Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Partystoppere ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-06-12, 16:03   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Partystoppere ...

Jeg lurer på hvorfor jeg blir irritert over et enkelt ord? Partystopper. Når jeg var ung var partyboopers store duster som ødela festen ved å være skikkelig hengetryner. Nå blir det brukt om mat...? Er tomat en partystopper? Nei. Tomat er mat, det. Lavkarbo er ikke noe annet en mat. Men det blir brukt som om det er noe saliggjørende iblant, akkurat som man tror ketose er noe spesielt også, forbeholdt lavkarbo. Ekte mat, om man spiser ekte, nærende mat, og holder seg unna ALT som man ikke har behov for...da kan jeg garantere at det ikke blir så mye karbohydrater, og om man i tillegg holder øynene på antall kcal i løpet at uka, så vil ting skje. Man blir som regel friskere om kroppen får ekte næring, og ikke stapper i seg alskens tull, som barer, erstatninger for ditt og datt og drikker noe annet enn vann som tørstedrikk. Om man ikke liker vann, så kan jeg love at man kommer til å elske det om det går to dager uten noe som helst å drikke...
Det handler om å dytte ting inn i det hølet 4-5 cm under nesa, som gir vitaminer, mineraler, sporstoffer, fett og proteiner. Pluss noe vann. Grønnsaker, bær, og ting som har en mor og en far (noe erstatninger og atkins barer IKKE har). Da får cellene næring som de trenger for å fungere, og når de fungerer, så blir de friskere. Ord som partystopper hører ikke hjemme her - det er ikke noe party i det å være frisk. Det bør være en naturlig ting, å spise mat. Så vil det meste gå av seg selv.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 18:29   #2
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Partystoppere....

Man blir slank av å være sunn, ikke sunn av å være slank

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 22:35   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Partystoppere....

hmm... men når enkelte matvarer trigger reaksjoner i den enkelte kroppen som man ikke ønsker - hva kaller man så disse? Det er faktisk liten tvil om at melk og tomat er matvarer som for mange er riktig og god mat, men for andre motarbeider måloppnåelse. Derfor er de f.eks utelatt på "autoimmun paleo". For meg har det vært en sann glede å finne ut av noen av disse som virker feil på akkurat meg. Og jeg synes faktisk uttrykket er både godt og humoristisk.

MEn jeg synes vel egentlig uttrykket passer best til idiotkaloriene - de som kommer med smakstilsetninger heller enn med vitaminer/mineraler.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 22:56   #4
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Partystoppere....

I utgangspunktet enig, BiTorres, men med tilføyelsen til smgj. Men kom gjerne med annet forslag til hva man kaller matvarer som enkelte kropper ikke fungerer så godt på selv om de i utgangspunktet skulle være næringstette - eller inneholde noen mikronæringsstoffer og samtidig ikke for mye karber... ja som ost og tomat.. Jeg har selv kalt melkeprodukter som partystopper for min del.. Lurer litt på om tomat er det også.

autoimmun paleo - det var nytt for meg også...

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 09:47   #5
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Partystoppere....

Syns også det er litt for mye fokus på disse såkalte "partystopperne", når man begynner å luke ut (i utgangspunktet) sunne matvarer straks vekta stopper opp. Etter all sannsynlighet er det jo heller at man spiser grunnleggende feil (med tanke på mikro- og makronæringstoffer), eller får i seg for mye energi totalt sett. Greit at enkelte har reelle intoleranser som kan få vekta til å stoppe opp, men det er ikke der hovedfokuset bør ligge når man prøver å finne ut hvorfor man ikke går ned i vekt som forventet.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 10:16   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Partystoppere ...

Nå, jeg synes det der var litt nedlatende, må jeg si. Ikke alle er problemfrie superhelter som tangerer en hver utfordring på strak arm, heller. Det burde jo virkelig ikke være ukjent verken det å trøste seg med mat, eller å lide under avhengighet.
Enkelte (unnskyld meg) partystoppere er jo give aways, som all erstatningsmat, og det man spiser utenom næringsbehov, men at tomater faktisk kan ha den påvirkninga har jeg sett mange eksempler på. Og meieriprodukter er vel kanskje den vanligste. Ikke alle spiser for mye av disse heller, men om kroppen ikke klarer å bryte ned proteinene, som i mitt tilfelle, så skal det ikke så mye til før festen er over.

For øvrig er det 2,5 cm fra nesa til munnen min, overleppa inkludert, og jeg tror ikke jeg har særlig kort vei mot normalt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 17:26   #7
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Partystoppere ...

Jeg kjørte litt hardt på, blant annet fordi jeg har opplevd med egne øyne å se at et produkt en person var 100 % sikker på var en partystopper, slett ikke var det. To ting var alt som skulle til. Personen jeg sikter til trente også, så det skulle gå med nok kcal. Men alt som skulle til var en forandring i treningen, og kostdagbok. Jeg reduserte kcal med 300, OG inkluderte partystopperen, og vekta gikk raskt nedover, med opp mot 1 kg i uka - den hadde stått på stedet hvil i nesten et halvt år. Treningsmengden ble redusert til under det halve, men med en intensitet som ligger på ca 90 av maks % ca 12 -16 min 3 ganger i uka. Det finnes matvarer som noen av oss ikke tolererer. Jeg vet det. De matvarene lager kluss i hormonsystemet vårt. Men - om du en uke da hadde prøvd samme sak som personen jeg snakket om? Det må jo regnes ut en del først, men i hovedsak går det ut på å finne ut hvor basalforbrenningen ligger, putte på trening som drar av ganske mange kcal i uka oppå der (OG SOM ØKER DET MAKSIMALE OKSYGENOPPTAKET, DET ER SVÆRT, SVÆRT VIKTIG FOR FORBRENNINGEN) . Da er du simpelthen nødt til å gå ned i vekt, fordi du bruker det samme systemet som tyskerne brukte i sine konsetrasjonsleiere. For mye arbeid og for lite mat : Vektnedgang. Trener du samtidig, vil kroppen bruke proteiene til å bygge eller vedlikeholde musklene, og da er det kun en ting du kan bruke : Fett, eller så dør du. Har du noe fett å ta av, så MÅ kroppen ta det og bruke det. Den vil da gå utenom alle mekanismer som en eventuell partystopper har satt igang (det er krise i kroppen på dette tidspunkt, energikrise) og etter en uke har du gått ned i fettvev.

Dr Atkins snakket om fettdiett, en person måtte gå på 900 kcal om dagen, og at mesteparten skulle komme fra fett, for å gå ned i vekt. Det blir noe av det samme, men om du trener, så slipper du så ekstreme lave kcal, med mindre du går på PSMF eller andre ekstreme dietter.

Men dette er ingen pekefingre til folk som har oppdaget at cottage cheese lager krøll, de tar ikke av vekt, men er heller ikke lystne eller lagd for å trene, simpelthen. Da kan man jo enten godta at man er der man er, eller prøve å kutte det ut.

Ennå har jeg ikke hatt en kunde som ikke har nådd, eller på vei til å nå målet sitt. Den ene kunden har en partystopper som heter sommerøl...litt slitsomt, men han kan faktisk nyte en sommerpils eller to i helga, så lenge han følger et regime jeg la opp - vekta raser av den..

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 18:20   #8
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Partystoppere ...

Nå er jo kroppen et komplekst system med mange hormoner. Et som er viktig for metabolismen er leptin. Kort sagt - har man nok leptin, så forteller det at det er gode tider og man kan bruke av fettet. Riktig mat, fett og mengde holder leptinnivået oppe. Sulting derimot reduserer leptinene. (Korriger meg om jeg tar feil, er ingen ekspert) Sult = for lite kcal.

Vil anbefale undervisning fra Underground wellness. Masse videoer på youtube og podcaster osv. Har nettopp lest denne boka, som heter The dark side of fat loss, med det store spørsmålet: If “Fat Loss” is so simple, then why is everyone still fat?

Der får man indirekte svar på både partystoppere og kcal inn/ut.

Får ikke sagt det nok; ANBEFALES!

__________________
Min Journal



Sist redigert av rut311 : 21-06-12 kl 18:26.
rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 19:06   #9
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Partystoppere ...

Leptin er et viktig hormon, og det snodige er, lider du av insulinresistens, kan du "banne" på at du også lider av leptinresistens.
Noe som ofte blir forbigått i slike sammenhenger er hvordan muskelkontraksjoner påvirker miljøet i cellene. For eksempel produseres det mye Glut4, som hjelper sukkeret inn i cellene. Det samme som skjer når insulinet treffer reseptorene på cellene - det produseres mer Glut4. Ergo vil trening gjøre samme effekten på blodsukkeret som insulin - derfor er mosjon så viktig for blant annet diabetikere.
Leptin er et hormon som sender signaler om at " nå er det nok, du er mett". Dette skjer når fettlagrene fylles opp etter et måltid. Men er du insulinresistent, og samtidig leptinresistens, så blokkeres signalene, og du "må" derfor overspise for å få nok mengde signaler som sier ifra at du er mett. I denne forbindelse kan vi også dra inn hormonene Ghrelin og PYY, men på den andre siden - blir vi slankere pga av teorisering? Nei. Sulting fungerer ikke, (selv om du blir veldig, veldig tynn til slutt) men et mildt kaloriunerskudd og god kunnskap om riktig trening, det fungerer. Det gjør det.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 19:37   #10
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Partystoppere ...

Ja, der kom det, takk

Jeg har bare gode erfaringer med en times trim hver dag. Opplever at jeg kan spise mer karbo(dvs være ute av ketose, men ikke overdrevent da), men vekta og cm går ned. Rett og slett en deilig balanse, som jeg har forsket meg frem til! Og ja, jeg tåler både tomat og melkeprodukter, tilogmed frukt!

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 19:52   #11
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Partystoppere ...

Helt etter boka. Keep up the good work

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Partystoppere Runegutt Spørsmål og svar 11 27-04-12 21:08
Partystoppere? Svima Spørsmål og svar 6 05-04-11 19:02
Partystoppere? Kari Marita Spørsmål og svar 18 03-11-10 15:38
Partystoppere Trin Ketolysekuren 10 08-04-10 12:35
Partystoppere Marri Spørsmål og svar 3 02-12-08 15:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no