Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-09, 13:27   #1
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Jeg har på to måneder hatt to sterke allergiske reaksjoner. Plutselig utslett, helt vanvittig kløe og hovner opp i ansiktet spesielt. Første utbruddet miustenker jeg noen urter, andre gangen aner jeg virkelig ikke hva som kan ha trigget det.
Fra før er jeg "bare" pollenallergiker, har tålt alt av matvarer jeg har spist så langt i livet.

Jeg var hos lege i dag, for å få tatt en allergitest (blodprøve foreløpig), og han ba meg sjekke om det var andre jeg visste om som har fått noen utbrudd av allergisk art når de har forandret kosten så drastisk som vi gjør på ketolyse? Man kan jo plutselig utvikle allergi, uten at jeg kan så mye om dette her.

Erfaring, anyone?

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 14:35   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Hei,
Etter nyttår startet jeg på 2. runde med ketolyse og jeg fikk utslett på overkroppen, røde, hoven prikker som klødde noe forferdelig – heldigvis ikke i ansiktet. Jeg fikk ingen slike reaksjoner ved 1. oppstarten på ketolyse. Jeg søkte på ”utslett” på forumet og fant en god del tråder. Her er et par av dem:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7800&highlight=utslett
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19807&highlight=utslett
Utslettet mitt gav seg etter hvert, men det tok litt tid, drøyt 4 uker…
Jeg har også noe pollenallergi og har heller aldri reagert på mat. Jeg spiser fortsatt det samme så jeg tror ikke det er det er noen allergisk reaksjon jeg hadde.

Mvh,
Arna

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 14:51   #3
Nitja
Medlem
 
Nitja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 203
Nitja er på en erverdig vei

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Jeg har begynnt og klø noe sinsykt i det siste men ikke fått noe utslett utenom en liten flekk på magen..
Er plaget med astma og allergi jeg da men aldri reagert på matvarer heller, kun dyr..
Men kan jo være at det har med hormonendringer og gjøre det også?

__________________
Nitja
Start 04.01.09



Nitja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 14:56   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Opprinnelig lagt inn av Nitja, her.

Jeg har begynnt og klø noe sinsykt i det siste men ikke fått noe utslett

Samme her. Jeg har en mistanke om at det er en kombinasjon mellom hormonomstillinger og rett og slett vinterværet. Blir alltid tørr og "kløete" på vinteren, og i år er det jo mer vinter enn normalt.
Dseeuten er det endel ting som skilles ut av kroppen, både via hud og andre veier, så det kan jo forsterke en "vanlig" kløe.

Men hvis det ikke gir seg, så ville jeg tatt en tur til homeopat. Har selv fått bukt med bl.a pollenallergi ved hjelp av homeopatmedisin.

__________________
Persistance pays!

Sist redigert av Carisma : 18-02-09 kl 16:01.
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 15:05   #5
Nitja
Medlem
 
Nitja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 203
Nitja er på en erverdig vei

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Merker jeg er blitt tørrere på hendene spes og albuene og knærne av alle plasser :-P
Men fikk en supergod krem av ei vennine og den hjelper virkelig :-)
Så kan være i kombinasjon med været ja (pleier og bli så tørr på hendene at jeg sprekker på vinteren men ikke sprukket noe hittil i år).

__________________
Nitja
Start 04.01.09



Nitja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 15:06   #6
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Går på lavkarbo, stort sett ca 20 karber for dager. Har bare merket forbedring i huden. ikke mer tørre albuer her i gården!

  Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 15:56   #7
Snehvit
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 105
Snehvit er ny på veien

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Opprinnelig lagt inn av Nitja, her.

Merker jeg er blitt tørrere på hendene spes og albuene og knærne av alle plasser :-P
Men fikk en supergod krem av ei vennine og den hjelper virkelig :-)
Så kan være i kombinasjon med været ja (pleier og bli så tørr på hendene at jeg sprekker på vinteren men ikke sprukket noe hittil i år).


Når du sier det så ser jeg sammenhengen! Jeg begynte å bli sykt tørr på hendene og overarmene en stund før jul!!! Og er det fortsatt... Og det er jo i denne perioden jeg har gått på ketolyse!!! Greit å skjønne hva det er! Har jo brukt samme håndkrem og bodylotion i evigheter

Snehvit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo ;D Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 16:03   #8
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Jeg er også plaget med utslett og hevelser/vabler til tider og etter å ha søkt litt på Google ("lowcarb urticaria" eller "ketosis urticaria") kom jeg over noen engelskspråklige lavkarbosider der det er tydelig at plutselige endringer i kostholdet kan gi utslett og hevelser/vabler (hos meg er det omtrent som tettsittende myggstikk, små vabler som klør noe forferdelig). Årsakene kan være mange, eksempelvis overdose av søtstoff eller andre stoffer som det ikke er så mye av i den vanlige høykarbomaten. Jeg har ikke klart å finne en bestemt matvare hos meg som utløser det, det bare kommer. Det holder på sånn 2-4 uker og går over av seg selv, selv om helingen kan påskyndes med kortisonkrem, spise bare karber til kvelds i noen dager, eller ta noen doser C-vitamin. Det er mine råd.

P.S. For de som lurer så betyr urticaria noe sånt som vabler/hevelser på medisinsk.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 19:37   #9
Thaleia
Medlem
 
Thaleia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 116
Thaleia er på en erverdig vei

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Jeg har kronisk urtecaria(elveblest som mest sannsynlig er utløst pga allergi/intoleranse hos meg)og utslettet mitt ble litt verre(mer intenst og klødde voldsomt)de første ukene på ketolyse, men har blitt bedre etterhvert. Jeg har i allefall funnet ut at jeg blant annet reagerer på kunstig søtning...Har problemer med acne i ansiktet, dette er også blitt veldig mye bedre etter at jeg la om til lavkarbokost...

__________________





Thaleia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å redusere karbohydratene nok en gang Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 20:23   #10
Schmoopy
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 131
Schmoopy er på en erverdig vei

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Så det er derfor jeg jeg klør. Var vært inne på tanken men ikke noe mer enn det. Klør også får jeg svaaaake rød flekker som bygger litt opp på en måte. De er hist og pist å overkroppen.

Utolig irriterende

__________________

Slankestart 1. januar 09:
Schmoopy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 20:27   #11
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Opprinnelig lagt inn av wollafruen, her.

Jeg har på to måneder hatt to sterke allergiske reaksjoner. Plutselig utslett, helt vanvittig kløe og hovner opp i ansiktet spesielt.
Fra før er jeg "bare" pollenallergiker, har tålt alt av matvarer jeg har spist så langt i livet.

Erfaring, anyone?

Kanskje du har fått kuldeallergi eller kuldeintolleranse?
Symptonene linger veldig på de jeg har, spesiellt at det er i ansiktet og at du får hevelser. I tillegg så blir jeg knall rød og får sår, gjerne på øyelokket og under øynene.
Ja, for jeg fikk også dette plutselig for en stund siden - og det har ingenting med mat å gjøre.
Jeg behandler det med Flutiyate og Zyrtec.

Et tips som du kan nevne for legen din. For det har jo unektelig vært veldig kaldt i år.....og mye vinter!

__________________
Mål - ned 20 kilo


Sist redigert av LilleM0r : 19-02-09 kl 09:36.
LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 04:23   #12
Kristina S
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 24
Kristina S er på en erverdig vei

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Jeg har opplever akkurat det samme! Og det gjør tydeligvis MANGE andre når de går over til ketogene dietter. Jeg har lest mange av bloggene rundt emnet på dette forumet og andre steder. Flere forteller det samme når de skal beskrive utslettet sitt. Det er disse røde prikkene, mange sammen på et område, alltid på overkroppen og aldri i ansiktet. Utslettet blir mer agressivt og klør, etter hvert og ikke med en gang det dukker opp. Beskriver dette ditt utslett?

Pappa er lege, så vi har hjemme prøvd å finne ut årsaken til utslettet. Han mente årsaken måtte være en matvare jeg spiste mer av på dietten, som jeg er allergisk mot i mengder (er ikke allergisk mot noe til vanlig). Vi trodde det var egg, men da jeg kuttet dem ut, forsvant ikke utslettet. Da jeg begynte å spise vanlig igjen forsvant det. Det kom tilbake da jeg kom i ketose igjen.

Pappa og jeg har gjort oss mange tanker om emnet, og har kommet fram til noen teorier.

TEORI 1: er at utslettene forårsakes av en følsomhet eller allergi mot ketoner. Dette er avfallsstoffet som kroppen produserer når fett brytes raskt ned i kroppen. Kroppen kvitter seg med ketonene gjennom urinen, samt ved at det utsondes gjennom huden og munnnen. Når stoffet kommer i kontakt med huden vil det bli en allergisk reaksjon.

TEORI 2: Ketoner lukter litt som neglelakkfjerner, og ligner faktisk det stoffet som ER neglelakkfjerner. Jeg lurer på om de stoffene i klærne våre som er laget av plastlignende materiale (viscose osv.) løser seg opp når det kommer i kontakt med ketoner og danner et nytt stoff. Dette stoffet fører til en allergisk reaksjon når det kommer i kontak med huden. Utslettet sprer seg nemlig ikke når jeg har på meg 100 % bomull.

TEORI 3: Du er allergisk mot en eller flere matvarer i mengder.

Å slutte på Atkins er uansett ikke noe alternativ for meg. Jeg tar derfor antihistaminer og smører på litt hydrokortison iblandt. Smører også på aurax hvis det begynner å klø. Antihistaminer kan fåes som vanlige allergipiller og finnes uten resept på apoteket f. eks. de som har vært på reklamen). Postafen (reisesyketabletter) fungerer også, men kan gjøre deg trøtt). Allergipiller uten resept er uforholdsmessig dyre, så det kan lønne seg og dra til legen for å få resept.

Hele greia provoserer meg veldig fordi det gjør det og slanke seg så mye mer vanskelig å gjennomføre. Utslettet er jo veldig irriterende og kan være smertefullt. Uansett vil jeg bare si at jeg føler med deg og at jeg ønsker deg lykke til

Kristina S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins introduksjonsdiett/ ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 04:29   #13
Kristina S
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 24
Kristina S er på en erverdig vei

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Hm.... Leste tydeligvis ikke symptomene dine ordentlig før jeg begynte å svare. :P

Jeg klør forresten en del i øynene også.... Men hovner ikke opp i ansiktet....

Kristina S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins introduksjonsdiett/ ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 20:50   #14
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Opprinnelig lagt inn av Kristina S, her.

Pappa er lege, så vi har hjemme prøvd å finne ut årsaken til utslettet...
Pappa og jeg har gjort oss mange tanker om emnet, og har kommet fram til noen teorier.

Takk for flotte teorier. Jeg er rimelig enig med alle tre.

I alle fall har jeg fått et mer avslappet forhold til utslettet mitt. Det er uansett en liten pris å betale for alle kiloene jeg blir kvitt.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 18:02   #15
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Jeg har også hatt problemer med eksem etter jeg la om kostholdet, men har stort sett ikke fulgt et ketogent kosthold. Har antatt at det er en eller flere matvarer jeg spiser mer av nå enn jeg har gjort før og at det utløser allergi.
Var hos legen og tok blodprøver til allergitesting på tirsdag, så blir spennende å se om de har funnet ut av noe...

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 22:53   #16
mette_er_mett :-)
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 9
mette_er_mett :-) er på en erverdig vei

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Opprinnelig lagt inn av Kristina S, her.

TEORI 2: Ketoner lukter litt som neglelakkfjerner, og ligner faktisk det stoffet som ER neglelakkfjerner. Jeg lurer på om de stoffene i klærne våre som er laget av plastlignende materiale (viscose osv.) løser seg opp når det kommer i kontakt med ketoner og danner et nytt stoff. Dette stoffet fører til en allergisk reaksjon når det kommer i kontak med huden. Utslettet sprer seg nemlig ikke når jeg har på meg 100 % bomull

Dette var en interessant teori! Jeg har også fått dette utslettet. Det dukket opp etter at jeg hadde gått på ketolyse i 2-3 uker, og har nå vart i ca. 2 uker. Det er først de siste dagene at det har begynt å klø. Det interessante er at utslettet mitt er lokalisert til yttersidene av brystene/mot armhulene samt "trekanten" mellom brystene. Dette er områder som er forholdsvis svette og som samtidig er dekket av bh store deler av døgnet. De aller fleste av mine bh-er er i typisk glatte stoffer som polyamid/elastan o.l. Tror jeg må prøve å bruke bh i ren bomull en periode og se om det blir bedre. I såfall vil jo det støtte teorien din

__________________


Første delmål er 10 kg ned, så får vi se om motivasjonen holder til enda 10 kg
mette_er_mett :-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 23:42   #17
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Jeg har ihvertfall fått svar på blodprøven jeg tok at jeg ikke har matvareallergier, så er på leting etter en annen årsak...

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 16:46   #18
Thaleia
Medlem
 
Thaleia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 116
Thaleia er på en erverdig vei

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Jeg har ihvertfall fått svar på blodprøven jeg tok at jeg ikke har matvareallergier, så er på leting etter en annen årsak...

Bare vær obs på at du fortsatt kan ha intoleranser mot matvarer selv om du fikk negativt (men egentlig var det jo positivt) svar på blodprøvene om allergier. Intoleranser vises som regel ikke i blodprøver, det var i allefall svaret jeg fikk fra min hudlege da jeg tok slike blodprøver. Jeg er definitivt intolerant mot et eller annet. Har vel egentlig lært meg å leve med at jeg som regel har utslett et eller annet sted på kroppen til enhver tid, og bruker antihistaminer dersom kløen blir for ille. Prøver selvfølgelig kutte ut matvarer dersom jeg får en reaksjon, og jeg mener at jeg vet hva som er årsaken.

Håper du finner ut av hva som forårsaker dine plager

__________________





Thaleia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å redusere karbohydratene nok en gang Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:42   #19
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Opprinnelig lagt inn av Thaleia, her.

Bare vær obs på at du fortsatt kan ha intoleranser mot matvarer selv om du fikk negativt (men egentlig var det jo positivt) svar på blodprøvene om allergier. Intoleranser vises som regel ikke i blodprøver, det var i allefall svaret jeg fikk fra min hudlege da jeg tok slike blodprøver. Jeg er definitivt intolerant mot et eller annet. Har vel egentlig lært meg å leve med at jeg som regel har utslett et eller annet sted på kroppen til enhver tid, og bruker antihistaminer dersom kløen blir for ille. Prøver selvfølgelig kutte ut matvarer dersom jeg får en reaksjon, og jeg mener at jeg vet hva som er årsaken.

Håper du finner ut av hva som forårsaker dine plager

Ja, kløen og utslettet på armene kan være plagsom, men det er til å leve med. Det som er verre er at jeg våknet i går med drithovne øyner og utslett i fjeset. Samme skjedde for to uker siden. Så et eller annen må jeg da være allergisk mot. Skal til legen igjen neste uke, hvis ikke hun finner ut noe tror jeg at jeg skal prøve en homeopat.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 10:50   #20
mette_er_mett :-)
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 9
mette_er_mett :-) er på en erverdig vei

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Opprinnelig lagt inn av mette_er_mett :-), her.

Dette var en interessant teori! Jeg har også fått dette utslettet. Det dukket opp etter at jeg hadde gått på ketolyse i 2-3 uker, og har nå vart i ca. 2 uker. Det er først de siste dagene at det har begynt å klø. Det interessante er at utslettet mitt er lokalisert til yttersidene av brystene/mot armhulene samt "trekanten" mellom brystene. Dette er områder som er forholdsvis svette og som samtidig er dekket av bh store deler av døgnet. De aller fleste av mine bh-er er i typisk glatte stoffer som polyamid/elastan o.l. Tror jeg må prøve å bruke bh i ren bomull en periode og se om det blir bedre. I såfall vil jo det støtte teorien din

Vil bare avlegge rapport etter to dager med bomull - utslettet er så godt som borte! Det er jo helt pussig. Når jeg så nærmere på bh-ene mine så jeg at de aller fleste har et litt kraftigere og blankere stoff akkurat på de områdene jeg har hatt utslett, altså trekanten i midten og utpå begge sidene. Har jo aldri reagert på dette før, men det er virkelig mulig at stoffer som uskilles på huden pga ketose reagerer med stoffer i klær! Dette løser dog ikke mysteriet med allergireaksjoner i ansiktet hos hun som startet tråden :-( Håper du finner ut av det!

__________________


Første delmål er 10 kg ned, så får vi se om motivasjonen holder til enda 10 kg
mette_er_mett :-) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 09:52   #21
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Jeg mener å ha lest at immunforsvaret kan bli sterkere i ketose, og at man derfor kan bli mer følsom ovenfor bl.a. autoimmune sykdommer og allergier en periode. Kroppen finner ut at det er ubalanser som har vært for "små" til å bli oppdaget før, når mengden av signalhormonet insulin synker.

Vet ikke om det er hold i dette, og har en vag anelse om at det var i "Bedre uten brød" jeg leste det, men skal se om jeg finner en linkbar kilde.

__________________
You think it's FOOD you're eating?

Sist redigert av jvb : 18-10-09 kl 10:05.
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 01:04   #22
Lykke Li
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 11
Lykke Li er på en erverdig vei

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Dette var interessant lesning.

Jeg fikk for noen uker siden masse utslett på bein og overkropp, men ikke i ansiktet. Det ser helt ut som stikk, og da jeg har vært ute å reist, var jeg engstelig for lopper eller kleslus. Har derimot ikke funnet et eneste dyr, og jeg har gått gjennom sømer på klær og møbler. Frustrasjonen har med andre ord vært stor. Her har alle klær hatt sin omgang i fryser og i tørketrommel, og likevel har jeg klødd som besatt. Det kan se ut som jeg ikke får nye prikker/stikk? men at de jeg har er mer eller mindre hissige. Enkelte har blitt skorper på, men de klør fortsatt.

Jeg er alergiker, men har tidligere reagert mer med eksemflekker, ikke spredte prikker.

Tanken har faktisk slått meg at det kan være en reaksjon på opphopning av ketoner i kroppen, men jeg så dette som usannsynlig.

Nå håper jeg dette er svaret på gåten for min del, og at jeg slipper og engste meg for små kryp i klesskapet eller i sengen for jeg har virkelig snudd på hver en tue for å finne ut hva det var som spiste på kroppen min.

Lykke Li er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 22:23   #23
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Jeg har også ganske plutselig blitt "allergisk" mot bh'ene mine, får røde prikker og klør meg nesten istykker, med dertil følgende meget attraktive hevelser og rødfarge. Håper det går over, for jeg har ikke råd til å erstatte undertøysskuffen med det første!

Men det er jo vinter, jeg kan gå med på å være noe frisinnet & avkledd under tjukke kåper og jakker, bleh

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 22:54   #24
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Noen som har forøkt babysalve eller lignende? Det legger jo liskom et lag mellom tøyet og huden.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 13:26   #25
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Allergiutbrudd etter overgang til ketogen kost?

Jeg har ikke opplevd å få utslett og kløe etter å ha begynt på ketolysekuren, jeg har heller opplevd at huden min har blitt mykere og knuppene på overarmene er borte. Jeg har rosacea (enkelt forklart: bl.a. kviselignende utslett i ansiktet) og dette har også blitt bedre etter begynt kur, men det blusser opp hvis jeg spiser karber som ikke kommer fra grønnsaker og meieriprodukter.

Ellers har jeg opplevd at mens jeg går ned i vekt klør jeg noe sinnsykt på kroppen, spesielt på magen, uten å få utslett...og dette har jeg bare tatt som tegn på at huden krymper eller noe sånt...kanskje jeg har tatt feil...?

Jeg har også ekstremt tørr hud i ansiktet som jeg ikke har kunnet smøre på vanlig måte, pga utbrudd av denne Rosaceaen, men i det siste har jeg smurt meg i ansiktet med olivenolje, og det er helt supert. Får ikke utslett av det, jeg får heller myk og smidig hud.

Jeg smører også tørre hender med vanlig hudkrem som jeg tåler, og "forsegler" denne med vaselin...da holder fettet kremen på huden så den får virket bedre, og huden blir bedre på kortere tid. Vaselin er vannoppløselig fett, og derfor ikke problematisk å bruke. Det holder også på fuktigheten i huden...

Jeg vet at dette virker litt rart, men jeg har lært det av en kollega som har forsket på negl/hudpleie i over 20 år, og jeg opplever at det virker på meg...

Jeg smører meg om kvelden og bruker bomullshansker om natten, og neste dag er jeg mye bedre! Hvis jeg er ekstra tørr, trenger jeg kanskje denne behandlingen to eller tre netter

Kanskje litt på sidelinjen av det som tråden handler om, men jeg syntes det passet å nevne...

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Svar

Emneord
allergi, allergisk, elveblest, utslett


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Roaccutan og Ketogen kost = Krasj? Adaware Ketolysekuren 15 12-03-11 02:22
Antibiotika og ketogen kost? Flisa Ketolysekuren 8 06-09-08 17:27
Kona på ketogen kost tommygutt Fysisk og mental helse 20 19-08-08 23:29
Europrodukter kontra ketogen kost Enid Eurodiett 10 13-09-07 18:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no