Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-09-09, 10:28   #1
kjetilkl
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 3
kjetilkl er på en erverdig vei

Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Hei!

Jeg har prøvd meg på ketose og har vært i den tilstanden fra og til i noen uker. Har hatt litt bivirkninger som svimmel, kvalm første uken, slapp, etc. Drikker så mye vann jeg får til, men har funnet ut at jeg muligens har spist for lite fett, som også kan være årsaken.

Til å begynne med ble det karbofritt i uka, mens på fisketurer, hytteturer o.l. i helgene skeiet jeg ut med vanlig kost og mye ekstra. Så begynte lavkarbo igjen på mandag og et par-tre dager med svimmel og slapp igjen. Men kanskje for lite fett igjen?

Men så til spørsmålet mitt:
Hva er konsekvensen av å gå inn og ut av ketose i helger i ny og ne? Noen som har erfaring med om man stort sett alltid opplever bivirkninger når man på ny går inn i ketose etter å ha skeiet ut en dag eller to? Kommer man raskere inn i ketose hvis man nylig har vært der?

Så et annet spørsmål i samme sammenheng:
Når man først skeier ut, f.eks. i sine barns bursdagsfeiringer og spiser noen kakebiter og kanskje litt pizza. Er det da slik at kroppen etterpå bruker opp raske karbohydrater (sukker) raskere enn f.eks. brød, poteter, pasta, etc?

Oppfølgingsspørsmål:
Når jeg vet jeg skal skeie ut en helg, fordi det er uaktuelt å unngå karbs, men ville gjerne prøve å begrense skaden bittelitt: Kan det tenkes at det teoretisk sett, for å komme raskere tilbake i ketose, eksempelvis vil være smart å skeie ut med en kakebit fremfor pizzabit (med hvetebunn/loff)? Kakebiten har vel mere karb selvfølgelig, men forsvinner disse likevel raskere?

Vel, jeg har hvertfall skeiet ut hver eneste helg, med unntak av den siste, men likevel gått ned 7,5 kg nesten uten trening. Men jeg ser jo på vekta at etter hver helg så må det jobbes litt for å komme tilbake til der jeg var før helga.

Håper på noen gode svar.

Mvh Kjetil

kjetilkl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 10:34   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Opprinnelig lagt inn av kjetilkl, her.

Når jeg vet jeg skal skeie ut en helg, fordi det er uaktuelt å unngå karbs,

Så lenge ingen legger deg i remmer og dytter i deg mat, er det vel opp til deg om det er aktuellt eller uaktuellt å unngå karbene?
Lavkarbo og livsstilsendring handler vel så mye om å ta kontroll over seg selv, og ikke gjøre ting bare for å tekkes andre/passe inn. Tørre og si fra og stå for valgene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 11:24   #3
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Her er en tråd om utskeielser på lavkarbo.

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 11:30   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Spis heller pizzafyllet (altså ikke bunnen) i stedet for kake.

Resultatet av å gå inn og ut av ketose slik du gjør, er vel at kroppen din aldri kommer godt i gang med fettforbrenningen. Dette tar noen uker (å komme i ketose kan ta alt fra en dag til 3-4 dager) i følge Torkil.

Kroppen forbrenner raske karber først. Hvis det etter at kroppens energibehov er dekket er et overskudd av sukker i blodet (altså du ikke holder på med å trene mens du spiser kakestykket) vil insulinen lagre overskuddet som fett.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 11:54   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Dette er utdrag fra det Pål skriver om i den linken:

"Utskeielser
Lavkarbohydratkosthold er det perfekte kosthold å skeie ut på. Grunnen er at lavkarbohydratkosthold fører til en økt fettforbrenning, som ikke går ned før etter flere dager med høykarbohydratkosthold. Det betyr at man kan opprettholde en stor fettforbrenning selv om man innimellom tar en dag med høyere karbohydratinntak.

Man er ikke fortapt om man skal ned i vekt på et lavkarbohydratkosthold, og spiser litt mye karbohydrater en dag. Ketose er egentlig ikke en tilstand selv om vi ofte kaller det det. Det er ikke en magisk grense vi kan krysse for å enten være eller ikke være i ketose.

Jeg oppfordrer ikke her til å gå bananas med karbohydrater annen hver dag, men jeg synes det er viktig å huske at helse er mye mer enn vekt, og et for restriktivt kosthold kan være både tungt og stressende, uten at det gir større vektnedgang. Det verste vi kan gjøre etter en ”sprekk” er å stresse og å få dårlig samvittighet. Det gjør ting bare verre. En sprekk har så lite å si rent fysiologisk at det ikke er noe å bry seg om."


Jeg vil bare understreke at man må være kommet godt i gang med fettforbrenningen for at dette skal gjelde. Er man inn og ut av ketose flere ganger i løpet av uken, så er det ikke lenger snakk om en utskeielse, men at man har et blandingskosthold...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 21:04   #6
Babyblue
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 57
Babyblue er på en erverdig vei

Sv: Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Alle jeg kjenner som har begynt med lavkarbo har følt seg dårlig de første dagene, og så følt seg dårlig etter en sprekk, men aner ikke om det fortsetter hvis man sprekker hver helg.

Lite tips. Ikke start på en kur eller sprekk like før nattevakter.

__________________


Babyblue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 21:26   #7
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Det å være i ketose og kunne gå ned i vekt i kestose er en luksus du kan oppleve i en periode av livet. Kroppen kommer til å venne seg til å være i ketose, og du kommer til å merke at det ikke blir så lett å gå ned i vekt etter en stund. Dette er hva jeg har lest meg til i boka "slank med ketolysekuren" av torkil Andersen.

Å "sprekke" så ofte er altså ikke å anbefale...for å kunne nyttigjøre seg av det å være i ketose.

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 19:56   #8
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Jeg tenker at det at kroppen venner seg til ketosen, altså selv blir flinkere til å fremstille glukose av protein, kan være en ulempe etter lang tid i ketose. Altså at det da kan være lurt med en "sprekk". Men så klart ulurt å sprekke/gå inn og ut av ketose ofte, det må da være slitsomt for kroppen.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 18:48   #9
kjetilkl
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 3
kjetilkl er på en erverdig vei

Sv: Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Så lenge ingen legger deg i remmer og dytter i deg mat, er det vel opp til deg om det er aktuellt eller uaktuellt å unngå karbene?
Lavkarbo og livsstilsendring handler vel så mye om å ta kontroll over seg selv, og ikke gjøre ting bare for å tekkes andre/passe inn. Tørre og si fra og stå for valgene.

Ja det stemmer, det er opp til meg å bestemme :-) og som jeg skrev er det uaktuelt å unngå karbs når jeg skal på fisketur på fjellet, når jeg skal på fest eller rett og slett bare fordi jeg synes det er på tide med en pause i å unngå karbs.

Jeg har forøvrig ingen ønske om å leve etter ketose-kosthold resten av livet, og heller ingen ønske om å unngå karbs når jeg skal ut å ha det gøy selv nå i slankeperiode. Jeg bruker ketose til å gå ned i vekt, med godt hell så langt, til tross for at jeg skeier ut (med full viten og vilje) i helgene. Det går selvfølgelig litt tregere etterhvert, men det bekymrer lite.

Men jeg har lært en vesentlig ting av å gå på ketosekosthold og det er at det å spise mindre karbohydratrik kost er veldig bra for min mage. Jeg har så godt som aldri halsbrann når jeg holder på med dette og det er jo spesielt bra siden jeg har kronisk refluks (betennelse i spiserøret).

Som småbarnsfar til to små (1 og 3 år) og som pendler, så strekker ikke alltid tida til med tanke på trening og slikt. Derfor bestemte jeg meg for å prøve denne måten å gå ned i vekt. Og det har fungert utrolig bra. Jeg har også fått et litt annet syn på hva som er et bra kosthold for meg, hvilket innebærer å spise mindre karbohydydrater. Så da må det bli en balanse mellom mindre karbohydrater, mer sunn mat (grønnsaker, frukt) og mindre usunt fett.

Likevel har jeg ingen målsetning om å slutte helt med ting jeg spiste før, noen spisegleder må man fortsatt kunne ha. Det gjør jeg i helgene, det er mitt valg og det står jeg for. For meg blir ketosekosthold altfor ensidig.

Men til slutt er jeg selvfølgelig enig, hvis man ønsker å holde seg til karb-fri mat så er det ingen grunn til å la seg presse av omgivelsene tli noe annet. Jeg spiser mine salatblad i kaffekroken på jobb....kaninkommentarer preller lett av hehe.....

kjetilkl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 18:56   #10
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Men hva med ett kosthold a la fedon da? Da er du jo ikke i ketose men spiser lavkarbo. Hvis du går tilbake til det du la på deg av når du er ferdig så er jo hele nytten med å gå på lavkarbo borte, for det skal mye til for ikke å legge på seg da...
Selv skal jeg over på fedon når jeg er ferdigslanket, ett kosthold jeg er sikkert på at jeg kan leve på resten av livet.

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 21:02   #11
kjetilkl
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 3
kjetilkl er på en erverdig vei

Sv: Av og på ketose ifm helger? Hva skjer?

Vi får se :-) Foreløpig tenker jeg at det virker lurt å spise litt mindre brødskiver, litt mindre poteter til middagen, litt mindre ris, etc, etc. Men det viktigste er selvfølgelig å klare å holde seg unna snop og søtsaker, spesielt på ukedagene. Går det bra så er det håp :-) For meg så går slikt litt i bølger, har man fått smaken på no godt så klarer man ikke holde seg unna for alltid, det har jeg heller ikke lyst til. Å fokusere på mindre karbohydrater har jeg ikke forsøkt før (med unntak av nå i ketose) så det blir jo spennende å se hva som skjer med vekta etter det.

kjetilkl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da? Chumpsy Lavkarbo generelt 31 16-07-11 21:01
Hva skjer om man stadig sprekker på ketose? annabanana Ketolysekuren 8 20-05-08 16:22
Hva skjer`a...???? cathrine Generell diskusjon 1 04-04-08 08:36
Ketose - Hva skjer når man blir syk? mammamia Generell diskusjon 3 18-03-08 14:58
Kva er det som skjer med meg? Konkelimonke Ketolysekuren 2 03-05-07 12:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no