Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Lipoprotein-a, arvelig risiko for hjerte/kar-sykdom, kosthold

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-02-12, 13:32   #1
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Lipoprotein-a, arvelig risiko for hjerte/kar-sykdom, kosthold

Hoi!

Tok nylig et helt lass med blodprøver. Utover at jeg har veldig lavt d-vitamin og kalsium (og natrium, faktisk), så ble det plutselig oppdaget at jeg har forhøyet lipoprotein-a - "genetisk markør for arvelig betinget risiko for hjerte/kar-sykdom". Jeg hadde aldri tenkt over det før, men det er visst en del svake hjerter i slekta. Det var ikke så høyt hos meg at det var nødvendig å bekymre seg for, skrev legen, men bør kontrollsjekkes noenlunde jevnlig. Kolesterolet mitt ellers er finfint.

Det jeg lurer på er: I hvilken grad kan denne arvelige risiko-greia kontrolleres med kosthold?

Jeg tror allerede jeg er ganske "snill" mot hjertet i så måte - godt med sunt fett, minimalt av ferdigmat (transfett), så mye bevegelse som jeg er i stand til med tanke på ME-diagnose (typisk ca 20 minutter gange daglig).

Noen innspill?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Svar

Emneord
arvelig, kolesterol, kontroll, kosthold, lipoprotein-a


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har du klart å redusere lipoprotein a ved hjelp av kostholdsendringer? bettyblue Fysisk og mental helse 0 02-06-11 20:53
Statiner og arvelig høyt kolesterol? kamp Spørsmål og svar 4 30-03-11 14:29
Lavkarbo og økt risiko for kreft Etherena Artikler 5 10-01-11 18:22
Lavkarbo-dietter og risiko for død? Kanutten Nyheter / media 10 18-10-10 12:32
Pcos, er det arvelig? Cho PCOS og karbohydratkontroll 8 06-08-09 13:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no