Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Karboinntak når man ikke skal gå ned

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-06-10, 11:00   #1
Bumble
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 2
Bumble er på en erverdig vei

Karboinntak når man ikke skal gå ned

Hei!
Jeg er ei normalvektig jente (BMI på 21) med PCO, jeg sliter med denne slitsomme hårveksten og manglende eggløsning.. Har prøvd P-pillen Diane, men det var virkelig ikke noe for meg Jeg tenker at det uansett må være mye bedre å holde det i sjakk på en naturlig måte gjennom kosten. Jeg har prøvd å satt meg litt inn i lavkarbokost, men lurer på hva som er er normalt karboinntak når man ikke skal videre ned i vekt? Har lest meg opp på Ketylose men dette virker som en diett for de som skal gå ned endel.. Burde jeg heller valgt en annen? Blir veldig glad for svar, er kjempeforvirret

Bumble er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkombinert Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 13:09   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Karboinntak når man ikke skal gå ned

Hei,
Lavkarbo er en paraplybetegnelse for karbo reduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. I den ene enden har du ketogene kosthold opp til ca 20 kh, noen er i ketose opp til 50 kh. Mange som er på vedlikehold ligger på 40-60 kh pr dag og de aller, aller fleste ligger under 72 kh pr dag, ref Lutz (boka: Bedre uten brød). Mange lurer på fettinntaket når man øker kh og den generelle oppfatningen er at man ikke behøver å tenke nevneverdig på å redusere på fettinntaket før man passerer 72 kh, ref. Lutz.
Mange som ikke skal ned i vekt eller har nådd målet beveger seg i retning av Lindberg En del lever også ketogent etter at målet er nådd, man må bare finne ut hva kroppen trives best med.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 17:17   #3
Bumble
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 2
Bumble er på en erverdig vei

Sv: Karboinntak når man ikke skal gå ned

Tusen takk for svar Nå ble jeg mye klokere

Bumble er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkombinert Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 22:33   #4
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel
Smile

Sv: Karboinntak når man ikke skal gå ned

Hei!
Enig i de andre innleggende her. Kroppen din vet best.
Ser at du også har andre helseplager. Jeg hadde et lignende utgangspunkt som deg for 2,5 år siden.
BMI på 21 og hormonelle ubalanser(ME også). Så startet jeg på lavkarbo. på Optimal Ernæring i flere mnd. Jeg klarte ikke få i meg all fettet hele tiden. Men jeg holdt meg til karboene. Jeg fikk en fett-ring rundt magen og lår, gikk opp 8-9 kg på 2 mnd!! BMI på 25-26 etter kort tid. Sannsynligvis forsaket av for lavt stoffskifte(ikke diagnose).
Da gikk jeg på ketose, og holdt meg under 15 karboer pr dag. Jeg ble bare sliten og svak av det.Vekten rikket seg ikke! Magen var kronisk treg. Jeg følte meg litt bedre på rundt 50 og kuttet ned på mettet fett og animalske proteiner. melkeprodukter måtte også kuttes ut. og gått mer over på oljer(øko og kaldpr). og mer plante-proteiner(lettere fordøye)
Jeg har også lest i ettertid at dersom man er mye sliten/lav energi, sliter med fordøyelse osv så kan det være fornuftig å legge seg på rundt 40-60 karboer for da slipper kroppen produsere det selv fra proteiner. (Tar litt mer energi).
Jeg har mye mer helsegevinst av å følge fordøyelsen enn å telle karboer. Mye bedre for meg å spise belgfrukter(bløtlagte/spiret) enn feks fet biff/bacon. Jeg tar også proteinpulver(ris, kikert, hemp) og kan spise egg. Litt kylling og fisk går også greit.
Jeg spiser noe frukt(1-2 om dagen), men alltid sammen med protein/fett og grønt og bær(mandler, kokosolje, spinat etc). og jeg lager nesten ALL mat fra bunn av..
Altså en blandig av RAW FOOD og Fedon omtrent
jeg har ikke gått ned noe i vekt ennå, men har generell bedre velvære, mer energi osv..
nå er jeg klar for økt mosjon, og fysisk aktivitet er jo som kjent minst like viktig som kostholdet

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skal, skal ikke? marquise Ketolysekuren 3 04-06-08 11:21
Økning av karboinntak/ut av ketolysekuren? livsti Ketolysekuren 2 26-03-08 22:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no