Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

CC-lapper

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-13, 21:31   #1
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

CC-lapper

Har lest litt svenske blogger i det siste, og der er det mye snakk om "kasoplätter" eller cottage cheese lapper. Testet nå i kveld, og nam! Jeg spiste de med smør og pålegg, men kan også spises med f.eks krem og bær (kanskje med litt kanel/kardemomme i røra?)

Oppskriften er latterlig enkel:

1 egg
125 gr CC
0,75 ss fiberhusk

Mikses sammen (jeg brukte en sånn liten mikseboks som følgte med stavmikseren min), og steik små lapper i masse smør, middels varme. Jeg flatet de ut med steikespaden, gikk veldig greit

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 22:02   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: CC-lapper

Ja, de er knallgode og så utrolig enkle å lage! Jeg lager de til frokost noen ganger.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-05-13, 22:47   #3
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: CC-lapper

Lagde dette for første gang i dag. Det var supergodt.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 00:02   #4
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: CC-lapper

mmmm... høres godt ut

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 08:59   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: CC-lapper

Prøvde disse i går og de var overraskende gode. Overraskende siden jeg egentlig ikke liker Cottage Cheese....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 09:24   #6
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: CC-lapper

Har dilla!
Spiste i dag med smør og mandelsmør, NAM!

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 15:12   #7
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: CC-lapper

Mine satte seg fast i pannen, tross teflon og masse smør
Men de smakte fryktelig godt! Hadde dog litt salt i røra, spiste med majo, agurk, paprika og hardkokt egg på

__________________



Sist redigert av Spinnerette : 08-05-13 kl 15:26.
Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 15:38   #8
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: CC-lapper

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Mine satte seg fast i pannen, tross teflon og masse smør
Men de smakte fryktelig godt! Hadde dog litt salt i røra, spiste med majo, agurk, paprika og hardkokt egg på

Prøv å skru ned tempen litt og steike de litt lengre kanskje?

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 16:23   #9
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: CC-lapper

Opprinnelig lagt inn av maeve, her.

Prøv å skru ned tempen litt og steike de litt lengre kanskje?

Hadde plata på først 3/6, så 2/6, så tenker jeg kun bruker 2 neste gang, og håpe på at det hjelper

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 21:57   #10
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: CC-lapper

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Mine satte seg fast i pannen, tross teflon og masse smør
Men de smakte fryktelig godt! Hadde dog litt salt i røra, spiste med majo, agurk, paprika og hardkokt egg på

Mine også satte seg litt fast, men var veldig gode. Jeg hadde mulig litt mye fiberhusk i, så jeg spredde med litt soyamelk. Hadde smør og syltetøy på.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 13:09   #11
Jean1986
Medlem
 
Jean1986 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Ålesund
Alder: 38
Innlegg: 264
Jean1986 er ny på veien

Sv: CC-lapper

Disse var gode Spiste til frokost i dag med sukkerfri blåbærsyltetøy på

__________________


Jean1986 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 18:34   #12
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: CC-lapper

laget cc-lapper til frokost i dag. Kjørte røra i blender slik at det ikke vistes at den var laget på cc. ( slik at jeg skjulte cc fra min sønn).
Måtte steke de på ganske lav temperatur slik at de ikke satte seg fast i panna og jeg lot de steke seg pent brune.
De ble jo kjempegode og til og med godkjent av junior

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 22:15   #13
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: CC-lapper

Jeg laget også disse i går, og de var super gode nam nam

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 02:24   #14
S&U
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 9
S&U er på en erverdig vei

Sv: CC-lapper

Jeg fikk ikke til, jeg...
De bare brant seg fast. Tror jeg prøvde alle varmene på plata, men hvis de ikke brant seg, så var steike varmtnok til å de klarte å stekes..
Dvs etter 4-5 min på en sideuten at det skjedde mer enn at cc melta litt ga jeg opp.

Sambo prøvde også, med samme resultat som meg.

Noen som har noen ide om hva jeg gjorde feil?
Fulgte oppskrifta, men dobla den. Brukte svensk cc (merke keso)

S&U er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke enda. Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 09:51   #15
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: CC-lapper

Opprinnelig lagt inn av S&U, her.

Jeg fikk ikke til, jeg...
De bare brant seg fast. Tror jeg prøvde alle varmene på plata, men hvis de ikke brant seg, så var steike varmtnok til å de klarte å stekes..
Dvs etter 4-5 min på en sideuten at det skjedde mer enn at cc melta litt ga jeg opp.

Sambo prøvde også, med samme resultat som meg.

Noen som har noen ide om hva jeg gjorde feil?
Fulgte oppskrifta, men dobla den. Brukte svensk cc (merke keso)


Hmm nei si det.. Jeg har dobla oppskrifta uten at det har noe å si. Steker i masse smør, lar de steke et par min før jeg snur dem. Steker på temp 6 (på en skala fra 1-9)

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 11:29   #16
S&U
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 9
S&U er på en erverdig vei

Sv: CC-lapper

Opprinnelig lagt inn av maeve, her.

Hmm nei si det.. Jeg har dobla oppskrifta uten at det har noe å si. Steker i masse smør, lar de steke et par min før jeg snur dem. Steker på temp 6 (på en skala fra 1-9)

Merkelig. Vi prøvde alt farlige smør til så mye smør at jeg tror det heller kokte i det, enn stekte. Får prøve en gang til når jeg kommer hjem til vår gode stekepanne og ikke mammas utbrukte.

S&U er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke enda. Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 11:42   #17
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: CC-lapper

Stekepanna har alt å si, jeg får de kun til i en panne med belegg jeg har(fra ica eller noe sånt). Det går helt fint an å doble mengden egg, for eksempel 2 egg, 125g cottage cheese, 1ss fiberhusk, det blir ei tjukk røre lell. Og den stekes lettere. Eller halver mengden ost og fiberhusk om det passer deg bedre, kan jo bruke litt cottage cheese oppå lappene som pålegg også.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 16:27   #18
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: CC-lapper

Krise!! CC og egg kommet i blenderen. Men mangler fiberhusk. Hva kan brukes som erstatning??

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 16:41   #19
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: CC-lapper

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Krise!! CC og egg kommet i blenderen. Men mangler fiberhusk. Hva kan brukes som erstatning??

Vet ikke hva du har, men du kan prøve med kokosmel, johannesbrødkjernemel, linfrø( men da må det få svelle ei god stund, men linfrø sveller altså), du kan sikkert steke de som tynne pannekaker også.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 20:58   #20
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: CC-lapper

Takk for svar, Imse!
Jeg hadde ikke tid til å vente på svar (suuuuulten), så jeg fant noe gammel bakemiks fra Ketolysekuren og prøvde med den. Funket ganske greit. JBKM tenkte jeg ikke på en gang - skal huske det neste gang

Måtte bruke en del smør til stekinga, så neste gang skal jeg forsøke å planlegge litt slik at de kan få "renne av seg" på et tørkepapir. Nå spiste jeg dem omtrent rett fra stekepanna!

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 21:32   #21
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: CC-lapper

Kjenner at jeg blir litt misunnelig når jeg hører at folk er sultne. Jeg er aldri det lenger jeg, men akkurat disse lappene kunne jeg godt prøve en dag.¨ Ellers så må jeg bare prøve å finne på noe som frister nok til at jeg gidder å spise, luksusproblem altså.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 14:08   #22
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: CC-lapper

Lager disse nesten hver dag nå, en veldig grei og lett å variere frokost!
Trikset er å ha steikepanna klar for steiking når røra er klar, slik at den slipper å stå for lenge. Da blir det fort vanskelig å få laget lapper for røra blir for tjukk. Lager derfor også bare enkel røre

Hadde litt vaniljeekstrakt i røra her en dag, spiste de som vafler med rømme og litt sukkerfritt syltetøy. Nomnom Mulig de kan steikes i vaffeljern??

Lagde de også som fleskepannekaker her en dag, fungerte også bra. Hadde oppi to egg slik at røra ble litt tynnere, og hellte det oppi ei steijepsnne med ferdigstekt bacon.

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 20:29   #23
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: CC-lapper

Brukte du et lite, mellomstort eller stort egg? Om det ikke går i panne så går det bedre i ovnen på glatt bakepapir sikkert?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 20:33   #24
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: CC-lapper

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Brukte du et lite, mellomstort eller stort egg? Om det ikke går i panne så går det bedre i ovnen på glatt bakepapir sikkert?

Bør være et stort. Vil si det er mere vellykket med to små egg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 20:50   #25
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: CC-lapper

Takk, da prøver jeg det.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lapper rava Frokost og kveldsmat 22 01-04-15 22:10
Raskere lapper Veggpryd Bakst 29 02-04-11 01:38
Himmelske lapper Gulleline Frokost og kveldsmat 51 01-11-10 23:17
Lapper til kveldskosen JKG Kake/dessert og snacks 8 20-08-09 19:14
Ziggy-lapper Milla81 Ketolysekuren 12 02-10-07 22:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no