Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Nybegynner og prøver treng hjelp

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-05-11, 20:47   #1
dunia
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 31
dunia er på en erverdig vei

Nybegynner og prøver treng hjelp

Hei alle sammen
jeg har meldt meg inn på forumet i dag og startet lavkarbo.
eg er 22 år, høyden min er 1.50 og vekten min er 72:-(
jeg er pcos pasient og prøver. tar metformin 1g morgen og 1g kveld.

dette er start maten min

Frokost:
2 skiver fiberrik m/1stektegg
litt mandler
en kup grønn te

mellom måltid:
2 skiver fiberrik m/jalapeno ost og agurk.

lunsj:
4 skiver fiberrik m/makrell i tomat 100g+agruk skiver.
1 kupp cafelaute med masse fløte pulver

middag:
en halv avokado blandet m/ cottage chesse, rømme og krydder.
squash og gule linser.


dette var alt jeg spiste på første dagen, nå trenger jeg svar i fra dere som har vært lenge her på forumet og har erfarginer, har jeg gjørt det riktig eller har jeg spist for mye karbo.
Takk på forhånd

dunia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 20:55   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Hei og velkommen!

Eg anbefaler å lese nybyrjartråden, den er informativ og god. Det kan også vere lurt å finne seg ein filosofi å følgje, det kan gjere det litt lettare.

Om eg skal kommentere det du har lagt ut av mat, så er det etter mi meining litt mykje fiberrik, og litt lite protein. Et du noko varm mat i løpet av dagen?

Kvifor brukar du fløtepulver? Eit av poenga med lavkarbo er jo å ete rein mat, er usikker på kor reint og bra fløtepulver er. Eg kutta til dømes ut kaffi på jobben sjølv, fordi der berre er pulverfløte, og eg gløymer å ta med eigen fløte.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 19:19   #3
dunia
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 31
dunia er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Takk Furine
Jeg vet det ble formye fiber men det første dagen min så det var vanskelig å hoppe over brødet. jeg elsker brød, særlig paris loff...... karbo ser ut som en tortur for meg, men jeg er nød til å gå på lavkarbo for helses skyld.
men i dag spiste jeg bare
2 fiberrik skiver m/2 kokte egg og cottage chesse.
en boks makrell til lunsj
og røkt laks m/avokado+agurk mef 1 skive rugbrød.
mvh
D........

dunia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 19:25   #4
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Forstår at det er vanskeleg å kutte brødet. Det synest eg også, men det går seg til. Men som eg allereie har nemnt, et du ikkje varm mat i løpet av dagen?

Ein lærer litt kvar dag, så ikkje fortvil! Men les for all del om temaet, kunnskap er viktig!

Rugbrød er det nok også ein del karb i, men det kjem også litt an på kva "lavkarbonivå" du har tenkt å legge deg på.

Eg et gjerne middagsrestar til lunsj til dømes. Praktisk og greit å ha med på jobb (viss ein har tilgong på mikro).

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 19:31   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Furine la ut en link til deg, denne, nybegynnertråden. Les den! Der får du masse tips, oppskrifter - kort sagt det meste du trenger å vite for å leve lavkarbo

Spiser du ikke varm mat? Grønnsaker?

Lavkarbobrød finner du i oppskriftsdelen av forumet (ligger i linken du har fått), det finnes også masse andre flotte oppskrifter der, så du får litt variasjon

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 20:59   #6
dunia
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 31
dunia er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Forstår at det er vanskeleg å kutte brødet. Det synest eg også, men det går seg til. Men som eg allereie har nemnt, et du ikkje varm mat i løpet av dagen?

Ein lærer litt kvar dag, så ikkje fortvil! Men les for all del om temaet, kunnskap er viktig!

Rugbrød er det nok også ein del karb i, men det kjem også litt an på kva "lavkarbonivå" du har tenkt å legge deg på.

Eg et gjerne middagsrestar til lunsj til dømes. Praktisk og greit å ha med på jobb (viss ein har tilgong på mikro).

Jo da jeg spis varm mat jeg er i fra afghanistan så varm mat sipiser vi 2 ganger om dagen men maten .
som vi lager har storsett Brød som tilbehør, også grønnsaker men eg spis mye agurk og tomat.

dunia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 21:06   #7
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Hva om du kutter ut fiberrik og heller baker deg lavkarboknekkebrød og lavkarbobrød ?

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 21:12   #8
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Det finst mange oppskrifter her inne på brød og lappe-liknande saker som kanskje kan testast? Greit å variere litt!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 21:17   #9
dunia
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 31
dunia er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Furine la ut en link til deg, denne, nybegynnertråden. Les den! Der får du masse tips, oppskrifter - kort sagt det meste du trenger å vite for å leve lavkarbo

Spiser du ikke varm mat? Grønnsaker?

Lavkarbobrød finner du i oppskriftsdelen av forumet (ligger i linken du har fått), det finnes også masse andre flotte oppskrifter der, så du får litt variasjon

jo da jeg spis varm mat og grønnsaker men har ikke spist den etter at eg startet på lavkarbo,
jeg skal se om jeg finner noen gode oppskrifter til middag......til lunsj spiser jeg makrell eller salat, det er letvint å spise på jobb.

dunia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 21:19   #10
dunia
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 31
dunia er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Det finst mange oppskrifter her inne på brød og lappe-liknande saker som kanskje kan testast? Greit å variere litt!

s

ja da i am gona explore this

dunia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 21:22   #11
dunia
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 31
dunia er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Hva om du kutter ut fiberrik og heller baker deg lavkarboknekkebrød og lavkarbobrød ?

jeg kjøpte i dag hvetekli, seasamfrø, og linfrø jeg får se hva jeg kan bruke dem til.

dunia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 22:29   #12
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Hei og velkommen hit!

Med metformin og lavkarbo vil du nok få god effekt!

Kan virkelig anbefale Nannahs supergode knekkebrød! Og så kan du jo bytte ut brødet du pleier å ha til maten med bønner, linser, blomkål eller brokkoli.

Vi har også et eget sted for oss med PCOS her

Masse lykke til!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 14:56   #13
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Ville bare ønske deg lykke til - selv er jeg 153 cm og veide 73 for en tid tilbake. Nå er jeg nede i 59 og snart normalvektig, takket være lavkarbo!

Jeg spiser mye egg; porsjonsomeletter og eggerøre og av og til kokte egg. Så spiser jeg mye kjøtt, fisk og kylling, Creme Fraiche (CF), fløte og sauser. Dressinger av majones/CF og lettpisket fløte. Grønnsaker i form av brokkoli, blomkål, spinat, paprika, sukkererter, kål, salat, tomat. Baker nannahs supergode knekkebrød fra tid til annen, og spiser mye roastbiff med remulade, peppermakrell, røkelaks og ost.

Vekttapet mitt har ligget på ca 0,5 kg pr uke de 4-5 første mnd, noe mindre nå. Masse lykke til

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 20:09   #14
dunia
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 31
dunia er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Ville bare ønske deg lykke til - selv er jeg 153 cm og veide 73 for en tid tilbake. Nå er jeg nede i 59 og snart normalvektig, takket være lavkarbo!

Jeg spiser mye egg; porsjonsomeletter og eggerøre og av og til kokte egg. Så spiser jeg mye kjøtt, fisk og kylling, Creme Fraiche (CF), fløte og sauser. Dressinger av majones/CF og lettpisket fløte. Grønnsaker i form av brokkoli, blomkål, spinat, paprika, sukkererter, kål, salat, tomat. Baker nannahs supergode knekkebrød fra tid til annen, og spiser mye roastbiff med remulade, peppermakrell, røkelaks og ost.

Vekttapet mitt har ligget på ca 0,5 kg pr uke de 4-5 første mnd, noe mindre nå. Masse lykke til

Takk
det var flott å høre at du er snart tilbake til drømme vekten. jeg ønsker det samme.
jeg spiser mye fisk og egg.....og grønnsaker. jeg skal snart finne andre intressante oppskrifter her.

dunia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 20:12   #15
dunia
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 31
dunia er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Opprinnelig lagt inn av Lykkeønske, her.

Hei og velkommen hit!

Med metformin og lavkarbo vil du nok få god effekt!

Kan virkelig anbefale Nannahs supergode knekkebrød! Og så kan du jo bytte ut brødet du pleier å ha til maten med bønner, linser, blomkål eller brokkoli.

Vi har også et eget sted for oss med PCOS her

Masse lykke til!

Takk skal du ha
Det var flott å høre at dere har en PCOS link.....jeg kommer dit

dunia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 09:13   #16
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Og husk å kutt ned (helst ut) erstatninger som f.eks fløtepulver, de inneholder altfor ofte skjulte karbohydrater (som taco krydder, nesten bare sukker). Bruk så ofte du kan ekte varer, som kremfløte istedet for pulver. Når du blir sikrere, så begynn å kjøpe råvarer, og tilbered maten selv, da vet du akkurat hva du får i deg. Egg, bacon, kjøtt, fisk, fugl, kjøp det aller helst rått og ikke tilberedt.
Lag sauser og supper selv, fra bunnen av, du vil ikke TRO alt det som finnes i ferdigsauser/supper. Ikke alltid så mye karbohydrater, men tilsetninger som også skaper hormonproblemer i kroppen. Derfor er det å bygge opp maten fra bunnen av viktig å lære seg.
Men tillat deg tid til å lære, og å "feile". Det MÅ du nesten gjøre, og det er sånt du lærer av, og blir flinkere av. Kjøp bøkene til Sofie Hexeberg om du ikke har dem, det er godt å ha flinke støttespillere
Og lykke til, det går bra om du tar tiden til hjelp

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 22:20   #17
dunia
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 31
dunia er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner og prøver treng hjelp

Takk
Fløtepulver har jeg kuttet helt :-) og har jeg skaffet meg Boka til Sofie Hexeberg.

dunia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Treng litt hjelp! Tøvsjur Lavkarbo generelt 3 24-10-10 22:41
Hjelp til en nybegynner Raffen Lavkarbo generelt 2 14-07-09 18:44
Nybegynner søker hjelp :) Sofie29 Spørsmål og svar 3 23-01-09 21:41
Hjelp en nybegynner! skatcat Eurodiett 3 02-07-08 14:00
Treng litt hjelp! Gro South Beach 7 11-05-06 21:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no