Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-08, 19:03   #1
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Er det noen som har harde fakta om menn som spiser lavkarbo og hårtap?

Sånn rent filosofisk skulle man tro at et lavkarbo-kosthold vil fremme hårvekst og hindre hårtap. Dette fordi hårtap hos menn ofte er hormonelt betinget. Og et lavkarbo kosthold retter jo opp skjevheter i hormonbalansen.

Men dette er noe jeg tror og tenker, og lurer på om noen har artikler etc og vise til.

Jeg tenker ikke på midlertidig hårtap etter tap av vekt, under amming etc.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 19:10   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Er hårtap hos menn hormonelt betinget altså? Stresshormoner da eller?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 19:37   #3
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Er hårtap hos menn hormonelt betinget altså? Stresshormoner da eller?

Ja arvelig betiget, stress og dårlig kosthold blir oppgitt som årsaker. Og benevnelsen hormonelt hårtap brukes om menn ogaså. Hvis jeg husker rett. Mener jeg leste det hos Apollo hårerstatning.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 19:55   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Har mista hår så det suuuuser etter det siste året, men så har jeg mer enn nok å ta av da... JEG tror jeg har mistet så mye grunnet endring i kosten, men jeg vet jo ikke. Jeg mistet jo mye under amminga også. Så det KAN jo kanskje være hormoner som spiller meg et puss?

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 20:24   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Amming har mye å si for hårtap ja. Jeg mistet omtrent 2/3 av manken under ammingen nå sist.

Håret mitt har endret seg siden jeg begynte å spise lavkarbokosthold. Både håret og neglene mine har sluttet å flise seg opp, og det er blitt blankere (samt at huden har blitt veldig mye finere også), så en eller annen innvirkning har hvertfall kostholdet på håret.

En annen ting, er jo hormonenes innvirkning på hårvekst på kroppen, testosteron og stresshormoner gir økt hårvekst på kroppen, og dette skal jo bli balansert dersom man klarer å få balansert hormonene via kosten. (Dere med PCOS her inne, har dere opplevd at endring av kosthold har virket positivt inn på uønsket hårvekst?) Jeg tenker som så, at dersom det virker inn på dette, så bør det jo også ha innvirkning på hårtap? (Med mindre det er fysisk stress og anspente nakkemuskler som stenger av blodsirkulasjonen og gir hårtap pga det da ... )

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 19-01-08, 23:05   #6
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=515269

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 00:40   #7
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Jeg har enda ikke sett en same med måne... JO, én. Men han er 30 år og vegetarianer Hadde indianerne problemer med håravfall? Eskimoer? Har vanskligheter med å se for meg det. Vet at man har gjort observasjoner på at mange urbefolkninger som lever av kjøtt, ikke har tannråte. Kanskje det gjelder håravfall også?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 00:48   #8
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Amming har mye å si for hårtap ja. Jeg mistet omtrent 2/3 av manken under ammingen nå sist.

Håret mitt har endret seg siden jeg begynte å spise lavkarbokosthold. Både håret og neglene mine har sluttet å flise seg opp, og det er blitt blankere (samt at huden har blitt veldig mye finere også), så en eller annen innvirkning har hvertfall kostholdet på håret.

En annen ting, er jo hormonenes innvirkning på hårvekst på kroppen, testosteron og stresshormoner gir økt hårvekst på kroppen, og dette skal jo bli balansert dersom man klarer å få balansert hormonene via kosten. (Dere med PCOS her inne, har dere opplevd at endring av kosthold har virket positivt inn på uønsket hårvekst?) Jeg tenker som så, at dersom det virker inn på dette, så bør det jo også ha innvirkning på hårtap? (Med mindre det er fysisk stress og anspente nakkemuskler som stenger av blodsirkulasjonen og gir hårtap pga det da ... )

Har ikke merket noe på den uønskete hårveksten, men er heldigvis ikke så veldig sterkt plaget med det. Har merket det på hårtapet ("male pattern baldness" pga PCOS). Begynner å få mye nytt babyhår på toppen.
Så hvis hårtap hos menn skyldes det samme som hårtap hos kvinner med PCOS, så skal det nok være sjanse for ny hårvekst.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 06:09   #9
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Rubens, her.

Jeg har enda ikke sett en same med måne... JO, én. Men han er 30 år og vegetarianer Hadde indianerne problemer med håravfall? Eskimoer? Har vanskligheter med å se for meg det. Vet at man har gjort observasjoner på at mange urbefolkninger som lever av kjøtt, ikke har tannråte. Kanskje det gjelder håravfall også?

Du sier noe...
Det er vel ingen som har så fyldig, sterkt og glansfullt hår som nettopp samer, eskimoer og indianere!!!
Noe å tenke på!!

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 20:02   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Jeg har både mye og tjukt hår. Aldri hatt problem med håtap. Og jeg har levd lavkarbo stort sett siden 1982..... Men jeg passer godt på å få i meg nok grønnsaker og fett da - og protein selvfølgelig. Kost i balanse holder hormoner og kropp i balanse !

Me det er jo ofte slik at om kroppen utsettes for påkjenninger, hormonelle eller andre - om balansen blir forstyrret, vil den ofte reagere med å slippe hår. Etter sykehus opphold er det mange som mister hår sier frisøren min. Under amming eller om man er stressa virker også inn.

Den vanligst årsak til hårtap på lavkarbo er at man spiser for lite og for lite variert. Spesielt de som også teller kalorier viser iallefall min erfaring fra miljøet.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 20:21   #11
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Jeg har både mye og tjukt hår. Aldri hatt problem med håtap. Og jeg har levd lavkarbo stort sett siden 1982..... Men jeg passer godt på å få i meg nok grønnsaker og fett da - og protein selvfølgelig. Kost i balanse holder hormoner og kropp i balanse !

Jepp, jeg vil også tro det er slik. Men jeg savner "hard fact's". Forskning, større undersøkelser etc. Bare for å sette det på spissen, jeg bruker å kjøpe egg av en som selger fra bil. Han selger også honning, og hevder at den øker antall hår på hans relativt glisne isse.

Men jeg kan ikke i farten huske å ha lest noe om dette temaet.

Men jeg takker for alle innspill det er ikke det, men skulle så gjerne hatt litt mer statistikk. Gjort på vitenskapelig nivå helst.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 21:45   #12
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Amming fører ikke til hårtap faktisk. Det er svangerskapet som gjør at man mister enormt med hår rundt 4mnd etter fødselen og videre.
Får man ikke nok vitaminer og slikt (kalorier) i ammingen kan man også miste hår. Det er faktisk flere som mister når de slutter.

Ang mpb, det er økt testosteron i blodet som gjør at pcos damer og menn generelt får måne men mer hår på kroppen. Dermed burde jenter få bedre hår på lavkarbo. Og menn med mindre kroppsfett har vel mer testosteron (fettvev øker østrogennivået relativt til testosteron).
Eller?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 22:19   #13
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Og menn med mindre kroppsfett har vel mer testosteron (fettvev øker østrogennivået relativt til testosteron).
Eller?

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng der

  Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 10:51   #14
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Produksjonen av veksthormon øker på lavkarbo. Veksthormon stimulerer hårvekst.

Det står litt om dette i "Life without bread", står sikkert i den norske utgaven også, vil tro det ligger under kapittelet 3 om karbohydrater og hormoner. Har ikke tid til å lese gjennom nå.

"Finger nails grow faster and hair growth responds as well. While one may not regain hair that is lost, usually the receding hair-line stops." - Christian B. Allan & Wolfgang Lutz - Life without bread side 31

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 15:37   #15
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Produksjonen av veksthormon øker på lavkarbo.

Håh!!! Kan jeg risikere å bli høy mener du?? Over 160 kanskje???

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 17:41   #16
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

Håh!!! Kan jeg risikere å bli høy mener du?? Over 160 kanskje???

*serformegenstooooorlokkebiff*

Du kan få noen av mine 178 cm... Ikke alltid praktisk å være høy heller...

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 20:00   #17
Selma
Medlem
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Harstad
Innlegg: 246
Selma har en fantastisk aura rundt segSelma har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hårtap/tilvekst og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

Håh!!! Kan jeg risikere å bli høy mener du?? Over 160 kanskje???

Hvis du plutselig begynner å vokse, så vil jo BMI'en bli lavere Jeg har alltid trodd jeg var 171-172 cm, men hos legen sa de jeg var 173 cm. Og "boing" så ble BMI'en bittelitt lavere

__________________
Hilsen Selma
Klar for kamp
Selma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins - selvpåført diabetes? Iset Generell ernæringsdebatt 45 12-06-09 21:12
graviditet og Lavkarbo Lynx Lynx Lavkarbo generelt 16 28-10-05 15:25
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? Helene Lavkarbo generelt 17 25-10-05 22:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no