lære seg å leve med vekt som svinger opptil noen kg, for det er det mest normale i verden.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-10-12, 19:39   #7
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt? Hjelp!

Godt å høre at det ikke ser riv ruskende galt ut det jeg spiser hvertfall Kanskje ejg skal prøve meg på et par veiefrie uker..

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 08:54   #8
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt? Hjelp!

Bare et spørsmål
Kan det være at jeg spiser for lite karbo, går det an? Spiser jo grønnsaker til alle måltid, men velger de med lite karbo. Når jeg har lagt inn på diett.no har jeg på det meste vært oppi 13 gram på en dag. Men som regel ligger jeg mellom 5 og 10.

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 09:43   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt? Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av maeve, her.

Bare et spørsmål
Kan det være at jeg spiser for lite karbo, går det an? Spiser jo grønnsaker til alle måltid, men velger de med lite karbo. Når jeg har lagt inn på diett.no har jeg på det meste vært oppi 13 gram på en dag. Men som regel ligger jeg mellom 5 og 10.

Med så lite inntak av næringsrike grønnsaker så får ikke kroppen de næringsstoffene den trenger for å fungere og forbrenne optimalt.

Så jeg ville prøvd å økt med mer grønnsaker. Det er i vertfall noe som fungerer på meg.

På ketolyse starter man jo med ca 15 karber dagen, og kan etter uke 4 begynne å øke litt. Da i form av grønnsaker.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 03-11-12, 13:53   #10
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt? Hjelp!

Takk for svar Får prøve å spise enda mer grønnsaker!

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 20:32   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt? Hjelp!

hvor mange gram fett får du i deg daglig da?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-11-12, 09:05   #12
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt? Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

hvor mange gram fett får du i deg daglig da?

De dagene jeg har ført inn alt, har jeg ligget på rundt 150-160 gram.. Er det for lite?

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-11-12, 09:53   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt? Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av maeve, her.

De dagene jeg har ført inn alt, har jeg ligget på rundt 150-160 gram.. Er det for lite?

Synes ikke det er for lite, det er jo 1350-1440 kalorier. Tror Yrla heller lurte på om du spiser for mye. Men jeg ville ikke bekymra meg for det enda, for foreløbig er din oppgang temmelig normal og sikkert fra vann. Om du fortsatt står stille eller går opp om en måned kan du tenke på å gjøre noen grep. Nå vet jeg ikke hvor mye du veier eller hvor høy du er, men du spiser kanskje litt mere enn meg med bmi på noen og 40.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-11-12, 12:53   #14
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt? Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Synes ikke det er for lite, det er jo 1350-1440 kalorier. Tror Yrla heller lurte på om du spiser for mye. Men jeg ville ikke bekymra meg for det enda, for foreløbig er din oppgang temmelig normal og sikkert fra vann. Om du fortsatt står stille eller går opp om en måned kan du tenke på å gjøre noen grep. Nå vet jeg ikke hvor mye du veier eller hvor høy du er, men du spiser kanskje litt mere enn meg med bmi på noen og 40.

Jeg er 173 høy og veier rundt 105 kilo. Bmi ca 35. Jeg burde spist mindre enn deg jeg da egentlig? Bør jeg begrense fettinntaket?

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-11-12, 23:17   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt? Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av maeve, her.

Jeg er 173 høy og veier rundt 105 kilo. Bmi ca 35. Jeg burde spist mindre enn deg jeg da egentlig? Bør jeg begrense fettinntaket?

Det ville jeg prøvd om vekta ikke går nedover. Får kroppen nok tilførsel av energi fra fett i maten tar den ikke fra fettreservene på kroppen din.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor man ofte står stille i vekt eller går OPP i vekt på lavkarbo! Iset Lavkarbo generelt 28 20-10-11 19:43
Hvorfor går jeg OPP i vekt? Bolla :O) Ketolysekuren 8 20-10-11 14:17
Hvorfor går jeg opp i vekt? Mysticgirl Spørsmål og svar 10 21-02-11 11:08
Hvorfor opp i vekt i dag? nybegynner85 Spørsmål og svar 3 04-05-10 17:50
Vet du hvorfor jeg går opp i vekt? Chantelle Lavkarbo generelt 18 17-06-09 21:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no