Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolysekuren noe for meg?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-02-06, 12:59   #1
GINOK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 58
Innlegg: 24
GINOK er på en erverdig vei

Ketolysekuren noe for meg?

Har siden januar benyttet meg av Skaldeman sin kostholdsfilosofi og har gått ned noen kilo spesielt til å begynne med da jeg gikk ned 3 kg på 14 dager. Etter det har det gått litt saktere, men tendensen er nedadgående vekt. Om man følger den ene eller andre filosofien er vel kanskje ikke så farlig så lenge man holder seg til lavkarbo. Jeg har ikke så mye innsikt i de andre kostholdsfilosofiene, men har nå lest boken om Ketolysekuren (den gamle versjonen). Det som jeg blant annet likte med boken var beskrivelsen av insulinets rolle i forbindelse med overvekt. Når det gjelder insulinets innvirkning på hormonbalansen så kommer ikke dette like godt fram som i boken til Lutz ”Bedre uten brød” Nå er jo boken bygget opp omkring en kur og Torkil vil sikkert ikke trøtte leserne med for mye deltaljer og info. Men likevel sperret jeg opp øynene da jeg leste Lutz sin bok om hvordan insulinet forrykker hormonbalansen i kroppen og hvilke negative virkninger dette har på blant annet vekst- og kjønnshormonene. Selv om de fleste på dette forumet er kjent med dette forholdet så synes jeg ikke dette forholdet kan bli nok understreket. Betenkelig hvilke ”overgrep” barn nå blir utsatt for med den store andelen med sukker og andre karbohydrater som er lett tilgjengelig overalt.

Men tilbake til Ketolysekuren. Ut fra min begrensede kjennskap til andre kostholdsfilosofier så ser ikke kuren ut til å skille seg så mye ut fra andre lavkarbo, men den er rimelig streng med tanke på andelen av karbohydrater. Samtidig så er den mer åpen for mer bruk av grønnsaker en det Skaldeman gjør, ja til og med bruk av lightbrus. Det siste er noe som Skaldeman er avvisende til. Etter å ha lest boka sitter jeg igjen med et positivt inntrykk av kuren. Dette er faktisk et opplegg som appellerer til meg, da en her også har en struktur med oppskrifter som kan kombineres og dermed lette planleggingen med en ukesmeny. Selv er lite flinkt til å variere og har lett for kjøre et ensidig, noe som boken er en god hjelp for. Jeg har savnet en liten samling av oppskrifter som kan være til hjelp for meg og det får jeg i denne boken. Selv om dette forumet er ett oppkomme av oppskrifter så fungerer en liten bok i handa med noen enkle forslag til oppskrifter bra når jeg står og kikker inn i kjøleskapet og spekulerer på hva jeg skal handle og lage til.

Vel, dette ble mer en det jeg egentlig hadde tenkt å skrive, men må likevel avslutte med et spørsmål. I boken står det at ketolysekuren er ment til friske voksne mennesker. Hvorfor det egentlig. Er ikke dette kostholdet variert sammensatt og fungerer stort sett bra om en skal ned i vekt eller ikke. Er det ikke slik at Ketolysekuren som er lavkarbokost får overvektige til å gå ned i vekt samtidig som undervektige går opp til sin normalvekt. Med andre ord en kost som normaliserer vekta? Noen som kan svare meg på dette.

GINOK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 24-02-06, 19:52   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysekuren noe for meg?

Opprinnelig lagt inn av GINOK

I boken står det at ketolysekuren er ment til friske voksne mennesker. Hvorfor det egentlig. Er ikke dette kostholdet variert sammensatt og fungerer stort sett bra om en skal ned i vekt eller ikke. Er det ikke slik at Ketolysekuren som er lavkarbokost får overvektige til å gå ned i vekt samtidig som undervektige går opp til sin normalvekt. Med andre ord en kost som normaliserer vekta? Noen som kan svare meg på dette.



Årsaken til at kuren er ment for friske voksne mennesker er at den er ganske drastisk i kutting av karbohydrater. En ketogen kost, - en en kostbar forbrenningsmetode for kroppen. Det krever mye av kroppen din - spesielt i startfasen når man går over fra karbohydratrik kost. For barn i vekst er denm ikke å anbefale, med mindre det dreier seg om sykdomstilfeller for en slik diett kan hjelpe mot symptomer, som f.eks. ved barne epilepsi, hvor ketogen kost med mye fett brukes som en av behandlingsformene. For voksne mennesker en kost hvor en er i ketose, muligens gi bivirkninger/ubehag og være mindre heldig for mennesker som lider av enkelte sykdommer og som kanskje er avhengig av medikamenter i tillegg. Disse anbefales å søke lege før de begynner på kuren:

Eksempelvis:

Opprinnelig lagt inn av Torkil

  • Diabetes type II, kostregulert uten behov for medisin
    • Ingen problemer i forhold til ketolysekuren. Hør med legen for en sikkerhets skyld
  • Diabetes type II behandlet med tabletter eller insulin
    • Krever oppfølging av lege. Medisinene må normalt kuttes ut mens du er på diett. Dette må kun skje i samarbeid med din fastlege.
  • Angina pektoris , mild og stabil
    • Normalt er det ikke noe problem, men igjen bør du snakke med din lege
  • Hjerterytmeforstyrrelser
    • Kun i samarbeid med fastlegen. Atrieflimmer er normalt ikke noe problem, men andre hjerterytmeforstyrrelser er mer problematiske
  • Lavt stoffskifte, med bruk av Levaxin/thyroxin
    • Ingen problemer
Risiko
Ketogene dietter som ketolysekuren er godt undersøkt og ikke farlige. Mens man er på dietten vil vekten reduseres, blodtrykket bli lavere , kolesterolinnholdet i blodet blir lavere og man får mer godt- og mindre dårlig kolesterol. Blodsukkeret normaliseres. Med regelmessig mosjon vil risikoen for hjerte og karsykdom halveres.

Personlig tror jeg du kunne ha godt utbytte av ketolysekuren. Og klarer du å leve etter Skaldemans prinsipper mener jeg Ketolysekuren blir lett å følge. Den viktigste forskjellen mellom disse er grønnsakene. Personlig kunne jeg ikke tenke meg et kosthold uten grønnsaker. Ikke minst for variasjonen. Selv om Ketolyse kuren er en kur, vil man etter nådd mål/endt kur, lett kunne forsette med et lavkarbo kosthold. Selv anbefaler jeg Atkins pre vedlikehold/vedlikehold eller Fedon Lindbergs filosofi (de to siste er ganske så like).

Det viktigste oppi dette er at du finner noe du kan trives med og som funker for akkurat DEG. Som jeg gjentar til kjedsommelighet. Det finnes ikke noe fasit svar eller en eneste sannhet. Det finnes like mange løsninger som det finnes mennesker. Du må bare finne DIN. Ketolysekuren er et steg på veien !!

Lykke til videre !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-02-06, 20:27   #3
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Ketolysekuren noe for meg?

Etter å ha forsøkt meg på Skaldeman må jeg si meg litt enig med GINOK her, for etter å ha lest Ketolyseboka er jeg større tilhenger av Torkil en Sten Sture, ikke minst pga grøntforet og vektleggingen av variasjon, og som Nille anbefaler, så ender jeg nok også jeg opp med en type Lindberg etterhvert som vekta og fasongen er der jeg vil ha den.

Jan

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 24-02-06, 21:16   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ketolysekuren noe for meg?

Ditto.

  Svar med sitat
Gammel 24-02-06, 23:31   #5
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Ketolysekuren noe for meg?

Hei Ginok.

Som Nille sier, så finnes det ingen facit.
Vil bare si, at noe jeg gjentatte ganger har lagt merke til, er det at folk herinne med store og flotte vekttap som regel har Ketolysekuren stående som deres "kostholdsfilosofi"...
Se flere flotte resultater på www.ketolyse.no

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 25-02-06, 12:49   #6
GINOK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 58
Innlegg: 24
GINOK er på en erverdig vei

Sv: Ketolysekuren noe for meg?

Takk for svar

Til deg Nille må bare si jeg blir imponert over at du klarer å følge opp med svar på så mange tråder her inne. Virkelig beundringsverdig. Klem fra meg.

Bare for å oppsummere litt da, så er det slik at etter endt kur så justerer en opp karbohydratinntaket til sin egen toleransgrense for Karb. Da befinner en seg antaglig i området Atkins +/-. OE(Kwasniewski/Lutz) +/-, Lindberg+/- m.m. Med andre ord LAVKARBO

GINOK

GINOK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 25-02-06, 14:05   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysekuren noe for meg?

Opprinnelig lagt inn av GINOK

Bare for å oppsummere litt da, så er det slik at etter endt kur så justerer en opp karbohydratinntaket til sin egen toleransgrense for Karb. Da befinner en seg antaglig i området Atkins +/-. OE(Kwasniewski/Lutz) +/-, Lindberg+/- m.m. Med andre ord LAVKARBO

Akkurat !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vektoppgang og Ketolysekuren Summer Ketolysekuren 1 05-07-05 17:08
Ny på KetolyseKuren med ett par spørsmål. Elvis Ketolysekuren 7 23-06-05 00:51
ketolyse kuren kontra Atkins.. nomma Lavkarbo generelt 6 10-06-05 23:58
Er det noen som vet noe om dette? clueless Lavkarbo generelt 3 30-05-05 21:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no