Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvilket smør er best?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-11, 19:36   #1
karianna
Juniormedlem
 
karianna sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Strømmen, Akershus
Alder: 40
Innlegg: 37
karianna er på en erverdig vei

Hvilket smør er best?

Jeg ser i boka her at man ikke skal spise margarin? Eller leser jeg feil? trodde det var akkurat smør som var så godt med fett? Jeg bruker Melange uten salt og melk. Den står det 0 g karbo på, 80% fett og 0 g proteiner?

Hvilket smør/margarin skal man bruke på Ketolyse?

__________________
karianna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse i perioder, ellers generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 19:38   #2
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Hvilket smør er best?

meierismør seff! margarin er ikke smør

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 19:40   #3
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Hvilket smør er best?

Opprinnelig lagt inn av karianna, her.

Jeg ser i boka her at man ikke skal spise margarin? Eller leser jeg feil? trodde det var akkurat smør som var så godt med fett? Jeg bruker Melange uten salt og melk. Den står det 0 g karbo på, 80% fett og 0 g proteiner?

Hvilket smør/margarin skal man bruke på Ketolyse?

Meierismør!
Du kan velge type meierismør etter smak og behag, men for helsa sin del er det bedre med smør=rent melkefett enn margarin=raffinert planteolje.

Å lage smør er en enkel prosess, bare å riste/piske fløte til det klumper seg, og produktet er rent og uten tilsetningsstoffer (evt svært lite).

Å lage margarin derimot er en komplisert prosess der det brukes kjemikalier, og faren for forurensing under transport og produksjon er stor.

Da blir valget enkelt, ikke sant?

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 19:41   #4
karianna
Juniormedlem
 
karianna sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Strømmen, Akershus
Alder: 40
Innlegg: 37
karianna er på en erverdig vei

Sv: Hvilket smør er best?

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

meierismør seff! margarin er ikke smør

Ok :-) Hva heter det du bruker da?

__________________
karianna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse i perioder, ellers generell lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 19:43   #5
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Hvilket smør er best?

Tine Meierismør? eventuelt usalta meierismør i div baking, eller brimi lettsalta hvis jeg steker bacon.

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 02:21   #6
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør er best?

Eller Kvitseidsmør *slafs"

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 09:06   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør er best?

Har du sett denne?




Derfor er SMØR best!

En lavkarbodame på TV" sa man kunne bruke maragarin til å pusse skoene med!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 09:35   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør er best?

Velg en pakke det faktisk står "SMØR" på, så blir det riktig. Jeg tenkte aldri noe særlig over det før, jeg heller, siden jeg vokste opp med å kalle melange-pakka også for smør, men margarin er altså noe helt annet, innholdsmessig.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 11:41   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør er best?

BreMYKT er også et alternativ - blanding av smør og olje. (Ikke og forveksle med brelett! )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 00:08   #10
Fruitdrops
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Ørje, Østfold
Innlegg: 73
Fruitdrops er på en erverdig vei

Sv: Hvilket smør er best?

Bare det står på pakka at det er smør, ikke margarin, så går det greit.


Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg tenkte aldri noe særlig over det før, jeg heller, siden jeg vokste opp med å kalle melange-pakka også for smør, men margarin er altså noe helt annet, innholdsmessig.

Hehe, typen er fortsatt like gal på at "smør" ikke er smør lenger men margarin, etter at jeg begynte på lavkarbo xD Han bruker kun melange og brelett, og kaller det fortsatt smør :P

Han nekter å lage mat hvis man må bruke smør til å steke med, alt blir bare galt mener han. Så, de få gangene han lager maten lar jeg han bruke margarin, men jeg bruker kun smør til å steke med selv.

__________________


Fruitdrops er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 19:01   #11
HenrikBooe
Medlem
 
HenrikBooe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Alder: 29
Innlegg: 122
HenrikBooe er på en erverdig vei

Sv: Hvilket smør er best?

Meierismør er det beste som finnes

HenrikBooe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 22:56   #12
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: Hvilket smør er best?

Foretrekker isakta meierismør. Da kan jeg styre saltet selv

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 02:05   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør er best?

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen, her.

Foretrekker isakta meierismør. Da kan jeg styre saltet selv

Unnskyld, men ... isakta?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 02:20   #14
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Hvilket smør er best?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Unnskyld, men ... isakta?

Vel, hvis man tar på forståelsesbrillene og ser litt tastaturisk på det, så ligger jo u'en ved siden av i'en og l'en ved siden av k'en

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 08:17   #15
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Hvilket smør er best?

Hihi, usaltet smør ja

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 10:27   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør er best?

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Vel, hvis man tar på forståelsesbrillene og ser litt tastaturisk på det, så ligger jo u'en ved siden av i'en og l'en ved siden av k'en

Haha, jeg ser det jo nå, jeg tror vel at forståelsesbrillene var avlagt etter trekvart flaske rødvin.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 14:40   #17
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Sv: Hvilket smør er best?

Opprinnelig lagt inn av karianna, her.

Jeg ser i boka her at man ikke skal spise margarin? Eller leser jeg feil? trodde det var akkurat smør som var så godt med fett? Jeg bruker Melange uten salt og melk. Den står det 0 g karbo på, 80% fett og 0 g proteiner?

Hvilket smør/margarin skal man bruke på Ketolyse?

Personlig foretrekker jeg Kvitseidsmør, men det er relativt dyrt. Bruker usalta Time meierismør til steking og baking, og det nevnte Kvitseidsmøret ellers.

Har også kjøpt ekte Butter i Tyskland, det er det samme som smør, og koster ca halvparten av det Tine sitt koster her hjemme, men dessverre blir det mindre og mindre utelandskjøring på oss norske trailersjåfører etterhvert som prisene dumpes, så de siste månedene har jeg måttet holde meg til norske produkter.

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 12:32   #18
Mithryx
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 3
Mithryx er på en erverdig vei

Sv: Hvilket smør er best?

Jeg må bare spørre, og denne tråden funker fint til det

Melange inneholder jo ikke noe spesielt med karbohydrater, det samme med Brelett. Hva er det som gjør disse to så ille å bruke i motsetning til meierismør?

Jeg er en av de som ikke liker lukten og smaken av meierismør, og jeg liker virkelig ikke Bremykt heller, så det hadde vært å kunne holdt seg til de sortene man liker best.

Hvis man velger å bruke melange og brelett, vil man ødelegge Ketolyse-kuren fullstendig?


Sist redigert av Mithryx : 04-07-11 kl 12:45.
Mithryx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 14:26   #19
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør er best?

Opprinnelig lagt inn av Mithryx, her.

Jeg må bare spørre, og denne tråden funker fint til det

Melange inneholder jo ikke noe spesielt med karbohydrater, det samme med Brelett. Hva er det som gjør disse to så ille å bruke i motsetning til meierismør?

Jeg er en av de som ikke liker lukten og smaken av meierismør, og jeg liker virkelig ikke Bremykt heller, så det hadde vært å kunne holdt seg til de sortene man liker best.

Hvis man velger å bruke melange og brelett, vil man ødelegge Ketolyse-kuren fullstendig?

Det fordi de du nevner inneholder margarin - ikke rent smør. Det har mye med vane og tilvenning og gjøre.... Du vil vel ikke ødelegge ketolyse-kuren, men med smør får du i deg bedre kvalitet på fettet. I tillegg har margarin en del prosesser i tilvirkning som ikke nødvendigvis er særlig bra for helsa i lengden...

Se innlegget til Kitt med bildet av hvordan margarin vs smør blir til ...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 14:45   #20
Mithryx
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 3
Mithryx er på en erverdig vei

Sv: Hvilket smør er best?

Hei!

Så det du sier er at grunnen til å spise meierismør (eller tilsvarende) i motsetning til Brelett og Melange er for å få i seg et renere stoff, og er ikke relatert til lavkarbo eller ketolyse i seg selv? Da tror jeg at jeg har forstått riktig.

Takk for svar og ha en fortsatt fin dag

Mithryx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 14:58   #21
Sprettball
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilket smør er best?

Margarin, eller raffinerte planteoljer generelt, inneholder svært mye Omega 6 fettsyrer. Det skulle man kanskje tro var ok, siden det er en umettet fettsyre, men problemet er at vi spiser alt for mye omega 6 i forhold til omega 3. Når forholdet mellom omega 3 og omega 6 forskyves veldig mot en stor overvekt av omega 6 virker dette blant annet betennelsesfremmende og har en rekke andre uheldige virkninger i kroppen. Dette er deler av årsaken til at f.eks mange revmatikere anbefales svært høye tilskudd av omega 3.

Det er mye mer å si om dette, men det blir et for langt innlegg. Søk det opp på nettet så finner du mye info hvis det interesserer deg.

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 15:00   #22
Sprettball
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilket smør er best?

Glemte å si at rapsolje har en bedre fordeling av omega 3 og omega 6 og dermed er mer gunstig. Olivenolje inneholder mest enumettet fett og er også bra.

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 15:02   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør er best?

Opprinnelig lagt inn av Mithryx, her.

Hei!

Så det du sier er at grunnen til å spise meierismør (eller tilsvarende) i motsetning til Brelett og Melange er for å få i seg et renere stoff, og er ikke relatert til lavkarbo eller ketolyse i seg selv? Da tror jeg at jeg har forstått riktig.

Takk for svar og ha en fortsatt fin dag

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19560 Fin link med mange andre linker og myyyyye informasjon om smør kontra margarin

For mange lavkarbere blir det og spise så ren mat som mulig gjerne viktigere over tid

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 15:42   #24
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket smør er best?

Selv synes jeg meierismør er best, men for de som ikke liker det - kan kokosolje (som cocosa pure) eller ghee være veldig gode alternativ til steking.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Seter smør vs ekte meieri smør? bamseline34 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 19-02-11 14:26
Hvilket søtningsmiddel? Kjøttbolla Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 18-05-10 13:55
Hvilket smør spiser dere? timich Lavkarbo generelt 27 02-02-10 11:01
Hvilket søtningsmiddel? nettih Spørsmål og svar 5 15-05-08 08:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no