Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo er ikke en slankekur

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-10-13, 15:09   #1
sveander
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 36
sveander er ny på veien

Lavkarbo er ikke en slankekur

jeg har sagt det i mange svar og lager en tråd for å "provosere"
Jeg har en sterkt mening om at for meg er Lavkrabo ikke en slakekur som slutter når jeg feks har gått ned 20 kg. Da vil det gå galt.

For det første så merker jeg hvor mye bedre jeg føler meg uten karbo. Jeg slipper de store svigningene i sult. jeg har bedre blodverdier. blodsukker er lavt. Kolestrol har falt.
Jeg spiser god deilig mat med protein og fett.
Søtsuget ble borte etter et par uker.
Hvorfor skulle jeg da ønske å begynne å spise karbo etter å ha gått ned 21 kg ?

Så mitt rød er å tenke Lavkarbo som en ny og bedre måte å leve livet på og ikke en slankekur med en slutt. Da vil du garantert rase opp i vekt igjen.

godt å få sagt det

sveander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det Hexeberg har lært meg om Lavkarbo.Mitt Mantra er at Lavkarbo er ikke slankekur, det er evig endr Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 15:27   #2
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo er ikke en slankekur

Jeg skjønner ikke helt hva du vil oppnå med "provoseringen" din? Jeg tror at de fleste på forumet her ser lavkarbo som en livsstil og ikke en kur selv om ketolyse f.eks er definert som en kur... Det du sier her er jo det som blir gjentatt om og om igjen i ymse tråder, det er ikke akkurat revolusjonerende nyheter...

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 15:38   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo er ikke en slankekur

Jeg synes nå voknse folk får bruke lavkarbo akkurat slik de vil. Vil de bruke det som skankekur, så gjør de det. Det står ikke nedskrevet noe sted at kavkarbo er en livsstil. Det er hva man bruker det til. Livsstilsendringer er alltid best, men også her inne ser vi folk gå av og på lavkarbo, rett som det er. Til og med de som går ned uendelig mange kilo og synes kavkarbo er tidens oppfinnelse.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 15:43   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo er ikke en slankekur

Vi er vel ganske mange her etterhvert som har flere år med lavkarbolivsstil på baken. Men det er vel naturlig at man trenger å gjøre seg noen erfaringer over tid før man begynner å se på en haug endrede vaner og mønstre som noe permanent og varig, vel?

Jeg tror ikke at jeg i det hele tatt tok stilling til "kur eller liv" da jeg først begynte å legge om kostholdet - i første rekke ville jeg bare angripe et konkret problem (vekt), som både 1) gjorde meg bevisst andre positive effekter (og tydeliggjorde negative effekter av korn/sukker) og 2) lærte meg at det ikke var vanskelig eller kjedelig å følge lavkarboprinsipper i hverdagen. Men det var jo ikke sånn fra første sekund. Synes ikke det er rimelig å forlange at noen som har prøvd ut lavkarbo i fjorten dager skal ha tilegnet seg nok erfaring til å erklære livslang dedikasjon, heh.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 15:43   #5
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo er ikke en slankekur

Forsåvidt enig med deg, nellie. Jeg bare synes det blir gjentatt overalt her at det er en livsstil, så har ikke inntrykket at folk ser på det som en kur for det om de "faller av". Men selvsagt skal man kunne bruke det slik man vil! Ingenting i veien for det ene eller det andre.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 15:56   #6
fiffi
Medlem
 
fiffi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 70
Innlegg: 145
fiffi har en fantastisk aura rundt segfiffi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo er ikke en slankekur

Jeg har spist lavkarbo i 4-5 år og gått ned til min trivselsvekt, men jeg er en av de som har fått høyere kolesterol av det. Noe magetrøbbel har det også ført med seg, jeg hadde ingen problemer med magen tidligere. Men det får nå så være, jeg klarer å holde vekta og trives forøvrig med dette kostholdet...

fiffi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 16:55   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo er ikke en slankekur

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Forsåvidt enig med deg, nellie. Jeg bare synes det blir gjentatt overalt her at det er en livsstil, så har ikke inntrykket at folk ser på det som en kur for det om de "faller av". Men selvsagt skal man kunne bruke det slik man vil! Ingenting i veien for det ene eller det andre.

Nei, det finnes jo de/vi som er av og på også finnes det de som er på også ser vi de aldri igjen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-13, 20:08   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo er ikke en slankekur

Dette er vel neppe en brannfakkel, og noe du kan proklamere uten særlig stor motstand, selv om jeg vel er mer enig i premisset ditt enn måten du presenterer den på.
Dette er jo noe vi har sagt her inne i årevis, og en mentalitet som du deler med temmelig mange, også "frafalne". Tviler på at du provoserer noen, i alle fall. Selv har jeg levd konsekvent på lavkarbo i sju år, og er definitivt ikke bare in it for the slanking.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 12:45   #9
sveander
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 36
sveander er ny på veien

Sv: Lavkarbo er ikke en slankekur

takk for synspunkter.

sveander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det Hexeberg har lært meg om Lavkarbo.Mitt Mantra er at Lavkarbo er ikke slankekur, det er evig endr Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 13:11   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo er ikke en slankekur

Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig vil frem til?

Selvsagt er lavkarbo slankekur, det kan være vedlikeholdskost også. Jeg har gått ned 40kg, selvsagt er det slankende å spise lavkarbo for meg. Det betyr ikke at jeg skal hoppe av lavkarbo når jeg har gått ned de neste 40kg. Jeg har ingen intensjoner om å gå tilbake til det kosthold som gjør meg syk og fet.

Jeg opplever at folk antar at jeg skal slutte med lavkarbo når jeg er ferdig slanket, noe jeg forteller at selvsagt skal jeg ikke det. At de velger å tro at mettet fett er farlig er ikke mitt problem. Helt ærlig, hva folk mener er ikke mitt problem.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 21-10-13, 14:03   #11
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo er ikke en slankekur

Jeg skjønner heller ikke hva du egentlig vil frem til, Sveander? Kan du være så snill å utdype akkurat det?

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 15:16   #12
sveander
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 36
sveander er ny på veien

Sv: Lavkarbo er ikke en slankekur

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Jeg skjønner heller ikke hva du egentlig vil frem til, Sveander? Kan du være så snill å utdype akkurat det?

Jeg ser ofte , særlige unge , som spør om lavkarbo for de skal feks slanke seg 5 kg til en begivenhet. Jeg mener det er en dårlig ide. De 5 kg kommer jo fort på igjen når man har nådd målet og spsier karbo igjen.
Derfor mener jeg at det først og fremst er en ny måte å leve på. Spesielt for oss som er det man kaller Insulinresistent, dvs kroppen klarer ikke regulerer insulin godt nok.

sveander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det Hexeberg har lært meg om Lavkarbo.Mitt Mantra er at Lavkarbo er ikke slankekur, det er evig endr Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 15:19   #13
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo er ikke en slankekur

Da kan man vel si det samme om Grete Rohde også. Og alle andre "slankekurer". Går man tilbake til sitt gamle kosthold igjen etterpå, kommer kiloene kjapt tilbake. Varige kostholdsendringer er det eneste som virker over tid, lavkarbo eller ei.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 08:52   #14
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Lavkarbo er ikke en slankekur

Skjønner hva du mener, men enhver måte å endre spisevaner som i utgangspunktet gjennomføres for å slanke seg er en kur om den ikke medfører varig endring.
Om det kalles lavkarbo, fedon lndberg, blodtypediett eller hva så er alt det en kur. Derimot så oppdager mange hvilken annen gevinst et kostholdsregime gir deg i form av andre helsefremmende resultater. Så da er det bare å fortsette, men det er jo ikke alltid så enkelt siden samfunnet forøvrig ikke prioriterer godt kosthold.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
VG 21/3-10, Lavkarbo eller lavkalori? Gentest kan avgjøre hvilken slankekur som passe arnakristin Artikler 1 22-03-10 06:53
Slankekur uten å forsake noe! CHESS Ketolysekuren 16 29-04-08 22:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no