Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Mistet matlysten

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-02-10, 13:50   #1
O. Borealis
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 8
O. Borealis er på en erverdig vei

Mistet matlysten

Hei!
Begynte på ketolyse ca i romjulen, og det er uproblematisk å følge kuren (lest boken, lest mye på div forum). Var fra før av vant med å lage mat fra bunnen, og hadde nok god innsikt i næringsstoffer etc allerede før kuren startet (men kunnskapene har uten tvil blitt bedre av boken og div foruminnlegg!). Og kuren begynner å vise hyggelige resultater (bør nok, i alt, få av en 20-30 kg).

For noen uker siden tapte matlysten seg merkbart, og slik har det fortsatt. Først jublet jeg, og tenkte at her kommer kiloene til å fly. Men jeg blir slapp, sliten og får tendenser til hodepine i og med at jeg får i meg litt for lite næring. Dessuten er jeg obs på at forbrenningen må opprettholdes så jeg tvinger i meg små måltider på tross av skrantende matlyst. Det er faktisk slik at jeg nærmest brekker meg enkelte dager når jeg prøver å få litt forkost innabords, og det er rett og slett ubehagelig. Redningen har blitt såm porsjoner hassel- eller valnøtter og litt 86% sjokolade for å ikke få et veldig lavt næringsinntak. Men jeg spiser grønnsaker, kjøtt, eller fisk, oljer, tran, tilskudd daglig. Drikker mye vann og farris (+en-to kopper kaffe dagl.)
Har noen noen tanker eller forslag? Lignende erafringer? Tror dere matlysten vil bli mer normal igjen? Det er jo nesten så jeg av og til kvir meg for å spise... :-(

O. Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 15:41   #2
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Mistet matlysten

du trenger ikke true i deg frokost ,,på ketolyse skal du spise når du er sulten,,er du ikke sulten før langt på dag , så vent til langt på dag

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 16:03   #3
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mistet matlysten

Jeg merker det samme på Atkins induksjon - orker ikke mat før jeg har vært våken en god stund. Da spiser jeg som regel bare et par stekte egg. Karbohydrater (i form av salat) orker jeg ikke før langt ut på dagen. Men det er kanskje lurt å vente med kaffen til du har fått mat i deg? På grunn av magen, mener jeg, men det merker du vel best selv.

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 17:01   #4
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Mistet matlysten

jeg heller orker ikke mat med det samme jeg står opp

å om du tar et parr egg senere så er jo det bra , du må ikke ha salat til da

å om du venter med kaffen , ja du kan jo prøve og se om det hjelper på matlysten

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 17:13   #5
Frk.Sofie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 63
Frk.Sofie er på en erverdig vei

Sv: Mistet matlysten

Kanskje du kan prøve Nannas knekkebrød, de er supergode med majones, ost, skinke og agurk på

__________________


Frk.Sofie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 18:08   #6
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Mistet matlysten

Slik hadde jeg det også når jeg spiste Skaldmann ekstrem og nesten ikke spiste karber...
Når jeg økte på karbene (i form av mer grønnsaker) forsvant "bivirkningene" og jeg fikk mer energi og mer matlyst....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 09:23   #7
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Mistet matlysten

Vent med å spise til du blir sulten, ikke press i deg noe som helst. Om det er slik at du fortsatt ikke har matlyst etter et døgn, ville jeg kanskje vurdert om det var et eller annet som var alvorlig galt. Det kan forresten være lurt å sørge for å ha mat tilgjengelig når sulten kommer, og den kan komme brått på når man venter lenge. Det er fort gjort å smelle i seg noe man ikke bør når hungeren melder seg...

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 11:45   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mistet matlysten

Den der er kinkig. Jeg har tidvis det samme problemet selv. Det går for min del både på sult, og matlyst, ork til å lage mat og så videre. Det er ikke alltid like lett å komme seg til bunns i hvorfor det er sånn. Men en av to er som regel bakgrunn for mine lignende opplevelser.
Ensidighet: Jeg mister fullstendig interessen for mat når jeg spiser det samme dag ut og dag inn. Da kan det hjelpe å søke opp nye oppskrifter, få inspirasjon til nye retter, nye smaker med forskjellig krydder. Ofte lager jeg opp større arsenaler av mat, så jeg har en stund. Det virker som om noe av baugen faktisk er det å komme seg på kjøkkenet og tilberede.
Mestring/kontroll: Jeg har en historie med et noe tvangsaktig forhold til mat, hvor jeg har brukt sult som et slags adelsmerke, føle kontroll etc. Da kan det faktisk være hensiktsmessig å bedrive noe mattvang, når jeg faktisk sitter der og er sulten, og liksom ikke får meg til å spise. Jeg tror det bare bunner i et gammelt og innarbeidet mønster, hvor jeg som har vært såpass overvektig ikke har sett meg verdig til å spise. Så en av mine største jobber er å bare fortsette å innarbeide et mønster, vaner, hvor mat er noe man spiser når man kjenner at behovet melder seg. Men, samtidig, det må friste også!

Dette er bare mine erfaringer, det er ikke sikkert de stemmer overens med hvordan du opplever manglende matlyst, altså

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 21:52   #9
O. Borealis
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 8
O. Borealis er på en erverdig vei

Sv: Mistet matlysten

Hei, og takk for at dere har delt tanker og erfaringer!
Matlysten er fortsatt kraftig redusert, og har vel vært det i halvannen måned. Men nå forsøker jeg å kutte kaffe på tom mage om morgenen, så får jeg se om det hjelper på brekningstrangen på morgenen. Jeg kutter kaffen helt for en stund (om jeg klarer!). Har vært hekta på kaffe i år og dag...noe sier meg at kroppen kanskje har godt av en liten kaffe-pause og koffeinkutt. Er nok viktig å få nok grønnsak-karber og. Med omgangssyke og forkjølelse i den senere tid ble det liksom ikke mer matlyst, nei. Men litt tendens til ørlite matlyst nå etter et par dager uten kaffe. For øvrig er det nok lurt å unngå ensidighet i matveien, ja. Den svært skrantede matlysten er neppe relatert til spiseforstyrrelse. Jeg har jo gjerne villet spise, men har bare følt sterk motvilje mot spising, da jeg overhodet ikke var sulten. Merkelige greier. Ellers så leser jeg at noen sier at jeg må spise bare når jeg er sulten. Forsåvidt greit nok om man en eller annen gang blir sulten. Jeg har tidvis vært slapp - sikkert pga for lite mat, så derfor har sterkt redusert matlyst blitt opplevd som et problem for min del. Det har noen ganger toppet seg i ren motvilje og gruing til neste måltid, og mat som vokser i munnen på meg og som jeg liksom aldri blir ferdig med å tygge eller klare å svelge ned. Men noe lettere har det blitt de siste dagene! :-) Man må jo spise, og spise sunt, selv om man skal ta av en del kilo. Tusen takk for innspill, alle sammen! :-)

O. Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og Lindberg Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:47   #10
Tulip73
Medlem
 
Tulip73 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Nordland
Alder: 51
Innlegg: 86
Tulip73 er på en erverdig vei

Sv: Mistet matlysten

Håper dette går over når du får omgangssjuka ut av huset.

Du sier at du er glad i kaffe, har du prøvd kaffe med cocosa og/eller fløte ? På denne måten blir kaffekoppen et lite måltid i seg selv.
Nannahs knekkebrød er supergode og har vært redningen min. Disse spiser jeg til frokost med smør og greddost.
Hvis du spiser veldig lite karber kan det kansje være lurt å legge inn noen dager med litt mere grønnsaker. En frisk salat med marinert fetaost, eller gratinert blomkål/brokoli grateng med skinke/bacon. Nydelig godt

__________________


Tulip73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mista matlysten lille74 Ketolysekuren 1 13-07-09 09:49
Hvor lang tid før matlysten forsvinner? Jellyfish Ketolysekuren 2 10-07-08 19:45
Mistet matlysten Bayone Ketolysekuren 6 29-01-08 21:23
Æsj, jeg har omtrent mista matlysten helt Lovehandle Ketolysekuren 15 07-08-07 09:37
Mistet matlysten.. mertan80 Generell diskusjon 5 09-05-07 14:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no