Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Helt fersk her!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-08-10, 11:38   #1
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei
Post

Helt fersk her!

Jeg er helt nyregistrert her, selvom jeg har lest litt her og der på forumet noen dager.
Er en kvinne 'i min beste alder' som har et par svangerskap bak meg. De medførte nok noen flere kilo enn de burde, men for noen år siden klarte jeg å få bukt med de fleste, da med kutting av godteri og chips og satsing på masse frukt og grønt og noe mer fullkorn. Så kom noen år der kiloene 'snek' seg på igjen og tok med seg like mange i tillegg, dessverre. Det siste året har jeg igjen forsøkt samme strategi som sist, men det har ikke hjulpet noe som helst, og jeg har selvsagt også sprukket mange ganger med godterispising som 'trøst og belønning'. Jeg er ekstremt glad i søtsaker og kaker.
1. juli startet jeg et nytt og bedre liv! Leste flere ulike kostholds- og lavkarbobøker, men har nok endt ganske Skaldeman-aktig, etter hva jeg selv tror.
Målsettingen er 15 kilo ned, helst så fort som mulig, såklart, selvom jeg innser at det nok må ta LITT tid.
Og jada, starten gikk jo strålende - de første 2 ukene tok jeg av 3 kilo og var mektig fornøyd! De neste tre ukene har jeg klart tilsammen 700 gram... Jeg synes selv jeg har vært veldig streng med meg selv og kuttet alt jeg har klart av godteri, kaker, brød, ris, pasta, poteter, som jeg ikke har spist noenting av. Har også klart å spise helt minimalt med frukt, kun litt vannmelon. Har spist litt jordbær og mest bringebær - med fløte på NAM! Lite grønnsaker, litt brokkoli og blomkål, som jeg gjerne har kokt inn med fløte.
Animalsk fett har jeg alltid vært glad i, så har pøst på så godt jeg har klart av det til alle måltider.

Skal ikke skrive altfor mye her i dette mitt første innlegg - er jo ikke sikkert noen gidder/orker å lese så mye. Kunne i alle fall godt tenke meg å ha noen flere å diskutere dette med!

Mitt neste store problem er om få dager, da jeg er invitert i bursdagsselskap.
Jeg har IKKE lyst til å proklamere slankeprogrammet mitt der, fordi spising er et ømtålig tema for flere av gjestene (en slankeoperert, en sterkt overvektig, et barn som nesten ikke spiser noenting...).
Jeg er jo kjent som den som alltid smaker på ALLE kakene - hvordan skal jeg klare å vri meg ut av det? Spille syk og kvalm? Spise litt og gni det utover på tallerkenen så det ser ut som jeg har spist mer? Egen familie (mann og barn) vet selvsagt at jeg prøver å holde meg unna sukker og mel, så jeg må kanskje bare si det før de kommenterer det? *ikke lyst*
Noen gode råd om det ene og/eller det andre? Tas imot med takk!

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 11:45   #2
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Helt fersk her!

Hei Velkommen.

Det er flott du er godt i gang, men ser du beskriver at vektnedgangen har stagnert litt. Det kan være mange grunner til det, men noen ideer kom til meg mens jeg leste innlegget ditt:

- Det kan høres ut som du spiser for mye bær. Mange av oss går ikke ned i vekt i jordbærsesongen, for å si det slik Prøv å kutt ut alle bær i en uke og se hva som skjer.

- Kanskje kroppen gjør opp regnskap og føler du mangler noe, derfor holder den på vekta. Tar du vitamintilskudd av noe slag? Magnesium?

- Kroppen gjør ikke alltid slik vi ønsker. Noen ganger trenger den litt tid på seg til å gå ned. 700 gram på tre uker er ikke mye ned, men det peker tross alt i riktig retning. Kanskje du må ha mer tålmodighet med kroppen din og la den ta det i sitt eget tempo.

- Stress påvirker vektnedgang negativt.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 12:06   #3
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Helt fersk her!

Om du ikke vil innpå at du ikke spiser noe fordi du skal ned i vekt kan du vel skylde på en tann eller noe? Si at du har fyktelig tannpine i en jeksel og at absolutt ALT iser...omtrent bare du tenker på å smake på det...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 20:05   #4
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Helt fersk her!

Takk for respons!
Jeg spiser noe vitamineralgreier, men husker det nok ikke riktig hver dag.
Spiste faktisk mest jordbær i starten, og da gikk jeg jo ned. Byttet til bringebær så fort de var modne, for jeg leste jo at de har mindre karbohydrater. Nå er det snart slutt på dem uansett, så skal droppe dem nå!
Har absolutt ikke stresset denne tiden, for har hatt ferie mesteparten og tatt livet med ro. (Stresset evt mest i starten, for alt man skulle rekke før man gikk i ferie...)
Jeg må kanskje være fornøyd med å ikke gå opp i ferietider, men skulle bare ønske at måteholdet mitt 'betalte' seg litt mer... (Ellers kunne jeg liksom kost meg med is og kjeks og sånt med familien i ferien - og ja jeg vet - gått opp 3 kilo istedet, så dårlig alternativ!)
I bursdager på det stedet pleier det ofte å være stående buffet og flere steder man setter seg, så jeg tror jeg forsyner meg med litt, setter meg sammen med barna eller noen jeg vet er litt 'uoppmerksomme', smaker forsiktig hvis jeg synes jeg må, roter litt rundt på asjetten og prøver å snike vekk restene og skryte masse etterpå av kakene og hvor mett jeg er... eller noe sånt.

Noen som forresten vet hva som er 'fløte' i Statoils 'Kaffe med fløte' på automat? Har blitt noen sånne i ferien, nemlig, og jeg mistenker at det kanskje ikke er sånn fløte jeg vil ha... (Men jeg har helt skippet cappuccino med sukker og sånn sjokoladekaffe!)

Tar gjerne imot flere innspill, jeg, altså!

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 14:17   #5
Sorgfri
Medlem
 
Sorgfri sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 70
Sorgfri er på en erverdig vei

Sv: Helt fersk her!

Heisann!

Jeg er også helt fersk her inne...nettopp blitt 43 og har to barn i skolealder.

Jeg er veldig usikker på dette med hva slags kosthold man bør ha. Har lest masse i det siste, men er mer forvirret enn noen gang. Det eneste jeg vet er at LCHF nok er det rette for meg. Men hva er f.eks. forskjellen på Atkins og Skaldeman?

Finnes det et menyforslag noe sted med en uke- månedsmeny med LCHF-retter?

Er veldig usikker på hva jeg kan spise egentlig. Kan man drikke litt fløte når man får søtsug? Kan man spise både lunsj og kvelds? Kan man spise dessert hver dag? Må man holde seg unna mer i starten? Hvor mye fett skal man egentlig ha til hvert måltid?

Leste Dr, Dahlquists Guide til LCHF, men der står det vel egentlig bare at man skal spise mye fett og lite karber, og spise seg passe mett...

Jeg tror Dr, Dahlquist og Skaldeman er for samme type kosthold har jeg rett der?

Setter stor pris på alle svar.

Hilsen en forvirret nybegynner som har tro på LCHF.

Sorgfri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ketolysekur :-) Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 19:07   #6
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Helt fersk her!

Jeg har i alle fall ikke svar på spørsmålene dine, Sorgfri... Er altfor fersk selv!
Har ikke lest noe om/av Dahlquist, så aner ikke om det er likheter med Skaldeman.
Mulig du bør starte en egen tråd, eller lese alle de sticky (øverste) trådene på de forskjellige underforumene - mye lurt å hente der!
Jeg synes faktisk en kopp kaffe med en fløteskvett oppi er nok til å dempe sukkersuget mitt ganske bra nå, men aner ikke om det er 'riktig' på noen måte. Men visst er det hardt når sjokoladeskler sendes rundt og potetgullposen står der halvåpnet i skapet...
Når det gjelder selskapet jeg nevnte tidligere, så klarte jeg meg faktisk uten å spise noe som helst! Jeg satt litt innesperret mellom to ikke-kakespisere og gadd ikke engang reise meg opp og late som om jeg spiste. Ingen kommenterte det heller, selvom jeg tror nok det ble sett. Uansett litt stolt av meg selv!

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:58   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Helt fersk her!

Jeg begynte med generell lavkarbo mens jeg leste om de forskjellige retningene: Ingen pasta, ris, potet, grønnsaker som vokser under jorden og ingen brød. Maks 5g karbo pr 100gram i matvarer fra butikken.

Gikk ikke ned noenting ( i 6 mnd) før jeg fulgte spis-deg-slank med ca 20 karbo pr dag og ca 15-1600 kcal.

Bruk tiden godt, det er også mulig du må skifte retning for å få vektnedgang, men med generell lavkarbo mens du leser deg opp får du vennet kroppen på kostholdet, og HELSA merker forskjell selv om kanskje ikke vekta endrer seg i starten.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Helt fersk ! Arween Induksjonen 32 12-05-08 22:34
Helt fersk MizzEve Ketolysekuren 4 15-08-07 19:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no