Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Migrene og kosthold

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-09-08, 18:20   #26
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Migrene og kosthold

Jeg tar bare tran. Trodde det var det som var best for å få i seg d-vitaminer. 400 IE d-vitaminer har jeg aldri hørt om. Kan du fortelle mer? Skal legge til solarium denne måneden. Så blir jeg fin også.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 18:56   #27
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Migrene og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Jeg tar bare tran. Trodde det var det som var best for å få i seg d-vitaminer. 400 IE d-vitaminer har jeg aldri hørt om. Kan du fortelle mer? Skal legge til solarium denne måneden. Så blir jeg fin også.

Tran fungerer bra det, men en spiseskje er så lite i forhold til hva solen gir. Hvis man likevel (som meg) liker å drikke tran i store mengder, så kan det gå.

Et godt hjelpemiddel for å få et kick på "d-hormonene" (d-vitamin er egentlig et hormon...) er disse kapslene her: http://www.naturligt.se/website1/Hal...d_prod-s1/1308
Bestill en pakke om gangen for å slippe toll.
En kapsel er like mye som fem skjeer med tran, og noen kapsler om dagen sammen med solarium og selvfølgelig den vanlige skjeen med tran er bra. Det hadde vært utrolig spennende å fått høre hvordan din migrene reagerer på den resepten.

Hvis du rammes av redsel for d-vitamin-forgiftning så er det på tide med blodprøve. Det er dumt å være redd for d-vitaminer ved prekær d-vitamin-mangel...

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 20:38   #28
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Migrene og kosthold

Tar trankapsler jeg da, og det går nå greit da. Jeg prøver å finne de holistiske d-vitaminene på helsekost først. Jeg er så klønete med bestilling på data. Egentlig er jeg er stolt bare over det å finne frem her inne på lavkarbo. Skal be om en blodprøve neste gang jeg er hos legen. Men jeg er egentlig ikke så bekymret. Jeg tror de norske anbefalingene er innenfor ganske gode marginer.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 21:39   #29
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Migrene og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Tar trankapsler jeg da, og det går nå greit da.

En trankapsel inneholder 200 IE d-vitaminer og i tilfelle du trenger 4000 IE d-vitaminer om dagen for å holde blodserum på 125 nmol/l kalsidiol (noe som ikke er utenkelig) så blir det 20 trankapsler om dagen.

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Jeg er så klønete med bestilling på data.

Da gjelder det å huke tak i en datanerd til å gjøre jobben for seg...

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Skal be om en blodprøve neste gang jeg er hos legen.

Når man har migrene som følger hormonsvingningene ved menstruasjon så er det etter mine oppfatninger det mest fornuftige man kan gjøre. Vær forberedt på at legene synes slike blodprøver er totalt unødvendige. De mener gjerne at d-vitaminer bare er til for at ikke folk skal få rakitt og benskjørhet.

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Jeg tror de norske anbefalingene er innenfor ganske gode marginer.

De norske anbefalinger på d-vitamin-inntak (400 IE) holder i massevis til å unngå rakitt, men de er altfor lave i forhold til mange andre helseplager. Dette gjøres det veldig mye forskning på, som det norske helsevesen ikke oppdaterer seg på. Og legene står litt maktesløse hvis de velger å følge med på forskningen, for den legen som anbefaler soling uten solkrem eller tjuefem spiseskjeer med tran om dagen vil snart miste sin legelisens.

Helsevesenets fastsetting av normalt blodserum ligger på ca 40 - 150 nmol/l. Det normale blodserum for en som lever som steinaldermenneske i sommersol, uten vinduer og solkrem, er oppimot 220 nmol/l, og det i seg selv skulle være nok til å vise at det norske helsevesen er på ville veier omkring dette.


Sist redigert av tnutt : 21-09-08 kl 21:46.
tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 21:53   #30
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Migrene og kosthold

Jeg må tilføye at man ikke får kjøpt sterkere d-vitaminer-tabletter i Norge enn 400 IE. I Danmark er grensen på 1200 IE, og i Sverige på 2000 IE. Og i USA er det vel ingen grenser på dette, de selger i hvertfall tabletter på 50000 IE der, som man kan kjøpe på nett.

Pass uansett på at det er D3-vitaminer og ikke D2-vitaminer.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:03   #31
vilya
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 38
vilya er på en erverdig vei

Sv: Migrene og kosthold

Tidligere hadde jeg migrene 1-3 ganger iløpet av uka. Mest pga at jeg ikke er så flink med å stå opp til samme tid hver dag. Liker feks å sove lenge i helgene og når jeg har fri, men må opp tidlig på skole andre dager. Jeg har levd på lavkarbo i snart to måneder nå, ikke så langt unna Fedon. Og nå har ikke jeg hatt migrene på 3 uker!!! Håper dette fortsetter slik!

vilya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 22:50   #32
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Migrene og kosthold

Så bra Vilya!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 00:54   #33
vilya
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 38
vilya er på en erverdig vei

Sv: Migrene og kosthold



Håper det er på grunn av kostholdet da. Og ikke at jeg bare har vært heldig i noen uker.

vilya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 10:20   #34
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Migrene og kosthold

Kjempespennende lesning! Nå vet jeg hva som trigget mitt siste anfall, nå sist tirsdag. Avocado! Jeg spiste 2 halve, og det er for mye. I går spiste jeg en halv, og det har gått bra sålangt. Nå er ikke jeg den som er verst plaget, men dette var veldig interresant,.

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 22:23   #35
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Migrene og kosthold

Det virker som det er 1000 ting som kan trigge migrene, og at det kan være litt av en jobb å finne ut hva det er.

Jeg ser ikke at smaksforsterkere/glutamat er nevnt i denne tråden. Er det noen som har erfaring med å rydde vekk det fra kostholdet i forbindelse med migrene?

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 11:22   #36
Omelett
Medlem
 
Omelett sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 189
Omelett er ny på veien

Sv: Migrene og kosthold

Jeg hadde migrene 1-4 ganger i måneden før jeg la om kostholdet (til generell lavkarbo), og hadde ofte stresshodepine flere ganger i uka. Etter at jeg la om har migrenen forsvunnet fullstendig, og det er veldig, veldig sjelden jeg har stresshodepine også. Jeg har merket at jeg kan få hodepine om jeg spiser sukker eller får i meg kunstige søtningsstoffer som aspartam.

Omelett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 11:12   #37
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Migrene og kosthold

Dere er utrolig heldige. Jeg hadde migrene 18 dager forrige måned og det ser ikke særlig lovende ut denne måneden heller. Har vært på ketogen kost 9-10 måneder. Migrenene er lik som den var før jeg skiftet kosthold. Jeg spiser ganske "ren" mat. Lager all mat fra grunnen. Stort sett kjøtt, fisk, grønnsaker og rømme/fløte/smør. Lite kunstig søtning. Migrenen min har i alle år vært utløst av hormonsvigninger. Etter jeg kom i overgangsalderen har den blitt verre. Det ser ikke ut til at kosthold og vitaminer har noen betydning her. Heldigvis virker Maxalt bra. Så det er til å leve med.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 12:14   #38
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Migrene og kosthold

Pearl, du har vel ikke fått sjekket ved blodprøve om du har d-vitamin-mangel?

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 08-10-08, 12:30   #39
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Migrene og kosthold

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Pearl, du har vel ikke fått sjekket ved blodprøve om du har d-vitamin-mangel?

Nei. Jeg har ikke fått time enda. Skal be om det når jeg kommer til. Men jeg tror jeg får i meg ganske mye d-vitaminer. Tar tran hele året, tar sol, spiser laks/makrell flere ganger i uken. Men, jeg skal likevel sjekke når jeg kommer til.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 11:31   #40
EliseIF
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 3
EliseIF er på en erverdig vei

Sv: Migrene og kosthold

takk for bra innlegg om migrene,
Jeg er også i samme situasjon, håper du deler dine erfaringer etterhvert som du tester ut diverse mat.

EliseIF er avlogget   Min kostholdsfilosofi: alt som virker mot migrene Svar med sitat
Svar

Emneord
hodepine, migrene


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Til dere med migrene xtra Fysisk og mental helse 10 31-03-08 19:04
Ketolysekuren og revmatisme/migrene Selma Ketolysekuren 5 14-10-07 00:34
Migrene borte? Photobscura Fysisk og mental helse 13 19-05-07 13:37
ME og kosthold Huldr Fysisk og mental helse 9 04-04-07 15:04
ME og kosthold sommerfugl Generell ernæringsdebatt 11 14-11-05 19:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no