Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er fett og ketose farlig?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-09-09, 18:29   #126
Maramor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 5
Maramor er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Fantastisk tråd

Ser at den er gammel, men har likevel et par spørsmål.

For det første blir det nevnt her at hos en del (alle??) overvektige funker ikke mekanismen med firgjøring av fett fra cellene når vi trenger det. Slik jeg har forstått det lagrer cellene fett for bruk senere og ideelt sett frigjør dette etter behov. Men dette fungerer ikke bra hos overvektige. Denne mekansimen har blitt forstyrret av et kosthold med mye karbohydrater. (Er jeg på viddene nå??) Kroppen svarer med å ville ha mer karber istedet for å frigjøre lagret fett.

Spørsmålet mitt blir - kan dette bli en permanent skade? Kan denne mekanismen normaliseres med lavkarbo kost? Jeg vil vel også tro at arv og genetikk og mye annet spiller inn her, men jeg bare lurer...

Maramor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 23:14   #127
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Maramor, her.

Spørsmålet mitt blir - kan dette bli en permanent skade?

Ja, i første stadie blir det til insulinresistens, deretter diabetes 2.

Sitat:

Kan denne mekanismen normaliseres med lavkarbo kost?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 15:20   #128
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Maramor, her.

Spørsmålet mitt blir - kan dette bli en permanent skade? Kan denne mekanismen normaliseres med lavkarbo kost?


Trening kombinert med lavkarbo vil bedre musklenes insulinfølsomhet, og produksjonen av insulin vil også kunne gå ned.

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 15:22   #129
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Er fett og ketose farlig?

Husk at insulinresistensen sitter i selve musklene, det er musklene som er insulinresistente. Derfor er trening spesielt effektivt, gjerne styrketrening.

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 10:54   #130
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Husk at insulinresistensen sitter i selve musklene, det er musklene som er insulinresistente. Derfor er trening spesielt effektivt, gjerne styrketrening.


Aha! Takk for lærerik info!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 10:56   #131
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Husk at insulinresistensen sitter i selve musklene, det er musklene som er insulinresistente. Derfor er trening spesielt effektivt, gjerne styrketrening.

Nå følte jeg meg skikkelig grønn med ett . Kunne vært interessant med en utdyping

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 10:59   #132
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Husk at insulinresistensen sitter i selve musklene, det er musklene som er insulinresistente. Derfor er trening spesielt effektivt, gjerne styrketrening.

Hmm, kanskje jeg burde prioritere styrke litt igjen da, og ikke bare trene spinning...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 20:37   #133
halla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 2
halla er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hoi Hoi, er helt ny her inne, er interresert i ketose......noen som kan anbefale tråder med info om dette ?? litt uoversiktlig ennå, men det går seg vel til.

halla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 14:50   #134
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Du er jo i en nå, da?
Ellers er denne tråden ganske informativ!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 21:41   #135
Medicus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 26
Medicus er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hei Pål!

Ser at denne tråden er gammel, men håper du er inne og leser innimellom. Jeg har lest denne nøye et par ganger, og gjort meg mine tanker. Jeg er nemlig i utgangspunktet skeptisk til denne "legaliseringen" av mettet fett, men åpen for nye synspunkter og synes det du skriver her er både spennende og interessant. Håper derfor ikke at mine spørsmål til deg virker altfor kritiske.

- Først ville jeg gjerne visst litt om hvor du har kildene dine fra. Er det evidensbasert, frisøk i f.eks. PubMed, spesielle læremestre eller forskningsmiljøer? Og er det ting du har lest deg opp på ift. utdanning/jobb (og i så fall hvilken utdanning?) eller på fritiden?

Så noen spørsmål til det du skriver:

Sitat:
”De fleste som har høyt kolesterol får faktisk ikke hjertesykdom, og de fleste som får hjerteattakk har ikke høyt kolesterol. Man kan ikke få åreforkalkning av å ha mye fett i blodet. Fett kan faktisk ikke feste seg på åreveggen i det hele tatt. Man blir for eksempel ikke åreforkalket i venene, men kun i arteriene, og alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene. Den samme mengden fett finnes i både arterier og vener, men bare arteriene får forkalkninger. Veggene i arteriene kan bare få atherosklerotisk plakk (forkalkning) om det har skjedd en skade der fra før. Skader kan oppstå blant annet på grunn av høy blodtrykk, kjemikalier, røyking, høyt blodsukker og oksidasjon o.s.v.”


Kommentar:

(Jeg føler at den første setningen din blir litt som å si ”de fleste som røyker, får ikke lungekreft”. Men, men )

Riktig at fett sannsynligvis ikke lager plakk uten at det er en skade av endotelet til stede, men hvis det ikke er oksidert fett som legger seg i åreveggen, hva er det da? Hva består skumcellene av, etter din mening?


Sitat:
”Eldre mennesker med høyt kolesterol lever også lenger enn de med lavt.”

Kommentar:
Denne påstanden kunne jeg tenke meg å se kilden til!


Sitat:
”Den faktoren i kroppen som i størst grad ser ut til å påvirke blodtrykket vårt er insulin. Insulin blir i hovedsak skilt i forhold til mengde og type karbohydrater i maten. Saltinntak har liten eller ingen effekt på blodtrykket.”


Kommentar:
Enig i at insulin har innvirkning på blodtrykket, men er det den som i størst grad påvirker det? Hva med for eksempel angiotensin II (som er tett knyttet sammen med trykkforhold og salt/vann-balanse)? At saltinntak har effekt på blodtrykket er jo omdiskutert i det vide og det brede, men at det er helt avkreftet stemmer vel ikke?



Sitat:
”Vitenskapen støtter rett og slett ikke en påstand om at mettet fett er farlig.”


Kommentar:
Her er vel også studiene usikre, ikke avkreftende eller bekreftende?


Håper du har tid til å gi noe tanker på i hvert fall noen av mine kommentarer.


Hilsen en fettfobiker

Medicus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonish? Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 21:46   #136
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hjelper denne deg noe ? http://lavkarbo.origo.no/-/bulletin/...-lavkarbodiett
Og ja, det er den samme Pål

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 22:16   #137
Medicus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 26
Medicus er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Hjelper denne deg noe ? http://lavkarbo.origo.no/-/bulletin/...-lavkarbodiett
Og ja, det er den samme Pål

Takk for det Ser i hvert fall bakgrunnen hans, men skulle gjerne likt å høre litt mer... Vet du om han fortsatt er aktiv her inne?

Medicus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonish? Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 22:18   #138
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Kan få en link til, her er det masse matnyttig http://www.lchfnorge.no/artikler.html

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 22:24   #139
Medicus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 26
Medicus er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Kan få en link til, her er det masse matnyttig http://www.lchfnorge.no/artikler.html

Takk! Regner med mye av dette er det Pål refererer til, her står jo mye av det samme

Kjente jeg ble skeptisk med en gang når det første jeg leste var "Autisme kan kureres med kosthold"... Men håper ikke alt er i den gaten.

Medicus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonish? Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 22:32   #140
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Medicus, her.

Takk! Regner med mye av dette er det Pål refererer til, her står jo mye av det samme

Kjente jeg ble skeptisk med en gang når det første jeg leste var "Autisme kan kureres med kosthold"... Men håper ikke alt er i den gaten.

Der er ordet ''kan'' veldig essensielt, tror jeg. Eksen min jobba med autister og de merka enkelte forbedringer hos elever som kutta ut melk, brød og sukkerholdig mat. Men det var vanskelig å være konsekvent.

Pål var sist aktiv i dag, faktisk!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 22:40   #141
Medicus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 26
Medicus er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Der er ordet ''kan'' veldig essensielt, tror jeg. Eksen min jobba med autister og de merka enkelte forbedringer hos elever som kutta ut melk, brød og sukkerholdig mat. Men det var vanskelig å være konsekvent.

Pål var sist aktiv i dag, faktisk!

Det tviler jeg ikke på, men det er ordet "kurerer" jeg reagerer på. Er med på at noen kan få bedre funksjon, ja!

Da håper jeg han svarer på spørsmålene mine en dag

Medicus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonish? Svar med sitat
Gammel 17-11-09, 23:02   #142
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Medicus, her.

Da håper jeg han svarer på spørsmålene mine en dag

Iflg. denne tråden så skriver Pål også en blogg, kanskje en ide å sjekke den ut, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28551

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-11-09, 16:40   #143
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: Er fett og ketose farlig?

Du kan jo også sjekke ut www.kostdoktorn.se der er det mange lenker til studier som tar opp det Pål skriver om. Blandt annet viste nettopp en stor undersøkelse gjennomført av WHO at mettet fett ikke innebar noen større risiko for hjertesykdom. http://www.kostdoktorn.se/vetenskap

Sitat:

WHI 2006. JAMA Studien som många anser vara sista spiken i kistan för teorin att fett eller mättat fett skulle ge hjärtsjukdom. Gigantisk studie där nästan 50,000 kvinnor följdes under 8 år. Allt till en nätt kostnad av över en halv miljard dollar. Knappt hälften randomiserades till lågfettskost och drog ner rejält på fettintaget, samt åt mer frukt och grönt. Resultatet blev ingen minskning av risken för hjärtsjukdom. Faktum var att för de redan hjärtsjuka fanns en tendens till ökad risk i lågfettsgruppen, som var statistiskt signifikant. Som grädde på moset sågs ingen minskad cancerrisk, och de som försökt minska fettintaget hade inte heller gått ner ens ett halvt kilo under de 8 åren i snitt, jämfört med de som åt som vanligt. Detta trots att lågfettsgruppen även motionerat mer. Här är DN´s rapport, här en rapport från Harvard.

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 13:24   #144
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Medicus, her.

Hei Pål!

Ser at denne tråden er gammel, men håper du er inne og leser innimellom. Jeg har lest denne nøye et par ganger, og gjort meg mine tanker. Jeg er nemlig i utgangspunktet skeptisk til denne "legaliseringen" av mettet fett, men åpen for nye synspunkter og synes det du skriver her er både spennende og interessant. Håper derfor ikke at mine spørsmål til deg virker altfor kritiske.

- Først ville jeg gjerne visst litt om hvor du har kildene dine fra. Er det evidensbasert, frisøk i f.eks. PubMed, spesielle læremestre eller forskningsmiljøer? Og er det ting du har lest deg opp på ift. utdanning/jobb (og i så fall hvilken utdanning?) eller på fritiden?

Så noen spørsmål til det du skriver:

Sitat:
”De fleste som har høyt kolesterol får faktisk ikke hjertesykdom, og de fleste som får hjerteattakk har ikke høyt kolesterol. Man kan ikke få åreforkalkning av å ha mye fett i blodet. Fett kan faktisk ikke feste seg på åreveggen i det hele tatt. Man blir for eksempel ikke åreforkalket i venene, men kun i arteriene, og alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene. Den samme mengden fett finnes i både arterier og vener, men bare arteriene får forkalkninger. Veggene i arteriene kan bare få atherosklerotisk plakk (forkalkning) om det har skjedd en skade der fra før. Skader kan oppstå blant annet på grunn av høy blodtrykk, kjemikalier, røyking, høyt blodsukker og oksidasjon o.s.v.”


Kommentar:

(Jeg føler at den første setningen din blir litt som å si ”de fleste som røyker, får ikke lungekreft”. Men, men )

Riktig at fett sannsynligvis ikke lager plakk uten at det er en skade av endotelet til stede, men hvis det ikke er oksidert fett som legger seg i åreveggen, hva er det da? Hva består skumcellene av, etter din mening?


Sitat:
”Eldre mennesker med høyt kolesterol lever også lenger enn de med lavt.”

Kommentar:
Denne påstanden kunne jeg tenke meg å se kilden til!


Sitat:
”Den faktoren i kroppen som i størst grad ser ut til å påvirke blodtrykket vårt er insulin. Insulin blir i hovedsak skilt i forhold til mengde og type karbohydrater i maten. Saltinntak har liten eller ingen effekt på blodtrykket.”


Kommentar:
Enig i at insulin har innvirkning på blodtrykket, men er det den som i størst grad påvirker det? Hva med for eksempel angiotensin II (som er tett knyttet sammen med trykkforhold og salt/vann-balanse)? At saltinntak har effekt på blodtrykket er jo omdiskutert i det vide og det brede, men at det er helt avkreftet stemmer vel ikke?



Sitat:
”Vitenskapen støtter rett og slett ikke en påstand om at mettet fett er farlig.”


Kommentar:
Her er vel også studiene usikre, ikke avkreftende eller bekreftende?


Håper du har tid til å gi noe tanker på i hvert fall noen av mine kommentarer.


Hilsen en fettfobiker


Hallo. Ser jeg er etterspurt her.

Litt opptatt for tiden, men skal svare så fort jeg får tid.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 19:10   #145
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hmmm.. må visst begynne å følge med på dette forumet igjen...

Hei medicus.

Takk for gode spørsmål og takk for at du er skeptisk. Spørsmålene dine er både viktige og gode og ikke for kritiske.

Skal prøve å svare på alt, men jeg kan ikke bruke alt for lang tid på dette akkurat nå.

Først ville jeg gjerne visst litt om hvor du har kildene dine fra. Er det evidensbasert, frisøk i f.eks. PubMed, spesielle læremestre eller forskningsmiljøer? Og er det ting du har lest deg opp på ift. utdanning/jobb (og i så fall hvilken utdanning?) eller på fritiden?

Ja det meste av litteraturen jeg forholder meg til er hentet i pubmed. Dette er den største og beste databasen for denne typen litteratur. I tilegg kommer selvfølgelig mer eller mindre vitenskapelige bøker, grunnbøker om fysiologi osv. Dessuten har jeg vært gjennom litt sykdomslære o.l i utdanningen. Har også lært av å jobbe sammen med andre dyktige fagfolk. Jeg er utdannet i idrettsvitenskap (av alle ting). Siden jeg har fordypet meg i makronæringstoffer, fysisk aktivitet, overvekt og helse så har jeg blitt nødt til å sette meg inn i mye av dette.

Riktig at fett sannsynligvis ikke lager plakk uten at det er en skade av endotelet til stede, men hvis det ikke er oksidert fett som legger seg i åreveggen, hva er det da? Hva består skumcellene av, etter din mening?

”Response to injury” hypotesen er ledende i kardiovaskulær forskning. Det er ingen sammenheng mellom mengden fett som blir fraktet i blodet og graden av aterosklerose. Hadde lipoproteiner i seg selv vært nok til å skape en endotel dysfunksjon så ville man forvente å finne en slik sammenheng. (I tilegg ville vi kunne forvente å finne aterosklerotisk plakk i andre typer blodårer og på flere steder). Veldig lite tyder på at lipoproteiner kan være årsaken til aterosklerose, og svært mye tyder på at andre faktorer er årsaken. At lipoproteiner spiller en naturlig rolle i reparasjonsprosesser i endotelet, betyr ikke at disse stoffene forårsaker sykdom. Det er veldig viktig å skille årsak og virkning i dette feltet. Jeg tror ikke jeg har sagt at oksidert fett ikke spiller inn i denne sykdomsprosessen. Heller ikke hva skumceller består av. Dette står i de fleste bedre lærebøker om fysiologi.

Eldre mennesker med høyt kolesterol lever også lenger enn de med lavt.

http://www.bmj.com/cgi/content/full/...urcetype=HWCIT

Jeg får referere til Ravnskov her selv om dette er sekundærlitteratur. Hjelper kanskje at det er fra BMJ. Husker ikke akkurat nå hvilken studie som viste dette. Mulig det var Framingham studien. Litteraturen til Ravnskov er forresten et must om man er interessert i dette feltet. God og folkelig litteratur om dette har også kommet fra folk som Malcolm Kendrick og Gary Taubes. Ellers så er det pubmed som gjelder. Mulig du kan finne interessante ting her også: http://www.thincs.org/

Den faktoren i kroppen som i størst grad ser ut til å påvirke blodtrykket vårt er insulin. Insulin blir i hovedsak skilt i forhold til mengde og type karbohydrater i maten. Saltinntak har liten eller ingen effekt på blodtrykket.
Kommentar:
”Enig i at insulin har innvirkning på blodtrykket, men er det den som i størst grad påvirker det?


På lang sikt, Ja.

Hva med for eksempel angiotensin II.

Hva med angiotensin II?
Spørsmålet du må stille er hvordan både glukose- og insulinnivåer påvirker nyrene, blodårene og kroppens evne til å holde på væske. Dette er nok et tilfelle der vi må skille årsak og effekt. Hypertensjon og insulinresistens (eller en hvilken som hels annen del av det metabolske syndrom) opptrer så konsekvent sammen at det er svært sannsynlig at de har felles årsak. Tenk deg at saltinntak spiller en rolle når inntak av karbohydrater er høyt, men ikke når det er lavt. Skal vi skylde på saltet eller på karbohydratene? Både fysiologien og epidemiologien forteller oss at vi må skylle på karbohydratene.
…men at det er helt avkreftet stemmer vel ikke? Nei ikke helt, men så godt som.

Les gjerne:

Effects of sodium restriction on blood pressure, renin, aldosterone, catecholamines, cholesterols, and triglyceride: a meta-analysis.
Graudal et al. JAMA. 1998 May 6;279(17):1383-91.

Potential role of sugar (fructose) in the epidemic of hypertension, obesity and the metabolic syndrome, diabetes, kidney disease, and cardiovascular disease.
Johnson et al. Am J Clin Nutr 2007;86:899 –906.

Et lite sitat fra “A Call for Higher Standards of Evidence for Dietary Guidelines” Marantz et al;
“Despite all the caveats about the limitations of the evidence, dietary recommendations apparently fall below the bar at which concern for potential harm emerges. However, as has been shown, there is potential for harm in seemingly innocuous “lifestyle recommendations.” Dietary fat recommendations may have generated harm in the form of obesity that outweighs any benefit in serum cholesterol, and there is a plausible mechanism (fat intake is related to satiety). Potential harm from sodium restriction also has been demonstrated, perhaps because a blood pressure benefit may be trumped by harmful effects on plasma renin, insulin resistance, sympathetic nerve activity, and aldosterone levels.”

Les i tilegg Gary Taubes skrivning om dette.

Sitat:
”Vitenskapen støtter rett og slett ikke en påstand om at mettet fett er farlig.”

Kommentar:
Her er vel også studiene usikre, ikke avkreftende eller bekreftende?


Nei.

Studiene er stort sett entydige. Verken kliniske studier eller epidemiologiske studier har kunnet vise at mettet fett er helseskadelig. I tilegg ville det være svært usannsynlig evolusjonært sett. Spørsmålet du må stille for å få svar på dette er: Hvordan (gjennom hvilke mekanismer) kan mettet fett være skadelig for helsen? Dette er god start. Så er det bare å følge resoneringer og vitenskaplige fakta bakover og se hva du finner.

Det er viktig å alltid forsøke å holde årsak og effekt adskilt når man bruker vitenskapelige data. I tilegg kan man ikke anta et data ikke er entydige kun fordi de ofte er det innen andre fagfelt (eller fordi det ofte blir fremstilt slik i media). Det er vanskelig å følge med på vitenskapen knyttet til ernæring og helse, og du gjør det eneste riktige når du starter med å være kritisk. Fortsett med det. Jeg regner ikke med at jeg overbeviser deg her. Jeg har verken utdannelsen eller erfaringen til å fortjene noe annet enn skepsis. Derfor kan jeg ikke servere svarene fiks ferdige. De er det best å finne selv, så kan jeg kanskje bistå med hvor du kan lete for å finne dem.
Fortsett med spørsmålene dine, så skal jeg fortsette med å forsøke og svare.

”They will devise numerous articulations and ad hoc modefications of their own theory in order to eliminate any apparent conflict.”

“But science students accept theories on the authority of teacher and text, not because of evidence. What alternatives have they, or what competence?”

“It makes a great deal of sense to ask which of two actual and competing theories fits the facts better”

Sitater over fra ”The Structure of Scientific Revolutions” Thomas S. Kuhn

snakkes!

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 13:48   #146
Medicus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 26
Medicus er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hei Pål!

Tusen takk for utfyllende svar Jeg synes dette feltet er uhyre interessant, og setter veldig pris på tipsene dine om kilder. Jeg er medisinstudent (snart ferdig), og det har vært altfor lite diskusjon i forhold til nyere forskning innenfor ernæring på studiet, så da må jeg skaffe meg innsikt på egen hånd... Bortsett fra en svært interessant kolesterol-diskusjon i forhold til om man bør sette pasienter på statiner eller ikke...derom strides de lærde

Kommer nok med flere spørsmål her etter hvert som jeg får satt meg mer inn i stoffet

Medicus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonish? Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 19:20   #147
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hei igjen medicus

Alltid spennende å møte andre som er interessert i vitenskap. Vi får fortsett å grave og å lese begge to. Er forresten en liten kronikk i nyeste utgave av Tidsskriftet som kan være interessant:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1916562

Det er også en anmeldelse av Mysterud sin bok fra 2006 om mat menneske og evolusjon i samme nummer. Dette er en god bok om man er interressert i dette temaet.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 19:51   #148
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Er forresten en liten kronikk i nyeste utgave av Tidsskriftet som kan være interessant:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1916562

Veldig interessant kronikk! Takk, Pål! Bokmerkes herved

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 19:53   #149
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Medicus, her.

Jeg er medisinstudent (snart ferdig), og det har vært altfor lite diskusjon i forhold til nyere forskning innenfor ernæring på studiet, så da må jeg skaffe meg innsikt på egen hånd...

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Vi får fortsett å grave og å lese begge to.

Det er sånne som dere som får verden til å gå framover!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 20:06   #150
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?


Veldig informativ tråd! Jeg tror at insulinet er "synderen" når det gjelder plakk i årene. Har ingen som helst vitenskapelig bakgrunn annet en en bachelorgrad i samfunnsvitenskap og et halvt år på sykepleiehøgskolen som dreide seg om anatomi!

MEN ser man på samer, eskimoer og masaiene. Masaiene har aldri sett en fisk. De spiser bare kjøtt fra dyr, blod og melk. Grønnsaker er bare noen rotfrukter samenlignbart med potet..men veldig lite. De er høye, har BARE muskler, ikke fett... på kroppen. De har heller ikke den karakteristiske karbohydratmagen som folk som nesten utelukkende lever av karbohydrater, som feks forskjellige urbefolkninger på Pappa new Guinea. De er lave og har lite definerte muskler og stor mage.

Jeg har en teori om at kombinasjonen fett og for mye karbohydrater sammen med lite bevegelse gir skader i åreveggene....Men hvis man bare lever på karbohydrater eller bare lever på proteiner og fett får man ikke denne "reaksjonen" i kroppen.

Dette er kun en teori satt sammen av det jeg har erfart, det lille jeg har lært om anatomi og det jeg har lest i mitt grunnfag i sosialantropologi om andre kulturer og andre "spisevaner"...


__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, helse, ketose, vitenskap


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... KatjaBlå Kosttilskudd 3 25-01-09 01:24
Inn og ut av ketose- farlig? skrulle Spørsmål og svar 6 01-12-08 10:07
NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt? Valeriana Lavkarbo generelt 8 02-05-07 21:55
Slik unngår du farlig fett (VG) Trolljenta Nyheter / media 2 03-11-06 15:12
Er ketose farlig? magdalena Atkins kosthold 2 20-02-04 00:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no