Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbokosthold og ønsket redusert fettprosent

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-07-10, 15:20   #1
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Lavkarbokosthold og ønsket redusert fettprosent

Hei

Jeg begynner å nærme meg mitt vektmessige mål, og funderer på en ny målsetning. Jeg har trent i over 10 år, styrketrening, spinning, de siste par årene løping. Det er vel først de siste par årene at det ikke bare er på mosjonistnivå, det er liksom litt mer snert over meg nå

Når jeg etter hvert når min trivselsvekt ønsker jeg å tone kroppen for å stramme opp etter 20 kilo vektnedgang, samt få mer definerte muskler.

Og da kommer clue'et: Må jeg ikke da ned i fettprosent? Lavkarbo er vel sånn sett optimalt, da vi (særlig i ketose) kjører kroppen på fettforbrenningsmodus. Hva må jeg evt. se nøyere på i forhold til kostholdet? MÅ jeg i ketose? Ligger nå mellom 20 og 50 karb pr dag, litt etter som hvor god planleggingen av måltidene er. Må jeg holde meg flatt rundt (under?) 20 g? Hvis jeg ikke må i ketose, men kan ligge opp mot 50 g karb pr dag, skal jeg da se på kalorimengde?? Eller er det bare tøys? har målt at jeg skal ha et kaloribehov på 1500 pr dag (når jeg ikke trener).

Nå tenker jeg mest i forhold til kosthold her, trening har jeg nogenlunde koll på. Jobber på treningssenter og har mange ressurser i både en treningsnarkoman mann, venner og kolleger Men tips mottas selvfølgelig med takk der og!

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 17:00   #2
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Lavkarbokosthold og ønsket redusert fettprosent

Når du har kommet såpass ned i vekt begynner kalorier å telle, definitivt. Det er bare å innse. For å gå ned i kroppsfett, og for å ikke bli for skranglete så må du også legge på deg muskler. Store, tunge øvelser som involverer mange muskelgrupper på en gang er ofte en "lettvindt" måte å gjøre det på. Jeg anbefaler StrongLifts 5 x5 (http://www.stronglifts.com/ ) eller Starting Strength.

Vil ikke anbefale å være i ketose, da du frarøver deg mye vitaminer og mineraler du trenger for å bygge muskler. Jeg ligger på rundt 50 - 120 gram karb per dag.

Du kan også ta en titt på denne siden: http://maggiewang.com/2005/03/23/wei...readsheet-v-35

Lykke til!


Sist redigert av Sungrazer : 31-07-10 kl 17:06.
Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 21:56   #3
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Lavkarbokosthold og ønsket redusert fettprosent

Takk for svar. Jeg fikk ikke opp noe på den maggie wang-siden (forsto jeg det riktig at det skulle være et kostforslag der? på ca 1500 kcal?)

Hvordan ville du foreslått fordelingen mellom protein, karb og fett om jeg skal begynne å tenke begrenset kalorimengde? Regner med at fett er den enkleste å kutte i - men samtidig noe av det som metter meget godt. Hvor langt under 1500 kcal skal jeg legge meg, når det er basalbehovet mitt? Fire dager i uka vil jeg forbruke gjennomsnitlig 700-800 kcal mer enn ellers (trening). Skal det hensyntas i forhold til matiinntak? Eller kan jeg spise likt - like mye/lite alle dager?

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 23:30   #4
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Lavkarbokosthold og ønsket redusert fettprosent

Merkelig, nå funker ikke linken på maggie wang siden for meg heller. :/ Det var et excel ark hvor man kunne leke med sammensetningen av fett/protein/karbohydrater.

Syns ikke du bør legge deg noe under basalbehovet ditt, hvis du allikevel er aktiv igjennom dagen. Det vil antakelig ikke fungere over tid, og du vil sprekke. Det enkelste å kutte i for å komme ned i kalorier er fettet som du sier. Uansett må du forsøke å opprettholde (og antakelig øke) muskelmassen din. Dvs. spise mye magert kjøtt som kylling og mager fisk og heller satse på å få fett fra kilder som egg, magrere rødt kjøtt og avocado f.eks.

Noe mange benytter seg av over tilfeldig faste (IF). Dvs. hopper over måltider og konsentrerer matinntaket til noen få timer i løpet av døgnet. Noen faster så lenge som 20 timer, andre 16.

Jeg har hatt veldig god erfaring med IF, og trening mens jeg er i en fastende status.

Noe annet som er viktig er å unngå stress, ikke bare at man har det travelt, men i form av lite søvn, mye trening og ellers ikke få ro. Restituer deg mellom treningene, og ikke overdriv.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 09:55   #5
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Lavkarbokosthold og ønsket redusert fettprosent

Har lagt inn en dagsmeny i diett.no for å se på fordelingen mellom fett, proteiner og totalt energinivå. Jeg ligger litt høyt i fett sånn jeg kjører nå, men vet hvor jeg kan kutte. Spiser to-tre ganger om dagen, pluss en proteinshake om jeg husker...bør huske den både en og to ganger, for jeg ligger litt lavt i proteinmengde.

Takk for svar. Jeg har goooood tid Resten av livet faktisk..

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 23:17   #6
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Lavkarbokosthold og ønsket redusert fettprosent

Jasså - du bruker diett.no du også. Jeg poster på forumet der også med navnet Sungrazer.

Forresten, du kan kanskje med fordel begynne med Primal Blueprint når du er så vel inne i lavkarbo som du er. Sjekk http://www.marksdailyapple.com/defin...l-eating-plan/ for nærmere info og se om du ikke finner deg til rette.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 07:59
Redusert fettprosent martina Trening 2 20-10-09 06:22
Er det nokon her som et lavkarbo, men og har redusert fettet? nattinatt Ketolysekuren 9 16-09-09 18:36
Hæh? Atkins-shopen er STERKT redusert jo!! Iset Atkins kosthold 6 15-07-05 15:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no