Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-10-08, 15:04   #1
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Tenkte vi kunne ha en egen tråd på emnet siden vi er mange som vurderer dette som en siste utvei.

Håper vi kan bruke den til å gi hverandre råd, tips osv.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 15:05   #2
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Da kan jeg først si at jeg prøver lindberg fra mandag. Skal til ernæringsspesialist der og håper at det kan motivere meg.

Men jeg skal ta opp dette med operasjon med legen min, slik at jeg er i "systemet", hvis motivasjonen skulle svikte.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 15:13   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Her kan du lese litt om kriterier etc. Det Startkurset skal være bra!

http://www.sabhf.no/modules/module_1...iDisplayType=2

Dette er jo fra SABHF, men det er det samme som gjelder på Aker. De samarbeider om dette opplegget, så vidt jeg har skjønt.

__________________

Sist redigert av Kitt : 13-09-10 kl 00:27.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 15:44   #4
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Her kan du lese litt om kriterier etc. Det Starkurset skal være bra!

http://www.sabhf.no/modules/module_1...iDisplayType=2

Dette er jo fra SABHF, men det er det samme som gjelder på Aker. De samarbeider om dette opplegget, så vidt jeg har skjønt.

Takk for link

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 15:47   #5
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Er det ikke slik at man må ha en BMI på over 40 hvis man skal få innvilget operasjon? Eller?

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 15:49   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Bare hyggelig!
Har vært igjennom det tankearbeidet en gang selv.
Der jeg går på "slankekurs", Friskvernklinikken i Asker, er det en gruppe som er slankeoperert. Blir jo litt nysgjerrig, da, vet du.
Tror ikke gastric bypass hadde vært noe for meg, men et sånt bånd som bare forminsker magesekken og kan reguleres etter behov, høres ut som noe jeg kunne ha tenkt meg å prøve om lavkarbo skjærer seg helt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 15:52   #7
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

*urp*... en uke med næringsdrikker, en uke med most mat.. blir sulten bare jeg ser det. Så skal man leve lavkalori noen uker før operasjonen for å "krympe" leveren.

Skal definitivt prøve fedon først Det står at man må være fri for spiseforstyrrelser..menne.. de fleste sliter jo med tvangsspising..er jo ofte derfor man har blitt så "diger"... ?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 15:58   #8
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Har du prøvd Ketolysekuren, Impulsiw? Den er jo så effektiv (og behagelig. Fyser ikke på noenting, jeg)

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 16:19   #9
theo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 2
theo er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Jeg håper virkelig dere tenker dere svært godt om før dere går til dette skrittet. Dette er en av de typene operasjoner som har høyest risiko både for alvorlige komplikasjoner og for død.

Komplikasjonene en må leve med resten av livet etter en slik operasjon er og mange og voldsomme. Dere vil aldri igjen kunne nyte et måltid mat. Dere må sannsynligvis slutte helt med alle melkeprodukter. Dere kommer være plaget av hyppig oppkast, diarre og magesmerter. Feilernæring er en selvfølge, så dere må få vitaminsprøyter og jerntilskudd resten av livet. Pasienter etter denne type operasjon er også mer utsatt for leverproblemer, gallestein, nyrestein og metabolisk encephelopati (hjerneskade).

Jeg er selv lege og har erfaring med pasienter av denne gruppen. Det er ikke alle som er så fornøyde i etterhånd. Så stå på, endre matvaner og livsstil! Bariatrisk kirurgi er IKKE en enkel utvei.

theo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 16:31   #10
Tundeh
Medlem
 
Tundeh sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Klepp
Alder: 49
Innlegg: 168
Tundeh er på en erverdig vei

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Så eg som hadde en bmi på 44.1 hadde store muligheter for medisinsk hjelp? Tja... Eg skal no se kor langt eg klarer å komme med å holde meg i Ketose og følge noenlunde plannen i Ketolyse.

__________________


Tundeh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 16:38   #11
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Nå kjenner jeg at jeg blir inderlig provosert her, Theo. Nei, det er ikke alle som får det like bra etter en slik operasjon, men majoriteten av de jeg kjenner har fått en markant forbedring av livskvaliteten. Jeg snakker først og fremst for meg selv: Jeg gjennomgikk en GBP for snart seks måneder siden og har ingen (jeg gjentar: INGEN) av de problemene du skisserer over her. Jeg kan spise det jeg vil, bare ikke i slike mengder jeg gjorde før. Jeg nyter maten på en helt annen måte etter operasjonen, fordi mat nå er noe helt normalt der det før var preget av tvang og skam. Melkeprodukter tåler jeg like fint som før, og jeg har ikke kastet opp en eneste gang. Avføringen er mer regelmessig enn før og jeg har ikke hatt forstoppelse. Det eneste som er problemet nå er at jeg merker det på magen hvis jeg spiser for mye fett, og jeg kan få magesmerter av for mye sukker. Holder jeg meg unna sukker merker jeg lite til magen.

Jeg får nøye oppfølging av lege hvert eneste år, og blodprøver sikrer at jeg ikke får for lite av noen vitaminer. Ja, jeg må ta vitamintilskudd resten av livet, men det var en rutine for meg allerede før operasjonen og kan ikke akkurat karakteriseres som noen ulempe. Tvert i mot, jeg har aldri vært så velernært som jeg er nå!

Jeg synes det er direkte forkastelig av en lege å gå så krasst ut mot en behandlingsform som er godt etablert og utprøvd, og som faktisk kan redde liv. Hadde ikke jeg tatt denne operasjonen hadde jeg bare økt i vekt og sunket ned i en hengemyr av depresjon, selvforakt og skam. Ja, jeg har slanket meg i femten år og har aldri klart det, selv med de mest fantastiske slankekurene og diettene som finnes.

Livet mitt er totalt forandret på disse seks månedene, jeg har gått ned nesten 50 kg, trener regelmessig, har fått mye bedre humør, har fått meg jobb og føler meg som et ordentlig menneske igjen. Og det unner jeg andre også.

  Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 17:06   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Signerer Albertine!

Denne typen kirurgi redder langt flere liv enn den ødelegger og disse bivirkningene som skisseres rammer kun en svinnende liten del av pasientene.
Har enda tilgode å snakke med noen som har angret, selv flere år etter!

Når det er sagt! Ja, det er et stort inngrep for kroppen og det krever store omveltninger i gamle vaner. Men heller det enn alle bivirkningene av sykelig overvekt!

Tror uansett at mange vil få et mye bedre liv etter en slik operasjon!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-10-08, 17:23   #13
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Bare hyggelig!
Har vært igjennom det tankearbeidet en gang selv.
Der jeg går på "slankekurs", Friskvernklinikken i Asker, er det en gruppe som er slankeoperert. Blir jo litt nysgjerrig, da, vet du.
Tror ikke gastric bypass hadde vært noe for meg, men et sånt bånd som bare forminsker magesekken og kan reguleres etter behov, høres ut som noe jeg kunne ha tenkt meg å prøve om lavkarbo skjærer seg helt!

Denne type operasjon tror jeg faktisk ikke de utfører i Norge lengre, iallefall ikke som er dekket av staten.. denne operasjonen heter Gastric banding, og det er ikke så veldig mange som har effekt av denne operasjonen.
Det blir mer jobb en gagn, fordi bandet må strammes etterhvert, og det gjør så lite annet enn å minske magesekken noe.
De fleste får utført Gastric bypass her i norge, hvor de korter ned tarmen, og fjerner en del av magesekken helt.


Man kan få operasjon dekket av staten ved å ha BMI over 40 uten tilleggsykdommer, og 35 med tilleggs sykdommer.

Man må gå på pulverkur, knekkebrød kur el.l en tid før operasjon for å unngå komplikasjoner under operasjonen.

Dekket av staten er det oppfølging, og gratis... (man må vel dekke noe selv, men det er mye mindre penger det er snakk om enn v privat operasjon)
Ventetiden er lang (1-4 år alt ettersom hvilket sykehus)

Ved en privat operasjon kan omtrent hvem som helst få denne operasjonen, om de fyller de private klinikkenes krav... men forberedelsene, og oppfølgingen er mindre.
Ventetiden her finnes jo ikke da... så det drar jo opp, og fører til at mange velger ta denne operasjonen privat, enten i Norge, Russland, spania el.l

Etter en slik operasjon må man ta vitaminer og mineraler hver eneste dag resten av livet... man må dekke opp for alt det man ikke får gitt kroppen daglig etter operasjonen.

De jeg kjenner, har flere hatt noen form for komplikasjoner men de sier alle at til tross for det så har det absolutt vært verdt det... livet har blitt bedre, og de føler seg bedre nå enn når de var overvektige.


Og Theo... jeg tror INGEN velger dette som første valg.. og statelig får man det ikke om man ikke har forsøkt stort sett alt annet heller..

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 12:17   #14
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Bare hyggelig!
Har vært igjennom det tankearbeidet en gang selv.
Der jeg går på "slankekurs", Friskvernklinikken i Asker, er det en gruppe som er slankeoperert. Blir jo litt nysgjerrig, da, vet du.
Tror ikke gastric bypass hadde vært noe for meg, men et sånt bånd som bare forminsker magesekken og kan reguleres etter behov, høres ut som noe jeg kunne ha tenkt meg å prøve om lavkarbo skjærer seg helt!

Bruker de sånt bånd her til lands lenger? Så et program på tv om det hvor de sa de ikke brukte den metoden pga stor fare for komplikasjoner. Jeg synes også det måtte være klart å foretrekke bånd framfor å skjære vekk det "meste"

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 12:24   #15
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6, her.

Har du prøvd Ketolysekuren, Impulsiw? Den er jo så effektiv (og behagelig. Fyser ikke på noenting, jeg)

Prøvd den ja . Men jeg har dia2 så jeg samler fett i årene. Tåler ikke alt dyrefettet Kolestrolet mitt økte fra 6 til 7.7 og det må man kalle en "signifikant" økning Sist jeg måte hadde det gått ned til 7. Da hadde jeg kuttet ut melk og dyrefett og erstattet fettet med fett fra planteriket. MEN jeg sliter med at jeg må ta neuroleptika som ØKER matlysta. Ikke unormalt å legge på seg 10-15 kg. Jeg har lagt på meg 12 kg og gått ned noe igjen. Men det er fryktelig vanskelig for jeg blir så sulten av de pillene Mest sannsynlig må jeg ta dem resten av livet så sjansen for å klare å gå ned i vekt er nærmest null. Det er vanskelig bare å holde vekta.

Men jeg skal selvfølgelig prøve fedon først. Så får jeg se om jeg klarer å stå imot matsuget.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 12:36   #16
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Opprinnelig lagt inn av theo, her.

Jeg håper virkelig dere tenker dere svært godt om før dere går til dette skrittet. Dette er en av de typene operasjoner som har høyest risiko både for alvorlige komplikasjoner og for død.

Hvis du tror noen om utfører dette gjør det fordi det er den LETTESTE utvei, tar du feil. Det er den ENESTE utvei til et lettere liv. De aller aller fleste er godt voksne mennesker som har slitt med overvekt hele livet og gått på "ørtogførti" slankekurer uten og lykkes. De er også veldig klar over komplikasjonene.

Komplikasjonene en må leve med resten av livet etter en slik operasjon er og mange og voldsomme. Dere vil aldri igjen kunne nyte et måltid mat. Dere må sannsynligvis slutte helt med alle melkeprodukter. Dere kommer være plaget av hyppig oppkast, diarre og magesmerter. Feilernæring er en selvfølge, så dere må få vitaminsprøyter og jerntilskudd resten av livet. Pasienter etter denne type operasjon er også mer utsatt for leverproblemer, gallestein, nyrestein og metabolisk encephelopati (hjerneskade).

Jeg er selv lege og har erfaring med pasienter av denne gruppen. Det er ikke alle som er så fornøyde i etterhånd. Så stå på, endre matvaner og livsstil! Bariatrisk kirurgi er IKKE en enkel utvei.

Alternativet for de aller fleste som tar en slik operasjon er FEDME MED DØDEN TIL FØLGE. Mange har dia2 eller er på god vei til å få det, høyt kolestrol og høyt blodtrykk. Ved å ta en slik operasjon er utsikteten til et lenger liv faktisk større enn ved å gå med en BMI på 35 +. Så langt meg beskjent har de flest esom har tatt GBP (gastric bypass) normal livslengde.

For meg er det "to be or not to be" som er spørsmålet. Jeg har ikke tenkt å ta en operasjon for å bli "fin og slank". Hvis jeg skulle gå til det skrittet, er det kun fordi fedmen vil føre til at jeg dør en tidlig død og kanskje ikke får oppleve min sønns - som nå er 1 år - 18 års dag... Ikke lyse utsikter med andre ord.

Kjenner ei som har tatt en sånn operasjon. Hun er nå 49 år. Tok GBP når hun var 46. Har gått ned fra 160 til 80 kg. Hun sier det ikke er noen lettvin løsning men det var det eneste alternativet for henne og hun angrer ikke et sekund. Dama har BLOMSTRET opp...

Det du sier med å aldri spise et normalt måltid er bare tull. Det bør jo du vite hvis du er lege????? Venninnen min spiser normalt nå...hun må sågar PASSE på hva hun spiser for hun legger faktisk på seg!! En slik mageoperasjon har så langt jeg har forstått effekt i 1,5-2 år. Innen den tid har magesekken viet seg ut og tarmtottene har blitt flinkere til å ta til seg næring.

Venninnen til svigerinnen min har ei nettside på nettet hvor hun tar for seg "pros and cons". Hun har lagt på seg 15 kg igjen men angrer ikke på at hun tok operasjonen.

Forstår at du vil "advare" folk. Men når damer på førti + vurderer en slik operasjon, tenker jeg at de faktisk er gamle nok til å forstå konsekvensene både av å være overvektige og en slik operasjon.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 12:42   #17
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Nå kjenner jeg at jeg blir inderlig provosert her, Theo. Nei, det er ikke alle som får det like bra etter en slik operasjon, men majoriteten av de jeg kjenner har fått en markant forbedring av livskvaliteten. Jeg snakker først og fremst for meg selv: Jeg gjennomgikk en GBP for snart seks måneder siden og har ingen (jeg gjentar: INGEN) av de problemene du skisserer over her. Jeg kan spise det jeg vil, bare ikke i slike mengder jeg gjorde før. Jeg nyter maten på en helt annen måte etter operasjonen, fordi mat nå er noe helt normalt der det før var preget av tvang og skam. Melkeprodukter tåler jeg like fint som før, og jeg har ikke kastet opp en eneste gang. Avføringen er mer regelmessig enn før og jeg har ikke hatt forstoppelse. Det eneste som er problemet nå er at jeg merker det på magen hvis jeg spiser for mye fett, og jeg kan få magesmerter av for mye sukker. Holder jeg meg unna sukker merker jeg lite til magen.

Jeg får nøye oppfølging av lege hvert eneste år, og blodprøver sikrer at jeg ikke får for lite av noen vitaminer. Ja, jeg må ta vitamintilskudd resten av livet, men det var en rutine for meg allerede før operasjonen og kan ikke akkurat karakteriseres som noen ulempe. Tvert i mot, jeg har aldri vært så velernært som jeg er nå!

Jeg synes det er direkte forkastelig av en lege å gå så krasst ut mot en behandlingsform som er godt etablert og utprøvd, og som faktisk kan redde liv. Hadde ikke jeg tatt denne operasjonen hadde jeg bare økt i vekt og sunket ned i en hengemyr av depresjon, selvforakt og skam. Ja, jeg har slanket meg i femten år og har aldri klart det, selv med de mest fantastiske slankekurene og diettene som finnes.

Livet mitt er totalt forandret på disse seks månedene, jeg har gått ned nesten 50 kg, trener regelmessig, har fått mye bedre humør, har fått meg jobb og føler meg som et ordentlig menneske igjen. Og det unner jeg andre også.

Fikk nesten tårer i øynene av å lese hvor fint du har fått det. Så FANTASTISK for deg... 50 kg..det er det jeg bør gå ned... minst.

Godt å høre at det er enda en jeg "kjenner" som har det bra etter GBP.

Som sagt over her er det livet mitt det står om. Så klarer jeg det ikke med dette fedonopplegget, så må jeg jo bare finne på noe annet.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 14:08   #18
Strutsen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Fikk lyst til å skrive noen ord i denne tråden jeg også - først fordi jeg ble ekstremt provosert av Theo, og deretter fordi jeg har lyst til å fortelle litt om hvordan det er å leve etter en GBPoperasjon.

Selv ble jeg operert 7. mai i år og har siden operasjonen gått ned i overkant av 40 kilo. Livet er ubeskrivelig mye lettere nå - helsen er på topp, blodprøvene mine viser at jeg tar opp den næringen jeg skal, og jeg er pr dd nede på et ganske lavt inntak av både kalsium og B-vitamin for å holde kroppen stabil (samt jern - som kun tas av kvinner som menstruerer).

For drøye 5 måneder siden hadde jeg seriøse problemer med å bevege meg! Nå trener jeg 4-6 dager i uken - hardt - jeg klatrer i fjellet - jeg springer opp og ned til byen med handleposer (om ikke som en gaselle - så i hvert fall med lange raske skritt). Blodsukkeret mitt er stabilt og flott, kolesterolet mitt er som hos en tenåring. Listen over PLUSS er uenderlig lang - og enn så lenge har jeg ikke et eneste MINUS å legge til her. Jeg spiser de matvarene jeg har lyst på - men måltidene er små og mange. Jeg spiser på resturant og velger fritt fra menyen - men må la halvparten ligge igjen på tallerknen som en småspist person. Kroppen reagerer litt negativt på fet mat, og sukker kan skape litt ubehag, men disse tingene får en slags antabuseffekt og er positive på veien mot et sunnere liv.

Det skremmer meg at en mann som Theo - som utgir seg for å være lege - ikke er mer oppdatert i forbindelse med bariatrisk kirurgi. Det er farlig å signere med en legetittel og deretter komme med feilaktige opplysninger. Så jeg håper at neste gang vedkommende skal bruke sin erfaring og tittel i et innlegg at det legges fakta og henvisninger til oppdatert forskning til grunn.

Det er pr idag svært lav mortalitet ved GBP operasjoner - men som ved all annen form for kirurgi finnes det risiko for såvel komplikasjon og død som følge av inngrepet. Selvfølgelig finnes det flere senkomplikasjoner man kan støte på etter GBP - men risikoen for disse synker betraktelig dersom man følger kirurgens råd og veilledning i etterkant.

Man regner det slik at man etter ca 2 år har et normalt næringsopptak. Dette sikrer at man på sikt ikke fortsetter å gå ned i vekt etter at normalvekt er oppnådd. Derimot sikrer det ikke at man kan oppleve en lettere vektøkning - så man må bruke tiden etter inngrepet til å tilegne seg gode mat- og spisevaner. Kirurgi er ikke en erstatning for en slankekur - men et fantastisk godt hjelpemiddel for å få kroppen ned i normalvekt.

Summa summarum reduserer GBP faren for å dø av overvekstrelaterte sykdommer i langt høyere grad enn faren for komplikasjoner etter inngrepet.

Når det gjelder Gastric Banding så utføres dette fremdeles i Norge på Aleris private sykehus - dog på pasienter som ikke har så mange kilo de sliter med. Ta turen innom Aleris webside www.aleris.no og les om overvektskirurgi. Det de skriver er opplysende og lettlest !

LYKKE TIL i prosessen mot et lettere liv til alle dere som sliter med overvekt. Og glem ikke at overvekt ofte handler vel så mye om hormoner og arv som dårlige kostvaner !

  Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 14:18   #19
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Fikk lyst til å skrive noen ord i denne tråden jeg også - først fordi jeg ble ekstremt provosert av Theo, og deretter fordi jeg har lyst til å fortelle litt om hvordan det er å leve etter en GBPoperasjon.

Selv ble jeg operert 7. mai i år og har siden operasjonen gått ned i overkant av 40 kilo. Livet er ubeskrivelig mye lettere nå - helsen er på topp, blodprøvene mine viser at jeg tar opp den næringen jeg skal, og jeg er pr dd nede på et ganske lavt inntak av både kalsium og B-vitamin for å holde kroppen stabil (samt jern - som kun tas av kvinner som menstruerer).

For drøye 5 måneder siden hadde jeg seriøse problemer med å bevege meg! Nå trener jeg 4-6 dager i uken - hardt - jeg klatrer i fjellet - jeg springer opp og ned til byen med handleposer (om ikke som en gaselle - så i hvert fall med lange raske skritt). Blodsukkeret mitt er stabilt og flott, kolesterolet mitt er som hos en tenåring. Listen over PLUSS er uenderlig lang - og enn så lenge har jeg ikke et eneste MINUS å legge til her. Jeg spiser de matvarene jeg har lyst på - men måltidene er små og mange. Jeg spiser på resturant og velger fritt fra menyen - men må la halvparten ligge igjen på tallerknen som en småspist person. Kroppen reagerer litt negativt på fet mat, og sukker kan skape litt ubehag, men disse tingene får en slags antabuseffekt og er positive på veien mot et sunnere liv.

Det skremmer meg at en mann som Theo - som utgir seg for å være lege - ikke er mer oppdatert i forbindelse med bariatrisk kirurgi. Det er farlig å signere med en legetittel og deretter komme med feilaktige opplysninger. Så jeg håper at neste gang vedkommende skal bruke sin erfaring og tittel i et innlegg at det legges fakta og henvisninger til oppdatert forskning til grunn.

Det er pr idag svært lav mortalitet ved GBP operasjoner - men som ved all annen form for kirurgi finnes det risiko for såvel komplikasjon og død som følge av inngrepet. Selvfølgelig finnes det flere senkomplikasjoner man kan støte på etter GBP - men risikoen for disse synker betraktelig dersom man følger kirurgens råd og veilledning i etterkant.

Man regner det slik at man etter ca 2 år har et normalt næringsopptak. Dette sikrer at man på sikt ikke fortsetter å gå ned i vekt etter at normalvekt er oppnådd. Derimot sikrer det ikke at man kan oppleve en lettere vektøkning - så man må bruke tiden etter inngrepet til å tilegne seg gode mat- og spisevaner. Kirurgi er ikke en erstatning for en slankekur - men et fantastisk godt hjelpemiddel for å få kroppen ned i normalvekt.

Summa summarum reduserer GBP faren for å dø av overvekstrelaterte sykdommer i langt høyere grad enn faren for komplikasjoner etter inngrepet.

Når det gjelder Gastric Banding så utføres dette fremdeles i Norge på Aleris private sykehus - dog på pasienter som ikke har så mange kilo de sliter med. Ta turen innom Aleris webside www.aleris.no og les om overvektskirurgi. Det de skriver er opplysende og lettlest !

LYKKE TIL i prosessen mot et lettere liv til alle dere som sliter med overvekt. Og glem ikke at overvekt ofte handler vel så mye om hormoner og arv som dårlige kostvaner !

Sitter her med tårer i øynene igjen jeg.. så fantastisk for deg. Du og andre som står fram, gir håp for meg i alle fall. At det finnes en siste løsning hvis jeg ikke skulle klare det. Ønsker å komme i form igjen som du har gjort. Det er tungt når man veier 123 kg Jeg er relativt lett på foten til å være så tung på vekta (), men det er klart dette sliter på systemet mitt. Med dia 2 og økende kolestrol samt leddgikt.. ser ikke framtida mi så lys ut at jeg behøver å kjøpe meg solbriller for å si det sånn. Så jeg blir så GLAD når jeg hører at damer på min egen alder er fornøydt og ikke har de store bivirkninger i forbindelse med en slik operasjon.

Helt enig med deg i at det blir feil når folk skriver at de er leger her og attpåtil uttaler seg slik at det virker som det er en vanlig mann i gata som snakker.!

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 18:27   #20
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Hmm. Jeg tror ikke Theo skrev innlegget for å provosere, men for å advare litt, at det ikke er "bare bare" å ta en operasjon. MEN jeg at alle som vurderer en operasjon, har fått nok informasjon om det og mer!

Siden at Theo ikke har komt med noe svar enda, kan det jo være at innlegget hans ble formulert litt (mye) feil. Men vi får nå se om det kommer noe svar.

Siden han refererte seg som lege, så vil nå jeg si at innlegget var "et slag i trynet" til alle som vurderer operasjon. Som lege trodde jeg at man skulle klare å skrive et mer saklig innlegg, med både fordeler og ulemper.

Jeg har aldri vært så overvektig at det har slitt på helsen (enda), så jeg klarer liksom ikke å sette meg i en situasjon som mange av dere er; Der operasjon blir siste utvei. Uansett hva man gjør: Operasjon eller slanker seg selv; Lett er det ikke! Det viktigste er at vi tar tak i det, før det er for sent

Dette forumet er en stor inspirasjon, så utrolig mange kjekke og motiverte mennesker som jobber sammen til et felles mål: Et lettere liv !

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 19:44   #21
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Theo ble medlem 16 okt. Det var dagen han la ut dette innlegget. Senere har han ikke vært her.

Tror nok dette må ha vært en student i beste fall. Det står at han kostholdsfilosofiene hans er Grete Roede og Atkins. Alle som vet litt om kosthold vet at disse to ikke er forenlige.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 19:49   #22
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Haha, ja det var litt motsigende ja!

Teit at folk skal ljuge her inne da :/

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 20:00   #23
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Finnes mye rare folk tydeligvis!

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 20:56   #24
Solskinn
Medlem
 
Solskinn sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 66
Innlegg: 237
Solskinn er en juvelSolskinn er en juvelSolskinn er en juvel

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Jeg kan bare signere det som Albertine og Strutsen allerede har fortalt om sine erfaringer. Gastric bypass ser ut til å være bra for meg også Har ingen problemer med å kose meg med maten heller, men jeg blir veldig fort mett, heldigvis.

Som 50åring har jeg endelig fått utført en slik operasjon som jeg har tenkt på i mange år. Har slanket meg hele livet, maaange kilo, sikkert flere hundre med alle som har kommet i retur mellom hver gang.

Min operasjon skjedde på Aleris for 8 uker siden, og jeg har gått ned 16 kg. Jeg vil gjerne ned 40 til.

Jeg har lært svært mye om både min type operasjon og forskjellige andre på forskjellige forum, f.eks. vektoperasjon.no og xxl.diskusjonsforum.no

__________________
minus 37 20 igjen
Solskinn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Forsiktig lavkarbo etter vektoperasjon Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 19:13   #25
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info

Opprinnelig lagt inn av Solskinn, her.

Jeg kan bare signere det som Albertine og Strutsen allerede har fortalt om sine erfaringer. Gastric bypass ser ut til å være bra for meg også Har ingen problemer med å kose meg med maten heller, men jeg blir veldig fort mett, heldigvis.

Som 50åring har jeg endelig fått utført en slik operasjon som jeg har tenkt på i mange år. Har slanket meg hele livet, maaange kilo, sikkert flere hundre med alle som har kommet i retur mellom hver gang.

Min operasjon skjedde på Aleris for 8 uker siden, og jeg har gått ned 16 kg. Jeg vil gjerne ned 40 til.

Jeg har lært svært mye om både min type operasjon og forskjellige andre på forskjellige forum, f.eks. vektoperasjon.no og xxl.diskusjonsforum.no

GRATULERER Flott å lese om de som har det bra med operasjon. Kan jeg spørre hvor mye det kostet?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mitt liv etter Gastric Bypass-operasjonen i januar Iset Livets lyse side 102 26-09-11 20:17
Gastric bypass operert? kokkeline Generell ernæringsdebatt 6 20-06-08 12:51
Vurderer Fedon supha Dr Lindbergs 24 16-04-08 20:10
Jeg vurderer ... Fredrikke07 Ketolysekuren 4 16-03-08 12:47
Vurderer ketolyse, og har et par spørsmål Mamseboms Ketolysekuren 14 09-05-07 17:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no