Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Gått meg litt vill i alle råd og tips

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-02-13, 10:09   #51
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kosien, her.

Hehe føler meg helt ør av all lesinga jeg Det er utrolig mye nytt, og så utrolig mange forskjellige meninger, at jeg vet snart ikke hvilken retning jeg skal snu meg Men men, kanskje vi alle kan enes om at kjøtt er bra i det minste? Jeg er sikker på at jeg kunne levd på f.eks biff eller koteletter for resten av livet jeg, hvis jeg bare fikk spise egg til frokost utenom Jeg har alltid vært veldig glad i poteter med masse saus på f.eks, men når jeg leser mange plasser her ser jeg at sauser ikke nødvendigvis er så bra?? Tørr middag???

Når jeg begynte med lavkarbo så begynte jeg faktisk med ett måltid av gangen. Altså, jeg startet med middager og forsøkte ut ulike oppskrifter og lærte meg dette. Også prøvde jeg meg litt fram på de andre måltidene.
Det var også veldig ok å følge en ukeplan. Husker at Fedon hadde en ok i sin første bok jeg fulgte i starten. Jeg utarbeidet også egne ukeplaner.
Tror det er veldig viktig å tenke som deg, man må prøve seg litt fram i starten og finne sin egen retning og hva som passer for deg.
Vil ønske deg lykke til!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 10:54   #52
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Er du 156 høy og veier 48kg har du en BMI på 19.7 og det er ikke akkurat ønskelig for de aller fleste. Under 18.5 er undervektig!
Med en vekt på 56 kg vil du ha en BMI på 23, noe som er godt innenfor normalen og nok vil være en sunnere vekt for deg!


Dette er jo en horribel uttalelse fra deg! Hvis man først velger å forholde seg til BMI-skalaen må man jo akseptere forutsetningene. Definisjonen på overvekt er en BMI > 24,99. Tilsvarende definisjon for undervekt er en BMI < 18,50.

Hvis det er som du sier, at en BMI på 19,7 er lite ønskelig for de fleste, fordi det kun er 1,2 enheter fra undervektsgrensen, vil jo en tilsvarende avstand fra overvektsgrensen være like lite ønskelig. Du har dermed etter eget forgodtbefinnende snevret inn grensene for normal/ønskelig BMI ganske betydelig.

Uten å kjenne til personen du gir råd til, slår du fast at en BMI på 23 er sunnere for vedkommende enn en BMI på 19,7. Hvor i all verden henter du grunnlaget for en slik anbefaling?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 10:57   #53
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jeg råder deg til å spise vanlig mat, å holde deg til mest langsomme karbohydrater. Jeg har prøvd mange lavkarbodietter, og for meg har d ført til total forvirring på mat fronten. Det har resultert til at jeg innimellom har fått mathunger å overspising. Har gått opp fra 68 kg til 85 pga dette tullet. Nå er d slutt å jeg har meldt meg på Grete Roede kurs for å lære meg å spise sunt igjen. Trener mye gjør jeg også, så trenger sunne karber. Sammfunnet er heller ikke laget for å leve på lavkarbo livet ut. Bare se i Asia der nesten alle spiser ris og er faktisk slanke. Nei lavkarbo er blitt et hysteri og gjør hodet og kroppen forvirra.


Har du lagt på deg alle disse kiloene ved hjelp av et lavkarbokosthold?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 16:22   #54
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Har du lagt på deg alle disse kiloene ved hjelp av et lavkarbokosthold?


-

Nei gikk ned av lavkarbo jeg, men problemet var at jeg fikk hunger etter annen "forbudt mat" i perioder, spesielt sukkerholdige matvarer. Så overspiste jeg, så over på lavkarbo igjen osv. Følte alltid at jeg manglet noe i kostholdet. Derfor går jeg nå over til et mere vanlig kosthold, å melder meg på Grethe Roede for å lære meg å spise sunt igjen. Føler allerede at søt hungeren er bedre etter jeg gikk over til mere vanlig kosthold. Men er fortsatt obs på å spise mest langsomme karbohydrater og være moderat med raske karber.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 16:47   #55
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Nei gikk ned av lavkarbo jeg, men problemet var at jeg fikk hunger etter annen "forbudt mat" i perioder, spesielt sukkerholdige matvarer. Så overspiste jeg, så over på lavkarbo igjen osv. Følte alltid at jeg manglet noe i kostholdet. Derfor går jeg nå over til et mere vanlig kosthold, å melder meg på Grethe Roede for å lære meg å spise sunt igjen. Føler allerede at søt hungeren er bedre etter jeg gikk over til mere vanlig kosthold. Men er fortsatt obs på å spise mest langsomme karbohydrater og være moderat med raske karber.

Jeg tror du spiste for lite og for lite fett da du gikk på lavkarbo. For hvis jeg ikke husker helt feil var du en av dem som snakket så varmt om lclf.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 20:58   #56
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Nei gikk ned av lavkarbo jeg, men problemet var at jeg fikk hunger etter annen "forbudt mat" i perioder, spesielt sukkerholdige matvarer. Så overspiste jeg, så over på lavkarbo igjen osv. Følte alltid at jeg manglet noe i kostholdet. Derfor går jeg nå over til et mere vanlig kosthold, å melder meg på Grethe Roede for å lære meg å spise sunt igjen. Føler allerede at søt hungeren er bedre etter jeg gikk over til mere vanlig kosthold. Men er fortsatt obs på å spise mest langsomme karbohydrater og være moderat med raske karber.


Hvis jeg forstår deg riktig, mener du at lavkarbokostholdet du hadde er indirekte skyld i at du nå har lagt på deg. Hva er da skyld i at du la på deg før du begynte med lavkarbokosthold første gang?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 20:59   #57
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Nei gikk ned av lavkarbo jeg, men problemet var at jeg fikk hunger etter annen "forbudt mat" i perioder, spesielt sukkerholdige matvarer. Så overspiste jeg, så over på lavkarbo igjen osv. Følte alltid at jeg manglet noe i kostholdet. Derfor går jeg nå over til et mere vanlig kosthold, å melder meg på Grethe Roede for å lære meg å spise sunt igjen. Føler allerede at søt hungeren er bedre etter jeg gikk over til mere vanlig kosthold. Men er fortsatt obs på å spise mest langsomme karbohydrater og være moderat med raske karber.

Du gikk jo på psmf hvis jeg ikke husker feil. Det er jo en ekstremvariant med ikke bare svært lite karbohydrater, men også svært lite fett. Det kan jo være det var fett du følte du manglet og ikke karbohydrater

TS: Skjønner godt at det er vanskelig å orientere seg i denne jungelen , men les deg opp og prøv deg frem så finner du sikkert det som fungerer best for deg

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:05   #58
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg tror du spiste for lite og for lite fett da du gikk på lavkarbo. For hvis jeg ikke husker helt feil var du en av dem som snakket så varmt om lclf.

Jeg snakket ikke varmt om lclf nei, men prøvde d men d var ingen ting for meg. Nei spiste ikke for lite, spiste mye mat faktisk, og endel fett også.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:12   #59
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hvis jeg forstår deg riktig, mener du at lavkarbokostholdet du hadde er indirekte skyld i at du nå har lagt på deg. Hva er da skyld i at du la på deg før du begynte med lavkarbokosthold første gang?


-

Jo det var rett å slett både for fet mat og sukkerholdig mat. Noe som passer dårlig sammen. Å ingen trening. På det meste da var jeg 120 kg. Nå har jeg smyg lagt på meg 15 kg, så er nå ca 84. Trener fortsatt mye nå da. Som jeg har gjort mange år nå. Vil ned til ca 68 kg. På en måte kan jeg vel si at d var lavkarbo som gjorde at jeg gikk opp i vekt denne gangen, pga at jeg fikk hunger på søtt/og "forbudt mat". Det kan være psykisk eller fysisk ikke vet jeg.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:15   #60
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Du gikk jo på psmf hvis jeg ikke husker feil. Det er jo en ekstremvariant med ikke bare svært lite karbohydrater, men også svært lite fett. Det kan jo være det var fett du følte du manglet og ikke karbohydrater

TS: Skjønner godt at det er vanskelig å orientere seg i denne jungelen , men les deg opp og prøv deg frem så finner du sikkert det som fungerer best for deg

Jo jeg gikk en stund på psmf og d er jo ikke sunt i lengden, men jeg gikk etter hvert over til en mer vanlig lavkarbo, mer ala Fedon, litt strengere. Det er mulig jeg spiste litt for lite fett, men jeg la på meg litt når jeg startet opp med ketose med mye fett. Så da sluttet jeg med den varianten.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:24   #61
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jo jeg gikk en stund på psmf og d er jo ikke sunt i lengden, men jeg gikk etter hvert over til en mer vanlig lavkarbo, mer ala Fedon, litt strengere. Det er mulig jeg spiste litt for lite fett, men jeg la på meg litt når jeg startet opp med ketose med mye fett. Så da sluttet jeg med den varianten.

Er det stor forskjell på GR som du følger nå, og
Fedon som du fulgte før?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:26   #62
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jo jeg gikk en stund på psmf og d er jo ikke sunt i lengden, men jeg gikk etter hvert over til en mer vanlig lavkarbo, mer ala Fedon, litt strengere. Det er mulig jeg spiste litt for lite fett, men jeg la på meg litt når jeg startet opp med ketose med mye fett. Så da sluttet jeg med den varianten.

Unnskyld at jeg sier det, men det høres ut som om både du og den stakkars kroppen din er rimelig forvirra

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 23:46   #63
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Er det stor forskjell på GR som du følger nå, og
Fedon som du fulgte før?

Ja forskjellen er vel at på Grethe Roede kan en spise fra alle matvaregrupper og d er kcal som det fokuseres på, mens Fedon er mere på lavkarbosiden.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 23:48   #64
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Unnskyld at jeg sier det, men det høres ut som om både du og den stakkars kroppen din er rimelig forvirra

Ja kroppen min er forvirra, men om jeg er det er jeg mer usikker på da.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 23:58   #65
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jeg råder deg til å spise vanlig mat, å holde deg til mest langsomme karbohydrater. Jeg har prøvd mange lavkarbodietter, og for meg har d ført til total forvirring på mat fronten. Det har resultert til at jeg innimellom har fått mathunger å overspising. Har gått opp fra 68 kg til 85 pga dette tullet. Nå er d slutt å jeg har meldt meg på Grete Roede kurs for å lære meg å spise sunt igjen. Trener mye gjør jeg også, så trenger sunne karber. Sammfunnet er heller ikke laget for å leve på lavkarbo livet ut. Bare se i Asia der nesten alle spiser ris og er faktisk slanke. Nei lavkarbo er blitt et hysteri og gjør hodet og kroppen forvirra.

Foreslår att du setter deg inn i hva lavkarbo er og hva det gjør med kroppen spesielt i forhold til insulin og blodsukker.Mulig du da vil forstå att du aldri har vært i nærheten av å få kroppen din til å hente sin energi fra fett.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 00:36   #66
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Foreslår att du setter deg inn i hva lavkarbo er og hva det gjør med kroppen spesielt i forhold til insulin og blodsukker.Mulig du da vil forstå att du aldri har vært i nærheten av å få kroppen din til å hente sin energi fra fett.

Jeg vet akkurat hva lavkarbo er. Å jo kroppen min har henta energi fra fett. Hvordan kan du komme med en sånn useriøs påstand? Du kjenner meg jo ikke i det hele tatt. Blir for dumt. Samme som jeg skulle sagt d om deg da. Hvorfor er du i sånn angrepsposisjon, blir du lei deg av at lavkarbo ikke er nøkkelen til alt godt for alle.


Sist redigert av Kari Marita : 27-02-13 kl 00:44.
Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 01:17   #67
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jeg vet akkurat hva lavkarbo er. Å jo kroppen min har henta energi fra fett. Hvordan kan du komme med en sånn useriøs påstand? Du kjenner meg jo ikke i det hele tatt. Blir for dumt. Samme som jeg skulle sagt d om deg da. Hvorfor er du i sånn angrepsposisjon, blir du lei deg av at lavkarbo ikke er nøkkelen til alt godt for alle.

Min useriøse påstand kommer fra det du selv skriver:

"mathunger å overspising. Har gått opp fra 68 kg til 85 kg"

"Men grunnen til at d ikke fungerer over lengre tid er at kroppen ikke får alle sammensatte næringsstoffene den trenger, altså nok karbohydrater. Derav kommer lysten etter karbohydratene, i mitt tilfelle sukker. Får kroppen alle næringstoffene hele tiden, får en ikke denne store lysten etter sukker feks, å overspiser."

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 01:58   #68
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Min useriøse påstand kommer fra det du selv skriver:

"mathunger å overspising. Har gått opp fra 68 kg til 85 kg"

"Men grunnen til at d ikke fungerer over lengre tid er at kroppen ikke får alle sammensatte næringsstoffene den trenger, altså nok karbohydrater. Derav kommer lysten etter karbohydratene, i mitt tilfelle sukker. Får kroppen alle næringstoffene hele tiden, får en ikke denne store lysten etter sukker feks, å overspiser."

Nå har jeg gått lenge på lavkarbo før dette begynte å utarte seg da. Hva mener du ut fra det jeg selv skriver? Jeg vet jo hva lavkarbo er fordi om jeg skriver dette, og jeg har fått energi fra fett. Hva er det du vil fram til? Skjønner ikke..Jeg skrev jo nettopp dette innlegget fordi at lavkarbo ikke funker for meg som kosthold resten av livet. Men jeg har jo erfart lavkarbo for det. Jeg sier ikke at det er lavkarbo som har gjort at jeg har gått opp i vekt, men hungeren etter forbudt mat, etterhvert når jeg gikk på lavkarbo. Bare så det er sagt så er jeg fortsatt for at en skal spise flest langsomme, og moderate mengder med raske karber. Men spise litt av all mat i moderate mengder. Det fungerer best for meg resten av livet, og d er d viktigste at en finner en diett som en kan leve med.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 02:46   #69
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Nå har jeg gått lenge på lavkarbo før dette begynte å utarte seg da. Hva mener du ut fra det jeg selv skriver? Jeg vet jo hva lavkarbo er fordi om jeg skriver dette, og jeg har fått energi fra fett. Hva er det du vil fram til? Skjønner ikke..Jeg skrev jo nettopp dette innlegget fordi at lavkarbo ikke funker for meg som kosthold resten av livet. Men jeg har jo erfart lavkarbo for det. Jeg sier ikke at det er lavkarbo som har gjort at jeg har gått opp i vekt, men hungeren etter forbudt mat, etterhvert når jeg gikk på lavkarbo. Bare så det er sagt så er jeg fortsatt for at en skal spise flest langsomme, og moderate mengder med raske karber. Men spise litt av all mat i moderate mengder. Det fungerer best for meg resten av livet, og d er d viktigste at en finner en diett som en kan leve med.

Det er jo fint att det fungerer for deg, men det blir litt for dumt når du kommer med råd til andre basert på din opplevelse når du ikke har forståelse for hva du holder på med.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 02:49   #70
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Det er jo fint att det fungerer for deg, men det blir litt for dumt når du kommer med råd til andre basert på din opplevelse når du ikke har forståelse for hva du holder på med.

Jo jeg mener da at jeg kan komme med råd fra min opplevelse, det er jo d du gjør å. Jeg har forståelse for hva jeg holder på med. Prøver bare å forklare hva som fungerer best for meg. Det kan jo være at andre har ærfart d jeg har også. Hva får deg til å tro at jeg ikke har forståelse for hva jeg holder på med? Har lang erfaring med forskjellige typer dietter og vektnedgang. Du får meg til å høres ut som et dumt brød. Er du proffessor i faget selv da eller?

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 03:09   #71
nøtteliten:-)
Medlem
 
nøtteliten:-) sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 79
nøtteliten:-) er ny på veien

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jo jeg mener da at jeg kan komme med råd fra min opplevelse, det er jo d du gjør å. Jeg har forståelse for hva jeg holder på med. Prøver bare å forklare hva som fungerer best for meg. Det kan jo være at andre har ærfart d jeg har også. Hva får deg til å tro at jeg ikke har forståelse for hva jeg holder på med? Har lang erfaring med forskjellige typer dietter og vektnedgang. Du får meg til å høres ut som et dumt brød. Er du proffessor i faget selv da eller?

Om du tror og faktisk mener att du manglet sammensatte næringsstoffer fra karbohydrater og relaterer dette til att du trenger karbohydrater.
Da er det vanskelig for meg å tro at du vet hva du snakker om.

nøtteliten:-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo,egendefinert Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 05:00   #72
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jeg vet at lavkarbo virker på vektnedgang, det gjorde d til meg å. Men grunnen til at d ikke fungerer over lengre tid er at kroppen ikke får alle sammensatte næringsstoffene den trenger, altså nok karbohydrater. Derav kommer lysten etter karbohydratene, i mitt tilfelle sukker. Får kroppen alle næringstoffene hele tiden, får en ikke denne store lysten etter sukker feks, å overspiser.


Jeg kunne godt tenkte meg en vitenskapelig referanse/bok/forskning/ukeblad whatever, hvor du har funnet denne opplysningen

Om man setter seg godt inn i lavkarbo-pyramiden (matpyramiden)og bruker disse matvarene, skal det noe til å ikke få de næringsstoffene en trenger. Legger man seg derimot på VG-lavkarbo som noen kalte det, - kan man kanskje få mangler etterhvert. Jeg har aldri spist så mye grønt og bær som på lavkarbo, - og det istedenfor potet, ris, pasta....som ikke inneholder noe jeg da går glipp av.


Sist redigert av Borealis : 27-02-13 kl 22:45.
Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 08:33   #73
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Jeg kunne godt tenkte meg en vitenskapelig referanse/bok/forskning/ukeblad whatever, hvor du har funnet denne opplysningen

Om man setter seg godt inn i lavkarbo-pyramiden (matpyramiden)og bruker disse matvarene, skal det noe til å ikke få de næringsstoffene en trenger. Legger man seg derimot på VG-lavkarbo som noen kalte det, - kan man kansje få mangler etterhvert. Jeg har aldri spist så mye grønt og bær som på lavkarbo, - og det istedenfor potet, ris, pasta....som ikke inneholder noe jeg da går glipp av.

Signerer denne! Og blodprøvene mine har aldri vært bedre. Hvis jeg tenker meg om så spiser jeg: rene kjøttprodukter (så mye som mulig - blir en pølse i ny og ne...), og så spiser jeg mye grønnsaker, og så spiser jeg bær og litt frukt (jeg er ikke så streng lenger), frø og nøtter, og så spiser jeg fett fra rene og gode kilder (ikke hjertego "matfløte" av skummet melk og oljer ). Det eneste jeg ikke spiser er sukker, korn (får nok i meg litt av det også i ny og ne), ris og potet - og ingen kan fortelle meg (ikke legen min en gang) at dette kan være usunt! Jeg har ikke funnet ett bevis noen plass at noe av det jeg spiser og ikke spiser kan skade meg på noen måte.

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 09:26   #74
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Nå har jeg gått lenge på lavkarbo før dette begynte å utarte seg da. Hva mener du ut fra det jeg selv skriver? Jeg vet jo hva lavkarbo er fordi om jeg skriver dette, og jeg har fått energi fra fett. Hva er det du vil fram til? Skjønner ikke..Jeg skrev jo nettopp dette innlegget fordi at lavkarbo ikke funker for meg som kosthold resten av livet. Men jeg har jo erfart lavkarbo for det. Jeg sier ikke at det er lavkarbo som har gjort at jeg har gått opp i vekt, men hungeren etter forbudt mat, etterhvert når jeg gikk på lavkarbo. Bare så det er sagt så er jeg fortsatt for at en skal spise flest langsomme, og moderate mengder med raske karber. Men spise litt av all mat i moderate mengder. Det fungerer best for meg resten av livet, og d er d viktigste at en finner en diett som en kan leve med.

Selv om du var litt for bastant i første innlegget der du råder TS til å følge i dine GR-spor , så synes jeg det må være rom for at noen kan skrive her inne at lavkarbo ikke fungerte for dem. Begrunnelsen for dette kan være så mangt, men jeg tror det er ganske mange som opplever det samme. Denne hungeren etter de forbudte karbohydratene. Og ved å fokusere på langsomme karbohydrater, eller lav GI mat, så tror jeg det kan fungere for mange. Vi er jo så forskjellige! Selv følger jeg Fedon lindberg, men etter så mange år er det jo blitt til min egen variant med noe mer fett enn Lindberg. Jeg ligger på mellom 50 - 70 gram karbohydrater, som er 10 - 13% av energiopptaket på ca 2000 kalorier (jeg trives overhode ikke i ketose). Karbohydratene kommer fra lav GI mat, men jeg holder meg unna ris, pasta og stort sett brød. Kan spise rugsprø, noe frukt osv. Jeg har sjeldent hunger etter det som Kari Marita kaller den forbudte maten; de raske karbohydratene og sukker. Jeg kan ha søthunger, og da lager jeg meg sukkerfrie alternativer.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 09:42   #75
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Opprinnelig lagt inn av nøtteliten:-), her.

Om du tror og faktisk mener att du manglet sammensatte næringsstoffer fra karbohydrater og relaterer dette til att du trenger karbohydrater.
Da er det vanskelig for meg å tro at du vet hva du snakker om.


Det er vanskelig for meg å være uenig i denne uttalelsen.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tips om flotte kjoler, i alle str NinaOp Generell diskusjon 25 18-03-12 15:57
Gått på en smell ... Trenger tips til preventive hjelpemidler! stein,saks,papir Generell diskusjon 10 21-07-11 13:57
Dere andre som er og gått ut av ketosen, men ønsker å ta av litt til nattinatt Artikler 0 18-05-08 22:12
Har gått noe opp i vekt. Noen tips? terry Lavkarbo generelt 1 05-03-08 12:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no