Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hjernen trenger karbohydrater for å fungere

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-07-11, 01:59   #1
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Hjernen trenger karbohydrater for å fungere

Hei!

Stusser litt på utsagnet om at man MÅ ha karbohydrater for at hjernen skal fungere.. Dette er hva jeg har funnet til nå. Noen som har litt mer info?

Gluconeogenesis

The human body requires glucose for the brain and nervous system, and a diet that has very few or no dietary carbohydrates forces it to generate this glucose from protein through gluconeogenesis, with an efficiency of approximately 57% (protein and carbohydrate are approximately equal in calorific value; each has about four kilocalories per gram, but gluconeogenesis can produce only 57g of glucose from 100g of protein). This could be a significant contributor to metabolic advantage.

http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_advantage

Så ja! kroppen trenger glukose for å fungere..men kroppen kan lage en del selv via proteiner :=) (Gluconeogenesis) Dette er en kostbar prosess for kroppen, som beskrevet ovenfor.. man får kun 57g glukose av 100g proteiner)

I tillegg, når man er under 20g karbohydrater om dagen, etter at glucogenlagrene i kroppen/musklene er tomme (ca 48 timer), produserer kroppen noe som heter ketoner. Ketoner er energi kroppen/hjernen kan bruke.
80% av energien hjernen trenger kan dermed komme fra ketoner og 20% kan komme fra Gluconeogenesis (omdanning fra proteiner til glukose)
Ulempen er at det kan ta opptil 2-4 uker før kroppen klarer å fungere optimalt på denne energiformen, og derfor er man ofte sliten i starten av kostholdet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketosis


Positive fordeler? Vekttap, stabilt blodsukker (og dermed humør), hår, hud, negler (sies det), mer overskudd og energi,

Negative fordeler? Tar lang tid for kroppen til å fungere optimalt med fettforbrenning. 2-4 uker, hodepine,
Kjedelig mat da man ikke kan spise hvete, sukker, poteter ris osv,

http://blogg.passagen.se/dahlqvistan...iverkningar_av

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 04:26   #2
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Hjernen trenger karbohydrater for å fungere

Karbohydrater får man jo fra de grønnsakene vi spiser? Ikke sant?
(jeg orker ikke lese det du siterer, men vi her på dette forumet, lever ikke uten karbohydrater, vi bare velger å ta dem fra den beste kilden.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 14:42   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjernen trenger karbohydrater for å fungere

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

Hei!

Stusser litt på utsagnet om at man MÅ ha karbohydrater for at hjernen skal fungere.. Dette er hva jeg har funnet til nå. Noen som har litt mer info?

Gluconeogenesis

The human body requires glucose for the brain and nervous system, and a diet that has very few or no dietary carbohydrates forces it to generate this glucose from protein through gluconeogenesis, with an efficiency of approximately 57% (protein and carbohydrate are approximately equal in calorific value; each has about four kilocalories per gram, but gluconeogenesis can produce only 57g of glucose from 100g of protein). This could be a significant contributor to metabolic advantage.

http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_advantage

Så ja! kroppen trenger glukose for å fungere..men kroppen kan lage en del selv via proteiner :=) (Gluconeogenesis) Dette er en kostbar prosess for kroppen, som beskrevet ovenfor.. man får kun 57g glukose av 100g proteiner)

I tillegg, når man er under 20g karbohydrater om dagen, etter at glucogenlagrene i kroppen/musklene er tomme (ca 48 timer), produserer kroppen noe som heter ketoner. Ketoner er energi kroppen/hjernen kan bruke.
80% av energien hjernen trenger kan dermed komme fra ketoner og 20% kan komme fra Gluconeogenesis (omdanning fra proteiner til glukose)
Ulempen er at det kan ta opptil 2-4 uker før kroppen klarer å fungere optimalt på denne energiformen, og derfor er man ofte sliten i starten av kostholdet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ketosis


Positive fordeler? Vekttap, stabilt blodsukker (og dermed humør), hår, hud, negler (sies det), mer overskudd og energi,

Negative fordeler? Tar lang tid for kroppen til å fungere optimalt med fettforbrenning. 2-4 uker, hodepine,
Kjedelig mat da man ikke kan spise hvete, sukker, poteter ris osv,

http://blogg.passagen.se/dahlqvistan...iverkningar_av

Litt usikker på hva du mer info du trenger? Ja hjernen trenger glukose (som vanligvis kommer fra inntatte karbohydrater), men kroppen kan fint lage glukosen selv fra proteiner som du sier. I tillegg kommer ketoner som kommer når kroppen bruker FETT som energikilde! Derfor er det svært viktig at man spiser gode proteinkilder og mye fett slik at kroppen og i dette tilfellet hjernen får den næringen den trenger for å fungere optimalt.

Utsagnet "kjedelig mat da man ikke kan spise ..." kjenner jeg meg ikke igjen i. Har spist lavkarbo i snart to år og KJEDELIG er ikke et ord jeg noengang ville brukt om lavkarbo. Tvertimot spiser jeg mer variert enn noensinne, mye mer grønnsaker enn noengang, og har mye større variasjon i proteinkilder - oftere RENERE proteinkilder enn tidligere inntak av prosessert mat.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 15:48   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjernen trenger karbohydrater for å fungere

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.


Utsagnet "kjedelig mat da man ikke kan spise ..." kjenner jeg meg ikke igjen i. Har spist lavkarbo i snart to år og KJEDELIG er ikke et ord jeg noengang ville brukt om lavkarbo. Tvertimot spiser jeg mer variert enn noensinne, mye mer grønnsaker enn noengang, og har mye større variasjon i proteinkilder - oftere RENERE proteinkilder enn tidligere inntak av prosessert mat.

Kan ikke annet enn å signere på denne!

Mel smaker mer og mer som lim (noe det jo er...) og poteter/ris/pasta smaker nesten ingen ting...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 15:58   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hjernen trenger karbohydrater for å fungere

Enkelt og greit. Hjernen trenger GLUKOSE. Hjernen trenger ikke Karbohydrater. Glukosen den trenger, lager den selv.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 17:20   #6
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Hjernen trenger karbohydrater for å fungere

Hva med eskimoer, eller er det inuitter(???), som nesten bare lever på selkjøtt?
Hvor får de sine karbohydrater fra???
De må jo omdanne glukose fra proteinene i kjøttet vel?
Hjernen deres fungerer vel den også tpper jeg
Mener å ha lest en gang at de faktisk er et av de friskeste folkeslag i verden...
(med forbehold om at jeg husker feil her altså...)

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 21:30   #7
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjernen trenger karbohydrater for å fungere

Hmm, hvorfor er høygaffel og fakkel ute allerede?

Første innlegget stemmer jo. Det med lite variert kosthold er subjektivt.

Å spise poteter som magefyll er så variert også da

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 21:26   #8
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Hjernen trenger karbohydrater for å fungere

Det fine med å spise lite karbo, f.eks 50 gram er at vi vet hjernen har førsterett på disse siden kroppen helst ikke vil omdanne fra proteiner

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Svar

Emneord
gluconeogenesis, hjernen, ketose


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vil dette fungere? Anos Lavkarbo generelt 8 14-03-11 10:40
Vil en avart av RYP uten knebøy og markløft fungere? screwball Trening 21 26-11-09 17:34
Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose? Sugarpill Spørsmål og svar 5 19-08-07 20:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no