Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Animalsk fett uten svin?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-04-09, 15:28   #1
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Animalsk fett uten svin?

Hei! håper noen kan hjelpe meg med dette...
Har vært i butikken idag for å få tak i dyrefett...
Jeg spiser litt flesk/bacon, men ønsker noe variasjon og etterhvert kutte ut svinekjøtt pga revmatiske plager...

Men hva skal jeg kjøpe da? .. jeg må passe på så jeg ikke får mye protein og kan ikke velge fileter, entrecoter, etc... det må være mye fett. jeg er også melke-intolerant og så at lungemosen var tilsatt melk
Saue-fett er anbefalt, men hva kjøper jeg da? hva skal jeg spørre etter og ikke minst: hvordan skal jeg tilbrede dette hjemme? er jo ikke vant til sånt... bacon klarer jeg å steke ...
så litt på lever, men de hadde bare storfe og kylling...ikke var det mye fett der heller(kyllingleveren)...
Jeg kjøpte natur-smult for dager siden(svinefett er ok så lenge det er rent fett og ikke proteiner der), men skjønner jo ikke hvordan jeg skal bruke det?...skal jo ikke ha det til smult og bakst, men for å berike min fett-del i kosten...
Håper noen kan hjelpe?

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 16:05   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Animalsk fett uten svin?

Smult eller grisespekk kan du fint bruke i kjøttdeig og lage kjøttkaker av, f.eks
Vet at foreldrene mine sper elgkjøtt med grisespekk for å gi det mer smak.
Jeg prøver å ikke spise for mye svinekjøtt heller, på grunn av syrenivået, men det er ikke lett, for jeg tåler ikke melkeprotein, og kan ikke spise andre meieriprodukter enn smør. Men da spiser jeg smør til gangs, lager smørsauser, smelter smør inn i alt jeg steker når jeg trenger et høyere fettnivå, osv.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 16:45   #3
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Animalsk fett uten svin?

ÅÅ TUSEN TAKK!!.. det var råd som var midt i blinken...
Da er det ut å kjøpe elg-kjøttdeig da....og kylling... å nam det var bra..
Ja SMØR OG EGGEPLOMME er noe for oss melkeintolerante...går mye av det... og geit-hvit ost

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 16:46   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Animalsk fett uten svin?

smelt ekte smør på lav varme, la det stå i 10 min og hell av fettet, kast det hvite bunnfallet, der ligger protein og laktose og salt. Dette kan du bruke mye av.
cocosa kan brukes.
olivenolje er like greit som grisefett mener jeg. Det er endel flerumettet fett i gris

Går det ikke an å få tak i storfefett her i Norge ?

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 17:39   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Animalsk fett uten svin?

Det kan også være et poeng, dersom du kjøper kjøttstykker som mørbrad, entrecote eller annet biffkjøtt og gå for de som har mest marmorering, de har også høyest fettnivå

Har ikke hørt om storfefett som selges seperat, kun gris, men det er vel ikke i selve fettet at syrestoffene ligger, vel, men i proteinene?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 19:40   #6
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Animalsk fett uten svin?

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

smelt ekte smør på lav varme, la det stå i 10 min og hell av fettet, kast det hvite bunnfallet, der ligger protein og laktose og salt. Dette kan du bruke mye av.

...og hvis du ikke gidder å gjøre denne jobben selv, så kan du kjøpe denne typen smør ferdiglaget på innvandrerbutikker. Da heter det "Ghee". Fint stekefett som tåler mye høyere temperatur enn smør.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 23:19   #7
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Animalsk fett uten svin?

hmm.. ser ut til at Photo skjønte hva jeg spurte om... Altså... hva skal jeg kjøpe i butikken når jeg skal ha FETT KJØTT, men ikke av svin? og hvordan tilbredes dette?..
synes det var lurt å bruke smult/spekk i kjøttdeig og lage kjøttkaker..

Tar gjerne imot flere råd.... Det viktige er at kjøttet har mye fett slik at jeg kan spise endel av det uten å få for mye proteiner samtidig...
Jeg spør ikke om fett-kilder, men om animalsk kjøtt med mye fett? har nok ordlagt meg litt klønete ser jeg...beklager

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 00:41   #8
Ciss
Seniormedlem
 
Ciss sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 59
Innlegg: 15.894
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Sv: Animalsk fett uten svin?

Andekjøtt og gåsekjøtt er vel ganske fett. I alle fall det kjøttet som er ut mot skinnet. Om du går inn på matvaretabellen ser du hvilke kjøttstykker som inneholder mest fett og får tips om hva du bør spørre etter.

__________________
Ciss
Ciss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 22:17   #9
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Animalsk fett uten svin?

Opprinnelig lagt inn av Ciss, her.

Andekjøtt og gåsekjøtt er vel ganske fett. I alle fall det kjøttet som er ut mot skinnet. Om du går inn på matvaretabellen ser du hvilke kjøttstykker som inneholder mest fett og får tips om hva du bør spørre etter.

jepp takk...ikke alltid hjernen er helt med her..godt at andre har klare hoder også
AND; GÅS OG FÅREKJØTT ser ut til å være fett nok...opp mot bacon-stykker ja...
da er det bare å lære seg hvordan man tilbreder dette
Skulle vel gå bra...ha en stor grunnleggende kokebok og en mor jeg kan spørre

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Svin og leddsykdom Begod Fysisk og mental helse 23 05-07-10 21:19
Indrefilet av svin Labomba Festmat 0 31-01-09 04:22
Grillskiver (bog av svin), hva gjør jeg med dem? Bacon Middag 4 22-01-09 15:33
Animalsk stivelse? Maxxx Spørsmål og svar 11 17-07-07 08:08
gode krydder til svin. Helene Middag 2 19-09-05 19:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no