Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Resistent stivelse, hi maize, med mere ...

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-05-07, 19:20   #1
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Resistent stivelse, hi maize, med mere ...

Legger her en link til ei side som selger hi maize..Fordi nederst på den siden ligger en oppgave om resistens stivelse, som man kan laste ned. Det er denne oppgaven jeg er interessert i å få synspunkter på.

Har faktisk bestilt hi maize, den kom idag....Vet ikke helt enda hvordan jeg skal bruke den.
(Ser at Lindbergs pasta OG brød inneholder hi maize...)

I denne oppgaven står det bl.a om avkjøling av poteter, etc...for å gi lavere GI/resistent stivelse.

http://www.funksjonellmat.no/hi-maize/index.html
Well?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 19:24   #2
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Resistent stivelse, hi maize, med mere...

Mere..http://www.resistantstarch.com/Resis...dies+Overview/

Sitat:

This page explains what resistant starch is, its many health benefits and its unique advantages over other fiber sources.

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 21:38   #3
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Resistent stivelse, hi maize, med mere...

Tja, hva slags synspunkter er det du er ute etter? Syns ikke det var noe negativt i oppgaven, det er jo mange gode kilder han har brukt som utgangspunkt, og den var lettfattelig og godt skrevet.
Nå er ikke dette en vitenskapelig publisert oversiktsartikkel, men det finnes mye forskning om restitent stivelse.

Det er riktig at mengden resistent stivelse i potet øker ved avkjøling. En svensk studie viser at mengden resistent stivelse i ulike potetprodukter er høyest i kald potetsalat (5,9 % av total stivelse) (H Liljeberg Elmstahl - Eur J Clin Nutr, 2002). En annen studie viser at i kokt potet steg mengden fra 3, 7 % til 7 % etter 24 timer i kjøleskap. (Åkerberg AKE, Liljeberg HGM, Granfeldt YE, Drews AW, Björck IME. (1998). An in vitro method, based on chewing, to predict resistant starch content in foods allows parallel determination of potentially available starch and dietary fiber. J. Nutr., 128: 651-660.)

Resistent stivelse ankommer tykktarmen ufordøyd, og der brytes den ned til smørsyre, som visstnok har god effekt mot tarmsykdommer og krefttyper.

Jeg leste om produktet Hi-Maize i går faktisk, og er også veldig nysgjerrig...Skal kjøpe det og se hva det kan brukes til ihvertfall!

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 21:43   #4
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Resistent stivelse, hi maize, med mere...

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Tja, hva slags synspunkter er det du er ute etter? Syns ikke det var noe negativt i oppgaven, det er jo mange gode kilder han har brukt som utgangspunkt, og den var lettfattelig og godt skrevet.
Nå er ikke dette en vitenskapelig publisert oversiktsartikkel, men det finnes mye forskning om restitent stivelse.

Det er riktig at mengden resistent stivelse i potet øker ved avkjøling. En svensk studie viser at mengden resistent stivelse i ulike potetprodukter er høyest i kald potetsalat (5,9 % av total stivelse) (H Liljeberg Elmstahl - Eur J Clin Nutr, 2002). En annen studie viser at i kokt potet steg mengden fra 3, 7 % til 7 % etter 24 timer i kjøleskap. (Åkerberg AKE, Liljeberg HGM, Granfeldt YE, Drews AW, Björck IME. (1998). An in vitro method, based on chewing, to predict resistant starch content in foods allows parallel determination of potentially available starch and dietary fiber. J. Nutr., 128: 651-660.)

Resistent stivelse ankommer tykktarmen ufordøyd, og der brytes den ned til smørsyre, som visstnok har god effekt mot tarmsykdommer og krefttyper.

Jeg leste om produktet Hi-Maize i går faktisk, og er også veldig nysgjerrig...Skal kjøpe det og se hva det kan brukes til ihvertfall!

Jupp, noen slike synspunkter, ja takk!
Har som sagt kjøpt en slik boks, men ikke prøvd enda... Kanskje det blir ziggy-lapper med Hi-Maize i...?
Vil gjerne høre hvis du (eller andre) tester. Skal også "gi rapport" hva jeg kommer fram til...

Takk for ditt svar!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 18:27   #5
Trixie
Medlem
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 281
Trixie er ny på veien

Sv: Resistent stivelse, hi maize, med mere...

Har dere testet hi-maize? Fortell gjerne om erfaringer.

Trixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur, senere lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 22:40   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Resistent stivelse, hi maize, med mere...

Det er to typer Hi-Maize. Den ene Hi-Maize 958 inneholder 63 karber pr 100 gram og den andre Hi-Maize 1043 inneholder 34 karber pr 100 gram. (I følge produsenten). Vet ikke hvilken av disse som selges i Norge.

Disse karbene er stivelse og skal uansett telles om man går på Ketolysekuren eller Atkins sies det (på Atkins skal man uansett IKKE spise produkter laget av mais før langt uti vedvarende). Greitt å være obs på om en bruker produktene.

Jeg reagerer også på at man faktisk må lete ganske godt for å finne frem til data arkene med næringsinnhold. Godt jeg lasta dem ned på maskina mi, for nå finner jeg dem ikke igjen !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 10:32   #7
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Resistent stivelse, hi maize, med mere...

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Det er to typer Hi-Maize. Den ene Hi-Maize 958 inneholder 63 karber pr 100 gram og den andre Hi-Maize 1043 inneholder 34 karber pr 100 gram. (I følge produsenten). Vet ikke hvilken av disse som selges i Norge.

Jeg var på Smart Club nylig, og der solgte de den typen som har 34 g. karbohydrat pr. 100 g.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 10:41   #8
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Resistent stivelse, hi maize, med mere ...

Jeg også leste om dette produktet på sidene til sukrin.no og ble nyskjerrig på om dette kunne brukes til noe.

Men nå forstår jeg at det inneholder for mye karber til at jeg har lyst til det.
Jeg klarer meg fint med nøytralt soyaprotein, glutenmel, fiberhusk eller JBKM når det skal bakes

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no