Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Eksamen og ernæringsråd

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-01-12, 14:22   #1
Eirik N R
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 53
Eirik N R er på en erverdig vei

Eksamen og ernæringsråd

Jeg sitter her og leser til eksamen i morgen. Er ferdig med min bachelor i ernæring i mai. Pensum til denne eksamen handler bl.a. om ulike typer dietter/trender hva gjelder kosthold. Vil bare dele noen sitater fra forelesningsnotatene:

"Lavkarbodietter der inntaket av kh er under 20% anbefales IKKE for noen",
"Lavt inntak av vitaminer og mineraler", "Passer ikke for personer som trener", "Dårligere kognitive funksjoner", "Hvis man skal følge dietten er det viktig å bruke fettkilder som myk margarin", "Mager kjøtt uten mye mettet fett".
Og om myndighetenes råd står det: "Lavt fett og 50-60% kh som helsedirektoratet, vektklubben og grete roede anbefaler er å foretrekke og anbefales for ALLE"

Og dette forventes at jeg skal evt svare på eksamen... Jeg sitter her og rister på hodet og kan ikke helt skjønne hvordan de kan mene at dette er riktig. Jeg er glad jeg har oppdaget lavkarbo og at forskningen viser at dette er bedre for oss enn de rådene som er nå...

Eirik N R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, rundt 50 gr KH per dag Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 14:32   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Ja, du skal ikke se bort fra at ernæringsrådets anbefalinger står foran en større revisjon. Men i mellomtiden er du vel i den kinkige situasjonen at du må gi dem de svarene de vil ha, og ikke de korrekte. Bare så synd at mange lar seg villede til å tro at det som står i bøkene faktisk er sant....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 14:47   #3
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Nja, så lenge du begrunner det du skriver så skal det ikke være avgjørende om svaret ditt avviker fra anbefalingene. Selv fikk jeg en A på en eksamen der jeg argumenterte for hvorfor lavkarbo var den beste løsningen.

Om du argumenterer godt for det du skriver, henviser til noen sentrale studier osv, så burde det gå bra. Du bør jo såklart nevne de offentlige anbefalingene, så kan du eventuelt argumentere for hvorfor du mener disse ikke er det optimale. Da viser du at du vet hva disse går ut på. Om du argumenterer for og imot disse så skal de ikke kunne trekke deg fordi du drar andre konklusjoner utifra materialet.

Regner med du studerer på UiO siden de faktisk reklamerer for vektklubb.no på studiet (Drevon er drøy altså!). Send meg gjerne en pm, er like langt som deg i studiet på UiB.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 15:03   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Skulle til og si det samme som Vegard her, argumenterer du grundig og godt nok og belyser ting ordentlig, KAN de ikke trekke deg i karakter - og om det skulle skje, får du klage så saken blir tatt opp ordentlig

Krysser uansett fingrene for deg på eksamen! Det frister og ta en utdanning innen ernæring må jeg si - men foreløpig får jeg holde meg til det jeg kan, ta litt NKS-lederkursing og SÅ får vi se. Imens har vi jo slike som Vegard og du som jeg er overbevist om vil gjøre en flott innsats i å finne "sannheten" når det gjelder ernæring.

STÅ PÅ!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 15:32   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Om du nevner anbefalningene og i tillegg har egne synspunkter og begrunnelser for disse vil du få bedre karakter enn om du bare skrev det alle andre gjør. Lykke til.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 15:37   #6
Eirik N R
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 53
Eirik N R er på en erverdig vei

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Dette var mer ment som å få ut litt frustrasjon og ikke direkte tips. Hehe. Men takk uansett. Jeg kommer nok til å legge til litt ekstra som kanskje ikke alle har med. Det blir uansett spennende. Nå får jeg fortsette å lese..
Ha en fin dag alle sammen

Eirik N R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, rundt 50 gr KH per dag Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 15:46   #7
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Jeg hadde faktisk ikke turt å gamble med karakteren - det kommer jo helt an på hvilken sensor man får. Skriver man noe som gjør at en vrang sensor ser rødt, kan det fort gå utover en selv, selv om man har velbegrunnede svar. Og så må man klage, osv osv...

Dersom det er en eksamen kun du og sensor skal se, så ville jeg fulgt pensum i kurset til punkt og prikke, og svelget en kamel eller ti. Det er tross alt livet etterpå som ernæringsfysiolog at du kan påvirke folk, og forhåpentligvis få Norge på rett kurs! Det er da det virkelig gjelder å ta i bruk all den kunnskapen du besitter. Mulig jeg høres kynisk ut, men en eksamen er bare et papir i så måte.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 15:47   #8
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Glemte å si - lykke til på eksamen!

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 15:59   #9
Eirik N R
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 53
Eirik N R er på en erverdig vei

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Dersom det er en eksamen kun du og sensor skal se, så ville jeg fulgt pensum i kurset til punkt og prikke, og svelget en kamel eller ti. Det er tross alt livet etterpå som ernæringsfysiolog at du kan påvirke folk, og forhåpentligvis få Norge på rett kurs! Det er da det virkelig gjelder å ta i bruk all den kunnskapen du besitter. Mulig jeg høres kynisk ut, men en eksamen er bare et papir i så måte.

Jeg tenker litt sånn også. Er dumt å gamble. Og ja, hva jeg velger å videreformidle i jobb senere er jo en annen ting. Det jeg først og fremst lærer på studiet er jo ikke om anbefalingene, men kunnskap som gjør at jeg kan ta valg og være kritisk. Og kunne underbygge det jeg står for på en faglig måte.

Eirik N R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, rundt 50 gr KH per dag Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 16:00   #10
Eirik N R
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 53
Eirik N R er på en erverdig vei

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Glemte å si - lykke til på eksamen!

Tusen takk

Eirik N R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, rundt 50 gr KH per dag Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 18:03   #11
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Jeg hadde faktisk ikke turt å gamble med karakteren - det kommer jo helt an på hvilken sensor man får. Skriver man noe som gjør at en vrang sensor ser rødt, kan det fort gå utover en selv, selv om man har velbegrunnede svar. Og så må man klage, osv osv...

Dersom det er en eksamen kun du og sensor skal se, så ville jeg fulgt pensum i kurset til punkt og prikke, og svelget en kamel eller ti. Det er tross alt livet etterpå som ernæringsfysiolog at du kan påvirke folk, og forhåpentligvis få Norge på rett kurs! Det er da det virkelig gjelder å ta i bruk all den kunnskapen du besitter. Mulig jeg høres kynisk ut, men en eksamen er bare et papir i så måte.

Uenig! De har ikke lov å trekke deg i karakter på bakgrunn av at de er uenige. Så lenge du har med det som er vesentlig, og argumenterer saklig og faglig for hvorfor du er uenig, er det ikke noe problem. Du kan selvfølgelig ikke skrive at anbefalingene er feil, men du kan med stor faglig tyngde argumentere mot anbefalingene for fett f.eks.

Om de trekker deg i karakter har du rett til å vite hvorfor, og om det er pga subjektive meninger kan du klage.

Jeg vil påstå at du ved å gå denne veien vil framstå som selvstendig og faktabasert, fremfor å bare følge strømmen.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 20:09   #12
Eirik N R
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 53
Eirik N R er på en erverdig vei

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Uenig! De har ikke lov å trekke deg i karakter på bakgrunn av at de er uenige. Så lenge du har med det som er vesentlig, og argumenterer saklig og faglig for hvorfor du er uenig, er det ikke noe problem. Du kan selvfølgelig ikke skrive at anbefalingene er feil, men du kan med stor faglig tyngde argumentere mot anbefalingene for fett f.eks.

Om de trekker deg i karakter har du rett til å vite hvorfor, og om det er pga subjektive meninger kan du klage.

Jeg vil påstå at du ved å gå denne veien vil framstå som selvstendig og faktabasert, fremfor å bare følge strømmen.

Jeg ser hva du sier Vegard. Jeg får nesten ta det litt som det kommer når vi får oppgavene. Nå er det siste innspurt før jeg tar kvelden!

Eirik N R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, rundt 50 gr KH per dag Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 20:31   #13
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Det som er viktig er at du får topp karakterer og at vi får en ernæringsrådgiver med oppdatert info og som har god innsikt i hva et sunt kosthold er! Det er ikke så altfor mange av dere. Lykke til med eksamen!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:12   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Det som er viktig er at du får topp karakterer og at vi får en ernæringsrådgiver med oppdatert info og som har god innsikt i hva et sunt kosthold er! Det er ikke så altfor mange av dere. Lykke til med eksamen!

HELT enig med veggpryd! Fantastisk viktig med utdannede ernæringseksperter som er skeptiske nok til å ikke godta "sannheter", men velger og bruke sin kunnskap til å trekke egne konklusjoner

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 21:45   #15
Eirik N R
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 53
Eirik N R er på en erverdig vei

Sv: Eksamen og ernæringsråd

Takk Setter pris på koselige ord. Nå er det innspurten av lesingen. Begynner å bli trøtt og sliten etter lange lesedager..

Eirik N R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, rundt 50 gr KH per dag Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lunsj under eksamen Therese_M Lunsj 10 11-05-11 00:46
Mat til eksamen lottesinverden Ketolysekuren 1 05-05-11 22:42
Eksamen er vel overstått ... Jorkla Livets lyse side 3 22-10-10 19:05
Myndighetenes ernæringsråd bør revideres Sungrazer Artikler 2 26-11-09 14:03
I måren har jeg eksamen! Summer Generell diskusjon 19 23-06-04 12:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no