Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hva tåler dere av kos?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-13, 17:47   #76
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Annala, her.

Eeeh Dietta, sånn kos Mååå ikke føre til vektoppgang asså...hvis du ikke vil Trenger du nærmere info kan jeg prøve å hjelpe....hehe Ellers har jeg også lest at det kan føre til vektNEDgang, bedre rygg og greier, såååå tror egentlig den typen kos er å foretrekke selv om jeg må innrømme at jeg ikke har merket veldig mye til de positive bivirkningene som nevnt her

Jeg tar imot all hjelp med takk
Du kan jo starte på treffet til fredag - for da har jeg tenkt å kose meg skikkelig

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 10:39   #77
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Hva tåler dere av kos?

Mulig at overskrifta mi her er litt misvisende, men jeg trodde faktisk at folk flest forsto at jeg mente hva man kan unne seg av inntak uten at vektnedgangen stopper opp.
Altså jeg ser jo her inne at det er utrolig mange oppskrifter på god mat, kaker, snop og snacks. Men jeg tviler jo på at alle her inne kan kose seg med sånt i hverdagen og fremdeles gå ned i vekt.
Som eksempel så laget jeg en lavkarbobløtekake til 17 mai for et par år siden og jeg unnet meg et stykke av den to dager på rad og med det så stoppet vektnedgangen min i noen dager.
Det sier seg selv da at jeg er av dem som ikke kan tillate meg slik f. eks en gang i uka om jeg vil ned i vekt.
Jeg vet også at noen tåler meieriprodukter godt, noen tåler å spise lavkarboknekkebrød osv hver dag mens andre ikke gjør det.
Ville bare se da hva folk flest her inne tåler av dette her også kalte jeg det kos.
Joda, kos kan være å kose med barna sine, med mannen sin, kose seg med et blad, et program på tv osv, men jeg mener altså kos i matveien

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 15:41   #78
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hmmm... jeg har i hvert fall ikke anbefalt deg å fjerne koblingen mellom kos og mat. Det jeg har vært kritisk til er å definere kos som inntak av sukkerbomber. Du nevnte jo nettopp dette som din definisjon av «skikkelig kos»:

Du skriver jo selv at det er betenkelig. Du har ingen rett til å være betenkt, for du har ingenting med hva jeg velger å bedrive.

Sitat:

Med mat du vanligvis ikke kan spise i det daglige, har jeg forstått som mat som inneholder mye sukker og som gjør blodsukkeret ditt ustabilt. Mulig jeg har misforstått?

Egentlig ikke. Ja og nei. Mitt blodsukker er egentlig ganske stabilt hvis jeg spiser høykarbo, det jeg opplever er plutselige svingninger som kan oppstå når jeg minst venter det. Ergo kan jeg gå en time, en dag, en uke, uten særlig problemer, før jeg får et blodsukkerfall som igjen gjør at jeg da svimer av. Så lenge jeg er lavkarber dagene før og dagene etter mine kontrollerte utskeielser er dette da ikke et problem, fordi jeg henter meg igjen dagen etter eller dagen etter der. Nå har jeg skeiet ut hele helgen, fra mandag til søndag uten problemer. Men så har jeg også tenkt med hodet. Jeg har fortsatt å spise egg, bacon osv til frokost, men jeg har ikke tenkt meg om to ganger når jeg nøt den herlige sjokolademoussen vi fikk til middag.

Sitat:

Jeg har åpenbart tråkket på noen ømme tær, og det kan være bra en gang i blant å finne ut at man faktisk har ømme tær...

Nei. Jeg var vel strengt tatt ganske sarkastisk. Kanskje det er du som har ømme tær?

Sitat:

For veldig mange er det svært uheldig at definisjonen av "skikkelig kos" er inntak av ting som kjører blodsukkeret i været.

Hverken mer eller mindre...


-

Jeg ser altså fremdeles ikke problemet så lenge det fungerer for den enkelte. That's my point. Hvis man har kommet så langt at man ser på mat=kos som noe fælt og fyfy, så tenker jeg at man egentlig har misbrukt mat på en slik måte at man kanskje må si at mat=kos er ikke bra. Poenget er at for den vanlige mannen i gata, uansett om den personen er lavkarber eller ikke, tåler fint å tenke at mat og kos uten at det er et problem. Hvis én eller ti dager med utskeielser betyr at man ruinerer de resterende 365 dagene i året så hadde jeg selvsagt vært like streng som du tydeligvis er. Heldigvis for min del så er ikke jeg her for slanke meg.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 16:49   #79
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

Du skriver jo selv at det er betenkelig. Du har ingen rett til å være betenkt, for du har ingenting med hva jeg velger å bedrive.

Joda, jeg kan være så betenkt jeg bare vil om akkurat det jeg ønsker å være betenkt om. Jeg har gitt uttrykk for at jeg syns det er betenkelig at sukker gir livsglede – for det var det jeg skrev. Jeg har ikke et eneste sted i denne diskusjonen gitt uttrykk for at koblingen mellom mat og kos er feil.

Det jeg har gitt uttrykk for er at koblingen mellom søtt og kos er uheldig for mange. Og dette er beviselig sant, selv om du ikke ser problemet. Jeg gjør oppmerksom på at jeg IKKE sier at dette er et problem for DEG eller at det er et problem for ALLE.

Mindre teskjeer enn dette har jeg ikke. Hvis du fremdeles ikke forstår hva jeg skriver, vet jeg ikke hvordan jeg skal uttrykke meg.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 16:55   #80
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Joda, jeg kan være så betenkt jeg bare vil om akkurat det jeg ønsker å være betenkt om. Jeg har gitt uttrykk for at jeg syns det er betenkelig at sukker gir livsglede – for det var det jeg skrev. Jeg har ikke et eneste sted i denne diskusjonen gitt uttrykk for at koblingen mellom mat og kos er feil.

Det jeg har gitt uttrykk for er at koblingen mellom søtt og kos er uheldig for mange. Og dette er beviselig sant, selv om du ikke ser problemet. Jeg gjør oppmerksom på at jeg IKKE sier at dette er et problem for DEG eller at det er et problem for ALLE.

Mindre teskjeer enn dette har jeg ikke. Hvis du fremdeles ikke forstår hva jeg skriver, vet jeg ikke hvordan jeg skal uttrykke meg.


-

Jeg ser ikke helt hvorfor du skal være betenkt. Du må jo gjerne være det på egne vegne, men jeg vil i grunn ha meg frabedt at andre skal dømme mitt kosthold. Det er vel kjernen.

Alt med måte som det heter. Jeg drikker alkohol tja, en-to ganger i året. Som kos. Er det også noe å være betenkt over? Jeg mener, alkohol kan også forårsake store skader på kropp og sinn. Misbruker man noe er det selvsagt noe å være betenkt over, men så lenge man har et kontrollert forhold som ikke ender i misbruk skjønner jeg ikke helt hva det er å være betenkt over.

Forøvrig, ingen nekter for at hvis sukkeret/karbene tar over ens liv, og det ender med misbruk, kan også det være skadelig. Slik det er med alt i denne verden. Men ja, sukker kan absolutt gi livsglede innen kontrollerte former. Jeg skammer meg overhodet ikke over å si det. Jeg vet en del lavkarbere da steiler, men dem om det. Jeg ser bare ikke problemet. At du er betenkt for så være, for meg virker det snålt, men meg om det. Men så har aldri sukker styrt mitt liv heller.

Jeg har faktisk ikke nektet for at det kan være et problem for noen, ergo skjønner jeg ikke helt hvorfor du absolutt skal påpeke dette. Jeg er nemlig ikke uenig. Men nå var jo spørsmålet hva man selv tåler av kos, ergo svarer jeg jo utifra et personlig perspektiv.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 17:03   #81
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

Jeg er nemlig ikke uenig.



Da tror jeg at jeg takker pent for diskusjonen


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 23:01   #82
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Er det ikke likegyldig om det er unikt eller ei å leve et stressende liv? Jeg synes Carisma kommer med en ganske nyttig informasjon her, selv om det er på siden av "kos" debatten. Det er kanskje noen som ikke er klar over kortisolets virkning på kroppen?
Selv er jeg inne i en ganske så stressende periode på jobben, og jeg merker det utrolig godt på kroppen! Pølsa rundt magen har blitt enda mer markert og tydelig, enda jeg er kjempeflink med kostholdet og klarer å trene noe. For å si det sånn, jeg tåler mye mer "kos" i form av mat med raske karbohydrater enn stress. Nå bare klistrer fettet seg fast, forflytter seg til magen. Kanskje jeg tåler mindre stress pga PCOS, da er det ikke så enkelt å bare holde seg unna stress på grunn av sykdom, for eksempel. Synes du forenkler bildet over her.

Greit det Vibeke-67, men du kan ikke mene at du blir tjukk rundt magen av stress? Det er da vitterligen mat som gjør det, men med høyt stressnivå i kroppen så er det MYE enklere å legge på seg ja, det er sant. Men jeg håper virkleig ikke at stress skal være det nye "hotte" som brer seg som "unnskyldningen" for at man legger på seg? Den er like tynn som at man har "kraftig beinbygning" som begrunnelse for at man faktisk er stor.

Er vel fremdeles ikke hvordan man spiser, men HVA man spiser som betyr noe? Men bevares, kanskje jeg skal begynne forklare at jeg blir så tjukk fordi jeg er så stresset? For deretter å lempe innpå med mat som jeg absolutt ikke burde spise med høye verdier av kortisol i kroppen?
Da vil jeg heller velge å ta hensyn til stress i hverdagen ved å være nøye med hva jeg spiser og være bevisst kortisolets virkning på kroppen. jeg trenger ikke flere unnskyldninger for hvorfor jeg er feit, jeg trenger erkjenne hva kjernen i mitt problem er, og det er jammen ikke stress

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 23:45   #83
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Greit det Vibeke-67, men du kan ikke mene at du blir tjukk rundt magen av stress? Det er da vitterligen mat som gjør det, men med høyt stressnivå i kroppen så er det MYE enklere å legge på seg ja, det er sant. Men jeg håper virkleig ikke at stress skal være det nye "hotte" som brer seg som "unnskyldningen" for at man legger på seg? Den er like tynn som at man har "kraftig beinbygning" som begrunnelse for at man faktisk er stor.

Er vel fremdeles ikke hvordan man spiser, men HVA man spiser som betyr noe? Men bevares, kanskje jeg skal begynne forklare at jeg blir så tjukk fordi jeg er så stresset? For deretter å lempe innpå med mat som jeg absolutt ikke burde spise med høye verdier av kortisol i kroppen?
Da vil jeg heller velge å ta hensyn til stress i hverdagen ved å være nøye med hva jeg spiser og være bevisst kortisolets virkning på kroppen. jeg trenger ikke flere unnskyldninger for hvorfor jeg er feit, jeg trenger erkjenne hva kjernen i mitt problem er, og det er jammen ikke stress

Jeg blir ikke tykk rundt magen alene av stress nei. Man må ha mat også. Om jeg bare stresser og ikke spiser så forsvinner nok magen også, til slutt. Men om du leser så skriver jeg at jeg er veldig flink med kostholdet nå, men er inne i en stressende periode og merker at fettet legger seg lettere rundt magen nå enn når jeg ikke er inne i en sånn periode.
Og selvfølgelig, det handler om hva jeg spiser og hva kroppen tåler, men jeg er en av dem som ikke ble overvektig på grunn av at jeg spiste for mye, men fordi jeg ble syk. Det er ingen unnskyldning, men en forklaring, så jeg vil helst ha meg frabedt slike arrogante, ovenfra og ned synsing om min helse.
Fint at du erkjenner dette for din egen del da, vis du vet hvorfor du er feit og vet hva du skal gjøre med det. Men du vet ikke noe om min situasjon.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 00:00   #84
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg blir ikke tykk rundt magen alene av stress nei. Man må ha mat også. Om jeg bare stresser og ikke spiser så forsvinner nok magen også, til slutt. Men om du leser så skriver jeg at jeg er veldig flink med kostholdet nå, men er inne i en stressende periode og merker at fettet legger seg lettere rundt magen nå enn når jeg ikke er inne i en sånn periode.
Og selvfølgelig, det handler om hva jeg spiser og hva kroppen tåler, men jeg er en av dem som ikke ble overvektig på grunn av at jeg spiste for mye, men fordi jeg ble syk. Det er ingen unnskyldning, men en forklaring, så jeg vil helst ha meg frabedt slike arrogante, ovenfra og ned synsing om min helse.
Fint at du erkjenner dette for din egen del da, vis du vet hvorfor du er feit og vet hva du skal gjøre med det. Men du vet ikke noe om min situasjon.

Oi, nei det var ikke meningen å synse om din sykdom. Da misforstod du nok innlegget mitt. Mulig jeg traff et ømt punkt og det var ikke meningen. Jeg ber om unnskyldning hvis du følte deg forulempet. Men jeg vil understeke at jeg fremdeles mener det jeg skrev, men ikke at det var direkte rettet mot akkurat din situasjon, men jeg brukte nok bare ditt innlegg til å skrive min mening om et generelt problem.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 00:11   #85
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Oi, nei det var ikke meningen å synse om din sykdom. Da misforstod du nok innlegget mitt. Mulig jeg traff et ømt punkt og det var ikke meningen. Jeg ber om unnskyldning hvis du følte deg forulempet. Men jeg vil understeke at jeg fremdeles mener det jeg skrev, men ikke at det var direkte rettet mot akkurat din situasjon, men jeg brukte nok bare ditt innlegg til å skrive min mening om et generelt problem.

Ok, den er grei

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 02:10   #86
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Ja du har så rett. Jeg tar liksom ikke dessert eller søtsaker med i beregningen jeg. Så det er nok den største grunnen for at jeg ikke kan kose meg så ofte. Men når sant skal sies så har jeg aldri vært flink til å spise bare litt. Det er på en måte alt eller ingenting. Merkelig men det er min last på en måte. Jeg kan godt lage meg en god dessert med fløte (med drøssevis av kalorier) men da spiser jeg hele bollen med en gang. Blir en del ekstra energi det gitt. Klart da beveger ikke vekten seg. Bare lurer meg selv. Så da er det best å avstå fra kosen. Bortsett fra noen ruter med mørk sjokolade. Det begrenser seg selv. En rute er nydelig, to ruter er kvalmende... hehe.

Jepp. Enig!

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som ikke tåler melk Newstart Spørsmål og svar 12 11-08-11 21:27
Nespressomaskin, tåler den fløte? Peppa Gris Generell diskusjon 2 26-05-11 12:33
Jeg tåler ikke ketose kamp Lavkarbo generelt 0 01-05-11 13:53
MCT - tåler den varme? Spungeworthy Spørsmål og svar 2 30-04-07 10:34
... tåler jeg ikke øl mer? janmesi Lavkarbo generelt 5 22-04-06 16:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no