Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Avocado -- bruker vi til ?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-10, 10:28   #1
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Avocado -- bruker vi til ?

Jeg har sett at det er mye snakk om avocado her inn p.g.a fettinnhold. Noen som har gode forslag til bruk av denne forutenom til salater? Alle forslag mottas med takk.

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 10:57   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Avocado -- bruker vi til ?

Dersom du scroller heeelt nederst på denne siden, finner du maaaange tråder med samme tema!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 11:17   #3
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Avocado -- bruker vi til ?

Jeg kan nå i alle fall fortelle hva jeg bruker den til.

Plain
Avocadosalat med chili, lime, kikerter og cherrytomat
Varme avocadoer med smelta ost
Guacomole
med reker, majones, sitronsaft, kinakål, rødløk og paprika

Og så kommer jeg ikke på mer.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 15:52   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Avocado -- bruker vi til ?

Avokado-og lime-smoothie!!! Ikke helt ketolyse da, men bare gled deg til du kan lage denne!!!

Ellers spiser jeg den i biter sammen med rømme og/eller majones som mellommåltid eller kveldsmat.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:33   #5
Fruitdrops
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Ørje, Østfold
Innlegg: 73
Fruitdrops er på en erverdig vei

Sv: Avocado -- bruker vi til ?

Hår- og ansiktsmaske!

__________________


Fruitdrops er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:35   #6
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Avocado -- bruker vi til ?

Opprinnelig lagt inn av Fruitdrops, her.

Hår- og ansiktsmaske!



oppskrift?

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:56   #7
Fruitdrops
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Ørje, Østfold
Innlegg: 73
Fruitdrops er på en erverdig vei

Sv: Avocado -- bruker vi til ?

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.



oppskrift?


Kan jo egentlig bruke mye forskjellig
Som sagt avokado, men også yoghurt, honning, olivenolje, egg og mye mer. I ansiktet bruker jeg ikke olje siden det blir nok fett i avokadoen.

Vil man lage en skrub kan man bruke dette fæle sukkeret som de fleste sikkert har stående

Kan se om jeg finner noen sider/oppskrifter når jeg kommer hjem.



Jeg lager alle mine egne hårkurer og ansiktsmasker, istedenfor å kjøpe masse dyre greier.

__________________


Fruitdrops er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 15:03   #8
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Avocado -- bruker vi til ?

Det beste syns jeg er å spise den med en god klatt rømme og salt og pepper.

Da kan man spise den sånn som den er, eller sammen med kjøtt/fisk

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 20:32   #9
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Avocado -- bruker vi til ?

Hei,
Sitter her og skriver på en kombinert slekt- og mat bok prosjekt. …og i vrimmelen av gamle håndskrevne oppskrifter fant jeg en masse oppskriftsblader som man tidligere fikk i butikkene en eller annen gang på 70/80 tallet. …og disse her er faktisk veldig lavkarbo vennlig. Kan ikke huske å ha lagd noe av dette, men så har denne oppskrifsboka vært på lager i over 10 år...

Avocado-forrett a la Inger
4 personer:
2 store Avokadoer
50 g pillede reker, helst friske
4 store hvite, rå sjampinjonger
majones, smakt til med ketchup og tabasco
2 hardkokte egg
persille
4 salatblad

Del avocadoene i to på langs og fjern stenene, ta ut fruktkjøttet i små stykker med skje. Gjem skallene til serveringen. Bland fruktkjøttet med rekene (ta noen fra til pynt), og ha majonesen i. fordel blandingen i skallene. Pynt med sjampinjonger i tynne skiver, eggebåter og persille. Legg salatblad i hver skål, hvor det på forhånd er lagt et lag av is i bunden, og still avocadoskallene på salaten.

Avocado-mousse med urtesaus
4 personer:
1 dl hønse- eller kalvebuljong
2 avocadoer
saft ½ sitron
krem fra 1 ½ dl kremfløte
2 pl gelatin
salt
pepper

Løs gelatin opp i litt buljong. Hell buljong, fruktkjøtt fra avocadoene og sitronsaft i en kjøkkenmaskin og la den kjøre til pureen er jevn. Hell pureen over i en skål, og kremen i. Smak til med salt og pepper. Fyll moussen i små smurte former, dekk dem til, og still dem kjølig for å få moussen til å stivne. Innen servering dyppes formene i veldig varmt vann. Deretter kan moussen lett hvelves ut på små tallerkener hvor man på forhånd har fordelt litt urtesaus.

Urtesaus
2 dl kremfløte
2 hakkede sjalottløk
2 dl rømme
estragon
persille
kjørvel
purre
basilikum
salt
pepper
1 ss chilisaus
2 dråper tabasco
1 ss løyrom

Denne sausen, som blandes av kalde ingredienser, kan serveres til forskjellige retter, og smaker utmerket til avocado-mousse.

Avocado-fylte egg
4 personer:
4 hardkokte egg
1 stor avocado
8 ansjosfileter
majones
10 grønne oliven
salt
pepper
persille

Pill skallet av eggene, halver dem, og da ut plommene. Mos plommene. Del avocadoen i to på langs, fjern stenen, ta ut fruktkjøttet og mos det fint med en gaffel eller en kjøkkenmaskin. Bland eggeplommer, avocado-mos og litt majones til en myk krem. Smak til med salt og pepper. Sprøyt kremen i eggehalvdelene eller ha den mi med en teskje. Pynt med persille, skiveskårne oliven og ansjosfilet.

Kald lakserull med avocado-rømme
4 personer:
4 skiver fersk laks
50 g rå sjampinjonger
2 sjalottløk
1 kløft hvitløk
saften fra ½ sitron
25 g smør
2 dl kremfløte

1 avocado
2 dl rømme
salt
pepper

Til pynt:
4 salatblad
1 tomat
persille

Hakk sjalottløken og sjampinjongene, brun dem i smør. Fordel dem så på lakseskivene, som rulles sammen og legges i et smurt ovnsfast fat. Hell saften fra en halv sitron og kremfløten over lakserullene. Dekk med folie, og la stå i ovnen ved svak varme i 10-12 minutter. Hell fiskesuppen fra og la fisken kjøle av. Til sausen deles avocadoen i to, stenen fjernes, og fruktkjøttet tas ut og moses til en jevn pure. Bland fruktkjøttet med den kalde fiskesuppen og rømmen. Smak til med presset hvitløk, salt og pepper. Legg et salatblad og en laskerull på hver tallerken. Pynt med tomat og persille. Serveres med avokadosausen.

Avocado Vinagrette med rømme
4 personer:
2 avocadoer
2 tomater
4 store, rå sjampinjonger
salatblad
persille

Dressing:
Rødvinseddik
Dijonsennep
1 dl rømme
1 dl kremfløte
evt. 1 kløft hvitløk

Dette er en bløt, fransk variasjon av en dressing der oljen er skiftet ut med kremfløte og rømme. Pynt fire små tallerkener med strimlet salat gjerne rød salat. Skjær tomatene i skiver, og fordel sjampinjongene i skiver og legg dem oppå tomatene. Del avocadoene i to på langs. Fjern stenene. Ta skallet av, skjær fruktkjøttet i skiver og fordel det på tallerkenene. Hell dressingen over.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
avocado, avocadotips


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Avocado ... xeena82 Ketolysekuren 48 23-03-11 09:19
Avocado? blomkarse Dr Lindbergs 25 14-10-10 14:13
Avocado Maryrose Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 19-11-09 23:25
Avocado Summergirl Middag 11 23-01-09 20:05
Avocado-pålegg Marianne Lunsj 2 16-09-04 09:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no