Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan dette stemme ang. poteter?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-03-07, 10:15   #1
Mya
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 51
Innlegg: 329
Mya er ny på veien

Kan dette stemme ang. poteter?

Hei leste dette nettopp på kk.no. Noen som kjenner til dette?

Poteter er kanskje det jeg savner mest, merklig nok, hadde ikke trodd det men sånn er det. Om det stemmer vil kanskje potetsalat til sommeren kunne lages fornuftig....

men er vel muligens for godt til å være sant.

"Poteter inneholder lite kalorier, men metter særdeles bra. Poteten har fått en del kritikk fordi den har relativt høy GI. Hvis du koker poteten, la den være litt fast. Legger du den i kjøleskapet i 12 timer eller mer, vil GI reduseres med cirka 70 prosent, selv om den varmes opp igjen. Da blir det særdeles langsomme karbohydrater, og enda sunnere å spise. To små eller en stor per måltid er nok. Stek gjerne poteten i panne, med olje og krydder. Lett og godt!"

Mya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 10:17   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Kan dette stemme Poteter???

Dette har jeg også hørt, men jeg vet ikke om eller hvorfor det stemmer...?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 10:33   #3
Nillomien
Seniormedlem
 
Nillomien sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Halden
Alder: 38
Innlegg: 805
Nillomien er ny på veien

Sv: Kan dette stemme Poteter???

har lest det flere ganger. .så tror nok det stemmer

__________________


Delemål 1: 105
Mamma til 4 flotte barn, Ei jente på 6,2 gutter på snart 5 og en liten tass som ble 1 år 2 juli
Nillomien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 11:12   #4
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Kan dette stemme Poteter???

tørr ikke likevel å gjøre det.... jeg har ligget unna poteter og kommer til å gjøre det framover ... selv om jeg savner poteter a

Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 11:30   #5
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Kan dette stemme Poteter???

Mener å ha lest at potetens stivelse blir omgjort til såkalt "resisten stivelse", når den avkjøles en stund....hmm...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 11:58   #6
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Kan dette stemme Poteter???

hadde vært interresant om noen hadde vist hva som skjer i poteten og evt hvorfor

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 12:05   #7
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Kan dette stemme Poteter???

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

hadde vært interresant om noen hadde vist hva som skjer i poteten og evt hvorfor

Enig, enig

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 12:32   #8
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan dette stemme Poteter???

Har lest dette jeg også, men vet ikke om det stemmer.
Du får teste å spise nykokt og 12-timer-gammel potet og måle blodsukkerstigningen.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 13:47   #9
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Kan dette stemme Poteter???

Står litt om dette her..
http://www.fruktogront.se/modules/ar...php?pageId=251

Sitat:

Hennes studier har också visat att GI-värdet på kokt potatis sjunker om den kyls. Det som händer vid kylningen är att stärkelsen förändras och blir svårare att spjälka. Den blir ”resistent”. Att kylning ökar mängden resistent stärkelse visade man redan i slutet av 1980-talet då man lät personer med ileostomi (”påse på magen”) äta potatis behandlad på olika sätt. Men det är inte förrän under senare år som man kunnat visa att ökad mängd resistent stärkelse oftast gör att GI-värdet sjunker.

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 19-03-07, 15:47   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kan dette stemme Poteter???

Hei.
Min svigermor baker veldig mye potetlefser, flatbrød og sånt. Ho kunne fortelle meg at viss potetene blir kokt uten skall og avkjølt, kunne ikke ho bruke de til baking, fordi stivelsen ville bli borte... Og deigen vil ikke henge sammen...

Så da kan det vel være en ide å koke de uten skall og avkjøle de og spise littegranne viss man har behov for det...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 02:57   #11
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

Opprinnelig lagt inn av Mya, her.

"Poteter inneholder lite kalorier, men metter særdeles bra. Poteten har fått en del kritikk fordi den har relativt høy GI. Hvis du koker poteten, la den være litt fast. Legger du den i kjøleskapet i 12 timer eller mer, vil GI reduseres med cirka 70 prosent, selv om den varmes opp igjen. Da blir det særdeles langsomme karbohydrater, og enda sunnere å spise. To små eller en stor per måltid er nok. Stek gjerne poteten i panne, med olje og krydder. Lett og godt!"

Kk er typisk lavfett-blad da bare for å ha sagt det.

Og hva er vitsen. Om det er sant så hvem gidder å først koke potet, vente 12 timer og så varme den opp til middagen. Da må man planlegge mye for å få en potetmiddag ja. Jeg gidder ihvertfall ikke. Og ikke tror jeg noe på det heller. Potet er ut! Mye sunnere med blomkål eller brokkoli (eller hvilken som helst annen grønnsak) uansett. At poteten metter stemmer heller ikke.

Kan det være noe propaganda for å få opp potetforbruket?

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 11:00   #12
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Kk er typisk lavfett-blad da bare for å ha sagt det.

Og hva er vitsen. Om det er sant så hvem gidder å først koke potet, vente 12 timer og så varme den opp til middagen. Da må man planlegge mye for å få en potetmiddag ja. Jeg gidder ihvertfall ikke. Og ikke tror jeg noe på det heller. Potet er ut! Mye sunnere med blomkål eller brokkoli (eller hvilken som helst annen grønnsak) uansett. At poteten metter stemmer heller ikke.

Kan det være noe propaganda for å få opp potetforbruket?

Det hadde jeg giddet. Er jo ikke verre enn å koke poteter dagen i forveien å ha dem i kjøleskapet til middag neste dag.
Nå savner ikke jeg poteter da.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 12:14   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

Mulig jeg gidder neste gang jeg skal spise torsk ja. Har enda ikke funnet noe som erstatter poteter til torsk med hvit saus... Og som det blir sagt, bare å koke de dagen før og legge i kjøleskapet. Sparer masse tid med middagen også. Og på lindberg så kan jeg bruke det som dagens c-måltid.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 15:09   #14
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

Og så fins det jo slike ferdigkokte poteter..som skal varmes kun. De må nu være ypperlige, da? (En og annen gang?)

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 19:25   #15
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

dette stemmer sikkert..samme sak med Guleroten, fast tvert om..rå gulrot har lav GI medens kokt har høy GI

Men det er ju samme mengde karbs i då..fast "sunnere" karbs

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 19:35   #16
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

ikke være slem med poteten dah..
den som er sååå god håper dette
stemmer jeg vil iallefall prøve
en gang i blandt

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 21:50   #17
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

Stinasol, du skriver nesten små dikt du ...

Her er en annen tråd om dette, som jeg ikke hadde sett før - her står det at det gjelder ris og pasta også. Supert for meg, for jeg pleier å koke brun ris og kjøle ned og lage stekt ris ...

http://forum.lavkarbo.no/showthread....light=potet+GI



Sitat MHM fra en annen tråd:

Sitat:

I kokte poteter som blir kalde, omdannes stivelsen til noe som kalles resistent stivelse. Ordet resistent henspeiler på at tarmen ikke klarer å bryte ned stivelsen, og ergo kan den ikke tas opp i blodbanen. Kroppen er avhengig av at karbohydrater brytes ned til glukose i tarmen, og vanligvis er dette kjempelett med stivelse, som er lange kjeder med glukosemolekyler. Det er bare glukose som kan tas opp i blodet, ikke hel stivelse eller fiber. Og hvis ikke stivelsen kan brytes ned (=resistent), så betyr det at glykemisk indeks blir lavere. Denne positive effekten blir ikke borte selv om man varmer potetene opp igjen heller faktisk.

Potetsalat med olje/eddik-dressing er fint tilbehør til spekemat. Lefser og lomper er heller ikke så ille som man skulle tro. Særlig ikke om det er "skikkelige" lefser bakt med litt grovt byggmel og mye poteter. Håper noen tester GI på lefser snart! Problemet er at det koster 20-30 000 å teste én matvare....

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 00:34   #18
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Det hadde jeg giddet. Er jo ikke verre enn å koke poteter dagen i forveien å ha dem i kjøleskapet til middag neste dag.
Nå savner ikke jeg poteter da.

Sikker på at det stemmer at; "legger du den i kjøleskapet i 12 timer eller mer, vil GI reduseres med cirka 70 prosent"?

Det høres for godt ut til å være sant, og da er det som regel det også. Jeg tror ikke noe på dette. Poteter har ikke noe å gjøre på ett lavkarbo-kosthold uansett. Det smaker jo ingenting heller.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 11:20   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

på fedonkurset snakket de noe om dette, som en nødløsning. Jeg tror ikke det er noe for andre enn lindbergere egentlig.. på lik linje med f.eks bønner og linser.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:40   #20
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Sikker på at det stemmer at; "legger du den i kjøleskapet i 12 timer eller mer, vil GI reduseres med cirka 70 prosent"?

Det høres for godt ut til å være sant, og da er det som regel det også. Jeg tror ikke noe på dette. Poteter har ikke noe å gjøre på ett lavkarbo-kosthold uansett. Det smaker jo ingenting heller.

smaker ikke noe.åå men den smaker jo helt utsøkt med litt smør og salt på..mmm
neida skal gi meg..(for alt dere vet så er jeg kansje en potet)

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 14:02   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

Noen enstaka potitter i en potetsalat til sommeren hadde kanskje vært noe, men ellers forstår jeg ikke helt den store begeistringen for poteten, ganske døllt i forhold til veldig mye annet.
Jeg forsynte meg aldri av potetkjelen gjennom hele oppveksten (og fikk tyn for det så klart), og har kjøpt poteter to ganger, begge gangene fordi jeg savnet mamma og lagde fiskeboller, hihi!
Tror det mest er en tillært greie, ettersom vi i generasjoner har hatt potet som primært tilbehør i norske middager, så begrenser vi oss i ettertid.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 14:23   #22
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

Huff...æ like potet æ...bare potet, med smør og salt, som nån nævnte...evt litt ketcup på...eller rømme?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 14:42   #23
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Noen enstaka potitter i en potetsalat til sommeren hadde kanskje vært noe, men ellers forstår jeg ikke helt den store begeistringen for poteten, ganske døllt i forhold til veldig mye annet.
Jeg forsynte meg aldri av potetkjelen gjennom hele oppveksten (og fikk tyn for det så klart), og har kjøpt poteter to ganger, begge gangene fordi jeg savnet mamma og lagde fiskeboller, hihi!
Tror det mest er en tillært greie, ettersom vi i generasjoner har hatt potet som primært tilbehør i norske middager, så begrenser vi oss i ettertid.

Jeg var heller ikke noen potetfan som barn ... Men jeg må innrømme at stekte poteter eller ovnsbakte potetbåter med tsatsiki på (Birken lunch ) er veldig godt ...

Ellers savner jeg ikke så veldig potet. Bare godt å slippe den når man har festmat på tallerkenen. Da kan man spise desto mer av det som smaker noe ...


Sist redigert av Huldr : 22-03-07 kl 14:51. Årsak: mangla en t ;)
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 14:42   #24
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

men ellers forstår jeg ikke helt den store begeistringen for poteten, ganske døllt i forhold til veldig mye annet.

Jeg har heller ikke den store facinasjonen for potet... til tross for en oppvekst med en far som mente at "er det ikke pottit så er det ikke mædda!". Noe som førte til at jeg først da jeg flyttet hjemmefra i en alder av 20 oppdaget at det IKKE nødvendigvis er potet til spagettigryte... Jeg velger i mitt stille sinn å tror at denne instillingen bidro til at han nå har diabetes 2....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 14:49   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan dette stemme ang poteter?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg har heller ikke den store facinasjonen for potet... til tross for en oppvekst med en far som mente at "er det ikke pottit så er det ikke mædda!". Noe som førte til at jeg først da jeg flyttet hjemmefra i en alder av 20 oppdaget at det IKKE nødvendigvis er potet til spagettigryte... Jeg velger i mitt stille sinn å tror at denne instillingen bidro til at han nå har diabetes 2....

Ouch...
Det er vel sånn mange tenker, fordi det er en vant tanke, potet er vanlig, billig, lettvint.
MEN, det er jo mye som er mer lettvint. Hvem er det som orker å spise en rå potet, eller potet i det hele tatt dersom det ikke er krydret, sauset el fløtegratinert eller noe som helst? Ikke veldig mange. Å knaske på en rå brokkoli er faktisk ganske ålreit. Syns nå jeg

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 18:01
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 05:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no