Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kolesterol

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-09-04, 09:27   #1
apple
Gjest
 
Innlegg: n/a

Kolesterol

Da jeg var på helsestasjonen med lillegutt i går, nevnte legen at jeg burde ta en kolesteroltest siden jeg visstnok hadde et eller annet på øynene som kunne tilsi forhøyet kolesterol.
Atkins bedyrer jo at verdiene ikke går opp selv om man spiser dietten hans, men jeg må allikevel innrømme at jeg ble litt bekymret.

Har dere testet dere før, under og etter? Noen som har opplevd økning i verdiene?

  Svar med sitat
Gammel 01-09-04, 10:35   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg husker ikke tallene mine, men det gode kolesterolet hadde gått opp litt og det dårlige kolesterolet hadde gått kraftig NED. Prøvene mine var helt perfekte !!


..... etter ca. 9 mnd på Atkins. Stefaren min går på Lindberg og hans kolesterol har også gått kraftig ned. han be anbefalt Lindberg nettopp på grunn av blodtrykk og kolesterol!!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-09-04, 12:22   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg har aldri sett noen som har fått høyere kolesterol av å følge lav-karbo kosthold. Da må det eventuelt være fordi det gode kolesterolet har blitt bedre. Grunnen er at mindre karbohydrater gir mindre insulin. Lite insulin gjør at det dannes mindre kolesterol. (Via enzymet HMG CoA reduktase i leveren, som insulin fremmer).

Men når det er sagt, så er det viktig å påpeke at et lav-karbo kosthold ikke nødvendigvis betyr at alle aspekter ved kostholdet er sunt!

Det er ikke mye hjelp i å spise lite karbohydrat hvis man samtidig:

1) bruker varmpressede oljer med masse omega-6 og transfett
2) daglig spiser majones, kaviar og dressinger fra butikken
3) ikke spiser nok proteiner
4) ikke spiser nok fett
5) alltid tyr til mettet fett
6) svir biffen i panna til alle måltider
7) spiser ensidig
8) spiser for lite
9) spiser uregelmessig
10) ikke spiser grønnsaker
11) aldri lager mat fra bunnen

osv.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 02-09-04, 18:34   #4
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Jeg fikk en liten økning i kolesterolet da jeg testet etter tre uker, men økningen var ikke stor eller urovekkende. Ett år etter var kolesterolet kommet under det den var på før dietten og etter to år var den kommet ytterligere ned.
Jeg tror det er normalt med en liten økning de første dagene før det går nedover igjen.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no