Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Midje-mål

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-08-09, 23:42   #1
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Midje-mål

Sitat:

Midjemål

Det er slått fast at det er viktig hvor på kroppen fettet sitter. En epleform med mye fett rundt midjen er mer helseskadelig enn en pæreform med fett på hofter og lår. Midjemålet brukes i stadig større grad for å finne ut om en er i risikosonen for helseproblemer, og mange mener dette kan være en bedre indikator enn BMI.

Midjemålet måles mellom nederste ribbein og øverste spiss på hoftebeinet, omtrent rundt navlen.

Grenseverdiene er ulike for kvinner og menn.

Kvinner

>80cm Økt helserisiko
>88cm Kraftig økt helserisiko

Menn:

>92cm Økt helserisiko
>102cm Kraftig økt helserisiko

Ofte sammenligner en også omkretsen rundt livet med omkretsen rundt hoften. Dette målet kalles liv-hofte-ratio, og regnes ut ved å dele midjemålet på hoftemålet, (f.eks. 75 cm/95 cm = 0,79). Hos kvinner skal dette tallet være under 0,8 og ikke over 1,0 hos menn.

Fant dette på Apotek 1 sine sider. Er det virkelig sånn at det er økt helserisiko for midjemål over 80 cm? Er litt usikker på hvor jeg måler dette, men får alt fra 85-91 cm...betyr jo at jeg har høy helse-risiko

Kan jeg spørre om hvilke midjemål dere har, og hva som er ditt fremtidige mål? Hva er "normalt"?

__________________



Sist redigert av Paris : 29-08-09 kl 23:54.
Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 23:52   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Midje-mål

Hei,
Klippet fra lommelegen.no
Midjemål:
Man kan også vurdere fedme etter midjemålet, eller hvor mye fett som ligger rundt midten. Midjemålet kan måles med vanlig målebånd og skal måles midt mellom nederste ribben og øverste delen av hoftekammen (som oftest i navlehøyde).

Menn med midjemål over 94 cm, og kvinner med midjemål over 80 cm har økt risiko for en rekke sykdommer pga overvekt. Et livmål hos menn over 102 cm regnes som fedme. Det samme gjelder hos kvinner hvis midjemålet er over 88 cm.

http://www.lommelegen.no/321993/hva-er-overvekt

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 00:05   #3
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Midje-mål

Jeg var oppe i 86 cm, nå er jeg på 83,5. Målet mitt har jeg ikke helt klart, men tror nok jeg må rundt 70 cm for å få plass i bunaden.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 00:33   #4
Vaffel
Medlem
 
Vaffel sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 365
Vaffel har en fantastisk aura rundt segVaffel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Midje-mål

Jeg har circa en meter. Helsefarlig, absolutt... det er jo derfor jeg gjør noe med det.

__________________




Vaffel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig moderat/restrektiv lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 01:28   #5
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Midje-mål

Opprinnelig lagt inn av Vaffel, her.

Jeg har circa en meter. Helsefarlig, absolutt... det er jo derfor jeg gjør noe med det.

Ja det er sant Bare så skremmende å lese likevel

Men hvor måler dere hen? Jeg har alltid målt på det "breieste" punktet, men skal prøve denne målingen her. Blir ca ved navelen.

70 cm here we go!!!

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 01:31   #6
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Midje-mål

Opprinnelig lagt inn av Paris, her.

Men hvor måler dere hen?

Hadde du lest hele innlegget mitt så hadde du sett denne:

Midjemålet kan måles med vanlig målebånd og skal måles midt mellom nederste ribben og øverste delen av hoftekammen (som oftest i navlehøyde).

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 02:29   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Midje-mål

Dette er skummelt, altså. Jeg tenker på at midja mi var 111 cm for tre år siden. Det er helt utrolig, egentlig.
Nå er den rett under nitti, fortsatt litt i største laget, men på rett vei!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 09:09   #8
trollmamma
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 160
trollmamma er på en erverdig vei

Sv: Midje-mål

Jeg har målt ca en cm over navlen, samt at jeg måler over "hengemagen", der jeg er bredest.

Midjemålet startet på 81 cm og har i løpet av 5 uker blitt redusert til 69. Hengemagen er det litt verre med, gitt.... men det tar vel tid før de musklene strammes opp.

__________________


trollmamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 14:00   #9
Bolletryne
Juniormedlem
 
Bolletryne sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Nordaførr
Alder: 52
Innlegg: 18
Bolletryne er ny på veien

Sv: Midje-mål

Synes det er veldig merkelig at samme "normalmål" skal gjelde for personer som er 150 cm høye som de som kanskje er 185, men hva vet vel jeg...

__________________



Start Ketolyse 11.05.09 Lindberg-inspirert lavkarbo fra 06.11.09.
Bolletryne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 00:48   #10
4me
Medlem
 
4me sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 44
Innlegg: 217
4me er ny på veien

Sv: Midje-mål

Det samme tenkte jeg også. Siden trossalt jeg er 150. Hvis en på 180 skal være 70 cm, tja hvor stor skal jeg være da 50? *grøsser*

__________________


4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 03:29   #11
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Midje-mål

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hadde du lest hele innlegget mitt så hadde du sett denne:

Midjemålet kan måles med vanlig målebånd og skal måles midt mellom nederste ribben og øverste delen av hoftekammen (som oftest i navlehøyde).

Ja vet som jeg også siterte i første innlegg Men bare lurte hvor dere måler...jeg syns det er vanskelig å finne dette punktet, for det er jo bredere mange andre plasser

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 07:16   #12
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Midje-mål

råvidt, rett over navelen? tror jeg.

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 13:20   #13
oolicks_rNd
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 3
oolicks_rNd er på en erverdig vei

Sv: Midje-mål

Ja, det er rett jeg måler like under navlen min. Jeg pleide å måle over min navle før, men når jeg så hvor min skreddersy tiltak meg .. nå vet jeg! hehehe

__________________
Gymgrossisten Spesialtilbud

oolicks_rNd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 14:10   #14
Bambolona
Juniormedlem
 
Bambolona sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag
Alder: 36
Innlegg: 47
Bambolona er på en erverdig vei

Sv: Midje-mål

Dette synes jeg bare var rart. Jeg er 170cm høy og er nå nede i 57kg. Men midjemålet mitt rett over navelen er 86cm. Betyr det at jeg er i ferd med å få kraftig økt helserisiko? Bør jeg slanke meg enda mer?
Jeg har lange bein men til gjengjeld en ganske kort overkropp. Der ribbeina slutter, begynner hoftene. Så er ikke mye til midje på meg!
Tror nok dette er ganske individuellt...

__________________




Bambolona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ala Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 20:19   #15
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Midje-mål

Opprinnelig lagt inn av trollmamma, her.

Jeg har målt ca en cm over navlen, samt at jeg måler over "hengemagen", der jeg er bredest.

Midjemålet startet på 81 cm og har i løpet av 5 uker blitt redusert til 69. Hengemagen er det litt verre med, gitt.... men det tar vel tid før de musklene strammes opp.

69 cm rundt ca navelen Hjelp! hvordan klarer du det!!!

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 20:41   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Midje-mål

Oioi, 69 cm! Du må har kurver, kvinne!

Jeg vet med meg selv at jeg nok ikke kommer til å få verdes smaleste midje uansett hvor slank jeg blir, på grunn av kroppsformen min. Jeg er fornøyd så lenge jeg faktisk har en
Men når alt kommer til alt, så tror jeg fettprosenten har mest å si. Ligger man som kvinne mellom 20 og 30% så er man i hvert fall innenfor normalområdet. Vi er alt for forskjellige til at BMI eller MHR er sikre måleenheter på en sunn kropp

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 21:31   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Midje-mål

Opprinnelig lagt inn av Rufus, her.

Hva står MHR for?

ps: Jeg vil ha større midje jeg
Håper jeg får større midje når jeg legger på meg, det er en av mine store drømmer.

Midje/hofte-ratio, som beskrives over her, forholdet mellom midje og hofter

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 22:39   #18
trollmamma
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 160
trollmamma er på en erverdig vei

Sv: Midje-mål

Opprinnelig lagt inn av Paris, her.

69 cm rundt ca navelen Hjelp! hvordan klarer du det!!!

69 cm er målt ca 1 cm over navlen altså, på selve navlen er jeg nok noe større, gitt.

På det bredeste er jeg 81 eller noe sånt.

__________________


trollmamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 23:13   #19
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Midje-mål

Opprinnelig lagt inn av trollmamma, her.

69 cm er målt ca 1 cm over navlen altså, på selve navlen er jeg nok noe større, gitt.

På det bredeste er jeg 81 eller noe sånt.

81 på det bredeste :dåne: ja det er enkelte som har det kjenner jeg mister helt motet jeg nå....neida....jeg skal klare det jeg også!! BASTA!!

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 05:08   #20
Kyra
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Buenos Aires
Innlegg: 3
Kyra er på en erverdig vei

Sv: Midje-mål

Opprinnelig lagt inn av Bolletryne, her.

Synes det er veldig merkelig at samme "normalmål" skal gjelde for personer som er 150 cm høye som de som kanskje er 185, men hva vet vel jeg...

Mener å ha lest at det er uavhengig av høyde pga at faren med magefettet er hvor mye fett som ligger utenpå/rundt organene dine. Om det er 20cm tykt lag med fett utenpå, så er det farlig uansett om du er 150 eller 180cm. Så hvis man er skikkelig uheldig og bare legger på seg rundt midjen, så blir det det helsefarlig selv om man kanskje ikke er overvektig totalt sett.

Kyra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker...enda Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 12:25   #21
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Midje-mål

Jeg måler meg på det tynneste (ca 2 cm over navlen), for å være sikker på å treffe på samme sted hver gang. Jeg er 98 cm på nuværende tidspunkt ...

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 22:08   #22
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Midje-mål

Opprinnelig lagt inn av 4me, her.

Det samme tenkte jeg også. Siden trossalt jeg er 150. Hvis en på 180 skal være 70 cm, tja hvor stor skal jeg være da 50? *grøsser*


Det er vel uansett hvor høy eller lav du er, så bør ikke midjemålet være over 80 cm.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 22:11   #23
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Midje-mål

Opprinnelig lagt inn av Kyra, her.

Så hvis man er skikkelig uheldig og bare legger på seg rundt midjen, så blir det det helsefarlig selv om man kanskje ikke er overvektig totalt sett.

Dessuten legger vel "insulinfettet" seg i hovedsak på magen - altså er det en indikator på at man står i fare for å utvikle diabetes og/eller andre livsstilssykdommer.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 22:53   #24
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Midje-mål

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Dessuten legger vel "insulinfettet" seg i hovedsak på magen - altså er det en indikator på at man står i fare for å utvikle diabetes og/eller andre livsstilssykdommer.

Og derfor er det jo så idiotisk at legene ikke "skjønner" at vi må stoppe med dette karbohydrat-inntaket Tenker fortsatt på legen på sykehuset som anbefalte meg å begynne på igjen med brød osv....

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 11:27   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Midje-mål

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Dessuten legger vel "insulinfettet" seg i hovedsak på magen - altså er det en indikator på at man står i fare for å utvikle diabetes og/eller andre livsstilssykdommer.

"Typiske insulinresistente kropper" hos kvinner er jo gjerne litt formløse, altså at man i hovedsak legger på seg på midje og mage og fortrenger de klassiske kvinnelige formene. Det ser jeg så mange eksempler på. Noen leger påstår jo at de nærmest kan se på en pasient som kommer inn på kontoret deres at de er i fare for diabetes.
Jeg og søstrene mine er klassiske eksempler. De har alltid lagt på seg på rumpe, hofter, lår og litt på magen, og nesten uanset vekt vært ganske friske, mens jeg har lagt på meg på rygg og midje og mage, men hatt tynne bein og armer og skrinn rompe og blitt sykere og sykere for hvert gram som har kommet på kroppen min.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no